Assignatura

Avaluació, Innovació i Qualitat

  • codi 10158
  • curs 99
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Maria Domingo Coscollola. Abans i després de la sessió presencial en el aula.

Dr. Albert Arbós i Bertran. Cada dimecres d'11.30 a 12 -abans de la classe-. I hores a convenir

Presentació

Pretenem donar una visió de qualitat sobre la innovació i l’avaluació en els centres educatius de la societat del segle XXI. Partirem d’estratègies didàctiques centrades en l'alumne per promoure l'aprenentatge actiu, reflexiu i significatiu.

Tractarem la millora de la qualitat professional del professorat i del procés d’ensenyament-aprenentatge des de dos focus:

  • Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents.
  • Avaluació i qualitat de l’escola i del sistema escolar.

A nivell general, des d’aquests dos focus, es destacaran trets significatius a nivell teòric incidint especialment en la millora de la pràctica educativa en un món de canvis.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents: Específics

  • Gestiona i comparteix informació i coneixement sobre tecnologies i pedagogies emergents.
  • Analitza i reflexiona sobre ser docent avui en la societat del segle XXI.
  • Integra tecnologies emergents i/o pedagogies emergents en activitats d'ensenyament i aprenentatge.

Avaluació i qualitat de l’escola i del sistema escolar: Específics

  • Participa constructivament en diferents tipus de consultes i sistemes d'avaluació amb persones i institucions exteriors.
  • Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i tracta de desenvolupar-la al màxim.

Avaluació, Innovació i Qualitat: Globals

  • Els treballs realitzats són originals, adequats, rics i rigorosos.
  • Mostra capacitat de reflexió a través de la interacció amb un mateix i amb el grup.
  • Adquireix el rol d’investigador.
  • Manifesta capacitat de síntesi, organització i pertinència de les idees.
  • Respecte al grup: puntualitat, tolerància, acceptació d’idees....
  • Aportacions científiques.

Continguts

Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents

  • Metodologies d’ensenyament i aprenentatge innovadores.
  • Entorns virtuals d’aprenentatge.
  • Entorns personals d’aprenentatge.
  • Aprenentatge basat en localització.
  • Aprenentatge i dispositius mòbils.
  • Investigacions educatives de pedagogies i tecnologies emergents.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

  • Avaluació i rendiment dels sistemes educatius (ASE) 
    Avaluació de l’activitat educativa
    Avaluació i política educativa
    Qualitat i métodes d’avaluació dels sistemes educatius
    Avaluació internacional i sistemes d’indicadors
  • Avaluació de centres (AC)
    Avaluació i política dels centres
    Metodologia de l’AC
    Tipus d’AC
    Usos de l’AC
  • Avaluació del professorat (AP)
    Avaluació de la funció docent
    Avaluació de la formació del professorat
    Avaluació i acreditació de la funció directiva

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents

La metodologia serà variada amb un aprenentatge basat especialment amb el treball col·laboratiu, la participació, la reflexió, la recerca, la creativitat i l’autoria. A partir, principalment, d’un paper actiu, de l'aprendre a aprendre i de l’intercanvi de coneixement.

Es prioritzarà l'aprenentatge compartit i col·laboratiu des de la recerca, la conceptualització, l’anàlisi, la comunicació, l’avaluació i l’autoavaluació. Tot aquest procés d’aprenentatge es durà a terme a partir de dos tallers.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

En aquesta assignatura ens aproparem a l’Avaluació Institucional des de la seva component teòrica, la seva caracterització i els instruments que ens han de permetre posar-la en pràctica en una institució educativa. S'abordaran els conceptes bàsics a partir del treball d’articles i de capítols de llibres i de les exposicions realitzades a classe, per part del professor.

  • Seminari amb l'article a la mà
    Organització de l'activitat:  Lectura individual, prèvia a la classe  →  treball en grup (preguntes amb l'article a la mà) → presentació individual i discussió grupal
  • Outline Paper i Implication Paper
    Organització de l'activitat:   Lectura individual  →  debat en el sí grup (preguntes amb l'article a la mà) → elaborar text individual i enviar a professor (màxim un full, en pdf o word)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’alumne haurà de demostrar que ha aconseguit un nivell mínim en cadascun dels dos blocs d’aquesta assignatura per poder fer la mitjana i obtenir la nota final.

Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents

Aquesta part d’assignatura és especialment pràctica i participativa. L'assistència és prioritària per a l’aprenentatge i per desenvolupar habilitats de recerca, de col·laboració, de conceptualització, d’anàlisi, de comunicació, de treball en grup, d’avaluació i d’autoavaluació.

Durant els dos tallers els alumnes hauran de desenvolupar diferents pràctiques i lliurar-les en els terminis establerts. Es tindrà en compte el pes ponderat del taller-1 (40%), del taller-2 (40%) i d'una prova individual (20%) que cal aprovar.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar

Valoració de la participació a classe, especialment en els seminaris amb l'article a la mà, en els diàlegs habituals i en les activitats/pràctiques a l'aula. (40%)

Outline paper (Presentació individual del resum d'una lectura) o Implication paper (presentació individual de les implicacions educatives d'una lectura) (20%)

Take Home Exam: respondre a una qüestió plantejada amb l'ajut de la informació treballada. Comentari oral de la resposta presentada. (40%)

Bibliografia i recursos

Innovació amb tecnologies i pedagogies emergents

Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Bibliografia

  • Ball, S.J. (1989). La micro política en la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona: MEC/Paidós.
  • Bolívar, A. (2001). Documentar la realidad: un diagnóstico ajustado de la intervención educativa. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/evdioe.htm
  • Borrell, N. (1988). «Evaluación de centros escolares.»  En R. Pascual (ed.) La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea. Págs. 212-218.
  • Cano, E. (2007). Cómo mejorar las competencias de los docentes.  Guía para la autoevaluación  y el  desarrollo  de  las  competencias  del  profesorado.  (2.ª  ed.) Barcelona: Graó.
  • Casanova,  M.A.  (1998a).  « ¿Describir  o evaluar? El informe de evaluación y la toma de decisiones.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 18-20 y 29-30.
  • Clark, J. (1989).  «Opiniones  contrapuestas,  toma de decisiones  y acción administrativa.» En R. Bates (ed.) Práctica crítica de la administración educativa. Valencia: Universitat de València. Págs. 171-189.
  • Coleman, J. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington: Pruit Of f. Consejería de Educación,  Cultura y Deposrtes DE Canarias (2006). ¿Qué evaluar de los centros educativos? Propuesta y justificación de dimensiones a evaluar.  (2ª ed.)  Las  Palmas de Gran Canarias: Instituto  Canario  de Evaluación y Calidad Educativa.
  • Darling-Hammond, L. (2001). El derecho de aprender. Barcelona: Ariel.
  • Eisner, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • Escudero,  J.M. (1998). «Calidad de la educación: entre la seducción y las sospechas.» Comunicación presentada en Actas del V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas, Madrid, 10-13 de noviembre. Págs. 201-231.
  • Gairín, J. (1993). «La autoevaluación institucional como vía para mejorar los centros educativos.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 331-350.
  • García, R. (2003). «Propuesta de trabajo para facilitar los procesos de mejora de los centros comprometidos con su (re)construcción democrática. Por un modelo colaborativo.» En Junta de Extremadura. Nuevos retos en la formación del profesorado. Centro de Profesores y Recursos de Talarrubias, 23 y 24 de abril de 2003. Disponible en:http://tecnologiaedu.us.es/bibliovir/pdf/JORNADASCPRS-DOSSIER.pdf
  • Hargreaves, A. (1995). «La modificación de las culturas de trabajo en la enseñanza.» Kikiriki. Núm. 35. Págs. 49-61.  (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata.
  • Hopkins, D.; Ainscow, M.; West, M. (1994).  School Improvement in an era of change. London: Cassell.
  • Jencks,  C.S.  et al. (1972). Inequality: A reassessment  of family and schooling in America. New York: Harper & Row.
  • Joint Commitee on Standars for Educational Evaluations, The (1981). The program evaluation standards: how to assess  evaluations of educational pro- grams (2ª ed.). Thousand Oaks, CA (EEUU): Sage.
  • Mestres,  J. (1998). «L'avaluació de centres.»  Guix. Elements d'Acció Educativa. Núm. 242. Barcelona: Graó. Págs. 5-8.
  • Nevo, D. (1997). Evaluación basada en el centro. Bilbao: Mensajero.
  • Ramo, Z.; Gutiérrez, R. (1995). La evaluación en la educación primaria. Teoría y práctica. Madrid: Escuela Española.
  • Reynolds, D.; Bollen, R.; Creemers, B.; Hopkins, D.; Stoll, L.; Lagerweij, N. (1997). Las  escuelas  eficaces. Claves  para mejorar la enseñanza. Madrid: Santillana.
  • Ruiz, J.M.  (1996).  Cómo hacer una evaluación en un centro educativo. Madrid: Narcea.
  • Santos Guerra, M.A. (1990). Hacer visible lo cotidiano. Madrid: Akal.
  • — (1993a). «Los (ab)usos de la evaluación.» Cuadernos de Pedagogía. Núm. 215. Barcelona: Wolters Kluwer. Págs. 70-73.
  • — (1993b).   La  evaluación:  un  proceso   de  diálogo,  comprensión  y  mejora. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • — (1994). Entre bastidores. El lado oculto de la organización escolar. Málaga: Aljibe.
  • — (1998).  «Metaevaluación de las escuelas.» Organización y Gestión Educativa. Núm. 6. Madrid: Wolkers Kluwer/FEAE. Págs. 36-40.
  • — (2000). La escuela que aprende. Madrid: Morata.
  • Scriven,  M. et al. (eds.) (1967). Perspectives of curriculum evaluation. Chicago: RandMcNally.
  • Stake,  R. (2006).  Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • Stoll, L.; Fink, D. (1999). Para cambiar nuestras escuelas. Barcelona: Octaedro.
  • Stufflebeam, D.L.; Shinkfield, A.J. (1987, 1993). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós/MEC.
  • Tiana, A.  (1993).  «Evaluación  de  centros  y evaluación  del  sistema  educativo.» Bordón. Vol. 45. Núm. 3. Madrid: Sociedad Española de Pedagogía. Págs. 283-293.

Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Material a la biblioteca de la UIC

  • Avaluació dels centres educatius
    Mestres, Joan
    Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 1998
  • Avaluació i rendiment dels sistemes educatius
    Tiana Ferrer, Alejandro
    Barcelona : Universitat Oberta de Catalunya, 1998
  • Avaluació del professorat
    Mateo Andrés, Joan
    Barcelona : Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, DL 1998
  • Avaluació de la funció directiva : una estratègia per al desenvolupament
    Chavarria Navarro, Xavier
  • Avaluació interna de centres
    Barcelona : Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament, 1998-2000

Avaluació de l’escola i del sistema escolar: Journals a la biblioteca de la UIC

  • American Journal of Evaluation
  • Educational evaluation and policy analysis
  • Evaluation: The International Journal of Theory, Research and Practice
  • International Journal of Evaluation and Research in Education
  • Practical assessment, research & evaluation
  • RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa=Electronic Journal of Educational Research, Assessment & Evaluation

Material didàctic

      Materials
            (AM) (10) Reciben profesores reconocimiento am10recibenprofesoresreconocimiento.pdf 
            (AM) (11) Autonomía de centros y rendimiento am11autonomaaadecentrosyrendimiento.pdf 
            (AM) (12) se compran con dinero los resultados PISA am12secomprancondinerolosresultadospisa.pdf 
            (AM) (13) Como diagnosticar competencias directivas am13comodiagnosticarcompetenciasdirectivas.pdf 
            (AM) (14) OCDE avaluació am14ocdeavaluaciai.pdf 
            (AM) (1) Pensar por cuenta propia - Daniel Innerarity am1pensarporcuentapropia-danielinnerarity.pdf 
            (AM) (2) Elogio de la inexactitud - Daniel Innerarity am2elogiodelainexactitud-danielinnerarity.pdf 
            (AM) (3) Hacia cultura dialogo am3haciaculturadialogo.pdf 
            (AM) (4) Factores rendimiento educativo internacional am4factoresrendimientoeducativointernacional.pdf 
            (AM) (5) INFORME MCKINSEY - OCHO CLAVES am5informemckinsey-ochoclaves.pdf 
            (AM) (6) Las evaluaciones no se aprovechan am6lasevaluacionesnoseaprovechan.pdf 
            (AM) (7) Andreas Schleicher- Usar datos para construir mejores escuelas am7andreasschleicher-usardatosparaconstruirmejoresescuelas.pdf 
            (AM) (8) Calidad directores am8calidaddirectores.pdf 
            (AM) (9) Mejorar Clima Aula am9mejorarclimaaula.pdf 
            Citation_APA_6th_QuickGuide citation_apa_6th_quickguide-11-f1.pdf 
            (OP) Avaluació 6è 2012 opavaluaciai6ao2012.pdf 
            (OP) pirls timss 2011 vol2 oppirlstimss2011vol2.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00