Assignatura
Jocs Motors
- codi 10122
- curs 4
- període Semestre 1
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Responsable
Horari d'atenció
Cal concretar visita enviant correu a jamores@uic.es
Presentació
Aquesta assignatura pretèn contribuir a la formació i a la capacitació de l'alumnat, com a futur mestre, amb l'adquisició de diferents recursos teòrics i pràctics pel que fa al joc dins l'àmbit educatiu, esportiu i de l'àmbit del lleure.
Requisits previs
No hi ha cap requisit previ.
Objectius
- Analitzar el joc com una manifestació cultural, i reconèixer en ell els valors socials i educatius que conté, tals com el potencial per a l'educació per a la igualtat, l'educació per a la pau, o la capacitat per al treball en equip.
- Saber defensar amb arguments teòrics el valor del joc com a contingut i recurs d'aplicació en les diferents manifestacions de l'Activitat Física i Esportiva, de manera especial com a vehicle per potenciar el component de plaure i gaudi inherent a la pràctica física.
- Saber classificar i organitzar jocs motors per preparar sessions d'activitat física en les quals s'utilitzarà el joc com a recurs.
- Reconèixer la potencialitat que tanquen les diferents manifestacions del joc i discriminar les seves possibilitats atenent a la lògica interna de les situacions motrius que es donen en els jocs que, donada la seva naturalesa, poden contenir experiències en tots els dominis d'acció.
- Valorar les possibilitats del joc motor segons els interessos i desenvolupament dels participants, aplicant els principis comportamentals i socials propis d'aquest contingut.
- Saber manejar recursos i criteris per a una adequada aplicació metodològica del joc en el marc de les activitats físic-esportives.
- Ser creatiu en l'aplicació del joc adaptant-se a les diferents situacions professionals en les quals s'actuarà, facilitant així la promoció de l'activitat física com a forma d'utilització constructiva del temps d'oci.
- Ser autònom en la cerca de documentació sobre el joc, al mateix temps que crític per discriminar l'adequació dels materials que es troben en la literatura especialitzada.
- Saber treballar en equip, per dissenyar i organitzar situacions d'aplicació de jocs en els diferents vessants professionals en les quals té cabuda el joc motor.
- Saber observar qualsevol pràctica lúdica a fi de prendre referències per a una posterior intervenció.
- Conèixer les particularitats necessàries per participar activament en la recuperació del patrimoni lúdic de la comunitat.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-07 - Identificar dificultats d'aprenentatge i disfuncions cognitives i les relacions amb l'atenció.
- CEM-26 - Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
- CEM-58 - Promoure la sensibilitat relativa a l'expressió plàstica i a la creació artística.
- CEM-59 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
- CEM-60 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, així com dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
- CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
- CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
- CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
I. Explicar les particularitats del joc com a manifestació cultural, la seva evolució i valors, els interessos lúdics en funció del moment evolutiu així com el patrimoni lúdic d'una comunitat
II. Elabora, classifica i maneja amb agilitat un fitxer de jocs, els valors i característiques dels jocs.
III. Dissenyar una sessió de jocs dins d'un context determinat, sent capaç de modificar condicions de pràctica, observar problemes i proposar solucions dins de la mateixa aplicant recursos metodològics adequats.
IV. Presenta capacitat crítica a l'hora de valorar documentació tècnica i científica en relació al joc.
Continguts
I. SABEM EL QUE ÉS UN JOC MOTOR?
1-. Introducció al concepte de joc i joc motor.
2-. Naturalesa , teories i característiques del joc i joc motor
3-. Joc com a fenomen cultural. (joc, oci, lúdic, esport, activitat física, joc motor)
4-. Aportacions del joc al desenvolupament (afectiu, social, cognitiu)
II. CONÈIXER PER APLICAR: ANÀLISI I DISSENY DE JOCS MOTORS
5-. Classificació jocs motors. Conceptes i criteris
6-. El disseny dels jocs motors
7-. Anàlisi i disseny. Lògica interna, estructura i funcionalitat jocs motors
III. ENSENYAR A JUGAR, ENSENYAR A VIURE. APLICACIONS DIDÀCTIQUES
8-. El joc motor i la seva didàctica
9-. Evolució dels jocs motors.
- El joc en infantil (joc simbòlic, conte motor..)
- El joc en primària
- Avaluació a través del joc motor
IV. EL JOC MOTOR COM A FENOMEN SOCI-CULTURAL. LA TRADICIÓ JUGADA
10-. Els jocs motors tradicionals
11-. Els jocs motors i esports alternatius
V. EL JOC MOTOR I L'ESPORT. LA INCIACIÓN ESPORTIVA
12-. Models Ensenyament-Aprenentatge de l'esport (iniciació esportiva)
13-. La creativitat
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
COMPETÈNCIES:
- CEM-24
- CEM-40
- CEM-53
- CEM-55
- CEM-56
- CEM-62
- CET-1
- CET-2
- CET-3
- CET-4
- CET-5
- CET-6
- CG-02
- CG-03
- CG-04
- CG-09
- CG-10
- CG-11
METODOLOGIA:
- Aprenentatge basat en problemes
- Aprenentatge cooperatiu
- Aprenentatge orientat a projectes
- Estudi de casos
- Mètode expositiu / lliçó magistral
- Resolució d'exercicis i problemes
ACTIVITAT FORMATIVA:
- Classes pràctiques
- Classes teòriques
- Estudi i treball individual / autònom
- Estudi i treball en grup
- Tutories
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
•5% Assistència i Participació
•20% TFM
•30% Exposicions activitat en grup.
•30% Elaboracions sessions didàctiques (individuals i grupals).
•10% Treball final.
•5% Actitud
Bibliografia i recursos
Navarro,, V.. (2002).. El afán de jugar:: Teoría y práctica de los juegos motores . Barcelona.. Inde..
Goldstein, J. (2012). Play in children's development health. Brussels: TIE: Toy Industries of Europe.
Paredes,, J.. (2003)).. Juego,, luego soy . Teoría de la actividad lúdica . Sevilla:: Ed.. Wanceulen..
DEL VALLE, S.; VELÁZQUEZ; R. y DÍAZ, P. (2008). Enseñar a pensar en educación física. INDE: Barcelona.