Assignatura

Un Planeta en Risc: Educació per a la Sostenibilitat

  • codi 10141
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1 . Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física , química , biologia i ciències de la terra )
2 . Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències
3 . Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana .
4 . Valora les ciències com un fet cultural .
5 . Desenvolupa i avalua els continguts del currículum mitjançant recursos didàctic apropiats i promou l'adquisició de competències bàsiques en els estudiants .
6 . Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic , així com les conductes ciutadanes pertinents , per a procurar un fututo sostenible .
7 . Realitza Treballs de recerca . Busca Fonts , cita autors , elabora conclusions amb rigor .
8 . Coneix i sap aplicar els diferents criteris d'avaluació
9 . Valora la importància de la prevenció dels problemes associats als desastres naturals .
10 . Valora el Treball científic apreciant al mateix temps les limitacions i la provisionalitat dels coneixements .
11 . Fa ciència emprant la pedagogia de la sorpresa .
12 . Aprèn ciències experimentals a partir de situacions quotidianes .
13 . Dissenya estratègies atractives per explicar temes complexos .
14 . Coneix i usa responsablement els Serveis de la comunitat relacionats amb la salut i el consum .
15 . Posseeix els coneixements i les habilitats científiques suficients sobre la matèria que ensenya i sap quins mètodes didàctics ha d'aplicar per crear un gran entorn d'aprenentatge , on els alumnes puguin aprendre el bagatge cultural que necessiten per viure en societat.
16 . Fomenta la seva responsabilitat pel que fa al seu desenvolupament professional : analitza , reflexiona i desenvolupa els seus punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre , sap explicitar i sap com posar-se al dia .
17 . Integra les tecnologies de la informació i la comunicació
18 . S'expressa clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament - català i castellà - , de manera oral i escrita .
19 . Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria .
20 . Coneix els elements que conformen el pensament reflexiu , els diferents nivells de domini i desenvolupar aquesta competència al màxim.
21 . Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat , l'esperit emprenedor i l'orientació a la qualitat , en els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim .

Continguts

Un planeta en risc : Educació per a la sostenibilitat

1 . Els ecosistemes i la seva dinàmica
2 . Les relacions entre els éssers vius i el medi : concepte d'ecosistema . Identificació d'elements i factors en els ecosistemes . La matèria es cicle i l'energia flueix . Successions i equilibri ecològic .
3 . La sostenibilitat com a concepte bàsic unificador de les mesures educatives i científic tècniques que s'han d'adoptar per salvar la Terra . El medi ambient i l'acció humana . Estudi dels principals problemes mediambientals a escala local , regional i global . Conservació davant desenvolupament : el concepte de desenvolupament sostenible . La situació del medi ambient a Catalunya i la nostra localitat . Anàlisi de situacions i resolució de conflictes cap a comportaments més sostenibles i solidaris .
4 . Ètica i educació ambiental .
5 . Drets humans de tercera generació . Dret a un ambient sa , dret a la pau i al desenvolupament . Educació per al consum sostenible i solidari . Cimera internacionals sobre Desenvolupament i Medi ambient.

Dinàmica de l'evolució biològica

6 . Evolució, fenomen històric i discontinu .
7 . Proves i teories evolutives .
8 . Forma l'home part del procés evolutiu ?
9 . ¿ Evolució biològica o evolució cultural ?
10 . Característiques antropològiques específiques de l'Homo sapiens sapiens .
11 . Origen de cos humà : registre fòssil .
12 . Hominització i humanització .
13 . Manifestacions de la conducta humana .

La meteorologia , la ciència la ciència dels meteors

14 . La Terra en l'univers . L'atmosfera .
15 . Els climes . Els mapes climàtics i la informació meteorològica . Climes i biomes . Problemes ambientals: forat d'ozó , efecte hivernacle , pluja àcida .
16 . Els meteors .
17 . La caseta meteorològica .
18 . Interrelació entre la meteorologia i altres sabers .

La química i la física del dia a dia

19 . La matèria per dins i per fora .
20 . La composició de la matèria
21 . Transformacions de la matèria
22 . La matèria i l'energia
23 . El moviment i les forces .
24 . L'electricitat .
25 . La química de la cuina

Descobrint un Mediterrani

26 . Estructura del territori i del paisatge mediterrani
27 . Concepte socioecològic del paisatge .
28 . La conca mediterrània
29 . El mar i el territori . Diversitat paisatgística : paisatges antropitzats i paisatges agroforestals. La farmàcia mediterrània : plantes medicinals .
30 . Països i cultures
31 . La Mediterrània com a cruïlla de les civilitzacions . Comerciants i navegants . Viure , sentir i conviure a la Mediterrània : pa , oli i vi , ingredients de la dieta mediterrània .
32 . Un mar d'aventures
33 . El mar camí dels descobridors . Instruments per a l'exploració i el descobriment . Els vaixells i els ports .
34 . El món de la pesca
35 . Aspectes educatius del patrimoni cultural , natural i econòmic del món de la pesca . Tipus de pesca . Espècies marines en perill d'extinció .
36 . La supervivència de la mediterrània .
37 . Agressions insostenibles al mar. Solucions i conductes sostenibles .

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
Aprenentatge basat en problemes
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Pràctiques externes
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Entrevista estructurada
Prova d'execució
Diari reflexiu
Treballs i projectes
Treballs de recerca corporatius
Presentacions orals i debats
Preguntes orals
Dossier d'aprenentatge
Memòria
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00