Assignatura
Avaluació, Innovació i Qualitat
- codi 10158
- curs 99
- període
- tipus op
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Responsable
Horari d'atenció
Maria Domingo Coscollola. Abans i després de la sessió presencial en el aula.
Dr. Albert Arbós i Bertran. Cada dimecres d'11.30 a 12 -abans de la classe-. I hores a convenir
Presentació
Pretenem donar una visió de qualitat sobre la innovació i l’avaluació en els centres educatius de la societat del segle XXI. Partirem d’estratègies didàctiques centrades en l'alumne per promoure l'aprenentatge actiu, reflexiu i significatiu.
Tractarem la millora de la qualitat professional del professorat i del procés d’ensenyament-aprenentatge des de dos focus:
- Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents.
- Avaluació i qualitat de l’escola i del sistema escolar.
A nivell general, des d’aquests dos focus, es destacaran trets significatius a nivell teòric incidint especialment en la millora de la pràctica educativa en un món de canvis.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents: Específics
- Gestiona i comparteix informació i coneixement sobre tecnologies i pedagogies emergents.
- Analitza i reflexiona sobre ser docent avui en la societat del segle XXI.
- Integra tecnologies emergents i/o pedagogies emergents en activitats d'ensenyament i aprenentatge.
Avaluació i qualitat de l’escola i del sistema escolar: Específics
- Participa constructivament en diferents tipus de consultes i sistemes d'avaluació amb persones i institucions exteriors.
- Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i tracta de desenvolupar-la al màxim.
Avaluació, Innovació i Qualitat: Globals
- Els treballs realitzats són originals, adequats, rics i rigorosos.
- Mostra capacitat de reflexió a través de la interacció amb un mateix i amb el grup.
- Adquireix el rol d’investigador.
- Manifesta capacitat de síntesi, organització i pertinència de les idees.
- Respecte al grup: puntualitat, tolerància, acceptació d’idees....
- Aportacions científiques.
Continguts
Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents
- Metodologies d’ensenyament i aprenentatge innovadores.
- Entorns virtuals d’aprenentatge.
- Entorns personals d’aprenentatge.
- Aprenentatge basat en localització.
- Aprenentatge i dispositius mòbils.
- Investigacions educatives de pedagogies i tecnologies emergents.
Avaluació de l’escola i del sistema escolar
- Avaluació i rendiment dels sistemes educatius (ASE)
Avaluació de l’activitat educativa
Avaluació i política educativa
Qualitat i métodes d’avaluació dels sistemes educatius
Avaluació internacional i sistemes d’indicadors
- Avaluació de centres (AC)
Avaluació i política dels centres
Metodologia de l’AC
Tipus d’AC
Usos de l’AC
- Avaluació del professorat (AP)
Avaluació de la funció docent
Avaluació de la formació del professorat
Avaluació i acreditació de la funció directiva
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents
La metodologia serà variada amb un aprenentatge basat especialment amb el treball col·laboratiu, la participació, la reflexió, la recerca, la creativitat i l’autoria. A partir, principalment, d’un paper actiu, de l'aprendre a aprendre i de l’intercanvi de coneixement.
Es prioritzarà l'aprenentatge compartit i col·laboratiu des de la recerca, la conceptualització, l’anàlisi, la comunicació, l’avaluació i l’autoavaluació. Tot aquest procés d’aprenentatge es durà a terme a partir de dos tallers.
Avaluació de l’escola i del sistema escolar
En aquesta assignatura ens aproparem a l’Avaluació Institucional des de la seva component teòrica, la seva caracterització i els instruments que ens han de permetre posar-la en pràctica en una institució educativa. S'abordaran els conceptes bàsics a partir del treball d’articles i de capítols de llibres i de les exposicions realitzades a classe, per part del professor.
- Seminari amb l'article a la mà
Organització de l'activitat: Lectura individual, prèvia a la classe → treball en grup (preguntes amb l'article a la mà) → presentació individual i discussió grupal
- Outline Paper i Implication Paper
Organització de l'activitat: Lectura individual → debat en el sí grup (preguntes amb l'article a la mà) → elaborar text individual i enviar a professor (màxim un full, en pdf o word)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L’alumne haurà de demostrar que ha aconseguit un nivell mínim en cadascun dels dos blocs d’aquesta assignatura per poder fer la mitjana i obtenir la nota final.
Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents
Aquesta part d’assignatura és especialment pràctica i participativa. L'assistència és prioritària per a l’aprenentatge i per desenvolupar habilitats de recerca, de col·laboració, de conceptualització, d’anàlisi, de comunicació, de treball en grup, d’avaluació i d’autoavaluació.
Durant els dos tallers els alumnes hauran de desenvolupar diferents pràctiques i lliurar-les en els terminis establerts. Es tindrà en compte el pes ponderat del taller-1 (40%), del taller-2 (40%) i d'una prova individual (20%) que cal aprovar.
Avaluació de l’escola i del sistema escolar
Valoració de la participació a classe, especialment en els seminaris amb l'article a la mà, en els diàlegs habituals i en les activitats/pràctiques a l'aula. (40%)
Outline paper (Presentació individual del resum d'una lectura) o Implication paper (presentació individual de les implicacions educatives d'una lectura) (20%)
Take Home Exam: respondre a una qüestió plantejada amb l'ajut de la informació treballada. Comentari oral de la resposta presentada. (40%)
Bibliografia i recursos
Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents
- Adell, J. (2010, març 7). DIM entrevista Jordi Adell (UJI): Web 2.0 y escuela 2.0. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=n0VTvk1v_KM.
- Adell, J. i Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología. págs. 13-32.
- Aguaded, J. I. (2013). La revolución MOOCs, ¿una nueva educación desde el paradigma tecnológico?. Comunicar, 41, 7-8. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C41-2013-a1
- Area, M., Alonso, C., Correa, J. M. y otros (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. Edutec, 13(2),12-33.
- Barba, C. i Capella, S. (coord.) (2010). Ordinadors a les aules. La clau és la metodologia. Barcelona: Graó.
- Cassany, D. (2014, desembre 12). Apender Hoy. La Vanguardia.
- Castañeda, L. (2014). Nuevas vías para enseñar y aprender en entornos enriquecidos por tecnologies. En J. Silva y J. Salinas, Innovando con TIC en la formación inicial docente: aspectos teóricos y casos concretos. 147-178.
- Castañeda, L. y Adell, J. (eds.). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
- Cebrián, M. y Gallego, M. J. (Coords.) (2011). Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Madrid: Pirámide.
- Cervera, M., Reig D. y Area, A. (2014). Cómo será la educación del futuro. Educación 3.0.
- Chomski, D. (2012). L´ús didàctic dels mitjans de comunicació i les TIC a l'Educació Infantil.Barcelona: UOC.
- Cobo, C. (2011, abril 1). DIM entrevista Cristóbal Cobo (Oxford): Aprendizaje invisible. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=x8k_L9UDrck.
- Domingo-Coscollola, M.y Fuentes, M. (2010). Innovación educativa: Experimentar con las TIC y reflexionar sobre su uso. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 171-180.
- Domingo-Coscollola, M. (2011). Pizarra Digital Interactiva en el aula: Uso didáctico y valoraciones sobre el aprendizaje. ESE. Estudios sobre Educación, 20, 99-116.
- Domingo-Coscollola, M. y Marquès, P. (2011). Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente. Comunicar, 37, 169-175. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/c37-2011-03-09
- Domingo-Coscollola, M. Sánchez, J. A. y Sancho, J. M. (2014). Investigar con y sobre los jóvenes colaborando y educando. Comunicar, 42, 157-164. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/c42-2014-15
- Domingo-Coscollola, M. y Hernández-Hernández, F. (2015a). Indagar en compañía: Aprender a investigar con jóvenes. Cuadernos de pedagogía, 453, 58-61.
- Domingo-Coscollola, M. y Hernández-Hernández, F. (2015b). Jóvenes que investigan en educación secundaria: Alternativas para aprender. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19, 2.
- Escudero, J. M. (2014). Avances y retos en la promoción de la innovación en los centros educativos. Educar, 51, 101-138. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.693
- Especial Cloud Computing. (2012). Comunicación y Pedagogía. 257-258. ISSN:1136-7733.
- Gairín, J. (Ed.) (2012). Gestión del conocimiento y desarrollo organizativo: formación y formación corporativa. Wolters Kluwer.
- Generalitat de Catalunya (2011). Projectes educatius en xarxa (TAC4). Dpt. d'Ensenyament
- González, M. T. (coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid: Síntesis.
- Grinspan, J. (2015, Juliol 11). DIY Education Before YouTube. The New York Times. Recuperat de http://www.nytimes.com/2015/07/12/opinion/sunday/diy-education-before-youtube.html?_r=0
- Gros, B. y Suárez, C. (2013). Aprender en red. De la interacción a la colaboración. Barcelona: UOC.
- Hart, J. (2014). Top 100 Tools for Learning 2014: Results of the 8th Annual Survey of Learning Tools. Recuperat de http://c4lpt.co.uk/top100tools/
- Hernández, F. (2010, juny 8). DIM entrevista Fernando Hernández (UB): Trabajo por proyectos. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=NsTlPwTW__s
- Jubany, J. (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
- Pérez, A. y Redondo, S. (2006). Projectes telemàtics a l'educació primària: un recurs per transformar l'escola. Barcelona: UOC.
- Perkins, D. (2010, octubre 10). DIM entrevista David Perkins (Harvard): Educar para lo desconocido. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=TxgF_vWxzS8.
- Rahimi, E., Berg, J. & Veen, W. (2014). A learning model for enhancing the student's control in educational process using Web 2.0 personal learning environments. British Journal of Educational Technology 46(4), 780-792. DOI: 10.1111/bjet.12170
- Sancho, J. M. (2009, diciembre 5). DIM entrevista Juana Mª Sancho Gil (UB): Escuela 2.0. Recuperat de https://www.youtube.com/watch?v=VS0-IMwhlCQ.
- Sangrà, A, González-Sanmamed, M. y Anderson, T. (2015). MOOC. De la teoría a la evidencia. Educación XX1, 18(2). DOI: http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.14810
Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Bibliografia
- Ball, S.J. (1989). La micro política en la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: MEC/Paidós.
- Bolívar, A. (2001). Documentar la realidad: un diagnóstico ajustado de la intervención educativa. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/evdioe.htm
- Borrell, N. (1988). «Evaluación de centros escolares.» En R. Pascual (ed.) La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea. Págs. 212-218.
- Cano, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. (2.ª ed.) Barcelona: Graó.
- Casanova, M.A. (1998a). « ¿Describir o evaluar? El informe de evaluación y la toma de decisiones.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 18-20 y 29-30.
- Clark, J. (1989). «Opiniones contrapuestas, toma de decisiones y acción administrativa.» En R. Bates (ed.) Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Universitat de València. Págs. 171-189.
- Coleman, J. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington: Pruit Of f. Consejería de Educación, Cultura y Deposrtes DE Canarias (2006). ¿Qué evaluar de los centros educativos? Propuesta y justificación de dimensiones a evaluar. (2ª ed.) Las Palmas de Gran Canarias: Instituto Canario de Evaluación y Calidad Educativa.
- Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Barcelona: Ariel.
- Eisner, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
- Escudero, J.M. (1998). «Calidad de la educación: entre la seducción y las sospechas.» Comunicación presentada en Actas del V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, Madrid, 10-13 de noviembre. Págs. 201-231.
- Gairín, J. (1993). «La autoevaluación institucional como vía para mejorar los centros educativos.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 331-350.
- García, R. (2003). «Propuesta de trabajo para facilitar los procesos de mejora de los centros comprometidos con su (re)construcción democrática. Por un modelo colaborativo.» En Junta de Extremadura. Nuevos retos en la formación del profesorado. Centro de Profesores y Recursos de Talarrubias, 23 y 24 de abril de 2003. Disponible en:http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/JORNADASCPRS-DOSSIER.pdf
- Hargreaves, A. (1995). «La modificación de las culturas de trabajo en la enseñanza.» Kikiriki. Núm. 35. Págs. 49-61. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
- Hopkins, D.; Ainscow, M.; West, M. (1994). School Improvement in an era of change. London: Cassell.
- Jencks, C.S. et al. (1972). Inequality: A reassessment of family and schooling in America. New York: Harper & Row.
- Joint Commitee on Standars for Educational Evaluations, The (1981). The program evaluation standards: how to assess evaluations of educational pro- grams (2ª ed.). Thousand Oaks, CA (EEUU): Sage.
- Mestres, J. (1998). «L'avaluació de centres.» Guix. Elements d'Acció Educativa. Núm. 242. Barcelona: Graó. Págs. 5-8.
- Nevo, D. (1997). Evaluación basada en el centro. Bilbao: Mensajero.
- Ramo, Z.; Gutiérrez, R. (1995). La evaluación en la educación primaria. Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.
- Reynolds, D.; Bollen, R.; Creemers, B.; Hopkins, D.; Stoll, L.; Lagerweij, N. (1997). Las escuelas eficaces. Claves para mejorar la enseñanza. Madrid: Santillana.
- Ruiz, J.M. (1996). Cómo hacer una evaluación en un centro educativo. Madrid: Narcea.
- Santos Guerra, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Madrid: Akal.
- — (1993a). «Los (ab)usos de la evaluación.» Cuadernos de Pedagogía. Núm. 215. Barcelona: Wolters Kluwer. Págs. 70-73.
- — (1993b). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Archidona (Málaga): Aljibe.
- — (1994). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Málaga: Aljibe.
- — (1998). «Metaevaluación de las escuelas.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 36-40.
- — (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
- Scriven, M. et al. (eds.) (1967). Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: RandMcNally.
- Stake, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
- Stoll, L.; Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Barcelona: Octaedro.
- Stufflebeam, D.L.; Shinkfield, A.J. (1987, 1993). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós/MEC.
- Tiana, A. (1993). «Evaluación de centros y evaluación del sistema educativo.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 283-293.
Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Material a la biblioteca de la UIC
- Avaluació dels centres educatius
Mestres, Joan
Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 1998
- Avaluació i rendiment dels sistemes educatius
Tiana Ferrer, Alejandro
Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 1998
- Avaluació del professorat
Mateo Andrés, Joan
Barcelona : Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, DL 1998
- Avaluació de la funció directiva : una estratègia per al desenvolupament
Chavarria Navarro, Xavier
- Avaluació interna de centres
Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament, 1998-2000
Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Journals a la biblioteca de la UIC
- American Journal of Evaluation
- Educational evaluation and policy analysis
- Evaluation: The International Journal of Theory, Research and Practice
- International Journal of Evaluation and Research in Education
- Practical assessment, research & evaluation
- RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa=Electronic Journal of Educational Research, Assessment & Evaluation
Material didàctic