Assignatura
Estudis d'àrea III
- codi 10100
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 6
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees
Llengua d'impartició principal: castellà
Horari |
Sem.1 | DL | 15:00 17:00 | a506 | |
Sem.1 | DC | 15:00 17:00 | a506 | |
Professorat
Responsable
Dra. Marta CUSÓ - mcuso@uic.es
Horari d'atenció
L'estudiant podrà reunir-se amb la professora, amb hora convinguda, mitjançant l'enviament d'un correu electrònic a: mcuso@uic.es
Presentació
Aquesta assignatura se centra en l'estudi de l'Amèrica Llatina des del descobriment de Colom, fent esment a les societats precolombines i la seva organització, fins a l'actualitat, donant rellevància a la creació dels imperis europeus en aquell territori i als posteriors processos d'independència i de creació d'estats nacionals.
Requisits previs
No és necessari cap requisit previ.
Objectius
Els objectius principals d'aquesta assignatura són:
- Conèixer l'evolució històrica del territori d'Amèrica Llatina, especialment la conquesta i colonització d'Amèrica Llatina, la creació dels imperis europeus, la independència de les colònies americanes i la seva posterior evolució.
- Donar veu als diferents protagonistes d'aquesta història.
- Conèixer la relació entre aquest territori i Europa i la rellevància del mateix en la història europea moderna i contemporània.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
- E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
- E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
- E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
- E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
- G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
- G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
- G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
- G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
- G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
- G08 - Capacitat d'investigació
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'alumne ha d'haver assolit les competències llistades.
Continguts
- L’època prèvia a la conquesta d’Amèrica. El pensament geogràfic europeu antic i medieval. La situació a Amèrica.
- Els antecedents portuguesos en les rutes cap a l’Extrem Orient.
- La preparació del primer viatge de Colom i la descoberta d’Amèrica.
- Descobrint el Nou Món. Els altres tres viatges de Colom.
- La conquesta hispànica de les Índies.
- La monarquia hispànica i Amèrica durant els segles XVI i XVII. L’Amèrica portuguesa, segles XVI-XVII.
- La llegenda negra a Amèrica i l’impacte de la conquesta i colonització d’Amèrica a Europa.
- La crisi dels sistemes espanyol i portuguès a Amèrica.
- Els processos d’independència de les colònies espanyoles i portugueses.
- L’evolució d’Amèrica Llatina després de la independència fins a finals del segle XIX.
- Amèrica Llatina des de finals del segle XIX fins a la Gran Depressió.
- El segle XX a Amèrica Llatina. Les bases de la situació actual.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part de la professora i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges, a més de debats programats i preparats prèviament.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
10% Assistència i participació a classe [assistència mínima al 80% de les classes].
10% Treball sobre un document gràfic o sonor relacionat amb els temes treballats.
20% Treball sobre la conquesta i colonització d’Amèrica.
20% Treball sobre les independències americanes.
40% Examen final.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|
Examen final Participació activa de l'alumne a classe Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
| 60 |
Bibliografia i recursos
-
BENNASSAR, Bartolomé. La América española y la América portuguesa, siglos XVI-XVIII. Madrid: Akal, 1996.
-
LUCENA SALMORAL, Manuel (coord.),. Historia de Iberoamerica. Tomo II. Historia Moderna. Madrid: Cátedra, 1992.
-
LUCENA SALMORAL, Manuel (coord.),. Historia de Iberoamerica. Tomo III. Historia Contemporánea. Madrid: Cátedra, 2008.
-
LYNCH. John. Las revoluciones hispanoamericanas (1808-1826). Barcelona: Ariel, 2001.