Estudis d'àrea III
Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació
Matèria: Anàlisi sociopolitic i cultural d'àrees
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Responsable
Dr. Francesc Xavier ESCRIBANO - xescriba@uic.es
Horari d'atenció
Contactar amb els professors:
- Dr. Xavier Escribano: xescriba@uic.es
- Dra. Remei Agulles: ragulles@uic.es
Estudis d'Àrea III (TEXTOS FILOSÒFICS) es planteja un recorregut històric-filosòfic per les diferents concepcions i maneres de vivenciar el cos humà -principalment en la tradició occidental- des de l'Antiguitat fins als nostres dies. Es tracta de dur a terme una revisió àmplia, encara que al mateix temps necessàriament fragmentària, de les categories filosòfiques i antropològiques que han modelat la comprensió de la corporalitat viscuda fins arribar a conformar la concepció contemporànica del cos humà, en les seves diverses expressions, articulacions i tensions. La perspectiva adoptada com a fil conductor d'una lectura cronològica de textos filosòfics (i d'altres textos literaris, assagístics, sagrats, etc., sota una perspectiva filosòfica) és original i novedosa, però respon al protagonisme d'un enfocament i d'una temàtica que ha dut a alguns autors actuals a parlar d'un "gir corporal" (corporeal turn) en la filosofia del segle XX-XXI.
No existeixen requisits previs.
- Adquirir una visió panoràmica i comparativa de les principals concepcions del cos humà, especialment dintre de la tradició occidental, des d'una perspectiva histórico-filosòfica.
- Establir contacte directe amb els textos filosòfics originals, des dels textos fundacionals, fins els textos rellevants més actuals.
- Dur a terme la pràctica viva del diàleg filosòfic, en forma de seminari de lectura.
- S'haurà adquirit una visió panoràmica, cronològica, variada i articulada de les principals concepcions del cos humà en la tradició occidental.
- S'estarà en condicions d'identificar les principals categories filosòfiques que han estat instrument de la comprensio i vivència de la corporalitat, des dels textos fundacionals de la nostra civilització fins als representants més actuals.
- S'haurà adquirit l'habilitat de llegir comprensivament textos filosòfics i d'establir comparacions conceptuals entre fragments d'èpoques i autors molt diversos.
- S'haurà practicat l'art del diàleg filosòfic, amb un llenguatge coherent i un estil argumentatiu, essent capaç d'exposar una problemàtica en la seva complexitat i amb els necessaris matissos.
- S'haurà adquirit la capacitat d'identificar, seleccionar i presentar textos de totes les èpoques, filosófics i no filosòfics, que continguin informació rellevant sobre la comprensió de la corporalitat.
1. Cossos bíblics.
2. Cossos homèrics.
3. Cossos platònics.
4. Cossos cristians.
5. Cossos cartesians.
6. Cossos nitzscheans.
7. Cossos freudians.
8. Cossos fenomenològics.
9. Cossos foucaultians.
10. Cossos butlerians.
11. Cossos transhumans.
L'assignatura Estudis d'Àrea III (TEXTOS FILOSÒFICS) es distribueix en dues seccions: la primera dedicada a un Seminari de lectura i comentari de l'antologia de textos, cronològicament organitzada, que serà proporcionada progressivament pel professor Xavier Escribano (20 sessions de 2h); la segona dedicada a un Seminari de la lectura obligatòria del llibre "Cuerpo vivido", dividit en cinc articles/capítols, moderat per la professora Remei Agulles (10 sessions de 2h). En ambdós casos, la metodologia emprada requereix la lectura continuada i la participació activa dels alumnes en les sessions organitzades com a "reading group" o seminaris de lectura.
- Assistència i participació activa en els seminaris.
- Presentacions i exposicions orals.
- Prova final escrita.
- Elaboració pròpia de dossier/antologia.
L'assignatura es divideix en dos seminaris de lectura de textos, avaluables per separat, que s'hauran de superar independentment per tal d'aprovar la matèria en el seu conjunt. Al seminari "Fragmentos para una historia filosófica del cuerpo humano" li correspon un percentatge del 70% (assistència i participació activa 40% + prova final escrita 30%), mentre que al seminari "Cuerpo Vivido" li correspon el 30% (assistència i participació activa 10% i exposició oral 20%).
L'elaboració d'un dossier o antologia de textos propi constitueix una tasca opcional que podrà revertir positivament, segons condicions que s'especificaran a classe, a la qualificació final de la matèria.
- Antologia de textos proporcionada pel professor.
- Lectura obligatòria: Agustín Serrano de Haro (ed.), Cuerpo vivido, Ed. Encuentro, Madrid, 2010.