Assignatura

Motius Literaris II

  • codi 10091
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Temes de literatura universal

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DC 10:00 12:00 a505
 Sem.1  DJ 10:00 12:00 a505

Professorat

Responsable

Dra. Blanca BALLESTER - bballester@uic.es

Horari d'atenció

A acordar-se segons la necessitat dels alumnes

Presentació

Amb aquesta assignatura es vol oferir a l'alumne un estudi detallat de les expressions poètiques i dramàtiques de la cultura occidental mitjançant l'anàlisi dels textos més rellevants de la literatura europea; amb la intenció de que, basant-se en la pròpia tradició literaria, l'alumne assoleixi els aspectes essencials de la condició humana.

Requisits previs

Haver cursat:

- Motius literaris I

Objectius

- Assolir i saber interpretar les diverses manifestacions literàries de la cultura occidental

- Desenvolupar les pròpies capacitats creatives mitjançant l'anàlisi d'obres poètiques i teatrals

- Identificar i conèixer les eines i mecanismes propis de l'art dramàtic i poètic

- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Detectar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals

- Conèixer i saber interpretar l'evolució del gènere poètic i el gènere teatral

- Comprender la configuració de l'horitzó literari actual a la llum de la tradició

Continguts

1-. POESIA

- Orígens de la lírica occidental

- Poesia lírica medieval

- El Parnàs clàssic italià: Dante i Petrarca

- Humanisme i Renaixement: la poesia escrita "al itàlico modo"

- Poesia i mística: Fray Luís de León, San Juan de la Cruz y Sor Juana Inés de la Cruz

- La poesia barroca hispànica: temes i motius

- Poesia romàntica anglesa

- El simbol poètic

- Juan Ramón Jiménez i la poesia modernista

- Creació poètica actual

2-. TEATRE

- Dramaturgia clàssica i la seva evolució

- La "commedia dell'arte" i el teatre cortesà

- "Arte Nuevo de hacer comedias" de Lope de Vega

- El teatre dels Segles d'Or: tècniques i motius de la dramaturgia calderoniana i shakesperiana

- La comèdia del segle XVIII y el drama romàntic

- Apunts sobre teatre de vanguàrdia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'alumne haurà de realitzar quatre exercicis (en total, constituiran el 40% de la nota final) en els que aplicarà la teoria assolida a classe en torn a cada període i les seves tendències estètiques i de pensament. A final de curs, es presentarà una monografia realitzada segons les directrius marcades pel professor (45% de la nota). També, com la dinàmica docent propiciarà la participació de l'alumnat, aquesta constituirà el 15% de la nota final.

En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.

Així mateix, cal tenir present que el plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.

  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

Bibliografia i recursos

VV.AA: Poetas románticos ingleses, ed. José María Valverde, Barcelona, Planeta, 2000.

ANDRÉS, Ramón: Tiempo y caída: temas de la poesía barroca española, Barcelona, Quaderns Crema, 1994.

AZÚA, Félix: Conocer Baudelaire y su obra, Barcelona, Dopesa, 1978.

BLOOM, Harold: Los Poetas visionarios del romanticismo inglés: Blake, Byron, Shelley, Keats, Barcelona, Barral, 1974.

_______: Shakespeare. La invención de lo humano, Barcelona, Anagrama, 2002.

CRESPO, Ángel: Conocer Dante y su obra, Barcelona, Dopesa, 1979.

CURTIUS, Ernst Robert: Ensayos críticos sobre literatura europea, Barcelona, Seix Barral, 1972.

_______: Literatura europea y edad media latina (2vol.), México, Fondo de Cultura Económica, 1955.

GULLÓN, Ricardo: El modernismo visto por los modernistas, Barcelona, Labor, 1980.

JIMÉNEZ, Juan Ramón: El Modernismo: apuntes del curso (1953), Madrid, Visor, 1999.

OROZCO, DÍAZ, Emilio: Poesía y mística: introducción a la lírica de San Juan de la Cruz, Madrid, Guadarrama, 1959.

PAZ, Octavio: Los hijos del limo: del romanticismo a la vanguardia, Barcelona, Seix Barral, 1981.

RICO, Francisco: El sueño del humanismo: de Erasmo a Petrarca, Barcelona, Destino, 2002.

RUIZ RAMÓN, Francisco: Calderón y la tragedia, Madrid, Alhambra, 1984.

_______: Paradigmas del teatro clásico español, Madrid, Cátedra, 1997.

SNELL, Bruno: El descubrimiento del espíritu: estudios sobre la génesis del pensamiento europeo en los griegos, Barcelona, Acantilado, 2007.

STEINER, Rudolf: Goethe y su visión del mundo, Madrid, 1989.

TRÍAS, Eugenio: Conocer Goethe y su obra, Barcelona, Dopesa, 1980.

VALVERDE, José María: Vida y muerte de las ideas: pequeña historia del pensamiento occidental, Barcelona, Ariel, 2008.

ZAMORA VICENTE, Alonso: Sobre petrarquismo, Santiago, Universidad de Santiago de Compostela, 1945.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 07/01/2015 10:00h a505

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.cervantesvirtual.com 
             http://www.bnc.cat 
             http://www.cvc.cervantes.es 
             http://www.bne.es/es/Inicio/index.html 
             http://www.rae.es 
             http://www.digital.csic.es 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00