Assignatura

Intervenció Educactiva en Alumnes amb Deficiència Mental

  • codi 10108
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es

Horari d'atenció

Professora Mariana Fuentes Loss

Cal concertar cita previament via email.

mafuentes@uic.es

Dptx. D-102

 

 

 

Presentació

El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.

Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.

Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.

Requisits previs

Conèixer la llei educativa actual

Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa

Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives

Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil

 

Objectius



1. - Respecte l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual:

Donar a conèixer:

Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Menal.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.

2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD).

Donar a conèixer:

Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.

3. - Atenció i assessorament a la família.

   

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

   

Continguts

 

El concepte de discapacitat intel·lectual (DI)

  • Introducció i evolució històrica
  • La definició del 1992 de l’AAMR i del 2002 de l’AAMR/AAIDD.
  • Visió actual: Sistema Multidimensional de classificació.

§ Marc conceptual

§ Les V dimensions

  • - Habilitats intel·lectuals
  • - Conducta adaptativa
  • - Participació, interaccions i rols socials.
  • - Salut
  • - Context

 

Ø Procés d’avaluació:

  • Funció 1:Diagnòstic DI
  • Funció 2: Classificació i descripció
  • Funció 3: Perfil de suports

§ Perfil Pla individualitzat de suports

 

Ø Altres sistemes de classificació persones amb DI:

  • CIE-10
  • DSM-IV-TR

§ Criteris diagnòstics:

  • - Retard Mental Lleu
  • - Retard Mental Moderat
  • - Retard mental Greu
  • - Retard Mental Profund
  • - Retard mental de gravetat no especificada 

Ø Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb DI:

  • Desenvolupament motor
  • Desenvolupament cognitiu
  • Desenvolupament de les habilitats comunicatives
  • Desenvolupament de les habilitats socials i del comportament adaptatiu
  • Desenvolupament psicològic i emocional

 

Ø Etiologia de la DI:

  • Natura multifactorial de la etiologia:
    • Factors de risc de la DI:

- Biomèdics

- Socials

- Conductuals

- Educatiu

  • Congènits:
    • Trastorns hereditaris o genètics:

Síndrome de Down

Síndrome de Prader Willy

X-Fràgil

Altres

  • Alteracions embrionari
  • Problemes de gestació i perinatals
  • Adquirits:

Malalties adquirides a la Infància:

Causes infeccioses

Alteracions del metabolisme

Traumatisme o agents físics

  • Altres etiologies
  • Problemes conductuals i ambientals

 

EL LLENGUATGE EN LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL

Ø El llenguatge i el seu desenvolupament normalitzat

 

Ø Discapacitat intel·lectual i llenguatge

 

Ø Desenvolupament i funcionament del llenguatge en la la discapacitat intel·lectual

  • Forma: Aspectes fonètics i fonològics
  • Contingut: Aspectes lèxics, Aspectes semàntics,Aspectes morfològics i sintàctics
  • Ús: Aspectes pragmàtics

 Ø El llenguatge dels adults amb discapacitat intel·lectual

Ø Conclusions

Ø Principis bàsics en la intervenció lingüística en la deficiència intel·lectual

Ø Perspectiva històrica de l’educació Especial i l’atenció a les persones amb discapacitat.

 

o L’educació Especial a Catalunya. Breu repàs històric fins als nostres dies.

 

Ø L’EE i les NEE a l’Escola:

o Discapacitat, deficiència i minusvalidesa

o Integració escolar vers l’inclusió escolar

o Atenció a la diversitat

o Escolarització compartida

Ø Disseny de les programacions per competències i atenció a la diversitat dins en nou Marc Curricular.

Ø Modalitats d’inclusió escolar d’alumnes amb discapacitat.

Ø Educació Infantil (3 a 6 anys):

o Característiques de l’etapa infantil.

o Àrees d’intervenció en aquesta etapa.

o Objectius d’aquesta etapa.

o Com treballar i conviure amb nens/es amb NEE en aquesta etapa en l’aula i a l’escola.

o Organització de la provisió de recolzaments d’ajuda escolar.

Ø Educació Primària (1r i 2n Cicle de Primària, dels 6 als 9 anys)

o Característiques d’aquesta etapa i el seu procés d’aprenentatge.

o Objectius d’aquesta etapa.

o Com treballar i conviure amb alumnes amb NEE en aquesta etapa a l’escola (1r i 2n Cicle)

o Adaptacions Curriculars i desenvolupament curricular.

 

INCLUSIÓ EDUCATIVA A TERCER CICLE D’EP I TRANSICIÓ

Ø Transició a l’ESO

o Característiques de l’ETAPA (Cicle Superior EP)

o Canvis en la cognició entre els 10 i els 12 anys.

§ Concepte de Intel·ligències múltiples

o Competències a desenvolupar durant aquesta etapa.

o Necessitats educatives derivades de la Deficiència Mental

o Aspectes importants segons el diagnòstic.

o Estratègies per a l’atenció a les necessitats educatives de l’alumne amb Deficiència Mental.

o Curricular:

§ PI

§ Adaptació

o Mesures ordinàries que faciliten la inclusió

§ Ensenyament multinivell

§ Aprenentatge cooperatiu

„h Tècnica interdependència positiva

§ Tutoria entre iguals

Ø Educació de l’afectivitat en el Discapacitat Intel·lectual:

o El paper i la vivència de la família de la Discapacitat Intel·lectual.

o Desenvolupament emocional

o Habilitats i participació social

Ø Educació en el lleure

o Dins de l’escola i fora del sistema escolar: esport, música, agrupacions.

Ø Recorregut escolar després Educació Obligatòria

o Itineraris educatius per les persones amb Discapacitat Intel·lectual.

§ Projecte Saulo

Ø Deficiència mental i vida adulta:

o Autodeterminació

o Inserció laboral

o Vida social

Ø Programes per a la vida adulta

 

L’AUTISME I ELS TRASTORNS GENERALS DEL DESENVOLUPAMENT (TGD)

Ø Història. TGD/TEA

Ø Definició/concepte

Ø Sistemes de classificació DSM-IV I CIE 10. Correspondències i diferències principals.

Ø Principals característiques del TGD:

 

o Característiques físiques i motores.

o Característiques de relació social.

o Característiques del llenguatge.

o Característiques cognitives.

o Característiques conductuals.

o Característiques emocionals.

 

Ø Detecció:

o Generalitats

o Signes d'alerta: Del naixement als 3 mesos. Al voltant dels 6 mesos Al voltant de l'any Etapa Educació Infantil Etapa Educació Primària

Ø La importància de l'avaluació i diagnòstic.

Ø Tractament: Coneixement de les principals orientacions terapèutiques:

o Models Cognitius (Intervenció conductual, competències socials i sistemes augmentatius de la comunicació)

o Models afectius.

Ø Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.

Ø Etiologia:

o Idiopàtic

o Sindròmic:

§ Tipus:

„h Síndrome de Asperger

„h Autisme nuclear

„h Síndrome de rett

„h X-fràgil

„h Angelman

 

Ø El paper de l'educació i l’escola

Ø TGD més freqüents en l’escola:

o Síndrome d’Asperger:

o Característiques observables en l’esntorn escolar: físiques, cognitives, de relació social, de llenguatge, sensorials, de joc..

o TGD No Especificat:

o TANV

o TEL 

Ø Necessitats educatives específiques de l’alumne amb TGD i estratègies didàctiques i metodològiques per l’atenció a la diversitat dins de l’aula.

o Funcions executives

o Funcions cognitives.

o Atenció i comprensió.

o Llenguatge i comunicació.

o Processament de la informació.

o Autonomia e identitat personal.

o Habilitats socials

Ø Estratègies d’accés al currículum

Ø TGD a Educació Primària

o Lecto-escriptura

o Continguts i capacitats

o Personal i Social

Ø TGD a Educació Infantil

o Llenguatge i relació

o Continguts i capacitats

o Personal i Social

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodología inclou classes teriques i pràctiques per part dels professionals; així com activitats de reflexió en grup i aprenentatge guiat per a l'elaboració del portafoli per part de la professora responsable de la asignatura.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-20 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:

     - Diferents activitats integrades en les sessions presencials

     - Proves conceptuals segons cada professional

 

-Avaluació del portafoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:

     - Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)

     - Exposició davant tribunal

 

Cal aprovar cada bloc (D. Intel·lectual i TEA)

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Proves objectives
Autoavaluació
Presentació d'un treball en grup
Dossier d'aprenentatge

Bibliografia i recursos

Bibliografía Discapacitat Intlel·lectual

ASPRONA. La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual.(2001). Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.

Badia, M. Longo, E. El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. (2009) Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, 2009 Pág. 30 a pág. 44.

Collicot, J. Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. (2000) pp87-100. Vol. IV, num. 1. Revista Suports.

 Ruiz, Robert. Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

Verdugo, M.A. Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. (2006). Salamanca. Publicaciones del INICO.

 

Bibliografía TEA

Básica

Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet (2012). Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Barcelona: Horsori editorial.
 Farrés, N. ( 2014 ). Confluència de les vessants educativa i terapèutica per al treball amb infants amb TEA: de l’emoció a la cognició. Revista Desenvolupa, núm 38, pag 1-15.
 Viloca, Ll. (2012). El niño autista: detección, evolución y tratamiento. Barcelona: Edicions Carrilet.

Recomanada

 

Attwood, T. (2002). El síndrome de Asperger: una guia para la familia. Barcelona: Paidós.
 Berman, S. (2010). La mujer que buceó dentro del corazón del mundo. Barcelona: Destino. –Novel·la-
 Ferrari, P. (2000). El autismo infantil. Madrid: Biblioteca Nueva.
 Frith, U. (2004). Autismo: hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial.
 Gallardo, M. (2010). Maria y yo. (5a ed.). Bilbao: Astiberri. –Conte infantil-
 Garanto, J. y Paula, I. (2003). L'alumnat amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament: Autisme i psicosi infanto-juvenil. Barcelona: Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
 Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes. Mi vida con el autismo. Barcelona: Alba. –Autobiografia-
 Haddon, M. (2007). El curiós incident del gos a mitjanit. 8a edició. Barcelona: La Magrana de Butxaca. – Novel·la-
 Martos, J. y Riviere, A. (2000). El niño pequeño con autismo. Madrid: APNA.
 Recio, M. (2012). Artteràpia amb infants amb trastorn de l’espectre autista. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 34.
 Sanchís, A. R. (2012). De l’autosensorialitat a la paraula en contextos interactius. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-16.
 Viloca, Ll. (2012). Psicoanàlisi de nens amb un trastorn de l’espectre autista (TEA) i amb Síndrome d’Asperger. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-20.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00