Assignatura

Jocs Motors

  • codi 10122
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Cal concretar visita enviant correu a jamores@uic.es

Presentació

Aquesta assignatura pretèn contribuir a la formació i a la capacitació de l'alumnat, com a futur mestre, amb l'adquisició de diferents recursos teòrics i pràctics pel que fa al joc dins l'àmbit educatiu, esportiu i de l'àmbit del lleure.

Requisits previs

No hi ha cap requisit previ.

Objectius

  1. Analitzar el joc com una manifestació cultural, i reconèixer en ell els valors socials i educatius que conté, tals com el potencial per a l'educació per a la igualtat, l'educació per a la pau, o la capacitat per al treball en equip.
  2. Saber defensar amb arguments teòrics el valor del joc com a contingut i recurs d'aplicació en les diferents manifestacions de l'Activitat Física i Esportiva, de manera especial com a vehicle per potenciar el component de plaure i gaudi inherent a la pràctica física.
  3. Saber classificar i organitzar jocs motors per preparar sessions d'activitat física en les quals s'utilitzarà el joc com a recurs.
  4. Reconèixer la potencialitat que tanquen les diferents manifestacions del joc i discriminar les seves possibilitats atenent a la lògica interna de les situacions motrius que es donen en els jocs que, donada la seva naturalesa, poden contenir experiències en tots els dominis d'acció.
  5. Valorar les possibilitats del joc motor segons els interessos i desenvolupament dels participants, aplicant els principis comportamentals i socials propis d'aquest contingut.
  6. Saber manejar recursos i criteris per a una adequada aplicació metodològica del joc en el marc de les activitats físic-esportives.
  7. Ser creatiu en l'aplicació del joc adaptant-se a les diferents situacions professionals en les quals s'actuarà, facilitant així la promoció de l'activitat física com a forma d'utilització constructiva del temps d'oci.
  8. Ser autònom en la cerca de documentació sobre el joc, al mateix temps que crític per discriminar l'adequació dels materials que es troben en la literatura especialitzada.
  9. Saber treballar en equip, per dissenyar i organitzar situacions d'aplicació de jocs en els diferents vessants professionals en les quals té cabuda el joc motor.
  10. Saber observar qualsevol pràctica lúdica a fi de prendre referències per a una posterior intervenció.
  11. Conèixer les particularitats necessàries per participar activament en la recuperació del patrimoni lúdic de la comunitat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Identificar dificultats d'aprenentatge i disfuncions cognitives i les relacions amb l'atenció.
  • CEM-26 - Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • CEM-58 - Promoure la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
  • CEM-59 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 I.         Explicar les particularitats del joc com a manifestació cultural, la seva evolució i valors, els interessos lúdics en funció del moment evolutiu així com el patrimoni lúdic d'una comunitat 

II.         Elabora, classifica i maneja amb agilitat un fitxer de jocs, els valors i característiques dels jocs.

III.         Dissenyar una sessió de jocs dins d'un context determinat, sent capaç de modificar condicions de pràctica, observar problemes i proposar solucions dins de la mateixa aplicant recursos metodològics adequats.

IV.         Presenta capacitat crítica a l'hora de valorar documentació tècnica i científica en relació al joc.

Continguts

I.              SABEM EL QUE ÉS UN JOC MOTOR?
1-. Introducció al concepte de joc i joc motor.
2-. Naturalesa , teories i característiques del joc i joc motor
3-. Joc com a fenomen cultural. (joc, oci, lúdic, esport, activitat física, joc motor)
4-. Aportacions del joc al desenvolupament (afectiu, social, cognitiu)
 
II.            CONÈIXER PER APLICAR: ANÀLISI I DISSENY DE JOCS MOTORS
5-. Classificació jocs motors. Conceptes i criteris
6-. El disseny dels jocs motors
7-. Anàlisi i disseny. Lògica interna, estructura i funcionalitat jocs motors
 
III.          ENSENYAR A JUGAR, ENSENYAR A VIURE. APLICACIONS DIDÀCTIQUES
8-. El joc motor i la seva didàctica
9-. Evolució dels jocs motors.
- El joc en infantil (joc simbòlic, conte motor..)
- El joc en primària
- Avaluació a través del joc motor
 
IV.          EL JOC MOTOR COM A FENOMEN SOCI-CULTURAL. LA TRADICIÓ JUGADA
10-. Els jocs motors tradicionals
11-. Els jocs motors i esports alternatius
 
V.            EL JOC MOTOR I L'ESPORT. LA INCIACIÓN ESPORTIVA
12-. Models Ensenyament-Aprenentatge de l'esport (iniciació esportiva)
13-. La creativitat

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIES:
  • CEM-24
  • CEM-40
  • CEM-53
  • CEM-55
  • CEM-56
  • CEM-62
  • CET-1
  • CET-2
  • CET-3
  • CET-4
  • CET-5
  • CET-6
  • CG-02
  • CG-03
  • CG-04
  • CG-09
  • CG-10
  • CG-11

METODOLOGIA:
  • Aprenentatge basat en problemes
  • Aprenentatge cooperatiu
  • Aprenentatge orientat a projectes
  • Estudi de casos
  • Mètode expositiu / lliçó magistral
  • Resolució d'exercicis i problemes

ACTIVITAT FORMATIVA:
  • Classes pràctiques
  • Classes teòriques
  • Estudi i treball individual / autònom
  • Estudi i treball en grup
  • Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

•5%  Assistència i Participació •20% TFM •30% Exposicions activitat en grup. •30% Elaboracions sessions didàctiques (individuals i grupals). •10% Treball final. •5%  Actitud

Bibliografia i recursos

Navarro,, V.. (2002).. El afán de jugar:: Teoría y práctica de los juegos motores . Barcelona.. Inde..

Goldstein, J. (2012). Play in children's development health. Brussels: TIE: Toy Industries of Europe.

Paredes,, J.. (2003)).. Juego,, luego soy . Teoría de la actividad lúdica . Sevilla:: Ed.. Wanceulen..

DEL VALLE, S.; VELÁZQUEZ; R. y DÍAZ, P. (2008). Enseñar a pensar en educación física. INDE: Barcelona.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00