Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiència Mental

  • codi 10162
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

Professora Mariana Fuentes Loss

Cal concertar cita previament via email.

mafuentes@uic.es

Dptx. D-102

 

 

 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

El sistema educatiu defensa l'atenció a la diversitat com a model educatiu a les escoles. Aquesta realitat ens crea la necessitat de conèixer amb profunditat diferents trastorns i patologies que interfereixen en els processos d'aprenentatge. Els alumnes que tenen discapacitat intel·lectual per diferents causes o etiologies, tenen un funcionament cognitiu, personal, social, i emocional determinat que els porta a tenir unes necessitats específiques en el seu procés d'aprenentatge.

Conèixer el concepte i la definició actual de la discapacitat intel·lectual i l'avaluació de la funcionalitat així com la definició del perfil de necessitats, ens ajudarà a entendre la inclusió educativa d'aquests alumnes en totes les seves dimensions.

Al llarg d'aquesta assignatura aprofundirem en els diferents trastorns que defineixen perfils diferenciats d'aprenentatge, les seves característiques, i el treball en cada una de les àrees i la seva adaptació a l'entorn escolar.

Requisits previs

  • Conèixer la llei educativa actual
  • Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa
  • Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives
  • Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil

 

Objectius



1. - Respecte l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual:

Donar a conèixer:

Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb Discapacitat Intel · lectual.
Classificació i etiologia de la Discapacitat Intel · lectual.
El desenvolupament del llenguatge en el Discapacitat Intel · lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives derivades de la Discapacitat Intel · lectual.
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb Discapacitat Intel · lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil / Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure.
Educació de l'afectivitat en el deficiencte Menal.
Discapacitat Intel · lectual i vida adulta.

2. - Respecte l'autisme i els trastorns generalitzats del desenvolupament (TGD).

Donar a conèixer:

Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TGD.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TGD.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TGD a l'aula.
Estratègies d'accés al currículum.

3. - Atenció i assessorament a la família.

   

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Pren iniciatives i es mostra emprenedor davant les situacions que li planteja la seva activitat docent a l'aula d'educació especial.
2. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.
3. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.
4. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.
5. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.
6. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
7. Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
8. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.
9. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.
10. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

   

Continguts

 

1.-L'alumne amb con discapacitat intel·lectual:

Característiques, evolució i desenvolupament de la persona amb discapacitat intel·lectual.
Classificació i etiologia de la discapacitat intel·lectual
El desenvolupament del llenguatge en la persona amb discapacitat intel·lectual.
Funcionalitat i autonomia.
Criteris d'escolarizació.
Necessitats educatives derivades de la discapacitat intel·lectual
Estratègies per a l'atenció a les necessitats educatives de l'alumne amb discapacitat intel·lectual.
Recursos i estratègies per a l'accés al currículum. Educació Infantil/ Educació Primària i transició a secundària.
Educació en el lleure
Educació de l'afectivitat en la persona amb discapacitat intel·lectual.
Discapacitat intel·lectual i vida adulta.

2. Trastorn de l'espectre autista:

Concepte, tipologia i característiques.
Evolució i desenvolupament de la persona amb TEA.
Criteris d'escolarització.
Necessitats educatives específiques de l'alumne amb TEA.
Recursos i estratègies didàctiques per a l'atenció als alumnes amb TEA a l'aula.
Estratègies d'accès al currículum.


3. Atenció i assessorament a la família.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodología inclou classes teòriques i pràctiques per part dels professionals; així com activitats de reflexió en grup i aprenentatge guiat per a l'elaboració del portafoli per part de la professora responsable de la asignatura.

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 CEM-09 CEM-10 CEM-20 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-05 CG-06 CG-07 CG-08 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació conceptual de la assignatura per part dels professionals de cada àmbit:

     - Diferents activitats integrades en les sessions presencials

     - Proves conceptuals segons cada professional

Avaluació del portafoli davant d’un tribunal amb professors de la menció:

     - Evidència de l’auto gestió de la informació (procés + producte)

     - Exposició davant tribunal

Cal aprovar cada bloc (D. Intel·lectual i TEA)

NOTA FINAL:

  • Talita: 50% (5 sessions)
  • Carrilet: 20% (2 sessions)
  • Portafoli: 30%

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Proves objectives
Autoavaluació
Presentació d'un treball en grup
Dossier d'aprenentatge

Bibliografia i recursos

Bibliografía Discapacitat Intlel·lectual

ASPRONA. (2001). La autodeterminación de las persones con discapacidad intelectual. Valladolid. Cuadernos de Buenas prácticas FEAPS.

Badia, M. Longo, E. (2009).  El ocio en las personas con discapacidad intelectual: participación y calidad de vida a través de las actividades de ocio.  Salamanca. Siglo Cero Revista Española sobre Discapacidad Intelectual Vol 40 (3), Núm. 231, pp. 30- 44.

Collicot, J. (2000). Posar en pràctica l’ensenyament multinivell: estratègies per als mestres. Revista Suports. Vol. IV, num. 1. pp. 87-100.

 Ruiz, R. (2006). Una aproximació pràctica a l’Ensenyament multinivell en el nostre context educatiu. Document basat en les conferències adreçades als professionals del les USEE per Robert Ruiz i Bel, l’abril de 2006

Verdugo, M.A. (2006). Programa de habilidades dela vida diaria para la mejora dela conducta autodeterminada en personas con enfermedad mental grave y prolongada. Salamanca. Publicaciones del INICO.

 

Bibliografía TEA

Básica

Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet (2012). Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Barcelona: Horsori editorial.
§ Farrés, N. ( 2014 ). Confluència de les vessants educativa i terapèutica per al treball amb infants amb TEA: de l’emoció a la cognició. Revista Desenvolupa, núm 38, pp 1-15.
§ Viloca, Ll. (2012). El niño autista: detección, evolución y tratamiento. Barcelona: Edicions Carrilet.

Recomanada

 

Attwood, T. (2002). El síndrome de Asperger: una guía para la familia. Barcelona: Paidós.
§ Berman, S. (2010). La mujer que buceó dentro del corazón del mundo. Barcelona: Destino. –Novel·la-
§ Ferrari, P. (2000). El autismo infantil. Madrid: Biblioteca Nueva.
§ Frith, U. (2004). Autismo: hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial.
§ Gallardo, M. (2010). Maria y yo. (5a ed.). Bilbao: Astiberri. –Conte infantil-
§ Garanto, J. y Paula, I. (2003). L'alumnat amb Trastorns Generalitzats del Desenvolupament: Autisme i psicosi infanto-juvenil. Barcelona: Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya
§ Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes. Mi vida con el autismo. Barcelona: Alba. –Autobiografia-
§ Haddon, M. (2007). El curiós incident del gos a mitjanit. 8a edició. Barcelona: La Magrana de Butxaca. – Novel·la-
§ Martos, J. y Riviere, A. (2000). El niño pequeño con autismo. Madrid: APNA.
§ Recio, M. (2012). Artteràpia amb infants amb trastorn de l’espectre autista. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 34.
§ Sanchís, A. R. (2012). De l’autosensorialitat a la paraula en contextos interactius. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-16.
§ Viloca, Ll. (2012). Psicoanàlisi de nens amb un trastorn de l’espectre autista (TEA) i amb Síndrome d’Asperger. Revista Desenvolupa de l’Associació Catalana d’Atenció Precoç, 32, 1-20.

 

 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00