Assignatura

Direcció de Comunicació

  • codi 10083
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Pilar BUIL - pbuil@uic.es

Horari d'atenció

Pilar Buil (pbuil@uic.es)

Se recomienda escribir un corre electrónico para concertar una hora de reunión, de todos modos, los viernes de 9.00 a 10.00 h. se atenderá a los alumnos que así lo precisen.

Presentació

La direcció de comunicació ha anat adquirint en els últims anys gran rellevància dins de les organitzacions. Tant les institucions de caràcter públic com privat, compten cada vegada més amb la figura del professional de la comunicació per transmetre la seva missió i identitat corporativa. Els darrers estudis sobre aquest àmbit confirmen que la comunicació institucional s'ha convertit en els últims anys en una àrea essencial de les organitzacions.

Al mateix temps, no sempre s'entén correctament aquesta professió. Aquest fet es deu, entre altres factors, al fet que hi ha una gran diversitat de termes per referir-se a aquest camp d'activitat. Nocions com a propaganda, publicity, comunicació corporativa, assumptes públics, publicitat institucional, comunicació organitzacional i comunicació empresarial, entre d'altres, han tractat d'explicar l'objecte i fins d'aquesta funció. D'altra banda, el nivell de desenvolupament és molt diferent entre els diferents països i també s'observen encara notables mancances en algunes companyies i organitzacions. Alhora, la presència d'aquests continguts a les escoles d'administració i direcció d'empreses continua sent insuficient.

D'altra banda, la direcció de comunicació està vivint un nou cicle amb la incorporació de les noves tecnologies. Així, la necessitat de comunicar-se amb el conjunt dels stakeholders (empleats, clients, públic, usuaris, accionistes, proveïdors, socis, periodistes, associacions d'usuaris, organitzacions sectorials, etc.) s'ha vist augmentada amb l'explosió de les xarxes socials i les plataformes de publicació online. Al final, la relació amb les marques s'està construint d'una manera més participativa que en èpoques passades.

Requisits previs

Les classes tindran un component pràctic molt notable. En aquest sentit, és important que assistiu a classe i participeu de la manera més activa possible en els debats i les activitats que us proposarem al llarg de l'assignatura.

Objectius

  • Conèixer la direcció de comunicació.
  • Entendre els programes de comunicació.
  • Familiaritzar-se amb les diverses eines i tàctiques.
  • Abordar la visió estratègica de la comunicació.
  • Desenvolupar un programa de comunicació.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 CG - Capacitat d'autoavaluació i autoordenació professional
  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 03 CG - Capacitat per treballar en equip
  • 04 CG - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 09 CG - Capacitat per innovar
  • 13 CG - Esperit positiu i emprenedor
  • 14 CE - Capacitat de planificar recursos tècnics i humans
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 33 CE - Coneixement i domini dels sistemes de finançament dels diferents mitjans de comunicació
  • 43 CE - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
  • 44 CE - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
  • 47 CE - Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió estratègica del discurs corporatiu
  • 54 CE - Capacitat d'anàlisi i comprensió de les audiències

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Seran capaços d'analitzar les audiències i conèixer les peculiaritats dels diferents suports i mitjans per tal de gestionar i planificar la difusió corporativa amb criteris d'optimització empresarial.
Estudiaran el disseny i implementació de les estratègies de comunicació institucional.
Dominaran les estratègies i processos encaminats a la creació i realització de missatges publicitaris, de relacions públiques i de màrqueting en els diferents suports.
Gestionaran les relacions comunicatives amb l'entorn i fomentaran la participació dels ciutadans en les institucions.

Continguts

Tema 1. Introducción

Tema 2. Fundamentos teóricos.

Tema 3. Marco histórico.

Tema 4. Estrategia de comunicación.

Tema 5. Comunicación de crisis y gestión de riesgos.

Tema 6. Comunicación interna.

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Las sesiones de coaching tendrán lugar en la sala de reunión que se encuentra en la planta 3 del edificio beta.

ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats.
0,8
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
3,8
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0,4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes que estiguin en 1a i 2a convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:

  • 40% examen final. Cal aprovar l'examen final per poder fer la mitjana.
  • 60% exercicis pràctics (20% ejercicios de los "focused praxis" y 40% plan de comunicación)

Els alumnes que estiguin en 3a, 4a i 5è convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:

  • 100% examen final.
SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
80%
Treballs en grup
10%
Treballs Individuals
10%

Bibliografia i recursos

BEL, José Ignacio (coord.). Comunicar para crear valor. Edit. Eunsa. Pamplona, 2004.

FERRER, Joan. La comunicación interna y externa en la empresa. Edición privada, Barcelona, 2000.

MARTÍN MARTÍN, Fernando. Comunicación Empresarial e Institucional. Edit. Universitas, Madrid 2003.

MEDINA, P. y BUIL, P., La publicidad sí vende, Ed. Ediciones B, 2013.

MORA, J.M., 10 ensayos de comunicación institucional, Ed. Eunsa, 2009.

POZO, Marisa del. Gestión de la comunicación interna en las organizaciones. Casos de empresa. Edit. Eunsa. Pamplona, 2000.

SOTELO, Carlos. Introducción a la comunicación institucional. Ariel. Barcelona, 2001.

XIFRA, J. Tècniques de les relacions Púliques, Ed. UOC, 2007.

Material didàctic

      Materials
            ConstrucciónReputación reputacionencapitalhumano.pdf 
            Dircom,generador de reputación articulospherapublicalafiguradeldircom.pdf 
            FiguradelDircom quiendirigelacomunicacion.docx 
            Historia España RP lasagenciasdecomunicacioncorporativaencataluna.pdf 
            Plan de Comunicación plancomunicacion_10ensayos.pdf 
            Reputación reputationcorporatecommunication.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00