Assignatura

Trastorns de Conducta i Personalitat

  • codi 10110
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Responsable

Dra. Anna CARBALLO - acarballo@uic.es

Horari d'atenció

Professora Mariana Fuentes 

Cal concertar previament per correu electrònic: mafuentes@uic.es

Dptx 102

Professora Anna Carballo

Cal concertar previament per correu electrònic: anna.carballo@gmail.com

 

Presentació

L’assignatura té la finalitat d'apropar als alumnes als conceptes bàsics de salut mental i trastorn mental, i explicar els principals trastorns de conducta i personalitat. Pretén analitzar el desenvolupament de la personalitat, afavorir la reflexió per part dels estudiants sobre els problemes de conducta a l'aula, així com donar eines per afrontar-les. Es consideren les relacions dels Mestres amb els professionals de suport i amb les famílies dels nens i nenes.

Requisits previs

-Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge dels infants en el context familiar, social i escolar. X

-Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa. X

-Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca. X

Objectius

-Conèixer com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.   -Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç.   -Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a l’aula i establir coordinació amb la Família i altres especialistes.   -Aprendre a fer entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i saber fer una anàlisi d’un context familiar real.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Adapta les intervencions a les necessitats i característiques dels i les alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge, d'adaptació o de handicap.

És coherent en l'aplicació de procediments concrets, funcionals i amb els pactes acceptats per l'alumnat.

Està familiaritzat amb l'entorn social de les families o tutors legals i amb el bagatge cultural de l'alumnat.

Comunica les seves idees argumentades i s'expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament oral i escrita.

Aporta idees i accions educatives als problemes, situacions i casos que se li plantegen en educació especial.

Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumnat amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la deficiència mental, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

Coneix i aplica tècniques de mediació per a la resolució de conflictes.

Promou i afavoreix la relació i col·laboració entre professionals de l'educació i amb les famílies per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Reflexiona i avalua la seva actuació docent com a instrument per a la millora de la competència professional.

Continguts

Tema 1: Conceptes bàsics. -Salut. -Salut Mental. -Psicologia. -Psicopatologia.   Tema 2: La Personalitat i els seus components. -Què és la Personalitat, components i trets. -Herència - Ambient. -Construcció de la Identitat. -Teories de la Personalitat. -Límits. -Vincle d’Aferrament.   Tema 3: El rol del/de la mestre/a i de la família en l’abordatge dels trastorns de la conducta. -Problemes de Conducta a l’aula. -Tècniques de Modificació de Conducta. -Estratègies per comprendre i tractar els problemes de conducta   Tema 4: Detecció i intervenció en l’àmbit escolar. -TDAH. -Trastorn Negativista - Desafiant. -Trastorn Disocial. -Altres trastorns mentals.  

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes combinen sessions expositives teòriques i activitats d’aula pràctiques a fi d’aprofundir en els conceptes teòrics. A més, l’assignatura compta amb la realització de treballs en grup que són completament pràctics i aplicats.
COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-05 CEM-06 CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-23 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-6 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La Nota Final de l'assignatura es composa de:   -Dues proves escrites (25% + 25%).   -Dos treballs grupals (20%+20%).   -Tasques d'aula (individuals i grupals) i participació a classe (10%).   És impresicindible assistir com a mínim al 80% de les classes.
RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Coneix com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.Presentacions orals
Proves objectives
Presentació d'un treball en grup
Sap què és la Disciplina Positiva i coneix les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç.Observacions
Disseny d'activitats
Proves objectives
-Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a l’aula i establir coordinació amb la Família i altres especialistes.Disseny d'activitats
Presentacions orals i debats
Proves objectives
-Fa entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i fa una anàlisi d’un context familiar real.Grau de participació
Presentacions orals
Autoavaluació
Presentació d'un treball en grup

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA GENERAL   Ajuriaguerra, J. (1983). Manual de Psiquiatría Infantil. Barcelona:Masson.     Buendía, J. (1996). Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid:Pirámide.     Caballo, V. E. (2005). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente: Trastornos generales. Madrid: Pirámide.     Kernberg, P. (2002). Trastornos de personalidad en niños y adolescentes. Manual Moderno.     Vallejo Ruiloba, J. (2007). Introducción a la psicopatología y psiquiatría. Madrid: Masson.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00