Narrativa del Món Interior
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Temes de literatura universal
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dra. Blanca BALLESTER - bballester@uic.es
Horari d'atenció
A acordar-se segons la necessitat dels alumnes
Aquesta assignatura vol oferir a l'alumne un recorregut panoràmic per aquells textos narratius que vertebren la cultura occidental, parant especial atenció als subgèneres narratius autobiogràfics (confessió, vida, diari íntim, etc.); ja que, aquest tipus de manifestacions literàries permeten als creadors exedir els límits de la ficció per poder donar veu al seu univers íntim o món interior.
Haver cursat:
- Motius literaris I
- Motius literaris II
- Analitzar i comprender les tendències estètiques i de pensament de cada període històric.
- Identificar i conèixer els diferents procediments de l'art narratiu
- Comprendre i saber interpretar les diferents manifestacions literàries de la cultura occidental
- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic
- Identificar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu de diferents corrents de pensament i tradicions culturals
- Conèixer i saber interpretar l'evolució dels diferents subgèneres narratius
- Comprendre la configuració de l'horitzó literari contemporani a la llum de la tradició
1-. Orígens de la narrativa a Occident
2-. Teoria de la novel·la
3-. Vida i text: gèneres narratius autobiogràfics (confessió, vida, diari íntim, autobiografia, memòries, etc.)
4-. La ficció als segles XVI-XVII
5-. La novel·la autobiogràfica del segle XIX
6-. La autoficció en el segle XX
7-. La narrativa hispanoamericana
En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)
L'alumne haurà de realitzar quatre exercicis (en total, constituiran el 40% de la nota final) en els que aplicarà la teoria assolida a classe en torn a cada període i les seves tendències estètiques i de pensament. A final de curs, es presentarà una monografia realitzada segons les directrius marcades pel professor (45% de la nota).
També, com la dinàmica docent propiciarà la participació de l'alumnat, aquesta constituirà el 15% de la nota final.
En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.
Així mateix, cal tenir present que el plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.
Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.
El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.
AUERBACH, Erich, Mímesis: La representación de la realidad en la literatura occidental, México, Fondo de Cultura Económica, 1950.
BLOOM, Harold, El canon occidental. La escuela y los libros de todas las épocas, Barcelona, Anagrama, 1995.
CURTIUS, Ernst Robert, Literatura europea y edad media latina (2 volúmenes), México, Fondo de Cultura Económica, 1955.
ESTÉBANEZ CALDERÓN, Demetrio, Breve diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza, 2006.
GOYTISOLO, Luis, Naturaleza de la novela, Barcelona, Anagrama, 2013.
GULLÓN, Germán, La novela en libertad: introducción a la lectura cultural de la narrativa, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 1999.
RIQUER, Martín de y VALVERDE, José María, Historia de la Literatura Universal (2 volúmenes), Madrid, Gredos, 2007.
RÓDENAS DE MOYA, Domingo, Los espejos del novelista: modernismo y autorreferencia en la novela vanguardista, Barcelona, Península, 1998.
SOBEJANO, Gonzalo, Novela española de nuestro tiempo, Madrid, Marenostrum, 2007.
VILANOVA, Antonio, Novela y sociedad en la España de posguerra, Barcelona, Lumen, 1995.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: