Assignatura

Tractament Educatiu dels Trastorns de l'audició i el Llenguatge

  • codi 10120
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Presentació

L’assignatura te com a objectiu principal dotar als alumnes d’estratègies i procediments d’anàlisi i d’intervenció directa dins del contexts escolars tant a nivell preventiu, com reeducatiu com optimitzador per a detectar, avaluar i dissenyar programes d’actuació i pautes d’intervenció en tot el que te a veure amb el desenvolupament natural, retardat o patològic del llenguatge a les etapes d’Infantil i Primària.

Tanmateix les alumnes es familiaritzaran amb diferents instruments d’avaluació, material d’intervenció i estratègies d’actuació concretes per a pares, mestres tant en context d’aula com fora d’ella.

Tot això es portarà a terme a partir dels coneixements previs teòrics que han adquirit en les assignatures prèvies i treballant a partir de casos concrets i reals que aniran desenvolupant en treball a l’aula i fora d’ella. 

Requisits previs

Els alumnes han d'estar aquirint coneixements sobre anatomia, desenvolupament del llenguatge i trastonrs del llenguatge, coneixements que s'integraran en l'adquisició d'estratègies d'intervenció escolar en educació infantil i primària.

S'integraran també coneixements adquirits al llarg de l'ensenyament de magisteri.

Objectius

Aprofondir en el coneixement de les tècniques, metodolodies i estrategies d'intervenió en les patologies i les difiultats del llenguatge en l'entorn escolar. Definir estratègies preventives, compensadores, reeducatives, i terapèutiques en l'entorn natural d'aprenentatge.

Coneixer les pautes generals de trebal a l'aula i a nivell familiar.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Identificar dificultats d'aprenentatge i disfuncions cognitives i les relacions amb l'atenció.
  • CEM-08 - Saber informar altres professionals especialistes per tal d'abordar la col·laboració del centre i del mestre en l'atenció a les necessitats educatives especials que es plantegin.
  • CEM-09 - Adquirir recursos per afavorir la integració educativa d'estudiants amb dificultats.
  • CEM-10 - Comprendre que la dinàmica diària en l'educació infantil és canviant en funció de cada estudiant, grup i situació, i saber ser flexible en l'exercici de la funció docent.
  • CEM-12 - Saber treballar en equip amb altres professionals de dins i fora del centre en l'atenció a cada estudiant, així com en la planificació de les seqüències d'aprenentatge i en l'organització de les situacions de treball dins l'aula i en l'espai de joc, i tenint en compte les peculiaritats dels períodes de 0 a 3 i de 3 a 6.
  • CEM-14 - Comprendre que l'observació sistemàtica és un instrument bàsic per poder reflexionar sobre la pràctica i la realitat, així com per poder contribuir a la innovació i a la millora en l'educació infantil.
  • CEM-15 - Dominar les tècniques d'observació i registre.
  • CEM-16 - Abordar l'anàlisi de camp mitjançant una metodologia observacional que utilitzi tecnologies de la informació, documentació i audiovisuals.
  • CEM-20 - Valorar la importància del treball en equip.
  • CEM-25 - Identificar trastorns del son, de l'alimentació, del desenvolupament psicomotor, i de l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-21 - Participar en l'elaboració i el seguiment de projectes educatius de l'educació infantil en el marc de projectes de centre i en col·laboració amb el territori i amb altres professionals i agents socials.
  • CEM-26 - Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • CEM-30 - Promoure i col·laborar en accions dins i fora de l'escola, organitzades per famílies, ajuntaments i altres institucions, amb incidència en la formació ciutadana.
  • CEM-41 - Fomentar experiències d'iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • CEM-42 - Conèixer el currículum de llengua i lectoescriptura d'aquesta etapa així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
  • CEM-43 - Afavorir les capacitats de parla i d'escriptura.
  • CEM-44 - Conèixer i dominar tècniques d'expressió oral i escrita.
  • CEM-46 - Comprendre el pas de l'oralitat a l'escriptura i conèixer els diferents registres i usos de la llengua.
  • CEM-47 - Conèixer el procés d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i el seu ensenyament.
  • CEM-49 - Reconèixer i valorar l'ús adequat del llenguatge verbal i no verbal.
  • CEM-50 - Conèixer i utilitzar adequadament recursos per a l'animació a la lectura i a l'escriptura.
  • CEM-57 - Analitzar els llenguatges audiovisuals i les seves implicacions educatives.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Específics:

  1. Identifica i analitza les bases neurobiològiques dels trastorns de l'audició i el llenguatge per a poder avaluar.
  2. Coneix l’anatomia principal de l’audició i el sistema bucofonatori per a avaluar i fer diagnòstics diferencials. Coneix els principis de la teràpia miofuncional per a avaluar e intervenir.
  3. Coneix les principals aproximacions conceptuals de la "psicopatologia de l'audició i llenguatge". Coneix les característiques del llenguatge en nens amb síndromes amb deficiència mental associada.
  4. Coneix les dimensions que defineixen el llenguatge: forma, contingut i us i els processos que intervenen en el desenvolupament del llenguatge. Descriu i relaciona els conceptes d'audició, parla i llenguatge.
  5. Identifica els sistemes de representació, processos i models de processament del llenguatge i del pensament. Coneix les etapes d'adquisició del llenguatge i les teories del seu desenvolupament.
  6. Descriu i argumenta els conceptes bàsics implicats en la gènesi de les pertorbacions del llenguatge per a fer diagnòstics diferencials en l’avaluació. Diferència opinions de diagnòstics abans d'emetre judicis propis.
  7. Analitza els processos psicopatològics de l'adquisició i desenvolupament del llenguatge. Identifica, descriu i classifica les principals lesions orgàniques i alteracions del llenguatge. Descriu i analitza els diferents trastorns específics de l'audició i el desenvolupament del llenguatge i de la seva articulació. Coneix la etiologia de les patologies de l'audició i del llenguatge.
  8. Coneix diferents models i mètodes d'avaluació en psicopatologia de l'audició i el llenguatge per preveure la millor intervenció, adequada a cada cas
  9. Coneix models i estratègies d'intervenció i tècniques de tractament per a cada un d'ells. Descriu els diferents models i estratègies per al tractament educatiu i intervenció en els trastorns de l'audició i del llenguatge.
  10. Coneix mètodes d’intervenció i utilitza les noves tecnologies de la informació i la comunicació com a suport en la intervenció amb patologies d'audició i llenguatge.
  11. Reconeix les alteracions de la comunicació que requereixen de l'ús de comunicació augmentativa. Coneix les bases sobre la comunicació augmentativa i les seves aplicacions. Diferència i compara els diferents sistemes de comunicació augmentatius i alternatius. Domina els fonaments necessaris per avaluar l'oportunitat d'un o altre sistema alternatiu i augmentatiu de comunicació. Aprofundeix en el desenvolupament i introducció de diferents tipus de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
  12. Promou i facilita contextos d'ensenyament-aprenentatge i joc, adaptats a les necessitats dels alumnes que fomentin el treball autònom, integrant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. Fa ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per aplicar innovacions en les pràctiques educatives escolars.
  13. Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si cal, les s'adapta a tot el grup o cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat en situació d’intervenció natural.
  14. Gestiona l'aula utilitzant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que donen suport els objectius relacionats amb les activitats educatives.
  15. Valora la importància de la participació constructiva del mestre d'audició i llenguatge en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col · laborant amb altres professionals.
  16. Sap com tenir en compte les característiques de l'entorn tant per comprendre les característiques d'un cas com per preveure l'abast de la seva intervenció.
  17. Dissenya, planifica i avalua, a partir de la reflexió, l'activitat docent i el procés d'ensenyament i aprenentatge a l'aula d'audició i llenguatge fomentant la interacció.
  18. Coneix les pautes generals d'intervenció en les patologies del llenguatge.
  19. Coneix la funció de l'especialista d'audició i llenguatge en centres ordinaris i centres específics d'educació especial. Pren consciència de la importància del paper de l'especialista d'audició i llenguatge en el marc de la inclusió escolar.
  20. Analitza críticament sobre la seva actuació professional per prendre consciència de la seva influència en els alumnes i així millorar la seva competència com a mestre d'audició i llenguatge.
  21. Sap informar a altres professionals i especialistes per abordar la col·laboració del centre i del mestre d'audició i llenguatge en l'atenció a les necessitats educatives especials que es plantegin. Funcions del CREDA, EAP, CIDIAP, altres.

 

 

Generals:

  1. Integra de forma funcional els conceptes treballats en les altres assignatures de la menció i les utilitza en els diferents moments de la intervenció.
  2. Valora la importància del raonament analògic com a procés de solució de problemes i com a procés d'aprenentatge.
  3. Llegeix i analitza bibliografia en castellà i anglès per estar informat de les últimes investigacions sobre la pràctica educativa del mestre d'audició i llenguatge.
  4. Comunica les seves idees argumentades i les expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament, de forma oral i escrita, sent capaç de representar-les mitjançant mapes conceptuals o altres procediments.

Continguts

 

TEMA

OBJECTIUS

ACTIVITAT D’AVALUACIÓ

 

 

1

Aspectes conceptuals sobre el tractament (avaluació i intervenció) en els trastorns de l’audició i del llenguatge. Models i estratègies.

Article

Programes generals d’intervenció. Coneixement  i manipulació de materials, tècniques i ajudes tècniques

Article

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Trastorns de l’articulació: dislàlies, disglòssies i disàrtries. CAS  vídeos, àudio

·Coneixements previs

·Tipus.

·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació. Full de demanada, Proves, protocols d’avaluació. Devolució a la família

·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament.

·Pautes d’actuació

Retard en l’adquisició del llenguatge

CAS:

Full de demanda

Anàlisi fonètic i fonològic

Objectius d’intervenció

Procés d’intervenció

Disfàsies / TEL infantils.  CAS vídeos, àudio

·Coneixements previs

·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació.

·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament.

·Pautes d’actuació.

CAS:

Anàlisi llenguatge segons components

Objectius intervenció

Pautes per mestra a l’aula

El llenguatge en els nens adoptats

·Coneixements previs

.Avaluació i estratègies d’intervenció

·Pautes d’actuació.

CAS:

Anàlisi llenguatge segons components

Objectius intervenció

Pautes per mestra a l’aula

 

 

 

 

3

Dislèxia, Problemes en l’adquisició del llenguatge escrit

·Coneixements previs

·Diagnòstic diferencial, detecció i avaluació.

·Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament.

·Pautes d’actuació

CAS, àudio

CAS:

Lectura:

    Detecció i avaluació

    Tractament

    Pautes educatives

Escriptura:

    Detecció i avaluació

    Tractament

    Pautes educatives

 

 

 

 

4

Alteracions de la fluïdesa verbal Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament.

 

 

 

Trastorns de la veu més freqüents en l’edat escolar. Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament: avaluació. Exploració funcional

· Intervenció logopèdica, familiar i escolar.

CAS:

Fluïdesa verbal:

    Detecció i avaluació

    Tractament

    Pautes educatives

Veu:

·Avaluació. Exploració funcional

· Intervenció logopèdica, familiar i escolar.

 

 

5

Deficiència auditiva: Estratègies de diagnòstic precoç en la deficiència auditiva. Audiologia. Interpretació de proves. Estratègies d’intervenció i tècniques de tractament. Mètodes. Ajudes tècniques.

CAS:

Interpretació proves e informes

Intervenció: tractament

Pautes educatives

Mètodes i ajudes tècniques

Relació altres professionals

 

 

 

6

Paràlisi cerebral infantil: Estratègies de diagnòstic i avaluació precoç en nens amb paràlisi cerebral. Mètodes específics més coneguts. Estratègies d’intervenció. Teràpia miofacial. Ajudes tècniques en l’àmbit escolar.

CAS:

Avaluació del llenguatge

Programa intervenció

Ajudes tècniques

Pautes

Relació altres professionals

 

 

 

7

Discapacitat Intel·lectual: Estratègies de diagnòstic i avaluació precoç en nens amb DI. Fenotips conductuals. Característiques del llenguatge en nens amb síndrome amb deficiència mental associada. Consideracions generals. Pautes generals d’intervenció en les patologies del llenguatge.

CAS:

Avaluació del llenguatge

Pla d’intervenció

Pautes escolars

Relació altres professionals

 

 

 

 

 

8

 

 

 

TEA: Autisme: Estratègies de diagnòstic precoç en els trastorns del llenguatge amb nens autistes. Tècniques específiques. Pautes generals de tractament.

CAS:

Avaluació del llenguatge

Pla d’intervenció

Pautes escolars

Relació altres professionals

Patologies del llenguatge i trastorns de personalitat infantil. Mutisme selectiu. Pautes generals de tractament.

Trastorns del llenguatge i ceguera: pautes generals de tractament.

CAS:

Avaluació del llenguatge

Pla d’intervenció

Pautes escolars

Relació altres professionals

 

 

 

 

9

Programes informàtics de suport en la intervenció amb patologies de l’audició i del llenguatge.

Logopèdia i escola. El paper de l’especialista d’audició i llenguatge en el marc de la integració escolar. Centres ordinaris i centres específics d’educació especial. Derivació de casos.

Organització material:

Disseny full demanda MALL

Protocols d’actuació segons patologies

      Avaluació

      Plans treball

      Pautes educatives

      Seguiment amb altres professionals

      Família

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

-          Classe magistral d’aspectes concrets.

-          Treball de casos.

-          Articles

-          Visualització de vídeos o escolta d’àudios

-          Manipulació i observació de material, proves

-          Preparació de plans d’actuació concrets

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-12 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-20 CEM-21 CEM-25 CEM-26 CEM-30 CEM-41 CEM-42 CEM-43 CEM-44 CEM-46 CEM-47 CEM-49 CEM-50 CEM-57 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Classes pràctiques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Pràctiques externes
CEM-07 CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-12 CEM-14 CEM-15 CEM-16 CEM-20 CEM-21 CEM-25 CEM-26 CEM-30 CEM-41 CEM-42 CEM-43 CEM-44 CEM-46 CEM-47 CEM-49 CEM-50 CEM-57 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Pràctiques externes
Seminaris tallers

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

-          Lectura i anàlisi d’articles.

-          L’avaluació serà contínua i es valorarà

  • L’assistència a classe
  • Lectura i anàlisi d’articles.
  • Activitats:
    • els treballs elaborats a nivell individual, en parelles o en grup cooperatiu fets durant la classe i fora de l’estona de les classes
    • participació en els debats i posades en comú.

-          Es farà una prova final escrita d’excel·lència.

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Grau de participació
Presentacions orals
Presentacions orals i debats
Proves de resposta curta
Proves objectives
Presentació d'un treball
Preguntes orals
Presentació d'un treball en grup
Dossier d'aprenentatge

Bibliografia i recursos

 

* Fernández, C. 2009, La logopedia en la escuela, Propuesta desde la práctica para una educación inclusiva. Las Palmas de Gran Canarias, Servicio de Publicaciones.

* Ferrer, I.  2012 L'artesania de la comunicació:  Diàleg, escolta i llenguatge en l'etapa 0-6.  Ed. Graó

 

* Gallego, J.L. 1999, Calidad en la intervención logopédica. Estudio de casos. Ed. Aljibe.1              

* Jorba, J. I altres (1998) Parlar i escriure per aprende. Ús de la llengua en situació d’ensenyament/aprenentatge des de les àrees curriculars. ICE de la UAB.

* Monfort, M.  2001. El niño que habla: el lenguaje oral en el preescolar. CEPE. Ciencias de la educación preescolar y especial.

 * Peñafiel, F., de Dios Fernández, J.  2001. Cómo intervenir en logopedia escolar. Resolución de casos prácticos. Ed: CSS

* Puyuelo, M. Dir. 1995.  Casos clínicos en logopedia 1. Ed. Masson

* Puyuelo, M. Dir. 1997.  Casos clínicos en logopedia 2. Ed. Masson

* Puyuelo, M. Dir. 1997.  Casos clínicos en logopedia 3. Ed. Masson

* Puyuelo, M. 2000.  Evaluación del lenguaje. Ed. Masson

* Sans, A. (2008) Per què em costa tant aprendre? Trastorns del llenguatge. Barcelona. Editorial edebé.

* Villegas, F. 2010. Materiales de logopedia: Evaluación e intervención en las dificultades fonológicas.  Ed. Pirámide

 

* L. A. Castejón Fernández, L.A., España Ganzarain, Y. La colaboración logopeda-maestro: hacia un modelo inclusivo de intervención en las dificultades del lenguaje. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 2004, Vol. 24, No. 2, 55-66

 *  R. Vilaseca Momplet, R.  La intervención logopédica en niños con dificultades en el área del lenguaje y de la comunicación: Un enfoque naturalista.  Rev Logop Fon Audiol 2002; XXII(3): 143-150

Enllaços  a www específiques

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00