Assignatura

Treball de Recerca II

  • codi 10098
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus TF
  • credits 6

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Treball d'investigació final de grau

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.1  DV 10:00 12:00 a505

Professorat

Presentació

L'assignatura pretén familiaritzar l'alumne, des d'un punt de vista eminentment aplicat i instrumental, amb els conceptes, recursos, tècniques i destreses necessaris per enfocar amb èxit qualsevol projecte de recerca en matèria d'Humanitats i Estudis Culturals, ja sigui personal o col·lectiu.

En el món contemporani, l'activitat investigadora no es limita només a l'àmbit de la recerca universitària, sinó que també constitueix un camp d'aplicació professional de gran importància estratègica tant en l'administració pública com en l'entorn de l'empresa privada. Des del punt de vista de les Humanitats, la recerca conforma una línia d'acció que dinamitza la labor d'organitzacions tant diverses com arxius, biblioteques, museus i centres d'interpretació del patrimoni, centres i institucions culturals, i en definitiva qualsevol entitat compromesa amb la recerca que involucri disciplines de l'àmbit del coneixement humanístic i cultural (història, arqueologia, art, geografia, antropologia i religió, filologia i literatura, filosofia, sociologia, entre altres).

Requisits previs

Haver cursat l'assignatura "Treball de recerca I".

Objectius

Al final del curs els alumnes han de ser capaços de:

 

•Conèixer, a grans trets, en què consisteix el mètode científic i quines són les modalitats fonamentals de la investigació en l'àmbit de les Ciències Humanes i Socials, així com les principals tècniques i instruments d'aplicació.

 

•Saber com plantejar un projecte de recerca i seleccionar l'estratègia i la metodologia òptimes segons el tema, la problemàtica concreta, els recursos humans i materials implicats i el temps disponible.
  •Saber com gestionar eficaçment les fonts documentals i bibliogràfiques, un element clau en tot treball de recerca rigorós i fidedigne.

•Elaborar un treball de recerca formalment i metodològicament rigorós, ben estructurat i concebut des de les hipòtesis fins a l'anàlisi dels resultats, tot passant pel treball de camp.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació

Continguts

1. La fonamentació teòrica i epistemologia

2. L'estat de la qüestió

3. La selecció del/s cas/os d'estudi

4. La metodologia i instruments de la recerca

4.1. Tècniques quantitatives: recollida i anàlisi de dades

4.2. Tècniques qualitatives: recollida i anàlisi de dades

5. La contrastació de les hipòtesis de la recerca

6. La presentació dels resultats

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) 130 E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35
Classe teoricoexpositiva 20 E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35
ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
130E02 E04 E05 E07 E09 E10 E11 E19 E22 E23 E24 E28 G01 G04 G05 G07 G08 G10 G11 G12 G26 G35
Classe teoricoexpositiva
20E02 E10 E11 E24 E26 E30 G03 G04 G07 G10 G11 G12 G14 G20 G24 G26 G30 G35

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada alumne haurà de presentar un seguit d'activitats vinculades amb el seu TFG, fruit de les lectures, sessions presencials i seminaris i tallers celebrats en el marc de l'assignatura, sobre metodologia de recerca, tècniques i eines.

La nota final de l'assignatura queda distribuïda de la següent manera:

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe 25%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. 75%

Aquesta nota final constituirà també un 10% de la nota final del TFG, segons la següent distribució:

La nota final del TFG s’estableix segons els següents criteris: 50% (tutor/a del TFG), 40% (nota de la defensa pública, atorgada pel tribunal) i 10% (nota atorgada pel coordinador del TFG en base a les activitats avaluatives derivades de l’assignatura Treball de Recerca II).

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Participació activa de l'alumne a classe
25
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
75

Bibliografia i recursos

ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de informes, Barcelona: Paidós
BELMONTE, Manuel (2002): Enseñar a investigar: orientaciones prácticas, Bilbao: Mensajero
BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa
BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina i TIGHT, Malcolm (2001): Cómo se hace una investigación, Barcelona: Gedisa
BUNGE, Mario (1985): La investigación científica: su estrategia y su filosofía, Barcelona: Ariel
CARDOSO, Ciro F.S. (1982): Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica
CHALMERS, Alan F. (1992): La ciencia y cómo se elabora, Madrid: Siglo XXI
CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza
COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procès d’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo

MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», a: Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp. 88-98
MUÑOZ, Gemma i LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en     ciencias humanas, Madrid: Dykinson
ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa
ORTIZ, Frida Gisela i GARCÍA, María del Pilar (2008): Metodología de la investigación: el proceso y sus técnicas, México DF: Limusa
QUESADA, José (1987): Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo
QUIVY, Raymond i CAMPENHOUDT, Luc van (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Barcelona: Herder
RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectes formals, Vic: Eumo
SIERRA BRAVO, Restituto (1994): Tesis doctorales y trabajos de investigación científica, Madrid: Paraninfo

THUILLIER, Guy i TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau
WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00