Tractament Educatiu dels Trastorns de l'audició i el Llenguatge
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
L’assignatura te com a objectiu principal dotar als alumnes d’estratègies i procediments d’anàlisi i d’intervenció directa dins del contexts escolars tant a nivell preventiu, com reeducatiu com optimitzador per a detectar, avaluar i dissenyar programes d’actuació i pautes d’intervenció en tot el que te a veure amb el desenvolupament natural, retardat o patològic del llenguatge a les etapes d’Infantil i Primària.
Tanmateix les alumnes es familiaritzaran amb diferents instruments d’avaluació, material d’intervenció i estratègies d’actuació concretes per a pares, mestres tant en context d’aula com fora d’ella.
Tot això es portarà a terme a partir dels coneixements previs teòrics que han adquirit en les assignatures prèvies i treballant a partir de casos concrets i reals que aniran desenvolupant en treball a l’aula i fora d’ella.
Els alumnes han d'estar aquirint coneixements sobre anatomia, desenvolupament del llenguatge i trastonrs del llenguatge, coneixements que s'integraran en l'adquisició d'estratègies d'intervenció escolar en educació infantil i primària.
S'integraran també coneixements adquirits al llarg de l'ensenyament de magisteri.
Aprofondir en el coneixement de les tècniques, metodolodies i estrategies d'intervenió en les patologies i les difiultats del llenguatge en l'entorn escolar. Definir estratègies preventives, compensadores, reeducatives, i terapèutiques en l'entorn natural d'aprenentatge.
Coneixer les pautes generals de trebal a l'aula i a nivell familiar.
Específics:
Generals:
TEMA |
OBJECTIUS |
ACTIVITAT D’AVALUACIÓ |
1 |
Aspectes conceptuals sobre el tractament (avaluació i intervenció) en els trastorns de l’audició i del llenguatge. Models i estratègies. |
Article |
Programes generals d’intervenció. Coneixement i manipulació de materials, tècniques i ajudes tècniques |
Article |
|
2 |
Trastorns de l’articulació: dislàlies, disglòssies i disàrtries. CAS vídeos, àudio ·Coneixements previs ·Tipus. ·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació. Full de demanada, Proves, protocols d’avaluació. Devolució a la família ·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament. ·Pautes d’actuació Retard en l’adquisició del llenguatge |
CAS: Full de demanda Anàlisi fonètic i fonològic Objectius d’intervenció Procés d’intervenció |
Disfàsies / TEL infantils. CAS vídeos, àudio ·Coneixements previs ·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació. ·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament. ·Pautes d’actuació. |
CAS: Anàlisi llenguatge segons components Objectius intervenció Pautes per mestra a l’aula |
|
El llenguatge en els nens adoptats ·Coneixements previs .Avaluació i estratègies d’intervenció ·Pautes d’actuació. |
CAS: Anàlisi llenguatge segons components Objectius intervenció Pautes per mestra a l’aula |
|
3 |
Dislèxia, Problemes en l’adquisició del llenguatge escrit ·Coneixements previs ·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació. ·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament. ·Pautes d’actuació CAS, àudio |
CAS: Lectura: Detecció i avaluació Tractament Pautes educatives Escriptura: Detecció i avaluació Tractament Pautes educatives |
4 |
Alteracions de la fluïdesa verbal Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament.
Trastorns de la veu més freqüents en l’edat escolar. Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament: avaluació. Exploració funcional · Intervenció logopèdica, familiar i escolar. |
CAS: Fluïdesa verbal: Detecció i avaluació Tractament Pautes educatives Veu: ·Avaluació. Exploració funcional · Intervenció logopèdica, familiar i escolar. |
5 |
Deficiència auditiva: Estratègies de diagnòstic precoç en la deficiència auditiva. Audiologia. Interpretació de proves. Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament. Mètodes. Ajudes tècniques. |
CAS: Interpretació proves e informes Intervenció: tractament Pautes educatives Mètodes i ajudes tècniques Relació altres professionals |
6 |
Paràlisi cerebral infantil: Estratègies de diagnòstic i avaluació precoç en nens amb paràlisi cerebral. Mètodes específics més coneguts. Estratègies d’intervenció. Teràpia miofacial. Ajudes tècniques en l’àmbit escolar. |
CAS: Avaluació del llenguatge Programa intervenció Ajudes tècniques Pautes Relació altres professionals |
7 |
Discapacitat Intel·lectual: Estratègies de diagnòstic i avaluació precoç en nens amb DI. Fenotips conductuals. Característiques del llenguatge en nens amb síndrome amb deficiència mental associada. Consideracions generals. Pautes generals d’intervenció en les patologies del llenguatge. |
CAS: Avaluació del llenguatge Pla d’intervenció Pautes escolars Relació altres professionals |
8
|
TEA: Autisme: Estratègies de diagnòstic precoç en els trastorns del llenguatge amb nens autistes. Tècniques específiques. Pautes generals de tractament. |
CAS: Avaluació del llenguatge Pla d’intervenció Pautes escolars Relació altres professionals |
Patologies del llenguatge i trastorns de personalitat infantil. Mutisme selectiu. Pautes generals de tractament. Trastorns del llenguatge i ceguera: pautes generals de tractament. |
CAS: Avaluació del llenguatge Pla d’intervenció Pautes escolars Relació altres professionals |
|
9 |
Programes informàtics de suport en la intervenció amb patologies de l’audició i del llenguatge. Logopèdia i escola. El paper de l’especialista d’audició i llenguatge en el marc de la integració escolar. Centres ordinaris i centres específics d’educació especial. Derivació de casos. |
Organització material: Disseny full demanda MALL Protocols d’actuació segons patologies Avaluació Plans treball Pautes educatives Seguiment amb altres professionals Família |
- Classe magistral d’aspectes concrets.
- Treball de casos.
- Articles
- Visualització de vídeos o escolta d’àudios
- Manipulació i observació de material, proves
- Preparació de plans d’actuació concrets
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-12 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-20 CEM-21 CEM-25 CEM-26 CEM-30 CEM-41 CEM-42 CEM-43 CEM-44 CEM-46 CEM-47 CEM-49 CEM-50 CEM-57 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos | Classes pràctiques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes |
CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-12 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-20 CEM-21 CEM-25 CEM-26 CEM-30 CEM-41 CEM-42 CEM-43 CEM-44 CEM-46 CEM-47 CEM-49 CEM-50 CEM-57 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge basat en problemes Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Pràctiques externes Seminaris tallers |
- Lectura i anàlisi d’articles.
- L’avaluació serà contínua i es valorarà
- Es farà una prova final escrita d’excel·lència.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Grau de participació Presentacions orals Presentacions orals i debats Proves de resposta curta Proves objectives Presentació d'un treball Preguntes orals Presentació d'un treball en grup Dossier d'aprenentatge |
* Fernández, C. 2009, La logopedia en la escuela, Propuesta desde la práctica para una educación inclusiva. Las Palmas de Gran Canarias, Servicio de Publicaciones.
* Ferrer, I. 2012 L'artesania de la comunicació: Diàleg, escolta i llenguatge en l'etapa 0-6. Ed. Graó
* Gallego, J.L. 1999, Calidad en la intervención logopédica. Estudio de casos. Ed. Aljibe.1
* Jorba, J. I altres (1998) Parlar i escriure per aprende. Ús de la llengua en situació d’ensenyament/aprenentatge des de les àrees curriculars. ICE de la UAB.
* Monfort, M. 2001. El niño que habla: el lenguaje oral en el preescolar. CEPE. Ciencias de la educación preescolar y especial.* Peñafiel, F., de Dios Fernández, J. 2001. Cómo intervenir en logopedia escolar. Resolución de casos prácticos. Ed: CSS
* Puyuelo, M. Dir. 1995. Casos clínicos en logopedia 1. Ed. Masson
* Puyuelo, M. Dir. 1997. Casos clínicos en logopedia 2. Ed. Masson
* Puyuelo, M. Dir. 1997. Casos clínicos en logopedia 3. Ed. Masson
* Puyuelo, M. 2000. Evaluación del lenguaje. Ed. Masson
* Sans, A. (2008) Per què em costa tant aprendre? Trastorns del llenguatge. Barcelona. Editorial edebé.
* Villegas, F. 2010. Materiales de logopedia: Evaluación e intervención en las dificultades fonológicas. Ed. Pirámide
* L. A. Castejón Fernández, L.A., España Ganzarain, Y. La colaboración logopeda-maestro: hacia un modelo inclusivo de intervención en las dificultades del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 2004, Vol. 24, No. 2, 55-66
* R. Vilaseca Momplet, R. La intervención logopédica en niños con dificultades en el área del lenguaje y de la comunicación: Un enfoque naturalista. Rev Logop Fon Audiol 2002; XXII(3): 143-150
Enllaços a www específiques