Assignatura

Estructura de la Comunicació

  • codi 10076
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Irene DA ROCHA - idarocha@uic.es

Horari d'atenció

Tutories a petició dels alumnes. 

Presentació

En aquesta assignatura els estudiants coneixeran com s'organitza el mercat mediàtic; s'identificaran els principals subjectes, empreses i institucions que participen en les relacions comercials i de comunicació, així com les circumstàncies polític-legals, tecnològiques, socioculturals i econòmiques que influeixen en les activitats empresarials. Aquesta realitat s'analitzarà tant des d'una perspectiva externa a les empreses de comunicació com des d'una perspectiva interna. Així, els estudiants comprendran la relació entre els factors estructurals de la indústria mediàtica i les decisions que es prenen en la gestió i organització de les empreses de comunicació.

Els continguts de l'assignatura s'estructuraran en set blocs. Primer es revisaran els principals fonaments teòrics sobre l'economia dels mitjans i l'estructura del sistema mediàtic. En els altres blocs, s'analitzaran amb detall les tendències que avui es donen en l'entorn extern de cadascun dels principals sectors: l'editorial, el digital i l'audiovisual. Per a cada mercat, s'analitzarà la influència que té la situació estructural en la cadena de valor de les empreses i, per tant, en les diferents activitats: la producció, la distribució, la comercialització i el consum.

Requisits previs

No n'hi ha.

Objectius

  • Entendre el funcionament de l'ecosistema mediàtic, la seva xarxa de valor y els fonaments de l'economia de l'atenció. 
  • Comprendre les singularitats dels diferents sectors mediàtics.
  • Conèixer els paramètres i mètriques clau del sector.
  • Conèixer els factors 'disruptius' de la indústria dels mitjans i els nous actors. 
  • Conèixer el mercat espanyol amb una certa profunditat (actors, audiència i entorn).
  • Conèixer els principals actors globals de la indústria dels mitjans i l'entreteniment. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 20 CE - Capacitat de planificar i executar projectes periodístics
  • 08 CG - Capacitat de reflexió i memorització
  • 19 CE - Capacitat d'elaborar un pressupost d'un projecte periodístic
  • 23 CE - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de l'empresa informativa
  • 27 CE - Capacitat per entendre i treballar amb els diferents agents de la professió periodística
  • 33 CE - Coneixement i domini dels sistemes de finançament dels diferents mitjans de comunicació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els estudiants:

  1. Coneixen els elements configuradors de les organitzacions periodístiques, així com la seva estructura econòmica.
  2. Entendran l'entorn microeconòmic i macroeconòmic en el qual es troben les empreses informatives.
  3. Desenvoluparan un esperit emprenedor i la seva capacitat de lideratge.
  4. Desenvoluparan la seva creativitat i les seves aptituds per ser innovadors en el desenvolupament de productes i projectes periodístics o de comunicació.

Continguts

Estructuració en dos grans blocs (base de coneixement 1 a 3 – aprofundiment 4 a 7)


(1) Bases conceptuals i presentació dels models tradicionals de mercat: indústria
cultural, mercat, actors, economia i regulació (models de finançament)

(2) La digitalització i la convergència de mitjans

a. La digitalització de l’audiovisual
b. La convergència de mitjans
c. Distribució i consum multiplataforma

(3) Les XXSS i els models basats en dades

a. Audiències actives
b. L’explosió de la interactivitat
c. Algoritmes que regeixen la indústria i big data

(4) Mitjans públics

a. Concepte de servei públic
b. Models de governança i finançament
c. Tendències dels mitjans públics

(5) Regulació i organismes reguladors

a. Introducció a la regulació: marc normatiu
b. El CAC
c. La CNMC
d. ERGA

(6) Els mitjans com a actor global, nacional i local

a. La globalització de l’ecosistema mediàtic
b. Mitjans locals
c. La XAL i la FORTA

(7) Tendències de futur

a. El filtre bombolla
b. Reptes i oportunitats

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant:

  • Sessions magistrals (introducció conceptual als temaris), participatives i recolzades amb material digital de consulta.
  • Peer-learning (aprenentatge entre iguals)
  • Flipped classroom i taller - seminaris
  • Coaching (projectes individuals)
  • Meeting point (masterclass o visites)
ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,4
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc.
0,2
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
1,6
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Individual
    20% Examen 1a part
    20% Examen 2a part
    10% Presentació de tendència (coavaluació)
    10% Assistència i participació

    Grupal
    20% Apunts col·laboratius (blog de treball de seminaris i activitats) (Rúbrica d’avaluació) -1a part
    20% Apunts col·laboratius (blog de treball de seminaris i activitats) (Rúbrica d’avaluació) -2a part

Es podrà recuperar tant l'examen de la 1a part com l'examen de la 2a part, amb dues proves de reavaluació (corresponent a cadascuna de les parts). La professora de cada part de l'assignatura indicarà la nota mínima per a què l'examen faci mitjana. Els apunts col·laboratius, la presentació de la tendència i l'assistència i participació no són recuperables.  

Per aprovar la segona o següents convocatòries serà necessari realitzar un treball individual que comptarà el 100%.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs Individuals
60%
Treballs en grup
40%

Bibliografia i recursos

AMIRON, N. (2011). Estructura de propiedad y composición de los consejos de administración de los principales grupos de comunicación europeos en 2009. Observatorio (OBS*) Journal, vol.5 - nº1 (2011), 227-244.

BAS et al. (2011). Políticas de comunicación y protección del pluralismo en la Unión Europea y Estados Unidos. Comunicación y Sociedad, 24(2), 41-75.

BUSTAMANTE, Enrique (coord.) (2003) Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.

DOYLE, G. (2002). Understanding media economics. London: SAGE Publications.

HALLIN, D.C. y MANCINI, P. Sistemas mediáticos comparados. Tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política; Hacer editorial, Madrid, 2008

INSTITUT DE LA COMUNICACIÓ (In-Com UAB). Informe de la comunicació a Catalunya 2011-2012.

JONES, D. (2005). Aproximación teórica a la estructura de la comunicación social. Sphera pública, 5, 19-39.

MEDINA, M. (2011, 2002). Estructura y gestión de empresas audiovisuales. Navarra: EUNSA.

NIETO, A.; IGLESIAS, F. (2000). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel.

PÉREZ-LATRE, F.J., SÁNCHEZ-TABERNERO, A. (2012). Innovación en los medios. La ruta del cambio. Pamplona: Eunsa.

PICARD, R. (2011). The economics and financing of media companies. New York: Forham University Press.

SÁNCHEZ-TABERNERO, A (2003). Estructura y actividades de las empresas de comunicación, en BEL-MALLÉN, I. y CORREDOIRO, L.  Derecho de la información.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00