Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores

  • codi 10163
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es

Horari d'atenció

 

Professora Mariana Fuentes Loss

S'informará horari d'atenció

Dptx.: D-102

Cal concertar hora via email.

mafuentes@uic.es

 

 

Presentació

 

L'expressió "persones amb discapacitat" és la forma més correcta i àmpliament acceptada de referir-se als homes i dones que formen part del conjunt de persones que, a causa d'un dèficit o anomalia en una estructura o funció corporal, presenten una absència o limitació en la seva capacitat funcional, és a dir, en la possibilitat de realitzar una activitat, ja sigui mental o física, dins del que serien els paràmetres en els que ho poden fer la majoria de persones de la seva edat, nivell cultural, circumstàncies personals, etc.

Per a diferenciar els diferents grups que formen aquest enorme col·lectiu i poder referir a un d'ells en particular, s'acostuma a fer en funció de les conseqüències més significatives que genera la seva discapacitat. D'aquesta manera, es pot parlar de persones amb discapacitat psíquica, orgànica, amb discapacitat sensorial, que pot ser auditiva o visual, persones amb discapacitat física o amb trastorns de mobilitat o, senzillament, persones amb mobilitat reduïda.

D. Motriu

Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb mobilitat reduïda

Hi haurà explicacions teòriques i pràctiques per part del professorat especialista de la Fundació Guttman. A més hi haurà la participació de persones amb discapacitat motriu que explicaran la seva experiència de vida als estudiants.

D.visual

Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat visual.

Aquestes aniran adreçades a conèixer el CRE ONCE Barcelona, que té com a objectiu posar a l’abast dels alumnes cecs i discapacitats visuals, de les seves famílies i dels professionals que els atenen, tots els recursos humans i materials adients. Aquests faciliten, afavoreixen i potencien el desenvolupament personal, acadèmic i social dels alumnes per tal que puguin superar les dificultats derivades de la seva discapacitat visual.

Tenint en compte que tots estan escolaritzats en centres educatius ordinaris, és important que els futurs mestres coneguin els recursos existents, per tal de què, en cas de necessitat, s’adrecin a les institucions segons el tipus de discapacitat en què es podran trobar a l’aula.

 

D. Auditiva

Es realitzaran 3 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat auditiva. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat auditiva i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb DA. Es dedicarà una part a exposicions per part de la docent i a exposicions sobre temàtiques específiques per part dels i les estudiants, així com a la realització de treballs sobre lectures i anàlisi de casos. Es té prevista una visita a una escola d'escolarització preferent de nens sords.

 

 

 

 

 



Requisits previs

Conèixer la llei educativa actual

Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa

Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives

Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil

Objectius

D. Motriu

  • Conèixer l’etiologia i la tipologia de la discapacitat física
  • Desenvolupar els criteris d’inclusió educativa segons l’Organització Mundial de la Salut
  • Conèixer diferents materials de suport que facilitaran la participació activa i efectiva de tot l’alumnat

Aplicar metodologies adequades per tal de facilitar la inclusió de l’alumne amb discapacitat motriu

D.visual

  • Donar a conèixer el Centre de Recursos Educatius per a alumnat amb discapacitat visual: qui som i què fem.
  •  
  • Contextualitzar el nostre treball d’atenció a la diversitat dins del marc legislatiu actual.
  •  
  • Conèixer la tasca que realitza l’Equip Psicopedagògic específic: professionals, criteris d’atenció, àmbit d’actuació i funcions.
  •  
  • Donar a conèixer el model explicatiu del procés d’ajustament a la discapacitat visual.
  •  
  • Facilitar  un coneixement general sobre les intervencions amb les famílies dels alumnes amb discapacitat visual.
  •  
  • Experimentar i entendre la baixa visió.
  •  
  • Conèixer tècniques i estratègies per potenciar l’autonomia dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb discapacitat visual en les diferents etapes educatives.
  •  
  • Donar a conèixer les adaptacions tiflotècniques que utilitzen els alumnes cecs i de baixa visió per treballar amb l’ordinador, i estratègies metodològiques per utilitzar el programari estàndard i específic.
  •  
  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat visual.
  •  
  • Conèixer diferents dispositius d’accés a l’ordinador i programari estàndard i específic per treballar les diferents àrees curriculars en les etapes d’Educació Infantil i Primària.

D.Auditiva

 

  • Donar a conèixer les bases conceptuals del estudi de la DA; Graus i tipus; etiologia; diverses classificacions.

  • Contextualitzar l’atenció als alumnes amb discapacitat auditiva dins del marc legislatiu actual.

  • Donar a conèixer que són i com funcionen els CREDA.

  • Entendre la  discapacitat auditiva.

  • Donar a conèixer estratègies per potenciar la comunicació i autonomia dels alumnes amb discapacitat auditiva

  • Conèixer els sistemes de comunicació per a l’educació dels alumnes amb DA.

  • Conèixer pautes d’intervenció a l’aula amb alumnat amb DA.

  • Conèixer els professionals que intervenen en el suport educatiu amb nens i nenes amb DA.

  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb discapacitat auditiva en les diferents etapes educatives. Conèixer i fer una anàlisi crítica sobre l’emplaçament educatiu dels alumnes amb DA.

  • Conèixer els enfocaments d’ intervenció lingüística amb alumnes amb DA.  

  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat auditiva.

  • Contextualitzar la problemàtica de la sordceguesa.

  • Conèixer pautes d’intervenció amb nens i nenes sordcecs.

  • Entendre la situació dels alumnes sordcecs.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

1. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.

2. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.

3. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.

4. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.

5. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 6. Coneix les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 7. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 8. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.

 9. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Continguts

D. Motriu

  • Descripció i anàlisi de la discapacitat física
      • Reflexió i coneixement de terminologia de l’OMS (salut, classificació internacional de la funcionalitat, inclusió escolar...)
      • Tractament de casos reals per fer una aproximació a lla discapacitat i la participació a l’escola
      • L’aprenentatge cooperatiu com una estratègia per afavorir la participació activa i efectiva de tot l’alumnat
      • Coneixement de diferents materials de suport i adaptacions d’accessibilitat
      • Participació en diferents desafiaments físics cooperatius

D. visual

  • Presentació del CRE ONCE Barcelona.
  • Objectius.
  • Estructura i organització.

PROCÉS DE DETECCIÓ I AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.           

  • Marc legislatiu actual: L.O.E. (2006).
  •  Alumnat amb n.e.e.
    • Mecanismes d’atenció i suport a l’alumnat amb n.e.e.

    - Serveis Educatius Generals (EAP’s, etc)

    - Serveis Educatius Específics (CREDV, etc)     

  • Criteris.

Què considerem per discapacitat visual?

  • L’ OMS.
  • L’ ONCE.
  •  Àmbits d’actuació.
  •  Funcions del/la Psicopedagog/ga.
  • Objectiu.     
  • Quan?
  • Com?
  • Què?
  • Per què?
  • Equip Psicopedagògic: professionals.
  • Avaluació psicopedagògica.
  • Procés a seguir en la valoració d’un alumne de nova detecció.

 ORIENTACIÓ I ASSESSORAMENT FAMILIAR.  

  •  Ajustament familiar:
    • Deficiència visual congènita.
    • Deficiència visual adquirida.
    • Indicadors de l’ajustament.
    • Moments crítics.
    • Intervenció:
      • Educativa.
      • Terapèutica.
    • Individual.
      • Grupal.

AUTONOMIA PERSONAL.

  • Autonomia personal.
  • Orientació i mobilitat.
  • Activitats de vida diària.
  • Pràctiques.

BAIXA VISIÓ.

  • Concepte de baixa visió.
  • Grups funcionals de visió.
  • Optimització del resta visual.
    • Pràctiques.

EL SUPORT EDUCATIU EN L’ESCOLARITAT OBLIGATÒRIA.

  • Trets característics de la discapacitat visual.
  • Metodologia.
  • Orientacions.
  • Materials baixa visió.
    • Materials braille.
  • Dificultats.
  • Funcions del mestre de suport.
    • Intervenció amb els alumnes.
    • Intervenció amb els Centres Educatius.
    • Intervenció amb les famílies.
  • Braille.
  • Inclusió dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Adaptacions de determinats continguts.
  •  Activitats complementàries CRE ONCE Barcelona.

RECURSOS DIGITALS I EINES TIFLOTÈCNIQUES PER L’ALUMNAT AMB DISCAPACITAT VISUAL.

  • Eines tiflotècnicques per alumnat amb discapacitat visual
  • Eines TIC i recursos digitals per l’alumnat amb discapacitat visual. 
  •  Alguns recursos i jocs per a baixa visió i ceguesa.
Accessibilitat de materials a l’aula.
  • Jclic, jocs interactius.
  • Llibres digitals.
  • Documents en format PDF.
  • Activitats accessibles.
  D. Auditiva
  • Descripció i anàlisi de la discapacitat auditiva. Concepte de discapacitat auditiva. Graus i tipus de DA. Classificacions. Etiologia. La detecció del dèficit auditiu.
  • El marc legal.
  • Las concepcions de la sordesa a través de la història. La perspectiva mèdica i la perspectiva sociocultural sobre la sordesa.
  • Serveis educatius generals i específics: EAP i CREDA.
  • Desenvolupament cognitiu i lingüístic dels alumnes amb discapacitat auditiva.
  • La comunicació dels nens i nenes sords. Sistemes de comunicació per a l’educació dels nens sords. La comunicació oral i la comunicació gestual. Les llengües de signes. Les llengües de signes de l’Estat Espanyol: la Llengua de Signes Catalana (LSC) i la Llengua de Signes Espanyola (LSE). Els implants coclears.
  • El suport educatiu en l’escolaritat infantil i primària. Professionals que hi intervenen.
  • La intervenció a l’aula amb alumnes amb DA.
  • Les tecnologies d’ajuda. Recursos digitals per al treball amb alumnes amb discapacitat auditiva.

 -La sordceguesa. Graus i tipus de sordceguesa. Etiologia. La comunicació en el nen sordcec congènit. Comunicació i desenvolupament intel·lectual. La comunicació de les persones sordcegues.  

 

 

 

     

                                                                                                     

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Les metodologies a utilitzar inclouen:

Aprenentatge cooperatiu

Estudi de casos

Mètode expositiu / lliçó magistral

Resolució d'exercicis i problemes

 

Les activitats:

 

CP Classes pràctiques
CT Classes teòriques
ETG Estudi i treball en grup
ETG Estudi i treball individual / autònom
ST Seminaris tallers
 T Tutories

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 CEM-09 CEM-20 CEM-25 CEM-26 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 Elaboració i presentació oral d'un Portafoli conjunt amb les dues assignatures d'Intervenció Educativa (Discapacitat Mental i Discapacitat sensorial y motriu-desembre i gener).

Proves objectives i activitats per part dels professionals de cada àmbit.  S'ha d'aprovar cada bloc (D. visual, D. auditiva, D. motriu).

 

 

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Grau de participació
Proves objectives
Autoavaluació
Presentació d'un treball
Dossier d'aprenentatge

Bibliografia i recursos

D.visual

Procés de detecció i avaluació de l’alumnat amb discapacitat visual.

q  BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Capitulo 20: El alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (1997).  ISBN: 978-84-7827-522-9.

q  BONALS,Joan, SÁNCHEZ-CANO, Manuel (coords.). La evaluación psicopedagógica. Capítulo 11: La evaluación psicopedagógica del alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (2005). ISBN: 84-7827-366-2.

Orientació i assessorament familiar.

q  CHECA, Javier; DÍAZ, Pura; PALLERO, Rafael. Psicología y Ceguera. Manual para la intervención psicológica en el ajuste a la deficiencia visual. Capítulo 5: Intervención Psicológica para el ajuste a la deficiencia visual en la infancia y en la adolescencia. Madrid: ONCE (2003) ISBN: 84-484-0123-9

 

Autonomia personal i Baixa visió.                                             

q  Curso Básico de Autoaprendizaje sobre "Relación y Comunicación con Personas con Ceguera y Deficiencia Visual.

      http://www.once.es/otros/trato/

 

El suport educatiu en l’escolaritat obligatòria.

q  BARRAGA, Natalie. Textos reunidos de la doctora Barraga. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0093-3

 

q  FROSTIG, Marianne; HORNE, David i MILLER, Ann-Marie. Figuras y formas. Guía para el maestro. Madrid: Médica Panamericana, S.A. (1973) ISBN: 84-85320-28-X

 

q  CHAPMAN, E.J.; TOBIN, M.J.; TOOZE, F.H. i MOSS, S. “Look & Think”. Madrid: ONCE (1997) ISBN: 84-484-0094-1

 

q  BUENO, M. i TORO, S. Deficiencia visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Archidona: Aljibe (1994) ISBN: 84-87767-20-6

 

q  BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con baja visión. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (1999) ISBN: 84-95212-24-2

 

q  BUENO, M.; ESPEJO, B.; RODRÍGUEZ, F. i TORO, S. Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe (2000) ISBN: 84-95212-71-4

 

q  MARTÍNEZ, I. i POLO, D. Guía didáctica para la lectoescritura braille. Madrid: ONCE (2004) ISBN: 84-484-0149-2

 

q  ARDANAZ, L.; et al. La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó (2004) ISBN: 84-7827-325-5

 

 

Recursos digitals i eines tiflotècniques per l’alumnat amb discapacitat visual.

Adreça del servidor de l’Once. Es poden descarregar versions demostració dels diferents programes i adaptacions tiflotècniques.

           ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/

q  Accés a les notícies més importants relacionades amb ceguesa i tecnologia.

          http://cidat.once.es/home.cfm?id=2&nivel=1&orden=2

q  Accés al catàleg de productes tiflològics i tiflotècnics que comercialitza o distribueix l’Once.

           http://cidat.once.es/home.cfm?excepcion=5

q  Curs D332: Estratègies TAC per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

          http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td332/guia.html

 

q  Curs D232: Estratègies per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

           http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td232/

 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00