Treball de Recerca II
Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament
Matèria: Treball d'investigació final de grau
No especificada
Responsable
L'assignatura pretén familiaritzar l'alumne, des d'un punt de vista eminentment aplicat i instrumental, amb els conceptes, recursos, tècniques i destreses necessaris per enfocar amb èxit qualsevol projecte de recerca en matèria d'Humanitats i Estudis Culturals, ja sigui personal o col·lectiu.
En el món contemporani, l'activitat investigadora no es limita només a l'àmbit de la recerca universitària, sinó que també constitueix un camp d'aplicació professional de gran importància estratègica tant en l'administració pública com en l'entorn de l'empresa privada. Des del punt de vista de les Humanitats, la recerca conforma una línia d'acció que dinamitza la labor d'organitzacions tant diverses com arxius, biblioteques, museus i centres d'interpretació del patrimoni, centres i institucions culturals, i en definitiva qualsevol entitat compromesa amb la recerca que involucri disciplines de l'àmbit del coneixement humanístic i cultural (història, arqueologia, art, geografia, antropologia i religió, filologia i literatura, filosofia, sociologia, entre altres).
Haver cursat l'assignatura "Treball de recerca I".
Al final del curs els alumnes han de ser capaços de:
•Conèixer, a grans trets, en què consisteix el mètode científic i quines són les modalitats fonamentals de la investigació en l'àmbit de les Ciències Humanes i Socials, així com les principals tècniques i instruments d'aplicació.
•Saber com plantejar un projecte de recerca i seleccionar l'estratègia i la metodologia òptimes segons el tema, la problemàtica concreta, els recursos humans i materials implicats i el temps disponible.
1. La fonamentació teòrica i epistemologia
2. L'estat de la qüestió
3. La selecció del/s cas/os d'estudi
4. La metodologia i instruments de la recerca
4.1. Tècniques quantitatives: recollida i anàlisi de dades
4.2. Tècniques qualitatives: recollida i anàlisi de dades
5. La contrastació de les hipòtesis de la recerca
6. La presentació dels resultats
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 130 | E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35 |
Classe teoricoexpositiva | 20 | E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35 |
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 130 | E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35 |
Classe teoricoexpositiva | 20 | E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35 |
Cada alumne haurà de presentar un seguit d'activitats vinculades amb el seu TFG, fruit de les lectures, sessions presencials i seminaris i tallers celebrats en el marc de l'assignatura, sobre metodologia de recerca, tècniques i eines.
La nota final de l'assignatura queda distribuïda de la següent manera:
Participació activa de l'alumne a classe | 25% |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 75% |
Aquesta nota final constituirà també un 10% de la nota final del TFG, segons la següent distribució:
La nota final del TFG s’estableix segons els següents criteris: 50% (tutor/a del TFG), 40% (nota de la defensa pública, atorgada pel tribunal) i 10% (nota atorgada pel coordinador del TFG en base a les activitats avaluatives derivades de l’assignatura Treball de Recerca II).
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Participació activa de l'alumne a classe | 25 |
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 75 |
ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de informes, Barcelona: Paidós
BELMONTE, Manuel (2002): Enseñar a investigar: orientaciones prácticas, Bilbao: Mensajero
BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa
BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina i TIGHT, Malcolm (2001): Cómo se hace una investigación, Barcelona: Gedisa
BUNGE, Mario (1985): La investigación científica: su estrategia y su filosofía, Barcelona: Ariel
CARDOSO, Ciro F.S. (1982): Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica
CHALMERS, Alan F. (1992): La ciencia y cómo se elabora, Madrid: Siglo XXI
CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza
COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procès d’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo
MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», a: Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp. 88-98
MUÑOZ, Gemma i LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas, Madrid: Dykinson
ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa
ORTIZ, Frida Gisela i GARCÍA, María del Pilar (2008): Metodología de la investigación: el proceso y sus técnicas, México DF: Limusa
QUESADA, José (1987): Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo
QUIVY, Raymond i CAMPENHOUDT, Luc van (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Barcelona: Herder
RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectes formals, Vic: Eumo
SIERRA BRAVO, Restituto (1994): Tesis doctorales y trabajos de investigación científica, Madrid: Paraninfo
THUILLIER, Guy i TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau
WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa