Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català,
Responsable
Horari d'atenció
Professora Mariana Fuentes Loss
Cal concertar cita previament via email.
Dptx. D-102
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.
Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.
Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.
1. - Respecte l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual:
Donar a conèixer:
Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Menal.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.
2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD).
Donar a conèixer:
Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.
3. - Atenció i assessorament a la família.
1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
1.-L'alumne amb con discapacitat intel·lectual:
Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb discapacitat intel·lectual.
Classificació i etiologia de la discapacitat intel·lectual
El desenvolupament del llenguatge en la persona amb discapacitat intel·lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarizació.
Necessitats educatives derivades de la discapacitat intel·lectual
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb discapacitat intel·lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil/ Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure
Educació de l'afectivitat en la persona amb discapacitat intel·lectual.
Discapacitat intel·lectual i vida adulta.
2. Trastorn de l'espectre autista:
Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TEA.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TEA.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TEA a l'aula.
Estratègies d'accès al currículum.
3. Atenció i assessorament a la família.
La metodología inclou classes teòriques i pràctiques per part dels professionals; així com activitats de reflexió en grup i aprenentatge guiat per a l'elaboració del portafoli per part de la professora responsable de la asignatura.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-20 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:
- Diferents activitats integrades en les sessions presencials
- Proves conceptuals segons cada professional
Avaluació del portafoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:
- Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)
- Exposició davant tribunal
Cal aprovar cada bloc (D. Intel·lectual i TEA)
NOTA FINAL:
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Proves objectives Autoavaluació Presentació d'un treball en grup Dossier d'aprenentatge |
Bibliografía Discapacitat Intlel·lectual
ASPRONA. (2001). La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual. Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.
Badia, M. Longo, E. (2009). El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio. Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, pp. 30- 44.
Collicot, J. (2000). Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. Revista Suports. Vol. IV, num. 1. pp. 87-100.
Ruiz, R. (2006). Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006
Verdugo, M.A. (2006). Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. Salamanca. Publicaciones del INICO.
Bibliografía TEA
Básica
Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet (2012). Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Barcelona: Horsori editorial.
§ Farrés, N. ( 2014 ). Confluència de les vessants educativa i terapèutica per al treball amb infants amb TEA: de l’emoció a la cognició. Revista Desenvolupa, núm 38, pp 1-15.
§ Viloca, Ll. (2012). El niño autista: detección, evolución y tratamiento. Barcelona: Edicions Carrilet.
Recomanada
Attwood, T. (2002). El síndrome de Asperger: una guía para la familia. Barcelona: Paidós.
§ Berman, S. (2010). La mujer que buceó dentro del corazón del mundo. Barcelona: Destino. –Novel·la-
§ Ferrari, P. (2000). El autismo infantil. Madrid: Biblioteca Nueva.
§ Frith, U. (2004). Autismo: hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial.
§ Gallardo, M. (2010). Maria y yo. (5a ed.). Bilbao: Astiberri. –Conte infantil-
§ Garanto, J. y Paula, I. (2003). L'alumnat amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament: Autisme i psicosi infanto-juvenil. Barcelona: Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
§ Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes. Mi vida con el autismo. Barcelona: Alba. –Autobiografia-
§ Haddon, M. (2007). El curiós incident del gos a mitjanit. 8a edició. Barcelona: La Magrana de Butxaca. – Novel·la-
§ Martos, J. y Riviere, A. (2000). El niño pequeño con autismo. Madrid: APNA.
§ Recio, M. (2012). Artteràpia amb infants amb trastorn de l’espectre autista. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 34.
§ Sanchís, A. R. (2012). De l’autosensorialitat a la paraula en contextos interactius. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-16.
§ Viloca, Ll. (2012). Psicoanàlisi de nens amb un trastorn de l’espectre autista (TEA) i amb Síndrome d’Asperger. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-20.