Assignatura

Art Contemporani

  • codi 10092
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Art, patrimoni i experiència

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

MsU Maria Laura FIGUERAS - mlfigueras@uic.es

Horari d'atenció

A convenir amb els/les estudiants per correu electrònic

Presentació

 Estudi general de la historia de l'art, en els seus diversos aspectes, durant els segles XVIII, XIX i XX. 

Requisits previs

No és necessari haver cursat cap altra assignatura, tot i que és preferible haver superat l'assignatura de Cultura Contemporània. 

 

Objectius

Introducció a l'estudi de les arts del segle XVIII, XIX i XX.

Introducció a la lectura de la imatge per aplicar-la tant a les imatges tradicionals com als mitjans audiovisuals.

Coneixements de diverses formes d'expresió visual.

Adquirir la sensibilitat necessària per desenvolupar la creatividad.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Diferenciar les principals teories i corrents culturals i artístics del món contemporani

Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva en diversos idiomes

Desenvolupar estratègies d'aprenentatge atuònom

Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea

Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa

Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Gestionar el temps de manera adequada

Desenvolupar l'esperit crític i autocrític

Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.

Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.

Continguts

L'art del segle XVIII-XIX

Primera meitat del XVIII. Rococó
Segona meitat del XVIII. Neoclassicisme
David
Ingres
Canova
Goya: entre dos mons
La revolució romàntica
L'art industrial
Arts and Crafts
Art Nouveau
El realisme i Manet
Impressionisme
Post-impressionisme i simbolisme

L'art del segle XX

Les avantguardes històriques
Fauvisme
Expressionisme
Cubisme
Surrealisme
Futurisme
Dadaisme
Pollock
Rotko
Tàpies
Pop Art
Art povera, Land Art, Body Art

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia  és fonamentalment teòrica – explicativa a les sessions presencials, que equivalen a 90 hores. S'analitzaran les imatges més representatives del segle XIX i XX, emmarcades en el seu context històric i artístic. A tal fi, no només es tindran en compte les obres d'art sinó també la literatura artística que cada moviment va generar així com les anàlisis dels principals historiadors de l'art, incloent els estudis actuals.

A part de les sessions presencials de caràcter teòric, hi ha una part de treball autònom a través de tasques que l’alumne haurà de realitzar guiat pel professor. Aquest treball autònom es correspon a 120 hores en total, distribuïdes entre les tasques de cada tema i la preparació de proves específiques. Les tasques comprenen lectures o recerques breus que facin que l’alumne reflexioni sobre els continguts i o bé aprofundeixi en un aspecte no vist a classe. També cal tenir present les visites per part de l'estudiant als principals museus d'art contemporani de Barcelona. El resultat d’aquestes tasques podrà ser exposat a classe.

 

Per a seguir adequadament l’assignatura cal un treball continuat de l’estudiant: 

-       Es facilitarà un guió inicial de cadascun dels temes del programa. A partir d’aquí, en les lliçons magistrals, es tractaran els aspectes neuràlgics per entendre el tema, els punts més conflictius o els més importants. La part descriptiva i memorística l’haurà de treballar cada alumne individualment partir de la bibliografia proposada.

-       Cada període artístic s’emmarca dins d’una cronologia i context sociocultural. Aquesta part requereix la consulta i ampliació, per part dels estudiants, d’un manual o atles d'història.

-       Tots els temes inclouen una part de comentari general de tipus més magistral i una part de comentari més participatiu.

-       Al llarg del curs els alumnes de forma individual hauran d’anar a visitar algunes exposicions de les que hauran de lliurar un treball o crítica.

-       També caldrà que portin a terme algunes lectures obligatòries de les que hauran de lliurar una ressenya. Les lectures obligatòries seran facilitades pel professor en un dossier de curs que es pot adquirir a fotocopisteria.

-       Els alumnes hauran de treballar de manera individual una obra proposada pel professor, i fer-ne una presentació a classe segons un calendari preestablert.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Examen final (40%)

Presentacions orals a classe (30%)

Crítica d'una obra (20%)

Altres tasques, participació i aprofitament de les classes (10%)

Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar l'examen amb la nota mínima d'un 5. Per tal de poder fer mitjana, cal haver tret com a mínim un 4 de la presentació oral, la crítica i les altres tasques. També és necessari assistir almenys a un 80% de les classes; l'estudiant que vingui a menys del 80% de les sessions tindrà una nota de no presentat. Cal justificar per escrit les absències a dates on hi hagi presentacións orals, lliuraments o bé l'examen.

Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites i els treballs lliurats (català o castellà), i les presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2/falta

Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferencial llevat de l'ortografia que no els serà avaluada. 

No presentat: per tal que en l’expedient consti la qualificació de “no presentat”, l’estudiant ha d’haver realitzat menys del 25% de l’assignatura.

El plagi en els treballs escrits d'aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

 

Bibliografia i recursos

ABRAMS, M.H.; El espejo y la lámpara, Seix y Barral, Barcelona, 1975 (1953) 

ANTAL, F.; Clasicismo y romanticismo, A.Corazón, Madrid, 1978 (1966) 

ANTAL, F.; Estudios sobre Fuseli, Visor, Madrid, 1988 (1956) 

Argan, G. C.: El arte moderno. Del iluminismo a los movimientos contemporáneos. Madrid, Akal, 1991

ARNALDO, J. (ed.); Fragmentos para una teoría romántica del arte, Madrid, 1987 

ARNALDO, J. (ed.); Estilo y naturaleza. La obra de arte en el romanticismo alemán, Madrid, 1990

BARASCH, M.; Modern Theories of Art: From Winckelmann to Baudelaire, Nueva York, 1990 

BECQ, A.; Genèse de I'esthètique feançiase moderne 1680-1814. Paris, 1994 (1984) 

BENEVOLO, L.; Historia de la arquitectura moderna, Ed.Gustavo Gili, 1990 (1985) 

BENJAMIN, W.; lluminaciones: poesía y capitalismo, Ed.Taurus, Madrid, 1980 (1980) 

BOZAL, V., lmagen de Goya, Barcelona, 1983 

BINDMAN, D.; William Blake, Londres, 1977 

CABANNE, P.; Van Gogh, Londres, 1963 

CALVO SERRALLER, GONZALEZ, A. Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol VII: "Ilustración y Romanticismo"), Barcelona, 1982 

CARUS, C.G.; Cartas y anotaciones sobre la pintura de paisaje, Visor, Madrid, 1992 (1982) 

CLARK, K.; La rebelión romántica. El arte romántico frente al clásico, Alianza Editorial, Madrid, 1990 (1973) 

CLARK,T.; Imágenes del pueblo: Courbet y la Revolución de 1848, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1981 (1973) 

CLARK, T.; The Absolute Bourgois: Artist and Politics in France, 1848-1851, Londres, 1971 

CLARK, T.; The painting of Modern Life: París in the Art of Manet and His Followers, Nova York, 1985 

Cirlot, L.; Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos. Barcelona: Editorial Labor, 1995. 

CROW, T. E.; Pintura y sociedad en el París del siglo XVIII. Nerea, Madrid, 1989 (1985)

de Micheli,Mario, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza, 2002

DORAND, D. (ed.); Sobre Cézanne, Gustavo Gili, Barcelona, (1978) 

EITNER, L., Guericault, his Life and Work,Londres, 1982 

FRANCINA, F. (et al.); Modernity and Modernism.French Painting in the Nineteenth Century, New Haven/Londres, 1993 

FREIXA, M. (et al.); Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol. VIII: Las vanguardias del siglo XIX), Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1982

FRIEDLAENDER, W.; De David a Delacroix, Alianza Forma, Madrid. 1989 (1930)

GUDIOL, J.; Goya, Barcelona, 1970 

Hamilton, G.H., Pintura y escultura en Europa 1880-1940, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 1987 

Hofmann, W., Los fundamentos del arte moderno, Península, Barcelona, 1992 

HONOUR, H.; Neoclasicismo, Xarait, Madrid,1982 (1968) 

HONOUR, H.; El romanticismo, Alianza Forma, Madrid, 1981 (1979) 

JENSEN, J. Ch.; Caspar David Friedrich, Ed.Blume, 1980 (1977) 

KAUFMANN, E; Tres arquitectos revolucionarios; Boullé, Ledoux y Leque, Ed.Gustavo GiIi, Barcelona, 1980 (1952) 

KAUFMANN, E; La arquitectura de la Ilustración, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1974 (1955) 

KLlNGENDER, F. D.; Arte y revolución industrial, Cátedra, Madrid, 1983 (1967) 

KOSTOF, S.; Historia de la arquitectura, vol.3, Alianza Editorial, Madrid, 1988 (1985) 

LAFUENTE FERRARI, E.; La situación y la estela del arte de Goya. Coincidencias e influencias del arte de Goya, Madrid, 1947 

LUCIE-SMITH, E.; Symbolist Art, Londres, 1979 

Marchan Fiz, Simón; González García, Ángel; Calvo Serraller, Francisco; Escritos de arte de vanguardia: 1900/1945, Madrid: Istmo, 2003 

MARI, A.; El entusiasmo y la quietud, Barcelona, 1979 

METKEN, G.; Los prerrafaelistas, Barcelona, 1974 

MORALES Y MARTIN, J. L.; Pintura en España. 1750-1808, Madrid, 1994 

NANIERA ELlA, N.; William Morris y la ideología de la arquitectura moderna, Ed.Gustovo GiIi, Barcelona, 1977. 

NOCHLlN, L.; Realismo, Alianza Editorial, Madrid, 1991 (1971).  

Novotny, F., Pintura y escultura en Europa 1780-1840, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 2008

PRAl, M.; El gusto neoclásico, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1983 (1974) 

PEVSNER, N.; Las academias de arte, Cátedra, Madrid, 1984 (1940) 

PEVSNER, N.; Los orígenes de la arquitectura moderna y el diseño, E.Gustovo Gili, Barcelona, 1976 (1968). 

Ramírez, J. A. (ed.); El mundo contemporáneo. Historia del Arte. Alianza Editorial, Madrid, 1997. 

REWALD, J.; Historia del lmpresionismo, 2 vols. Barcelona, 1972 (1961) 

REWALD, J.; El postimpresionismo. De van Gogh a Gauguin, Alianza Editorial, Madrid, 1982 

ROSEN, C. i ZERNER, H.; Romanticismo y realismo. Los mitos del arte del siglo XIX, H.Blume, Madrid, 1988 (1984) 

ROSENBLUM, R.; lngres, Nova York, 1967 

ROSENTHAL, M.; Constable, the Painter and his Landscalpe, Londres, 1983 

SERULLAZ, M.; Delacroix, Paris, 1981 

SCHAEFFER, J. M.; L'Art de l'Age moderne, Paris, 1992 

Schapiro, M., El arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1993

SCHMUTZLER, R.; El modernismo, Alianza, Madrid, 1980  

Stiles, K., Selz, P. (ed.); Theories and documents of Contemporary Art. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London,1996. 

TOMLlNSON, J. A.; Goya en el crepúsculo del Siglo de las Luces, Cátedra, Madrid, 1993.

VVAA; La sculpture française au XIXeme siècle ,París, 1986 

WILTON, A.; Turner and the Sublime, Londres, 1980 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00