Art Contemporani
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Art, patrimoni i experiència
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
MsU Maria Laura FIGUERAS - mlfigueras@uic.es
Horari d'atenció
A convenir amb els/les estudiants per correu electrònic
Estudi general de la historia de l'art, en els seus diversos aspectes, durant els segles XVIII, XIX i XX.
No és necessari haver cursat cap altra assignatura, tot i que és preferible haver superat l'assignatura de Cultura Contemporània.
Introducció a l'estudi de les arts del segle XVIII, XIX i XX.
Introducció a la lectura de la imatge per aplicar-la tant a les imatges tradicionals com als mitjans audiovisuals.
Coneixements de diverses formes d'expresió visual.
Adquirir la sensibilitat necessària per desenvolupar la creatividad.
Diferenciar les principals teories i corrents culturals i artístics del món contemporani
Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva en diversos idiomes
Desenvolupar estratègies d'aprenentatge atuònom
Divulgar els coneixements i innovacions de l'àrea
Aplicar la imaginació amb flexibilitat, originalitat i fluïdesa
Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
Gestionar el temps de manera adequada
Desenvolupar l'esperit crític i autocrític
Valorar la diversitat i la interculturalitat com a base per a treballar en equip.
Demostrar capacitat d'autoaprenentatge i autoexigència per aconseguir un treball eficient.
L'art del segle XVIII-XIX
Primera meitat del XVIII. Rococó
Segona meitat del XVIII. Neoclassicisme
David
Ingres
Canova
Goya: entre dos mons
La revolució romàntica
L'art industrial
Arts and Crafts
Art Nouveau
El realisme i Manet
Impressionisme
Post-impressionisme i simbolisme
L'art del segle XX
Les avantguardes històriques
Fauvisme
Expressionisme
Cubisme
Surrealisme
Futurisme
Dadaisme
Pollock
Rotko
Tàpies
Pop Art
Art povera, Land Art, Body Art
La metodologia és fonamentalment teòrica – explicativa a les sessions presencials, que equivalen a 90 hores. S'analitzaran les imatges més representatives del segle XIX i XX, emmarcades en el seu context històric i artístic. A tal fi, no només es tindran en compte les obres d'art sinó també la literatura artística que cada moviment va generar així com les anàlisis dels principals historiadors de l'art, incloent els estudis actuals.
A part de les sessions presencials de caràcter teòric, hi ha una part de treball autònom a través de tasques que l’alumne haurà de realitzar guiat pel professor. Aquest treball autònom es correspon a 120 hores en total, distribuïdes entre les tasques de cada tema i la preparació de proves específiques. Les tasques comprenen lectures o recerques breus que facin que l’alumne reflexioni sobre els continguts i o bé aprofundeixi en un aspecte no vist a classe. També cal tenir present les visites per part de l'estudiant als principals museus d'art contemporani de Barcelona. El resultat d’aquestes tasques podrà ser exposat a classe.
Per a seguir adequadament l’assignatura cal un treball continuat de l’estudiant:
- Es facilitarà un guió inicial de cadascun dels temes del programa. A partir d’aquí, en les lliçons magistrals, es tractaran els aspectes neuràlgics per entendre el tema, els punts més conflictius o els més importants. La part descriptiva i memorística l’haurà de treballar cada alumne individualment partir de la bibliografia proposada.
- Cada període artístic s’emmarca dins d’una cronologia i context sociocultural. Aquesta part requereix la consulta i ampliació, per part dels estudiants, d’un manual o atles d'història.
- Tots els temes inclouen una part de comentari general de tipus més magistral i una part de comentari més participatiu.
- Al llarg del curs els alumnes de forma individual hauran d’anar a visitar algunes exposicions de les que hauran de lliurar un treball o crítica.
- També caldrà que portin a terme algunes lectures obligatòries de les que hauran de lliurar una ressenya. Les lectures obligatòries seran facilitades pel professor en un dossier de curs que es pot adquirir a fotocopisteria.
- Els alumnes hauran de treballar de manera individual una obra proposada pel professor, i fer-ne una presentació a classe segons un calendari preestablert.
Examen final (40%)
Presentacions orals a classe (30%)
Crítica d'una obra (20%)
Altres tasques, participació i aprofitament de les classes (10%)
Per tal d'aprovar l'assignatura cal superar l'examen amb la nota mínima d'un 5. Per tal de poder fer mitjana, cal haver tret com a mínim un 4 de la presentació oral, la crítica i les altres tasques. També és necessari assistir almenys a un 80% de les classes; l'estudiant que vingui a menys del 80% de les sessions tindrà una nota de no presentat. Cal justificar per escrit les absències a dates on hi hagi presentacións orals, lliuraments o bé l'examen.
Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites i els treballs lliurats (català o castellà), i les presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2/falta
Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferencial llevat de l'ortografia que no els serà avaluada.
No presentat: per tal que en l’expedient consti la qualificació de “no presentat”, l’estudiant ha d’haver realitzat menys del 25% de l’assignatura.
El plagi en els treballs escrits d'aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
ABRAMS, M.H.; El espejo y la lámpara, Seix y Barral, Barcelona, 1975 (1953)
ANTAL, F.; Clasicismo y romanticismo, A.Corazón, Madrid, 1978 (1966)
ANTAL, F.; Estudios sobre Fuseli, Visor, Madrid, 1988 (1956)
Argan, G. C.: El arte moderno. Del iluminismo a los movimientos contemporáneos. Madrid, Akal, 1991
ARNALDO, J. (ed.); Fragmentos para una teoría romántica del arte, Madrid, 1987
ARNALDO, J. (ed.); Estilo y naturaleza. La obra de arte en el romanticismo alemán, Madrid, 1990
BARASCH, M.; Modern Theories of Art: From Winckelmann to Baudelaire, Nueva York, 1990
BECQ, A.; Genèse de I'esthètique feançiase moderne 1680-1814. Paris, 1994 (1984)
BENEVOLO, L.; Historia de la arquitectura moderna, Ed.Gustavo Gili, 1990 (1985)
BENJAMIN, W.; lluminaciones: poesía y capitalismo, Ed.Taurus, Madrid, 1980 (1980)
BOZAL, V., lmagen de Goya, Barcelona, 1983
BINDMAN, D.; William Blake, Londres, 1977
CABANNE, P.; Van Gogh, Londres, 1963
CALVO SERRALLER, GONZALEZ, A. Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol VII: "Ilustración y Romanticismo"), Barcelona, 1982
CARUS, C.G.; Cartas y anotaciones sobre la pintura de paisaje, Visor, Madrid, 1992 (1982)
CLARK, K.; La rebelión romántica. El arte romántico frente al clásico, Alianza Editorial, Madrid, 1990 (1973)
CLARK,T.; Imágenes del pueblo: Courbet y la Revolución de 1848, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1981 (1973)
CLARK, T.; The Absolute Bourgois: Artist and Politics in France, 1848-1851, Londres, 1971
CLARK, T.; The painting of Modern Life: París in the Art of Manet and His Followers, Nova York, 1985
Cirlot, L.; Primeras vanguardias artísticas. Textos y documentos. Barcelona: Editorial Labor, 1995.
CROW, T. E.; Pintura y sociedad en el París del siglo XVIII. Nerea, Madrid, 1989 (1985)
de Micheli,Mario, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza, 2002
DORAND, D. (ed.); Sobre Cézanne, Gustavo Gili, Barcelona, (1978)
EITNER, L., Guericault, his Life and Work,Londres, 1982
FRANCINA, F. (et al.); Modernity and Modernism.French Painting in the Nineteenth Century, New Haven/Londres, 1993
FREIXA, M. (et al.); Fuentes y documentos para la historia del arte (Vol. VIII: Las vanguardias del siglo XIX), Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1982
FRIEDLAENDER, W.; De David a Delacroix, Alianza Forma, Madrid. 1989 (1930)
GUDIOL, J.; Goya, Barcelona, 1970
Hamilton, G.H., Pintura y escultura en Europa 1880-1940, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 1987
Hofmann, W., Los fundamentos del arte moderno, Península, Barcelona, 1992
HONOUR, H.; Neoclasicismo, Xarait, Madrid,1982 (1968)
HONOUR, H.; El romanticismo, Alianza Forma, Madrid, 1981 (1979)
JENSEN, J. Ch.; Caspar David Friedrich, Ed.Blume, 1980 (1977)
KAUFMANN, E; Tres arquitectos revolucionarios; Boullé, Ledoux y Leque, Ed.Gustavo GiIi, Barcelona, 1980 (1952)
KAUFMANN, E; La arquitectura de la Ilustración, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1974 (1955)
KLlNGENDER, F. D.; Arte y revolución industrial, Cátedra, Madrid, 1983 (1967)
KOSTOF, S.; Historia de la arquitectura, vol.3, Alianza Editorial, Madrid, 1988 (1985)
LAFUENTE FERRARI, E.; La situación y la estela del arte de Goya. Coincidencias e influencias del arte de Goya, Madrid, 1947
LUCIE-SMITH, E.; Symbolist Art, Londres, 1979
Marchan Fiz, Simón; González García, Ángel; Calvo Serraller, Francisco; Escritos de arte de vanguardia: 1900/1945, Madrid: Istmo, 2003
MARI, A.; El entusiasmo y la quietud, Barcelona, 1979
METKEN, G.; Los prerrafaelistas, Barcelona, 1974
MORALES Y MARTIN, J. L.; Pintura en España. 1750-1808, Madrid, 1994
NANIERA ELlA, N.; William Morris y la ideología de la arquitectura moderna, Ed.Gustovo GiIi, Barcelona, 1977.
NOCHLlN, L.; Realismo, Alianza Editorial, Madrid, 1991 (1971).
Novotny, F., Pintura y escultura en Europa 1780-1840, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 2008
PRAl, M.; El gusto neoclásico, Ed.Gustavo Gili, Barcelona, 1983 (1974)
PEVSNER, N.; Las academias de arte, Cátedra, Madrid, 1984 (1940)
PEVSNER, N.; Los orígenes de la arquitectura moderna y el diseño, E.Gustovo Gili, Barcelona, 1976 (1968).
Ramírez, J. A. (ed.); El mundo contemporáneo. Historia del Arte. Alianza Editorial, Madrid, 1997.
REWALD, J.; Historia del lmpresionismo, 2 vols. Barcelona, 1972 (1961)
REWALD, J.; El postimpresionismo. De van Gogh a Gauguin, Alianza Editorial, Madrid, 1982
ROSEN, C. i ZERNER, H.; Romanticismo y realismo. Los mitos del arte del siglo XIX, H.Blume, Madrid, 1988 (1984)
ROSENBLUM, R.; lngres, Nova York, 1967
ROSENTHAL, M.; Constable, the Painter and his Landscalpe, Londres, 1983
SERULLAZ, M.; Delacroix, Paris, 1981
SCHAEFFER, J. M.; L'Art de l'Age moderne, Paris, 1992
Schapiro, M., El arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1993
SCHMUTZLER, R.; El modernismo, Alianza, Madrid, 1980
Stiles, K., Selz, P. (ed.); Theories and documents of Contemporary Art. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London,1996.
TOMLlNSON, J. A.; Goya en el crepúsculo del Siglo de las Luces, Cátedra, Madrid, 1993.
VVAA; La sculpture française au XIXeme siècle ,París, 1986
WILTON, A.; Turner and the Sublime, Londres, 1980