Art Contemporani
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 | DL | 10:00 12:00 | a506 | |
Sem.2 | DC | 10:00 12:00 | a506 |
Responsable
Dra. Cristina SANJUST - csanjust@uic.es
Horari d'atenció
A convenir amb els/les estudiants.
Estudi general de la historia de I'art, en els seus diversos aspectes, durant els segles XIX i XX.
No és necessari haver cursat cap altra assignatura, tot i que és preferible haver superat l'assignatura de Cultura Contemporània.
Introducció a l'estudi de les arts del segle XIX i XX.
Introducció a la lectura de la imatge per aplicar-la tant a les imatges tradicionales com als mitjans audiovisuals.
Coneixements de diverses formes d'expresió visual.
Adquirir la sensibilitat necessària per desenvolupar la creatividad.
Diferenciar les principals teories i corrents culturals i artístics del món contemporani
Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva en diversos idiomes
Desenvolupar estratègies d'aprenentatge atuònom
Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea
Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa
Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
Gestionar el temps de manera adequada
Desenvolupar l'esperit crític i autocrític
Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball
eficient.
Tema Segle XVIII i XIX
Materials
Casas mendoza2001casas.pdf
Decoració arquitectura modernista teoriaartmodlocusamoenus.pdf
Fuentes y documentos fydvolvii.pdf
. Goya
Materials
El coloso, obra de Goya? elcolosonodegoya.pdf
Fuentes 1992 fuentes1992.pdf
Goya per Ortega y Gasset ortegaygassetgoya.pdf
Webs d'interès
Tècnica de gravat a l'aiguafort https://www.youtube.com/watch?v=iCDakGM_8v4
. Romanticisme
Materials
Pintors romàntics pintorsromantics.pdf
Tema Segle XX
Materials
Els bigotis de Dalí armengol2003dali.pdf
Le Corbusier (Frampton) frampton1998lecorbusier.pdf
Picasso i la història calvoserraller2006picasso.pdf
Webs d'interès
http://www.tate.org.uk
. Textos de teoria de l'art contemporani
Materials
Benjamin Lobra dart en lèpoca de la seva reproduïbilitat tècnica benjamin1983.pdf
Bourriaud bourriaudesteticarelacionalcopia.pdf
Bourriaud Postproducción postproduccionbourriaud.pdf
Danto dantomoderno.postmoderno.contemporaneocopia.pdf
Danto Final del arte dantoelfinaldelartecopia.doc
Rancière ranciere,j.-elespectadoremancipadolibrocopia.pdf
Tema Presentació oral
Materials
Ajuda per a una presentació oral eficaç giveanoralpresentation.ppt
Presentació oral presentaciooral.docx
Tema Crítica artística
Materials
Crítica artística metodologia criticadunmuseuoexposiciotemporal.docx
El arte de ser crítica de arte elartedesercriticadearte.pdf
Exemple crítica exemplecritica.pdf
Tema Examen
Materials
Consells generals consellsgeneralsabansdecomencarunexamendhistoriadelart.docx
La metodologia és fonamentalment teòrica – explicativa a les sessions presencials, que equivalen a 90 hores. S'analitzaran les imatges més representatives del segle XIX i XX, emmarcades en el seu context històric i artístic. A tal fi, no només es tindran en compte les obres d'art sinó també la literatura artística que cada moviment va generar així com les anàlisis dels principals historiadors de l'art, incloent els estudis actuals.
A part de les sessions presencials de caràcter teòric, hi ha una part de treball autònom a través de tasques que l’alumne haurà de realitzar guiat pel professor. Aquest treball autònom es correspon a 120 hores en total, distribuïdes entre les tasques de cada tema i la preparació de proves específiques. Les tasques comprenen lectures o recerques breus que facin que l’alumne reflexioni sobre els continguts i o bé aprofundeixi en un aspecte no vist a classe. També cal tenir present les visites per part de l'estudiant als principals museus d'art contemporani de Barcelona. El resultat d’aquestes tasques podrà ser exposat a classe.
Per a seguir adequadament l’assignatura cal un treball continuat de l’estudiant:
- Es facilitarà un guió inicial de cadascun dels temes del programa. A partir d’aquí, en les lliçons magistrals, es tractaran els aspectes neuràlgics per entendre el tema, els punts més conflictius o els més importants. La part descriptiva i memorística l’haurà de treballar cada alumne individualment partir de la bibliografia proposada.
- Cada període artístic s’emmarca dins d’una cronologia i context sociocultural. Aquesta part requereix la consulta i ampliació, per part dels estudiants, d’un manual o atles d'història.
- Tots els temes inclouen una part de comentari general de tipus més magistral i una part de comentari més participatiu.
- Al llarg del curs els alumnes de forma individual hauran d’anar a visitar algunes exposicions de les que hauran de lliurar un treball o crítica.
- També caldrà que portin a terme algunes lectures obligatòries de les que hauran de lliurar una ressenya. Les lectures obligatòries seran facilitades pel professor en un dossier de curs que es pot adquirir a fotocopisteria.
- Els alumnes hauran de treballar de manera individual una obra proposada pel professor, i fer-ne una presentació a classe segons un calendari preestablert.
Examen final (50%)
Presentacions orals a classe (25%)
Crítica d'una exposició o museu (15%)
Altres tasques, participació i aprofitament de les classes. (10%)
Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar l'examen amb la nota mínima d'un 5. Per tal de poder fer mitjana, cal haver tret com a mínim un 4 de la presentació oral, la crítica i les altres tasques. També és necessari assistir almenys a un 80% de les classes; l'estudiant que vingui a menys del 80% de les sessions tindrà una nota de no presentat. Cal justificar per escrit les absències a dates on hi hagi presentacións orals, lliuraments o bé l'examen.
Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites i els treballs lliurats (català o castellà), i les presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent:
1-5 faltes = -0.25 punts
6-10 faltes= -0.5 punts
11-15 faltes = -1 punts
16-20 faltes = -1.5 punts
més de 20 faltes = -2 punts
A partir de 25 faltes l'examen o exercici serà puntuat amb la nota de zero.
No presentat: per tal que en l’expedient consti la qualificació de “no presentat”, l’estudiant ha d’haver realitzat menys del 25% de l’assignatura.
Dates importants a recordar:
- 17 març: cada estudiant presentarà oralment a classe el comentari d'una obra d'art del segle XIX
- 23 abril: lliurament de la crítica artística, impresa
- 12 maig: cada estudiant presentarà oralment a classe el comentari d'una obra d'art del segle XX
- 14 maig: examen final
- Argan, G. C.: El arte moderno. Del iluminismo a los movimientos contemporáneos. Madrid, Akal, 1991
- Bozal, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939), Summa Artis Vol. XXXVI, Espasa Calpe, Madrid, 1996
- Bozal, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1939-1990), Summa Artis Vol. XXXVII, Espasa Calpe, Madrid, 1993
- Cirlot, L.; Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos. Barcelona: Editorial Labor, 1995.
- Hamilton, G.H., Pintura y escultura en Europa 1880-1940, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 1987
- Hofmann, W., Los fundamentos del arte moderno, Península, Barcelona, 1992
- Marchán-Fiz, S., Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996
- Marchán-Fiz, S., Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995
Marchan Fiz, Simón; González García, Ángel; Calvo Serraller, Francisco; Escritos de arte de vanguardia: 1900/1945, Madrid: Istmo, 2003.
Micheli, Mario De, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza, 2002.
- Schapiro, M., El arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1993
Tema 1, 2, i 3:
• ASSUNTO,R; Naturaleza y razón en la estética del setecientos, Visor, Madrid, 1989 (1967).
• ASSUNTO,R; La antigüedad como futuro, Visor, Madrid, 1990 (1973)
• BARASCH,M.; Modern Theories of Art:From Winckelmann to Baudelaire, Neva York, 1990.
• BECQ,A.; Genèse de I'esthètique feançiase moderne 1680-1814. Paris, 1994 (1984)
• CALVO SERRALLER, F.lGONZALEZ, A. Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol VII: "Ilustración y Romanticismo"), Barcelona, 1982
• CASSIRER, E.; Filosofía de la Ilustración. FCE, Mexic, 1972 (1930)
• CROW, TE.; Pintura y sociedad en el París del siglo XVIII. Nerea, Madrid, 1989 (1985)
• FRIEDLAENDER,W.; De David a Delacroix, Alianza Forma, Madrid. 1989 (1930).
• HAZARD,P.; La crisis de la conciencia europea, Alianza, Madrid, 1985 (1961)
• HONOUR,H.; Neoclasicismo, Xarait, Madrid,1982 (1968)
• KAUFMANN,E; Tres arquitectos revolucionarios; Boullé, Ledoux y Leque, Ed.Gustavo GiIi, Barcelona, 1980 (1952)
• KAUFMANN,E; La arquitectura de la Ilustración, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1974 (1955)
• PRAl,M.; El gusto neoclásico, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1983 (1974)
• PEVSNER,N.; Las academias de arte, Cátedra, Madrid, 1984 (1940)
• RYKWERT,J.Los primeros modernos. Los arquitectos del siglo XVIII, Ed.Gustavo GiIi, Barcelona, 1982 (1980)
• ROSEMBLUM,R; Transformaciones en el arte de finales del siglo XVIII, Taurus, Madrid, 1986 (1967)
• SCHNAPPER,A (et al). David, Catàleg de I'exposició del Louvre, París 1989 .
• ST AROBINSKI,J.; 1789.Les emblemes de la raison, Flammarion, París, 1979
• VIDLER,A.; El espacio de la ilusrración, Alianza Editorial, Madrid. 1997 (1987)
• WRIGLEY,R; The Origins of French Art Criticismo From the Ancient Régime to the Restauration, Nova York, 1993
Lliçó 4:• BOZAL,V., lmagen de Goya, Barcelona, 1983
• CARRETE,J. i altrs. Francisco Goya grabador, Madrid, 1992
• GASSIER,P. i WILSON,J. Vida y obra de Francisco de Goya, Ed.Joventud, Barcelona, 1974 (1970)
• GLENDINNING,N., Goya y sus críticos, Taurus, Madrid, 1983 (1977)
• GOYA,F., Cartas a Martín Zapater, Taurus, Madrid, 1982
• GUDIOL,J.; Goya, Barcelona, 1970
• HELMAN,E.; Transmundo de Goya, Alianza Forma, Madrid, 1983 (1963)
• HELMAN,E.; Jovellanos y Goya, Taurus, Madrid, 1970
• LAFUENTE FERRARI,E.; La situación y la estela del arte de Goya. Coincidencias e influencias del arte de Goya, Madrid, 1947
• MORALES Y MARTIN,J.L.; Pintura en España. 1750-1808, Madrid, 1994
• NORDSTROM,F.; Goya, Saturno y la melancolía, Visor, Madrid, 1989 (1962)
• PÉREZ SANCHEZ,AE.(et al.); Goya y la ilustración, Catàleg de l'exposició del Museo del Prado, Madrid, 1988
• SANCHEZ CANTON,F.J.lSALAS,X.; Goya y sus pinturas negras, Milán/Barcelona,1973
• TOMLlNSON,J.A; Francisco de Goya.Los cartones para tapices y los comienzos de su carrera en la corte de Madrid, Cátedra, Madrid, 1993
• TOMLlNSON,J.A.; Goya en el crepúsculo del Siglo de las Luces, Cátedra, Madrid, 1993.
Llicons 5,6,7 i 8:
• ABRAMS,M.H.; El espejo y la lámpara, Seix y Barral, Barcelona, 1975 (1953)
• ANTAL,F.; Clasicismo y romanticismo, A.Corazón, Madrid, 1978 (1966)
• ANTAL,F.; Estudios sobre Fuseli, Visor, Madrid, 1988 (1956)
• ARNALDO,J.(ed.); Fragmentos para una teoría romántica del arte, Madrid, 1987
• ARNALDO,J.(ed.); Estilo y naturaleza. La obra de arte en el romanticismo alemán, Madrid, 1990
• BINDMAN,D.; William Blake, Londres, 1977
• BISANZ,D.; German Romanticism and Philipp atto Runge, Dekalb, 1970.
• CARUS, C.G.; Cartas y anotaciones sobre la pintura de paisaje, Visor, Madrid, 1992 (1982)
• CLARK,K.; La rebelión romántica. El arte romántico frente al clásico, Alianza Editorial, Madrid, 1990 (1973)
• EITNER,L, Guericault, his Life and Work,Londres, 1982
• HONOUR,H.; El romanticisme, Alianza Forma, Madrid, 1981 (1979)
• JENSEN,J.Ch.; Caspar David Friedrich, Ed.Blume, 1980 (1977)
• MARI,A.; El entusiasmo y la quietud, Barcelona, 1979
• ROSENBLUM, R.; lngres, Nova York, 1967
• ROSENTHAL,M.; Constable, the Painter and his Landscalpe, Londres, 1983
• SERULLAZ,M.; Delacroix, Paris, 1981
• SCHAEFFER,J.M.; L'Art de l'Age moderne, Paris, 1992
• WILTON,A.; Turner and the Sublime, Londres, 1980
Llicó 9:
• BENEVOLO,L.; Historia de la arquitectura moderna, Ed.Gustavo Gili, 1990 (1985)
• BENJAMIN,W.; lluminaciones: poesía y capitalismo, Ed.Taurus, Madrid, 1980 (1980)
• EGBERT,D.D.; El arte y la izquierda europea, Ed.Gustavo Gili, barcelona, 1981 ("1970)
• SOUGEZ,M.-L.; Historia de la fotografía, Ed. Cátedra, Madrid, 1981
• KLlNGENDER,F.D.; Arte y revolución industrial, Cátedra, Madrid, 1983 (1967)
• KOSTOF,S.; Historia de la arquitectura, vol.3, Alianza Editorial, Madrid, 1988 (1985)
• METKEN,G.; Los prerrafaelistas, Barcelona, 1974
• MORRIS,W.; Arte y sociedad industrial, Valencia, 1975.
• NANIERA ELlA,N.; William Morris y la ideologia de la arquitectura moderna, Ed.Gustovo GiIi, Barcelona, 1977.
• PEVSNER,N.; Los orígenes de la arquitectura moderna y el diseño, E.Gustovo Gili, Barcelona, 1976 (1968).
• RAMIREZ,J.A.; Medios de Masas e Historia del Arte, Madrid, 1981.
• SCHARF,A.; Art and Photpography, Londres, 1968
Lliçons 10 i 11 :
• BOGGS,J.S. (et al.); Degas, Cateleg de I'exposició al Grand Palais, París, 1988
• CACHIN,F. (et al.); Manet, Catàleg de I'exposició al Grand Palais, París, 1983
• CLARK,T.; Imágenes del pueblo: Courbet y la Revolución de 1848, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1981 (1973)
• CLARK, T.; The Absolute Bourgois: Artist and Politics in France, 1848-1851, Londres, 1971
• CLARK, T.; The painting of Modern Life: París in the Art of Manet and His Followers, Nova York, 1985
• BERNARD,E. (et al.); Conversaciones con Cézanne, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1981 (1978)
• FRANCINA,F. (et al.); Modernity and Modernism.French Painting in the Nineteenth Century, New Haven/Londres, 1993
• FREIXA,M. (et al.); Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol. VIII: Las vanguardias del siglo XIX), Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1982.
• FRIED,M. Courbefs Realism, Chicago, 1990 . HERBERT,R.L.; El lmpresionismo, Arte, Ocio y Sociedad, Alianza, Madrid, 1989
• MAINARDI,P.; Art and Politics of the Second Empire, Londres, 1987
• NOCHLlN,L.; Realismo, Alianza Editorial, Madrid, 1991 (1971).
• NOCHLlN,L.; The Polítics of Vision, Nova York, 1989
• REFF,1.; Degas. The Artist's Mind, Nova York, 1976
• REWALD,J.; Historia del lmpresionismo, 2 vols. Barcelona, 1972 (1961)
• ROSEN,C. i ZERNER,H.; Romanticismo y realismo. Los mitos del arte del siglo XIX, H.Blume, Madrid, 1988 (1984)
• VVAA; Gustave Courbet 1819-1877. Catàleg de l'Exposició al Grand Palais, Paris
• VVAA; Monet. Catálogo de la Exposición del MEAC, Madrid, 1986
• VVAA; La sculpture française au XIXeme siècle ,París, 1986
• VVAA; Impressionisme. Les origines 1859-1969, Catàleg de l'Exposició del Grand Palais, París, 1994
Lliçó 12:
• CABANNE,P.; Van Gogh, Londres, 1963
• CÉZANNE,P.; Correspondencia, Visor, Madrid, 1991 (1978)
• DORAND,D. (ed.); Sobre Cézanne, Gustavo Gili, Barcelona, (1978)
• LUCIE-SMITH,E.; Symbolist Art, Londres, 1979
• REWALD,J.; El postimpresionismo. De van Gogh a Gauguin, Alianza Editorial, Madrid, 1982
• RILKE,R.M.; Cartas sobre Cézanne, Paidós, Barcelona, 1985 (1952)
• RUBIN,W.; Cézanne, the Late Works, Catàleg de l'Exposició del MOMA, Nova York, 1977
• SCHMUTZLER,R.; El modernismo, Alianza, Madrid, 1980
• VVAA; Gauguin, Catàleg de l'Exposició al Grand Palais, París, 1989
• VVAA; Munch et la France, Catàleg de l'Exposició al Musée d'Orsay, París, 1991
• VVAA; Georges Seurat 1855-1891, Catàleg de l'Exposició del Grand Palais, París, 1991
Lliçó 13-21:• Argan, J. C.; L'arte moderna 1770/1970, Sansoni, Florencia, 1970 ( ed. cast. Fernando Torres, Valencia).
• Draguet, M.; Chronologie de I'art de xx e siecle. Flammarion, París,1997.
• Frampton, K.; Historia crítica de la arquitectura moderna. Gustavo Gili, Barcelona, 1981.
• Krauss, Rosalind, E.; Passages in modern Sculpture. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, and London, England, 1981.
• Ramírez. J. A. ed.; El mundo contemporáneo. Historia del Arte. Alianza Editorial, Madrid, 1997.
• Stiles K. I Selz, P. ed.; Theories and documents of Contemporary Art. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London,1996.