Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català,
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
Professora Mariana Fuentes Loss
Cal concertar cita previament via email.
Dptx. D-102
El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.
Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.
Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.
Conèixer la llei educativa actual
Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa
Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives
Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil
1. - Respecte l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual:
Donar a conèixer:
Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Menal.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.
2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD).
Donar a conèixer:
Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.
3. - Atenció i assessorament a la família.
1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
El concepte de discapacitat intel·lectual (DI)
§ Marc conceptual
§ Les V dimensions
Ø Procés d’avaluació:
§ Perfil Pla individualitzat de suports
Ø Altres sistemes de classificació persones amb DI:
§ Criteris diagnòstics:
Ø Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb DI:
Ø Etiologia de la DI:
- Biomèdics
- Socials
- Conductuals
- Educatiu
Síndrome de Down
Síndrome de Prader Willy
X-Fràgil
Altres
Malalties adquirides a la Infància:
Causes infeccioses
Alteracions del metabolisme
Traumatisme o agents físics
EL LLENGUATGE EN LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL
Ø El llenguatge i el seu desenvolupament normalitzat
Ø Discapacitat intel·lectual i llenguatge
Ø Desenvolupament i funcionament del llenguatge en la la discapacitat intel·lectual
Ø El llenguatge dels adults amb discapacitat intel·lectual
Ø Conclusions
Ø Principis bàsics en la intervenció lingüística en la deficiència intel·lectual
Ø Perspectiva històrica de l’educació Especial i l’atenció a les persones amb discapacitat.
o L’educació Especial a Catalunya. Breu repàs històric fins als nostres dies.
Ø L’EE i les NEE a l’Escola:
o Discapacitat, deficiència i minusvalidesa
o Integració escolar vers l’inclusió escolar
o Atenció a la diversitat
o Escolarització compartida
Ø Disseny de les programacions per competències i atenció a la diversitat dins en nou Marc Curricular.
Ø Modalitats d’inclusió escolar d’alumnes amb discapacitat.
Ø Educació Infantil (3 a 6 anys):
o Característiques de l’etapa infantil.
o Àrees d’intervenció en aquesta etapa.
o Objectius d’aquesta etapa.
o Com treballar i conviure amb nens/es amb NEE en aquesta etapa en l’aula i a l’escola.
o Organització de la provisió de recolzaments d’ajuda escolar.
Ø Educació Primària (1r i 2n Cicle de Primària, dels 6 als 9 anys)
o Característiques d’aquesta etapa i el seu procés d’aprenentatge.
o Objectius d’aquesta etapa.
o Com treballar i conviure amb alumnes amb NEE en aquesta etapa a l’escola (1r i 2n Cicle)
o Adaptacions Curriculars i desenvolupament curricular.
INCLUSIÓ EDUCATIVA A TERCER CICLE D’EP I TRANSICIÓ
Ø Transició a l’ESO
o Característiques de l’ETAPA (Cicle Superior EP)
o Canvis en la cognició entre els 10 i els 12 anys.
§ Concepte de Intel·ligències múltiples
o Competències a desenvolupar durant aquesta etapa.
o Necessitats educatives derivades de la Deficiència Mental
o Aspectes importants segons el diagnòstic.
o Estratègies per a l’atenció a les necessitats educatives de l’alumne amb Deficiència Mental.
o Curricular:
§ PI
§ Adaptació
o Mesures ordinàries que faciliten la inclusió
§ Ensenyament multinivell
§ Aprenentatge cooperatiu
„h Tècnica interdependència positiva
§ Tutoria entre iguals
Ø Educació de l’afectivitat en el Discapacitat Intel·lectual:
o El paper i la vivència de la família de la Discapacitat Intel·lectual.
o Desenvolupament emocional
o Habilitats i participació social
Ø Educació en el lleure
o Dins de l’escola i fora del sistema escolar: esport, música, agrupacions.
Ø Recorregut escolar després Educació Obligatòria
o Itineraris educatius per les persones amb Discapacitat Intel·lectual.
§ Projecte Saulo
Ø Deficiència mental i vida adulta:
o Autodeterminació
o Inserció laboral
o Vida social
Ø Programes per a la vida adulta
L’AUTISME I ELS TRASTORNS GENERALS DEL DESENVOLUPAMENT (TGD)
Ø Història. TGD/TEA
Ø Definició/concepte
Ø Sistemes de classificació DSM-IV I CIE 10. Correspondències i diferències principals.
Ø Principals característiques del TGD:
o Característiques físiques i motores.
o Característiques de relació social.
o Característiques del llenguatge.
o Característiques cognitives.
o Característiques conductuals.
o Característiques emocionals.
Ø Detecció:
o Generalitats
o Signes d'alerta: Del naixement als 3 mesos. Al voltant dels 6 mesos Al voltant de l'any Etapa Educació Infantil Etapa Educació Primària
Ø La importància de l'avaluació i diagnòstic.
Ø Tractament: Coneixement de les principals orientacions terapèutiques:
o Models Cognitius (Intervenció conductual, competències socials i sistemes augmentatius de la comunicació)
o Models afectius.
Ø Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Ø Etiologia:
o Idiopàtic
o Sindròmic:
§ Tipus:
„h Síndrome de Asperger
„h Autisme nuclear
„h Síndrome de rett
„h X-fràgil
„h Angelman
Ø El paper de l'educació i l’escola
Ø TGD més freqüents en l’escola:
o Síndrome d’Asperger:
o Característiques observables en l’esntorn escolar: físiques, cognitives, de relació social, de llenguatge, sensorials, de joc..
o TGD No Especificat:
o TANV
o TEL
Ø Necessitats educatives específiques de l’alumne amb TGD i estratègies didàctiques i metodològiques per l’atenció a la diversitat dins de l’aula.
o Funcions executives
o Funcions cognitives.
o Atenció i comprensió.
o Llenguatge i comunicació.
o Processament de la informació.
o Autonomia e identitat personal.
o Habilitats socials
Ø Estratègies d’accés al currículum
Ø TGD a Educació Primària
o Lecto-escriptura
o Continguts i capacitats
o Personal i Social
Ø TGD a Educació Infantil
o Llenguatge i relació
o Continguts i capacitats
o Personal i Social
La metodología inclou classes teriques i pràctiques per part dels professionals; així com activitats de reflexió en grup i aprenentatge guiat per a l'elaboració del portafoli per part de la professora responsable de la asignatura.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-20 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:
- Diferents activitats integrades en les sessions presencials
- Proves conceptuals segons cada professional
-Avaluació del portafoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:
- Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)
- Exposició davant tribunal
Cal aprovar cada bloc (D. Intel·lectual i TEA)
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Proves objectives Autoavaluació Presentació d'un treball en grup Dossier d'aprenentatge |
Bibliografía Discapacitat Intlel·lectual
ASPRONA. La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual.(2001). Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.
Badia, M. Longo, E. El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. (2009) Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, 2009 Pág. 30 a pág. 44.
Collicot, J. Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. (2000) pp87-100. Vol. IV, num. 1. Revista Suports.
Ruiz, Robert. Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006
Verdugo, M.A. Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. (2006). Salamanca. Publicaciones del INICO.
Bibliografía TEA
Básica
Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet (2012). Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Barcelona: Horsori editorial.
Farrés, N. ( 2014 ). Confluència de les vessants educativa i terapèutica per al treball amb infants amb TEA: de l’emoció a la cognició. Revista Desenvolupa, núm 38, pag 1-15.
Viloca, Ll. (2012). El niño autista: detección, evolución y tratamiento. Barcelona: Edicions Carrilet.
Recomanada
Attwood, T. (2002). El síndrome de Asperger: una guia para la familia. Barcelona: Paidós.
Berman, S. (2010). La mujer que buceó dentro del corazón del mundo. Barcelona: Destino. –Novel·la-
Ferrari, P. (2000). El autismo infantil. Madrid: Biblioteca Nueva.
Frith, U. (2004). Autismo: hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial.
Gallardo, M. (2010). Maria y yo. (5a ed.). Bilbao: Astiberri. –Conte infantil-
Garanto, J. y Paula, I. (2003). L'alumnat amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament: Autisme i psicosi infanto-juvenil. Barcelona: Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes. Mi vida con el autismo. Barcelona: Alba. –Autobiografia-
Haddon, M. (2007). El curiós incident del gos a mitjanit. 8a edició. Barcelona: La Magrana de Butxaca. – Novel·la-
Martos, J. y Riviere, A. (2000). El niño pequeño con autismo. Madrid: APNA.
Recio, M. (2012). Artteràpia amb infants amb trastorn de l’espectre autista. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 34.
Sanchís, A. R. (2012). De l’autosensorialitat a la paraula en contextos interactius. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-16.
Viloca, Ll. (2012). Psicoanàlisi de nens amb un trastorn de l’espectre autista (TEA) i amb Síndrome d’Asperger. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-20.