Assignatura

Aspectes Evolutius del Pensament i el Llenguatge

  • codi 10119
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Professora: Clàudia Escobedo

Horari d'atenció: Dimecres. Cal concertar hora prèvia a traves de mail cescobedo@uic.es

Presentació

En aquesta assignatura es pretén analitzar, des del pensament crític, les relacions entre desenvolupament del llenguatge, el desenvolupament del pensament i el raonament.

Requisits previs

Sense requisits previs.

Objectius

  •  Conèixer les relacions entre desenvolupament del llenguatge, el desenvolupament del pensament i el raonament.

 

  • Identificar el processos interns i externs del llenguatge  i els elements que intervenen en la comunicació.

 

  • Conèixer les implicacions de les aportacions teòriques en el desenvolupament lingüístic i cognitiu del ésser humà.
 
  • Identificar els aspectes més característics del desenvolupament lèxic-semàntic i el desenvolupament morfosintàctic en les etapes del desenvolupament psicoevolutiu del llenguatge i el pensament.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CEM-05 - Saber promoure l'adquisició d'hàbits al voltant de l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.
  • CEM-07 - Identificar dificultats d'aprenentatge i disfuncions cognitives i les relacions amb l'atenció.
  • CEM-08 - Saber informar altres professionals especialistes per tal d'abordar la col·laboració del centre i del mestre en l'atenció a les necessitats educatives especials que es plantegin.
  • CEM-09 - Adquirir recursos per afavorir la integració educativa d'estudiants amb dificultats.
  • CEM-13 - Atendre les necessitats dels estudiants i transmetre'ls seguretat, tranquil·litat i afecte.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

3.Coneix el processos que intervenen en el desenvolupament del llenguatge.

12. Descriu els diferents models i estratègies i mètodes d'avaluació per el tractament educatiu i intervenció en els trastorns de audició i llenguatge.

14. Coneix les bases sobre comunicació aumentativa i les seves aplicacions.

15. Diferencia i compara els diferents sistemes de comunicació aumentatius i alternatius.

19. Promou i facilita contextos d'ensenyament-aprenantatge i joc, adaptats a les necessistats dels alumnes, que fomentin el treball autònom, integrant l'us de les tecnologies de la informació i la comunicació.

22. Valora la importància de la participació constructiva del mestre d'audició i llenguatge en diferents tipus de consultes amb persones e institucions exteriors, col·laborant amb altres professionals.

24. Dissenya, planifica i avalua, a partir de la reflexions, l'activitat docent i el procès d'ensenyament i aprenentatge en l'aula d'audució i llenguatge fomentant la interacció.

27. Descriu i relaciona els conceptes d'audició, parla i llenguatge.

33. Identifica els sistemes de representació, processos i models de processament del llenguatge i del pensament.

35. Relaciona el pensament i el llenguatge mitjançant la comprensió de les imatges mentals i processos cognitius.

40.És conscient de la importància del paper del especialista d'audició i llenguatge en el marc de la integració escolar.

Continguts

U1.- Comunicació i llenguatge

 

U2.- Processos i factors que afavoreixen la comunicació, el llenguatge i el pensament

 

U3.- Relacions entre llenguatge, pensament i raonament

 

U4.- Desenvolupament psicoevolutiu del llenguatge i del pensament

 

U5.- Avaluació del llenguatge com a fenòmen comunicatiu i de pensament (raonament) de l’infant

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-05 CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-14 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 30% Portfoli  25% primera prova integradora  25% segona prova integradora  20% Activitats (articles i casos)
RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
3Grau de participació
Proves objectives
12Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
14Proves objectives
15
19Treballs i projectes
19Treballs i projectes
22Autoavaluació
24
27Proves de resposta curta
Proves objectives
Prova d'execució
33
35Memòria
Proves objectives
40Autoavaluació
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00