Assignatura

Estudis d'àrea III

  • codi 10100
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees

Llengua d'impartició principal: castellà

Horari
 Sem.1  DL 15:00 17:00 a506
 Sem.1  DC 15:00 17:00 a506

Professorat

Responsable

Dra. Marta CUSÓ - mcuso@uic.es

Horari d'atenció

L'estudiant podrà reunir-se amb la professora, amb hora convinguda, mitjançant l'enviament d'un correu electrònic a: mcuso@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura se centra en l'estudi de l'Amèrica Llatina des del descobriment de Colom, fent esment a les societats precolombines i la seva organització, fins a l'actualitat, donant rellevància a la creació dels imperis europeus en aquell territori i als posteriors processos d'independència i de creació d'estats nacionals. 

 

 

Requisits previs

No és necessari cap requisit previ.

Objectius

Els objectius principals d'aquesta assignatura són:

  • Conèixer l'evolució històrica del territori d'Amèrica Llatina, especialment la conquesta i colonització d'Amèrica Llatina, la creació dels imperis europeus, la independència de les colònies americanes i la seva posterior evolució.
  • Donar veu als diferents protagonistes d'aquesta història. 
  • Conèixer la relació entre aquest territori i Europa i la rellevància del mateix en la història europea moderna i contemporània. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumne ha d'haver assolit les competències llistades.

Continguts

  1. L’època prèvia a la conquesta d’Amèrica. El pensament geogràfic europeu antic i medieval. La situació a Amèrica.
  2. Els antecedents portuguesos en les rutes cap a l’Extrem Orient.
  3. La preparació del primer viatge de Colom i la descoberta d’Amèrica.
  4. Descobrint el Nou Món. Els altres tres viatges de Colom.
  5. La conquesta hispànica de les Índies.
  6. La monarquia hispànica i Amèrica durant els segles XVI i XVII. L’Amèrica portuguesa, segles XVI-XVII.
  7. La llegenda negra a Amèrica i l’impacte de la conquesta i colonització d’Amèrica a Europa.
  8. La crisi dels sistemes espanyol i portuguès a Amèrica.
  9. Els processos d’independència de les colònies espanyoles i portugueses.
  10. L’evolució d’Amèrica Llatina després de la independència fins a finals del segle XIX.
  11. Amèrica Llatina des de finals del segle XIX fins a la Gran Depressió.
  12. El segle XX a Amèrica Llatina. Les bases de la situació actual. 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part de la professora i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges, a més de debats programats i preparats prèviament. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

10% Assistència i participació a classe [assistència mínima al 80% de les classes].

10% Treball sobre un document gràfic o sonor relacionat amb els temes treballats.

20% Treball sobre la conquesta i colonització d’Amèrica.

20% Treball sobre les independències americanes.

40% Examen final. 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
Participació activa de l'alumne a classe
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60

Bibliografia i recursos

  • BENNASSAR, Bartolomé. La América española y la América portuguesa, siglos XVI-XVIII. Madrid: Akal, 1996.

  • LUCENA SALMORAL, Manuel (coord.),. Historia de Iberoamerica. Tomo II. Historia Moderna. Madrid: Cátedra, 1992.

  • LUCENA SALMORAL, Manuel (coord.),. Historia de Iberoamerica. Tomo III. Historia Contemporánea. Madrid: Cátedra, 2008. 

  • LYNCH. John. Las revoluciones hispanoamericanas (1808-1826). Barcelona: Ariel, 2001.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00