Expressió Corporal
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
L'atenció es realitzarà en finalitzar les sessions de treball els dimarts a partir de les 13'30 hores. Previament s'haurà de demanar una data per poder realitzar l'atenció personalitzada.
En aquesta assignatura s'atenen els factors expressius de l'activitat física i la relació del moviment amb la creativitat, l'art i l'estètica. Pel que el seu coneixement exigeix l'esforç de comprendre una activitat que no es justifica en el rendiment motriu sinó en la motricitat expressiva i que per la seva excepcionalitat en el currículum de la Ciències de l'Activitat Física i l'Esport s'ha d'afrontar des d'un nivell bàsic.
Aquesta matèria contempla en la seva metodologia la possibilitat del desenvolupament autònom de les competències, valorant en els alumnes la gestió personal de la formació i l'experiència com un valor que ha de ser tingut en compte.
No requereix requisits previs
1. Desenvolupar i obtenir uns coneixements bàsics corporals, igual que un llenguatge expressiu i gestual harmoniós, explorant les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
2. Adquirir valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió.
3. Utilitzar i aplicar correctament les diferents metodologies a l’hora d’executar moviments autèntics, dirigits, rítmics i amb objectes i materials.
4. Desenvolupar l’assignatura sense inhibició en moviments espontanis i suggerits, participant de manera activa, reflexiva, crítica i exigent en qualitat, respectant en tot moment les actuacions dels altres.
5. Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’auto imatge, l’autoestima i l’autoconfiança, fomentan alhora, el treball en grup i en parelles
6. Programar la intervenció docent des de l'àrea d'educació física en l'etapa d'infantil i primària en relació a les activitats físiques d'expressió.
7. Elaborar activitats i situacions d'aprenentatge per al desenvolupament dels diferents continguts d'expressió corporal.
8. Adquirir els recursos pràctics necessaris per a l'ensenyament i l'avaluació de les diferents activitats pròpies de l'assignatura.
9. Relacionar la SOSTENIBILITAT (emocional, ambiental i social) amb l'expressió corporal. Desenvolupar a través d'aquesta relació una intervenció integral i interdisciplinària a l'aula.
1. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.
2. Comunica sensacions, emocions i idees utilitzant diferents recursos expressius.
3. Adquireix valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió, desenvolupant la competència de la creativitat.
4.. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte.
5. Sap com planificar el contingut de l'expressió corporal dissenyant situacions d'aprenentatge ajustades a unes finalitats educatives concretes segons el context, i de forma interdisciplinària.
6. Recopila, aplica i utilitza diferents recursos relacionats amb la didàctica específica (propostes curriculars al llarg de l'etapa, situacions d'aprenentatge, metodologia i avaluació) de les activitats artístic-expressives.
7. Coneix els fonaments didàctics de cada activitat proposada per a portar-los a la classe d'expressió corporal en educació primària i educació infantil.
CONTINGUTS PRINCIPALS DE L'ASSIGNATURA
● Exploració i descobriment de les possibilitats expressives del cos i del moviment.
● Desinhibició en l’exteriorització d’emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment i la veu.
● Experimentació del plaer que proporciona el treball d’expressió a través del propi cos.
● Participació en situacions que suposin comunicació corporal amb valoració i reconeixement de les diferències en la manera d’expressar-se.
● Adequació del moviment a estructures espacio-temporals.
● Expressió corporal i dramatització.
● La dramatització a través del llenguatge corporal (gest, mímica, moviment).
● Participació en la realització de balls, danses i coreografies senzilles.
● La improvisació com a eina de creació bàsica.
● Elaboració, participació i conscienciació de les possibilitats i recursos que ofereix el llenguatge corporal.
● Composició inividual i/o col·lectiva de moviments a partir d’estímuls rítmics, musicals i d’una font d’inspiració (text, experiència, imatge).
● Valoració crítica dels usos expressius i comunicatius del cos.
● Participació i respecte davant situacions que suposin comunicació corporal.
● Creació i utilització d’eines d’avaluació per a l’expressió corporal.
● Investigació sobre materials sostenibles i dinàmiques que permetin la inclusió i la millora emocional i social de col·lectius en dificultats.
Tema 1 APROXIMACIÓ CONCEPTUAL A L’EXPRESSIÓ CORPORAL
1.1 Concepte d'expressió corporal. Tendències actuals
1.2 Antecedents de l'Expressió Corporal
1.3 L’expressió corporal en l’educació: comunicació, creativitat, estètica
1.4 Objectius i contiguts
1.5 Tècniques
1.6 Els principis fonamentals de l'Expressió Corporal des de la Dansa Creació
Tema 2 ELEMENTS DEL PROCÉS EXPRESSIU
2.1 EL gest i el seu valor expressiu
2.2 EL cos
2.3 L'espai
2.4 El temps
2.5 Movilització de l'energia
2.6 Exploració de les possibilitats expressives amb objectes i materials
Tema 3 La dimensió comunicativa: el llenguatge corporal
3.1 La comunicació no verbal com a alfabet comunicatiu.
3.2 Els conceptes de Món Extern, Interacció personal i Intercanvi discursiu.
Tema 4 MANIFESTACIONS ARTÍSTIQUES CORPORALS
4.1 El mim i la pantomima
4.2 El joc dramàtic i la dramàtica corporal
4.3 El teatre d'hombres
4.5 La dansa
Tema 5 APROXIMACIONS METODOLÒGIQUES A L’EXPRESSIÓ CORPORAL
5.1 La improvisació i la creativitat com a eina metodològica
5.2 El procés de creEl proceso de creación en la Expresión corporal desde la Danza creaciónació en l'Expressió corporal des de la Dansa creació
5.3 Organització d'una UD i desenvolupament d'una sessió
5.4 Organització de les sessions: context, recursos, inductors, elements
5.5 L'avaluació. Criteris i sistemes
5.6 La Interdisciplinarietat en l'Expressió corporal
5.7 Competències bàsiques de l'educació en valors socials i cívics i la seva relació amb la EC: l'educació emocional.
L'assignatura es desenvolupa en un semestre del curs durant hores setmanals repartides en dos blocs d'hora i mitja, cada dimarts. Durant les classes presencials la professora ensenya els continguts de l’assignatura a partir de dinàmiques pràctiques amb propostes a desenvolupar per part dels estudiants. Ofereix també espais oberts per a les seves aportacions, i orienta els seus treballs autònoms.
Durant les sessions, els estudiants amplien les seves habilitats i desenvolupen les competències de forma autònoma, a través del treball individual i cooperatiu per parelles i en grups, sota supervisió docent. Els alumnes amplien la seva formació amb tasques complementàries: la creació i posada en pràctica d’una sessió d’expressió corporal, comentaris de text, investigació i reflexió personal, entre d’altres.
És important també la implicació i dedicació dels alumnes a la seva formació personal i professional, amb assistència a activitats fora de classe: seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles experiències que, seleccionades d’acord amb la professora, completen la seva formació
L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.
Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes.
1. TASQUES. Motxilla didàctica de vivències i evidències* (60%)
Són les activitats que es dissenyen al llarg del semestre per a demostrar la competència en l'ús conceptual i aplicat dels continguts teòrics i pràctics. Aquestes tasques es desenvolupen en les classes que es disposen per a la seva realització o en horari autònom.
Les tasques suposen el 60% de la nota del curs, per la qual cosa el valor màxim d’aquest apartat són 6 punts sobre el total de la nota.
a. Evidències i produccions de classe dels diferents mòduls (20%)
b. Diari personal: “La brúixola” (20%)
c. Producció grupal d'Expressió Corporal (20%)
2. DISSENY DE SITUACIONS D'APRENENTATGE* (20%)
-Disseny d'una Unitat Didàctica (*UD) i implementació d'1 sessió a l'aula (projecte per parells o en subgrups).
3. FONAMENTS TEÒRICS* (20%)
- Examen teòric - pràctic
*Totes les proves hauran de superar-se amb un 5
MÉS RECURSOS:
Aranguren, J.L (1975): La comunicación humana. Guadarrama: Madrid.
Arteaga, Milagros; Viciana, VIrgina; Conde Julio (1ª edición 1997): Desarrollo de la expresividad corporal. Ed. Inde.
Aymerich, Carme i Maria (1970): Expresión y arte en la escuela. Teide: Barcelona.
Aymerich, Carme i Maria (1971): Expresión medio de desarrollo. Nova Terra: Barcelona
Bachmann, Marie-Laure (1998): La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Ed. Pirámide.
Barret, Gisele (1989): Pedagogía de la expresión dramática. Montreal. Recherche en expression.
Boal, Augusto (1974): Teatro del oprimido. Ediciones de la Flor: Buenos Aires
Boal, Augusto (2002): Juegos para actores y no actores. Revisión ampliada y revisada. Alba editorial: Barcelona.
Calais – Germain, Blandine & Lamotte, Andrée (1991): Anatomía para el movimiento. Bases de ejercicios. Ed. La liebre de Marzo.
Cañas, José (1992): Didáctica de la expresión dramática. Barcelona: Octaedro.
Carballo Basadre, Carmen (1995): Teatro y Dramatización. Didáctica de la creación colectiva. Ediciones Aljibe: Archidona.
Castañer Balcells, Marta (2000): Expresión corporal y danza. Ed. Inde: Barcelona
Castilla, C (2001): Teoría de los sentimientos. Tusquets: Barcelona.
Castillo, Carles (2004): Mimo, el grito del gesto. Ñaque: Ciudad Real.
Cerrillo, Pedro i GARCÍA, Jaime (1997): Teatro infantil y dramatización escolar: Universidad de Castilla-La Mancha.
Conde, José Luís; Martín, Carmen; Viciana, Virginia (1ª edición: 1997): Las canciones motrices (libro + CD). Ed Inde.
Conde, José Luís; Martín, Carmen; Viciana, Virginia (1ª edición: 1998): Las canciones motrices II (libro + CD). Ed Inde.
El Galop (2003). Danses catalanes i jocs dansats. 4ª Ed Altafulla: Barcelona.
Farreny, Maria Teresa (2001): Pedagogía de la expresión con Carme Aymerich. Ñaque: Ciudad Real.
Fox, Maria (1981): Danza, experiencia de vida. Paidós: Buenos Aires.
Gail Neary, Herman; Hollingsworth, Patricia (1992): Kinetic Kaleidoscope. Exploring Movement and energy in the Visual Arts. University School at TU. TUcson.
GRISS, Susan (1998): Minds in Motion, A Kinesthetic Approach to Teaching Elementary Curriculum. Heinemann, Portsmouth.
Heidegger, M (1996): El ser y el tiempo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Jara, Jesús (2003): El Clown, un navegante de las emociones.
Kirk, D (1990): Educación Física y currículum. València. Universidad de València.
Knnap, M.L. (1992): La comunicación no verbal. El cuerpo y el entorno. Piadós: Barcelona.
Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki (1ª Edición 2005): Los contenidos de Expresión Corporal. Ed. Inde.
Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki (1ª Edición 2005): Didáctica de la Expresión Corporal. Ed Inde.
Le Boulch, J (1978): Hacia una ciencia del movimiento humano. Paidós: Buenos Aires.
Le Boulch, J (1997): El movimiento en el desarrollo de la persona. Paidotribo: Barcelona.
L’ESQUITX (2007): 29 cançons, jocs I danses per als més petits. 2ª Ed, Barcelona: DINSIC Publicacions.
Llongueres, Joan: El ritme. Editorial DINSIC: Barcelona.
Maideu, Joaquim (2001): Assaig. Cançons i exercicis. 2ª Ed.Eumo: Barcelona.
Mantovani, Alfredo (1975): Didàctica de la dramatització, Juegos para un taller de teatro.
Martí , Josep (1998): El teatre de titelles de Catalunya. Publicacions de l’Abadia de Montserrat: Barcelona.
Meireu, Ph (1992): Aprender, si. Pero ¿Cómo?. Octaedro: Barcelona.
Meinel, K & Schnabel, G (1978): Teoria del movimiento. Stadium: Buenos Aires.
Montesinos Ayala, Diego (1ª edición 2004): La expresión corporal. Ed Inde.
Renobell Soler, Gemma (1ª edición 2009): Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela (libro+DVD). Ed Inde.
Rodríguez, A. (1986): Dramatització, Activitat Lúdica a l’escola, Dossiers Rosa Sensat: Barcelona.
Stokoe, Patricia (1967): La Expresión Corporal y el niño. Buenos Aires, Ricordi. Buenos Aires.
Suesa, Susanna; GIMÉNEZ, Toni (2007): En dansa. Danses cantades tradicionals per a la mainada. Editorial Cruïlla: Barcelona.
Trias, Núria: Jocs rítmics I i II. Edicions Pilar Llongueres: Barcelona
Trias, Núria; PÉREZ, Susana: Jocs de música I expressió corporal. Editorial Perramon: Barcelona.
Vahos Gimenez, Oscar (1977): Danza ensayos. Modellín: Producciones infinito.
Vanderspar, Elisabeth (1990): Manual Jaques-Dalcroze. Ed. Pilar Llongueres
Witschi, Brigitte; CARDONER, Maria Mercè: Cançons i jocs de nens.
Zinermann, Susana (1983): El laboratorio de danza y movimiento creativo. Ed. Humanitos: Buenos Aires.