Assignatura

Autoconeixement i Gestió Emocional

  • codi 10136
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Dimarts: 11.30 h.

Presentació

Dins de la Menció en Educació Socioemocional, aquesta assignatura incideix en el coneixement d’un mateix i com gestionar les emocions.

Conèixer-se bé a un mateix és molt important ja que pot ser un indicador de la maduresa personal. Però no només és fonamental conèixer-nos, conèixer els nostres punts fots i febles, sinó que també s’ha de remarcar la importància de conèixer, reconèixer i gestionar bé les nostres emocions per tal de tenir seguretat en nosaltres mateixos. Quant més un es coneix a sí mateix, més i millor pot relacionar-se amb els altres.

És important saber escoltar la informació que ens proporcionen les emocions, d’aquesta manera podrem modificar les nostres conductes i pensaments amb la finalitat de transformar les situacions. Les emocions tenen un paper molt important en tots els àmbits, quant més si les treballem des de l’àmbit educatiu.

Requisits previs

En aquesta assignatura no n'hi ha.

Objectius

  1. Conèixer les bases neurològiques de les emocions.
  2. Reconèixer el propi comportament i el dels altres.
  3. Conèixer les etapes evolutives del desenvolupament emocional.
  4. Reconèixer la importància de les emocions.
  5. Valorar la motivació extrínseca i intrínseca.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Troba i aplica solucions apropiades i creatives davant problemes no habituals de gestió emocional.
  2. Mostra coneixement suficient de la psicologia del comportament per a analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
  3. Identifica, relaciona i analitza les diferents etapes evolutives de la persona en el desenvolupament emocional.
  4. Mostra coneixement de les bases conceptuals del desenvolupament emcional, així com de les tècniques i estratègies per a la seva aplicació.
  5. Posa en pràctica experiències que potencien una gestió emocional equilibrada i sana i ho fa amb esperit emprenedor. Potencia i valora els factors mortivacionals intrínsecs i extrínsecs en el desenvolupament de les activitats 'ensenyament-aprenentatge a l'aula. 

Continguts

  1. Bases neurològiques de les emocions.
  2. Auto coneixement, consciència i regulació emocional.
  3. Les etapes evolutives del desenvolupament emocional.
  4. La reestructuració cognitiva.
  5. Motivació extrínseca i intrínseca.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Activitats formatives

Tutories (T)

Classes pràctiques (CP)

Classes teòriques (CT)

Estudi i treball individual (ETI)

Estudi i treball en grup (ETG) semi presencials

Metodologies

Aprenentatge basat en problemes (ABP)

Resolució d'exercicis i problemes (REP)

Aprenentatge cooperatiu (AC)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  1. Prova objectiva.
  2. Presentació oral.
  3. Autoavaluació.
  4. Presentació d'una memòria (o activitats).

Bibliografia i recursos

Bisquerra, R. (2010). Educación emocional y bienestar. Madrid: Wolters Kluwer.

Damasio, A. (2006) El error de Descartes. Ed Crítica.

Gardner, H. (2012). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Madrid: Paidós. 

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Pelechano, V. (1996). Habilidades Interpersonales. Teoría mínima y Programas de Intervención. Valencia: Promolibro. (Volums I i II)

Pérez Simó, R. (2001). El desarrollo emocional de tu hijo. Barcelona: Paidós.

Sastre, G. & Moreno, M. (2002). Resolución de conflictos y aprendizaje emocional. Barcelona: Gedisa.

Shapiro, L. E. (1998). La inteligencia emocional de los niños. Barcelona: Ediciones B.

Redorta, J., Obiols, M. y Bisquerra, R. (2011). Emoción y conflicto. Aprendo a manejar las emociones. Barcelona: Paidós.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00