Assignatura

Institucions i Polítiques Culturals

  • codi 10097
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Lc. David ROSELLÓ - drosello@uic.es

Horari d'atenció

A sol·licitud de l'estudiant

Presentació

La cultura i les seves diferents expressions són una part important de la configuració de la identitat d’una persona, d’una societat i d’un poble. Des de després de la Segona Guerra Mundial, les institucions internacionals, les autoritats civils i els agents privats han vist la necessitat de protegir, fomentar i divulgar la cultura com un valor que enriqueix a les persones i que forma part integral de la seva identitat.

Aquesta constatació ha conduït a fomentar polítiques culturals que contribueixen al reconeixement intrínsec del valor de la cultura i al desenvolupament i divulgació de la cultura i les seves múltiples expressions a diferents nivells. Podem parlar de polítiques culturals públiques i privades, polítiques d’abast internacional, nacional o local. L’assignatura d’institucions i polítiques culturals vol oferir una visió general de les polítiques culturals i de les institucions que les promouen.

Requisits previs

- Coneixements bàsics sobre el concepte de cultura, els àmbits de la cultura.

- Inquietud per fomentar i divulgar la cultura.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura és 

1. Conèixer què entenem per polítiques culturals

2. Oferir una visió general i ample de les polítiques culturals i dels agents que les dissenyen i dels seus destinataris. 

3. Identificar i utilitzar les principals fonts textuals i recursos bibliogràfics sobre institucions i polítiques culturals. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'estudiant 

-Coneix els temes i problemes del debat cultural actual sobre polítiques culturals

-Utilitza les eines informàtiques per elaborar estudis i treballs al voltant de les funcions museològiques

-Exposa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons de la museologia i museografia

-Llegeix i escriu textos en la pròpia llengua i en d'altres, així com de transcriure i resumir informació sobre temes de museologia

-Defineix temes de recerca cultural que poden contribuir a la innovació i millora de la societat.

-Relaciona conceptes relatius a patrimoni, territori i identitat cultural.

-Comprèn i expressa arguments sobre museologia amb ordre i coherència de forma oral i escrita

-Analitza i sintetitza textos sobre museologia, l'efectivitat comunicativa d'una exposició temporal o estable. 

-És crític i autocrític amb el seu treball i amb la producció museogràfica.

-Treballa de manera autònoma, amb organització i planificació.

-Té compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat pel medi ambient.

- És creatiu, té iniciativa i esperit emprenedor.

- Té destresa en l’ús de les TIC, en l'organització i gestió de la informació.

Continguts


Tema 1 Les polítiques culturals. Què són?

Tema 2 Institucions internacionals i polítiques culturals.

Tema 3 Els grans models de polítiques culturals. EEUU, Anglaterra, França, Espanya / Catalunya

Tema 4 Les polítiques culturals a nivell públic: les polítiques estatals, autonòmiques i locals.

Tema 5 Polítiques culturals privades

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura combina classes magistrals, anàlisi de casos, comentaris de temes d'actualitat sobre polítiques culturals i una exposició oral en grup dels estudiants

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

El sistema d’avaluació consistirà en

1. Treball sobre l'anàlisi de les polítiques culturals d'una empresa o institució amb seu a Barcelona o ciutats properes. Ha d'incloure una entrevista al responsable. Treball grupal 2/3 persones. Entrega: dijous 30 de maig, 17h. 30%

2. Informe sobre les polítiques culturals d'un municipi a partir dels materials treballats a classe. Entrega: 21 de maig. 20%

3. Dossier d'aprenentatge de l'assignatura 30% 

4. Assistència a classes i comentaris de notícies d'actualitat. Lliurament setmanal del comentari d'una notícia. 20%. 

L'assignatura se superarà amb la mitja aprovada de tots els treballs i exercicis. Es tindrà molt en compte l'assistència i participació a classe. 

A tenir en compte:

1. En aquesta assignatura és molt important que es faci un ús correcte de l’idioma en les proves escrites, treballs i presentacions orals, tant des del punt de vista de la gramàtica i de l’ortografia com de la puntuació i redacció. Així mateix, té una especial rellevància l’ús adequat de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors és el següent: es baixarà 0,25 per falta d'ortografia o barbarisme greu en treballs i exàmens. 

2. El plagi consisteix a prendre les idees escrites per una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense esmentar l’autor. El plagi (terme que ve de la paraula llatina per a ‘segrest’) és enganyós i deshonest. Són exemples de plagi: copiar, parafrasejar o resumir les paraules d’algú altre sense citar adequadament la font o sense fer servir les cometes que són necessàries quan se cita literalment el que ha dit algú altre.

Per evitar el plagi, cal citar la font sempre que s’utilitzin les idees escrites per una altra persona i encara que la cita no sigui literal i sigui una paràfrasi o un resum de les idees d’altri. En les cites literals o directes cal utilitzar cometes i citar la font. En un treball acadèmic, no n’hi ha prou a fer constar genèricament la bibliografia emprada, sinó que cal esmentar explícitament la font allà on es recullen les idees escrites per una altra persona.

El plagi en els treballs escrits d’aquesta assignatura és inacceptable i, per tant, tot treball en què es cometi plagi serà avaluat amb un zero.

Bibliografia i recursos

Actas del I Congreso Internacional de la Gestión Cultural. Hacia nuevas políticas culturales del siglo XXI en la Unión Europea (5, 6 y 7 de noviembre de 2009. El Ejido). Federación Estatal de Asociaciones de Gestores Culturales, 2010.

Annual Report on the State of Culture and the Arts in Catalonia 2010. Barcelona: CONCA, 2010.

BEKEMANS, Léonce (ed.). Culture: Building Stone for Europe 2002. Brussel. European Interuniversity Press, 1994.

CUMMINGS, Milton and KATZ, Richard S. The Patron State. Government and the Arts in Europe, North America and Japan. New York, Oxford University Press, 1987.

DODD, Diane, LYKLEMA, Melle, DITTRICH-VAN WERINGH, Kathinka. A Cultural Component as an integral part of the EU’S Foreign Policy?. Amsterdam, Boekmanstudies, 2006.

FISHER, Rod. A Cultural Dimension to the EU´s External Policies from Policy Statements to Practice and Potencial. Amsterdam: Boekmanstudies, 2007.

LÓPEZ DE AGUILETA, Iñaki: Cultura y ciudad. Manual de política cultural municipal. Gijón. Ed. Trea. 2000.

MANITO, Félix (coord.). Planificación estratégica de la cultura en España. Madrid: Ediciones y publicacones Autor. S.R.L. 2008.

MILLER, Toby y YÚDICE, George. Política cultural. Barcelona: editorial Gedisa, 2004.

POIRRIER, Philippe (dir.). Politiques et practiques de la culture. Paris: la Documentation Françaises, 2010.

----- Pour une histoire des politiques culturelles dans le monde 1945-2011. París: Comité d’histoire du ministère de la Culture et de la Communication, 2011.

VAQUER, J. Política cultural i models de l’estat del benestar a la Unió Europea. Barcelona: Gabinet tècnic del Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya. (consultat 5 d’octubre de 2012) http://www20.gencat.cat/docs/CulturaDepartament/Cultura/Documents/Arxiu/Arxius%20GT/Politiques_culturals_EB_UE.pdf

Material didàctic

      Materials
            Convenció sobre la protecció de la diversitat de les expressions culturals convenciosobrelaprotecciodiversitatexpressionsculturals.pdf 
            Declaració de Mèxic sobre polítiques culturals. 1982 declaraciosobrepolitiquesculturals.1982.pdf 
            Diputació de Barcelona. Models de gestió d'equipaments diputaciodebarcelona.modelsgestioequipaments.pdf 
            La política cultural en España. Elcano 2004 lapoliticaculturalenespana.elcano2004.pdf 
            Pautes treball grupal 2016-2017 treball2016.pautes1.docx 
      Webs d'interès
            Arrtimetria http://www.artimetria.com/ 
            Compendium http://www.culturalpolicies.net/web/index.php 
            CONCA http://www.conca.cat/ 
            Cuenta satélite de la cultura en España, 2000-2009 http://www.mcu.es/estadisticas/docs/CSCE/avance_resultados_csce-2011.pdf 
            Culture Europe International http://www.culture-europe-international.org/site.php?idStarter=209588&rubStarter=2 
            Diputació de Barcelona. Cultura http:// 
            Dos doce http://www.dosdoce.com/ 
            El baròmetre de la comunicació i la cultura http://www.fundacc.org/fundacc/ca.html 
            Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España 2010-2011 http://www.mcu.es/estadisticas/docs/EHC/2010/Sintesis_2010-2011.pdf 
            Entrepreneurial dimension of cultural and creative industries, http://ec.europa.eu/culture/documents/edcci_report.pdf 
            Europa nostra http://www.europanostra.org 
            European auciences: 2012 and beyon http://ec.europa.eu/culture/our-programmes-and-actions/doc/culture/20120904_eac_audiences-for-culture.pd 
            Eurostat http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/ 
            Generalitat de Catalunya. Cultura http://www.gencat.cat/temes/cat/cultura.htm 
            Handbook of European policies. European agenda for Culture http://ec.europa.eu/culture/our-policy-development/documents/policy-handbook.pdf 
            Interarts.  http://www.interarts.net/ca/index.php 
            International Journal for Cultural Policy http://www.tandfonline.com/toc/gcul20/current 
            Ministerio de Educación, Cultura y Deporte http://www.mecd.gob.es/portada-mecd/ 
            Observatoire des politiques culturelles http://www.observatoire-culture.net/ 
            The economy of culture in Europe http://ec.europa.eu/culture/key-documents/economy-of-culture-in-europe_en.htm 
            Unió Europea. Cultura http://ec.europa.eu/culture/index_en.htm 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00