Assignatura

El Museu i el Seus Significats

  • codi 10096
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Art, patrimoni i experiència

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Responsable

Dra. Marta CRISPÍ - mcrispi@uic.es

Horari d'atenció

Dijous de 9 a 10h

Presentació

Al llarg d’aquesta assignatura es farà una anàlisi dels museus i les seves funcions en el marc de la societat actual. Els museus han passat de ser institucions que conserven i exposen obres –contenidors de col·leccions- a centres en els quals la divulgació ocupa un lloc cada cop més important entre les seves activitats. En aquest context, cada museu defineix la seva missió i posició tenint en compte el caràcter de les seves col·leccions i els objectius que es marca. 

També es dibuixarà el panorama actual de la museologia i es donaran les eines per desenvolupar un pensament crític sobre museologia i museografia.

Requisits previs

Ser estudiant de la titulació d’Humanitats. Tenir interès i inquietud pel patrimoni tangible i intangible. Valorar el patrimoni com a expressió cultural. Afany per conèixer i divulgar el patrimoni.

Objectius

-Conèixer, identificar i reflexionar sobre la funció dels museus en la societat actual.

-Identificar i valorar els elements que conformen el patrimoni cultural i, en particular, les col·leccions dels museus.

-Conèixer les funcions i les tasques que desenvolupen els tècnics dels museus.

-Conèìxer el marc jurídic dels museus així com l’estructura administrativa en la qual s’integren els museus públics.

-Identificar el discurs i els recursos museogràfics d’exposicions permanents i temporals i reflexionar sobre els mateixos.

-Analitzar les activitats de difusió dels museus i reflexionar sobre la seva idoneïtat en funció dels públics.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant 

-Coneix els temes i problemes del debat cultural actual sobre museologia i museografia. 

-Utilitza les eines informàtiques per elaborar estudis i treballs al voltant de les funcions museològiques

-Exposa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons de la museologia i museografia

-Llegeix i escriu textos en la pròpia llengua i en d'altres, així com de transcriure i resumir informació sobre temes de museologia

-Defineix temes de recerca cultural que piden contribuir a la innovació i millora de la societat.

-Relaciona conceptes relatius a patrimoni, territori i identitat cultural.

-Compèn i expressa arguments sobre museologia amb ordre i coherència de forma oral i escrita

-Analitza i sintetitza textos sobre museologia, l'efectivitat comunicativa d'una exposició temporal o estable. 

-És crític i autocrític amb el seu treball i amb la producció museogràfica.

-Treballa de manera autònoma, amb organització i planificació.

-Té compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat pel medi ambient.

- És creatiu, té iniciativa i esperit emprenedor.

- Té destresa en l’ús de les TIC, en l'organització i gestió de la informació.


Continguts

  1. Introducció: què és un museu? Museologia i museografia. Conceptes claus en museologia: patrimoni cultural, patrimoni tangible, patrimoni intangible, bé cultural, col·lecció.
  2. Marc jurídic dels museus. Els museus públics i privats dins l’estructura de l’administració pública.Organismes internacionals.
  3. Del col·leccionisme als museus. Història dels museus. Tipologies de museus: història, art, arqueologia, ciències, etnogràfics, natura.
  4. Les funcions del museu: conservar, investigar i divulgar. La documentació i la investigació. La conservació. La comunicació i divulgació en els museus.
  5. L’exposició permanent i les exposicions temporals.
  6. Museus i noves tecnologies.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes combinaran els continguts teòrics amb l’anàlisi i el comentari de casos, textos. Es fomentarà la reflexió i l’anàlisi crítica de l’activitat expositiva i divulgativa de museus i institucions patrimonials a partir de visites i treballs. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es farà a partir de 6 exercicis que són:

  1. Lectura - Françoise CHOAY. Alegoría del patrimonio. Barcelona, 2007 (París 1992). Introducció pàg. 7-24. 1,25 punt
  2. Taller de legislació sobre patrimoni i museus – presentación d’un cas. 2 punts
  3. Lectura. 1,25 punt. 
    • Francisca HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ. “La Nueva museología”. A: Planteamientos teóricos de la Museología. Gijón: Trea 2006, pàg. 161-200.
    • Francisca HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ. ”El British Museum, el Musée du Louvre. La gloria de Dios, la gloria de los hombres. A: , pàg. 31-6.
  4. Anàlisi d’un article sobre restauració d’un bé moble. 1,25 punt
  5. Lectura. Eilean HOOPER-GREENHILL. “Changing Values in the Art Museum. Rethinking Communication and Learning”. A: Museum Studies: An Anthology of Contexts. London: Blackwell Publishing, pàg. 517-532. 1,25 punt
  6. Treball: Disseny d’una exposició i programa d’activitats. 3 punts

Pautes dels exercicis a lliurar:

-  Lectura de dos articles sobre museografia i museologia. Cal presentar un document amb una breu síntesi de l’article, la definició dels termes claus, les idees bàsiques i una valoració personal. Màxim: 1 foli

-  Exposició d’una notícia d’actualitat relacionada amb la legislació sobre museus i patrimoni. Màxim 1 foli. 

-  Proposta d’un àmbit d’una exposició temporal. Màxim 7 folis. 2 punts

  • 20m2, espai amb murs blancs
  • Exposició: mínim de 5 objectes, una cartel·la gran de presentació, més les 5 cartel·les dels objectes (cal redactar els text de totes les cartel·les), proposta d’un títol 

D'aquests exercicis, dos d'ells s'han de ser presentat en una llengua diferent a la que utilitzeu normalment (català o castellà)

 

Per aprovar l'assignatura cal presentar tots els treballs en la data convinguda i aprovar-los tots. Per a puntuar els treballs es tindran en compte els següents criteris

  1. Presentació
  2. Redacció i ortografia
  3. Anàlisi crític i la valoració personal
  4. Originalitat
  5. Presentació oral quan s’escaigui

 

Per a tenir en compte:

1. En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina.

El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: es baixarà 0,25 per falta d'ortografia o barberisme greu en treballs i exàmens. 

2. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest.

  • Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.
  • Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

Bibliografia i recursos

ALONSO FERNÁNDEZ, Luis. Museología y museografía. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1999

ALONSO FERNÁNDEZ, Luis y GARCÍA FERNÁNDEZ, Isabel. Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza editorial, 2010.

BALLART HERNÁNDEZ, Josep. Manual de museos. Madrid: Editorila Síntesis, 2008.

BARKER, Emma. Contemporary Cultures of Display. Yale University Press, New Haven & London, 1999.

BELCHER, M. Organización y diseño de exposiciones. Su relación con el museo. Gijón: TREA, 1997 (1994).

BELLIDO GANT, María Luisa. Arte, museos y nuevas tecnologías. Gijón. Ed. Trea. 2001. (Biblioteconomía y administración cultural, 53).

BOLAÑOS, María, Historia de los museos en España. Gijón, Editorial Trea, 1997.

-----, La memoria del mundo. Cien años e museología (1900-2000), Gijón, Ediciones Trea, 2002.

CARRERAS MONFORT, Cèsar i MUNILLA CABRILLANA, Glòria. Patrimoni digital. Barcelona: editorial UOC, 2007.

GÓMEZ MARTÍNEZ, Javier. Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos. Gijón. Ed. Trea. 2008 (Biblioteconomía y administración cultural, 141). (poden ser interessants els dos capítols últims: p 279-315).

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, M. Francisca. El museo como espacio de comunicación. Gijón. Ed. Trea. 1998 (Biblioteconomía y administración cultural, 16).

HOOPER-GREENHILL, Eilean. Los museos y sus visitantes. Gijón, Editorial Trea, 1998 (1994) (Biblioteconomía y administración cultural, 17).

LORD, Barry y LORD, Gail Dexter, Manual de gestión de museos. Editorial Ariel, Colección Patrimonio Histórico, Barcelona, 1998.

MOORE, Kevin. La gestión del museo. Gijón. Ed. Trea. 1998 (1994) (Biblioteconomía y administración cultural, 19).

Museología crítica y arte contemporáneo (Jesús-Pedro Lorente, dir, y David Almazán, coord). Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2003.

Museum studies. An Anthology of Contexts (ed. Bettina Messias Carbonell). Blackwell publisching, 2004.

Museum visitor servives manual (ed. Roxana Adams). New York, American Association of Museums, 2001.

Museus d’avui. Els nous museus de societat (ed. Gabriel Alcalde, Jusèp Boya, Xavier Roigé). Girona: Institut Català de Recerca del Patrimoni Cultural. 2010.

PEARCE, Susan M. Museus, Objects and Collections. A Cultural Study. London, 1992.

PÉREZ VALENCIA, Paco. Tener un buen plan. La hoja de ruta de toda colección: el plan museológico. Gijón. Ed. Trea. 2010 (Biblioteconomía y administración cultural, 213).

PEÑUELAS, Lluís (ed.). Manual jurídic dels museus: qüestions pràctiques. Barcelona: Diputació de Barcelona; Marcial Pons, ediciones jurídicas y sociales, 1998.

RICO, Juan Carlos (coord.). La caja de cristal. Un nuevo modelo de museo. Gijón. Ed. Trea. 2008 (Biblioteconomía y administración cultural, 181).

RICO, Juan Carlos. La difícil supervivencia de los museos. Gijón. Ed. Trea. 2003 (Biblioteconomía y administración cultural, 86).

RICO, Juan Carlos. La exposición comercial. Tiendas y escaparatismo, stands y ferias, grandes almacenes y superficies. Gijón. Ed. Trea. 2005 (Biblioteconomía y administración cultural, 124).

RIVIÈRE, Georges Henri. La museología. Curso de museología. Textos y testimonios. Madrid: Akal, 1993 (1989).

SANTACANA, Joan y SERRAT, Núria, Museografía Didáctica. Barcelona: Ariel, 2005.

VV.AA. Exposiciones temporales. Organización, gestión, coordinación. Madrid: Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, Madrid, 2006.

ZUBIAUR, Javier. Curso de museología. Gijón. Ed. Trea. 2004 (Biblioteconomía y administración cultural, 103).

Material didàctic

      Materials
            Bases del pla de museus bases_pla_museus.pdf 
            Calendari assignatura calendaridemuseus_2014-2015.docx 
            Codi deontològic ICOM code_ethics2013_esp.pdf 
            Conociendo a nuestros visitantes. Ministerio de Cultura.  conociendoanuestrosvisitantesweb.pdf 
            Decret de desplegament de la llei de museus decret35.1992.desplegamentlleimuseus.doc 
            Decret de personal tècnic i directiu de museus decret232.2001personaltecnicidirectiumuseus.doc 
            Estatuts del MNAC estatutsmnac2005.pdf 
            Exposiciones temporales. Organización. Gestión. Coordinación. Ministerio de cultura exposicionestemporales.organizacion,gestionycoordinacion.pdf 
            Gallery text at the V & A. Redacció de panells.  gallerytextatthevaa.pdf 
            Ley del patrimonio histórico español llei16.1985patrimonihistoricespanyol.pdf 
            Llei de museus llei17.1990demuseus.doc 
            Llei de patrimoni cultural català llei9.1993patrimoniculturalcatala.doc 
            Pla de museus nouplademuseus.pdf 
            Pliego de condiciones para contratación transporte "El paisajista Martín Rico" transporte_de_la_exposicion_temporal-_martin_ricox.pdf 
            Pliego de condiciones para el montaje y desmontaje de "El joven van Dyck" pliegodecondicionesparalacontratacion.montaje_y_desmontaje_exposicion_vandyck.pdf 
            Proyecto ejecutivo de diseño de "El joven Van Dyck" proyectoejecutivo-vandyck-def-2012-07-16.pdf 
            Reglamento de museos de titularidad estatal rd620.1987reglamentmuseustitularitatestatalisistemaespanyoldemuseus.pdf 
      Webs d'interès
            American Alliance of museums http://www.aam-us.org/ 
            Asociación española de museólogos http://www.museologia.net/index.asp 
            Asociación profesional de museólogos de España http://www.apme.es/ 
            Canadian Heritage Information network http://www.rcip-chin.gc.ca/index-eng.jsp 
            Collections mobility http://www.lending-for-europe.eu/about-collections-mobility/ 
            Grupo español de conservación http://www.ge-iic.com/ 
            ICCROM. International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property http://www.iccrom.org/ 
            ICOM http://http://icom.museum/ 
            ICOM España http://www.icom-ce.org/ 
            ICOMOS http://www.icomos.org/fr/ 
            Instituto español de patrimonio histórico http://www.iaph.es/web/ 
            Laboratorio de públicos. Ministerio de Cultura http://www.mcu.es/museos/MC/Laboratorio/index.html 
            Metropolitan Museum of Art http://www.metmuseum.org/ 
            Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Museos http://www.mcu.es/museos/index.html 
            MNAC http://www.mnac.cat/index.jsp?lan=001 
            MOMA http://www.moma.org/ 
            Musea magazine http://www.museamagazine.com/ 
            Musée du Louvre http://www.louvre.fr/ 
            Museo del Prado http://www.museodelprado.es/ 
            Museo Thyssen-Bornemisza http://www.museothyssen.org/thyssen/home 
            Museu Episcopal de Vic. MEV http://www.museuepiscopalvic.com/index.asp 
            Museu Marítim de Barcelona http://www.mmb.cat/informacio_general.php?idm=1&pagina=1&estic=0 
            Museums and the web http://www.museumsandtheweb.com/ 
            Museu Picasso http://www.museupicasso.bcn.cat/ 
            Museus en línia http://www.museusenlinia.gencat.cat/index.php 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00