Assignatura

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores

  • codi 10163
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Dra. Anna CARBALLO - acarballo@uic.es

Horari d'atenció

 

Professora Mariana Fuentes Loss

Cal concertar hora via email.

mafuentes@uic.es

 

 

Presentació

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.

L'expressió "persones amb discapacitat" és la forma més correcta i àmpliament acceptada de referir-se als homes i dones que formen part del conjunt de persones que, a causa d'un dèficit o anomalia en una estructura o funció corporal, presenten una absència o limitació en la seva capacitat funcional, és a dir, en la possibilitat de realitzar una activitat, ja sigui mental o física, dins del que serien els paràmetres en els que ho poden fer la majoria de persones de la seva edat, nivell cultural, circumstàncies personals, etc.

Per a diferenciar els diferents grups que formen aquest enorme col·lectiu i poder referir a un d'ells en particular, s'acostuma a fer en funció de les conseqüències més significatives que genera la seva discapacitat. D'aquesta manera, es pot parlar de persones amb discapacitat psíquica, orgànica, amb discapacitat sensorial, que pot ser auditiva o visual, persones amb discapacitat física o amb trastorns de mobilitat o, senzillament, persones amb mobilitat reduïda.

D. Motriu

Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb mobilitat reduïda

Hi haurà explicacions teòriques i pràctiques per part del professorat especialista de la Fundació Guttman. A més hi haurà la participació de persones amb discapacitat motriu que explicaran la seva experiència de vida als estudiants.

D.visual

Es realitzaran 2 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat visual.

Aquestes aniran adreçades a conèixer el CRE ONCE Barcelona, que té com a objectiu posar a l’abast dels alumnes cecs i discapacitats visuals, de les seves famílies i dels professionals que els atenen, tots els recursos humans i materials adients. Aquests faciliten, afavoreixen i potencien el desenvolupament personal, acadèmic i social dels alumnes per tal que puguin superar les dificultats derivades de la seva discapacitat visual.

Tenint en compte que tots estan escolaritzats en centres educatius ordinaris, és important que els futurs mestres coneguin els recursos existents, per tal de què, en cas de necessitat, s’adrecin a les institucions segons el tipus de discapacitat en què es podran trobar a l’aula.

D. Auditiva

Es realitzaran 3 sessions sobre l’atenció educativa a alumnes amb discapacitat auditiva. Aquestes aniran adreçades a què els alumnes adquireixin les bases conceptuals sobre la discapacitat auditiva i coneguin les formes d’escolarització i d’intervenció a l'aula amb nens i nenes amb DA. Es dedicarà una part a exposicions per part de la docent i a exposicions sobre temàtiques específiques per part dels i les estudiants, així com a la realització de treballs sobre lectures i anàlisi de casos. Es té prevista una visita a una escola d'escolarització preferent de nens sords.

Requisits previs

Conèixer la llei educativa actual

Tenir conceptes prèvis sobre inclussió educativa

Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives

Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil

Objectius

D. Motriu

  • Conèixer l’etiologia i la tipologia de la discapacitat física
  • Desenvolupar els criteris d’inclusió educativa segons l’Organització Mundial de la Salut
  • Conèixer diferents materials de suport que facilitaran la participació activa i efectiva de tot l’alumnat

Aplicar metodologies adequades per tal de facilitar la inclusió de l’alumne amb discapacitat motriu

D.visual

  • Donar a conèixer el Centre de Recursos Educatius per a alumnat amb discapacitat visual: qui som i què fem.
  •  
  • Contextualitzar el nostre treball d’atenció a la diversitat dins del marc legislatiu actual.
  •  
  • Conèixer la tasca que realitza l’Equip Psicopedagògic específic: professionals, criteris d’atenció, àmbit d’actuació i funcions.
  •  
  • Donar a conèixer el model explicatiu del procés d’ajustament a la discapacitat visual.
  •  
  • Facilitar  un coneixement general sobre les intervencions amb les famílies dels alumnes amb discapacitat visual.
  •  
  • Experimentar i entendre la baixa visió.
  •  
  • Conèixer tècniques i estratègies per potenciar l’autonomia dels alumnes amb discapacitat visual.
  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb discapacitat visual en les diferents etapes educatives.
  •  
  • Donar a conèixer les adaptacions tiflotècniques que utilitzen els alumnes cecs i de baixa visió per treballar amb l’ordinador, i estratègies metodològiques per utilitzar el programari estàndard i específic.
  •  
  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat visual.
  •  
  • Conèixer diferents dispositius d’accés a l’ordinador i programari estàndard i específic per treballar les diferents àrees curriculars en les etapes d’Educació Infantil i Primària.

D.Auditiva

 

  • Donar a conèixer les bases conceptuals del estudi de la DA; Graus i tipus; etiologia; diverses classificacions.

  • Contextualitzar l’atenció als alumnes amb discapacitat auditiva dins del marc legislatiu actual.

  • Donar a conèixer que són i com funcionen els CREDA.

  • Entendre la  discapacitat auditiva.

  • Donar a conèixer estratègies per potenciar la comunicació i autonomia dels alumnes amb discapacitat auditiva

  • Conèixer els sistemes de comunicació per a l’educació dels alumnes amb DA.

  • Conèixer pautes d’intervenció a l’aula amb alumnat amb DA.

  • Conèixer els professionals que intervenen en el suport educatiu amb nens i nenes amb DA.

  • Conèixer diferents mètodes i tècniques per tal de facilitar la inclusió dels alumnes amb discapacitat auditiva en les diferents etapes educatives. Conèixer i fer una anàlisi crítica sobre l’emplaçament educatiu dels alumnes amb DA.

  • Conèixer els enfocaments d’ intervenció lingüística amb alumnes amb DA.  

  • Conèixer unes pautes bàsiques per a la selecció i/o adaptació de materials digitals accessibles pels alumnes amb discapacitat auditiva.

  • Contextualitzar la problemàtica de la sordceguesa.

  • Conèixer pautes d’intervenció amb nens i nenes sordcecs.

  • Entendre la situació dels alumnes sordcecs.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 

1. Desenvolupa la seva tasca docent orientada a la qualitat a partir de l'anàlisi reflexiva sobre la seva pròpia activitat.

2. Identifica, analitza i comprèn el concepte d'educació especial i atenció a la diversitat.

3. Coneix l'evolució històrica de l'educació especial.

4. Coneix els condicionaments legislatius referents a l'educació especial i l'atenció a la diversitat a Catalunya i Espanya.

5. Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumne amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 6. Coneix les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 7. Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de la discapacitat intel · lectual, sensorial, motora o trastorn de conducta i personalitat.

 8. Coneix, comprèn i aplica els recursos didàctics, curriculars i tecnològics per a l'atenció a alumnes amb necessitats educatives permanents o transitòries.

 9. Coneix i aplica els processos i criteris d'adaptació curricular per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

Continguts

D. Motriu 

• Descripció i anàlisi de la discapacitat motriu.

▪ Reflexió i coneixement de terminologia de l’OMS (salut, classificació internacional de la funcionalitat, inclusió escolar...).

▪ Tractament de casos reals per fer una aproximació a la discapacitat i la participació a l’escola.

▪ L’aprenentatge cooperatiu com una estratègia per afavorir la participació activa i efectiva de tot l’alumnat.

▪ Coneixement de diferents materials de suport i adaptacions d’accessibilitat.

▪ Participació en diferents desafiaments físics cooperatius.

 

D. Visual

• Concepte de deficiència visual, característiques i etiologia.

• Aspectes evolutius i del desenvolupament del deficient visual.

• Evolució del llenguatge i la comunicació.

• L’escolarització dels nens amb deficiència visual. Criteris.

• Característiques d’aprenentatge i necessitats educatives de l’alumne amb deficiència visual.

• Recursos i estratègies per l’atenció a les necessitats educatives específiques derivades de la deficiència visual. Estratègies d'accés al currículum, didàctiques i noves tecnologies.

• Orientació i assessorament familiar.

 

D. Auditiva

• Descripció i anàlisi de la discapacitat auditiva. Concepte de discapacitat auditiva. Graus i tipus de DA. Classificacions. Etiologia. La detecció del dèficit auditiu.

• El marc legal.

• Las concepcions de la sordesa a través de la història. La perspectiva mèdica i la perspectiva sociocultural sobre la sordesa.

• Serveis educatius generals i específics: EAP i CREDA.

• Desenvolupament cognitiu i lingüístic dels alumnes amb discapacitat auditiva.

• La comunicació dels nens i nenes sords. Sistemes de comunicació per a l’educació dels nens sords. La comunicació oral i la comunicació gestual. Les llengües de signes. Les llengües de signes de l’Estat Espanyol: la Llengua de Signes Catalana (LSC) i la Llengua de Signes Espanyola (LSE). Els implants coclears.

• El suport educatiu en l’escolaritat infantil i primària. Professionals que hi intervenen.

• La intervenció a l’aula amb alumnes amb DA.

• Les tecnologies d’ajuda. Recursos digitals per al treball amb alumnes amb discapacitat auditiva.

 

 -La sordceguesa. Graus i tipus de sordceguesa. Etiologia. La comunicació en el nen sordcec congènit. Comunicació i desenvolupament intel·lectual. La comunicació de les persones sordcegues.

 

 

 

     

                                                                                                     

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Les metodologies a utilitzar inclouen:

Aprenentatge cooperatiu

Estudi de casos

Mètode expositiu / lliçó magistral

Resolució d'exercicis i problemes

 

Les activitats:

 

CP Classes pràctiques
CT Classes teòriques
ETG Estudi i treball en grup
ETG Estudi i treball individual / autònom
ST Seminaris tallers
 T Tutories

 

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 CEM-09 CEM-20 CEM-25 CEM-26 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Elaboració i presentació oral d'un Portafoli conjunt amb les dues assignatures d'Intervenció Educativa (Discapacitat Mental i Discapacitat sensorial y motriu)

Proves objectives i activitats per part dels professionals de cada àmbit.  S'ha d'aprovar cada bloc (D. visual, D. auditiva, D. motriu).

NOTA FINAL:

  • Guttmann: 20% (2 sessions)
  • ONCE: 20% (2 sessions)
  • Sordesa: 30% (3 sessions)
  • Portafoli: 30%

 

 

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Grau de participació
Proves objectives
Autoavaluació
Presentació d'un treball
Dossier d'aprenentatge

Bibliografia i recursos

D.visual

Procés de detecció i avaluació de l’alumnat amb discapacitat visual.

q  Bonals, J., Sánchez-Cano, M. (coords.). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Capitulo 20: El alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (1997).  ISBN: 978-84-7827-522-9.

q  Bonals, J., Sánchez-Cano, M. (coords.). La evaluación psicopedagógica. Capítulo 11: La evaluación psicopedagógica del alumnado con déficit visual. Editorial Graó. Barcelona. (2005). ISBN: 84-7827-366-2.

Orientació i assessorament familiar.

q  Checa, J. ; Díaz, P.; Pallero, R. Capítulo 5: Intervención Psicológica para el ajuste a la deficiencia visual en la infancia y en la adolescencia. En Psicología y Ceguera. Manual para la intervención psicológica en el ajuste a la deficiencia visual.  Madrid: ONCE (2003) ISBN: 84-484-0123-9

 

Autonomia personal i Baixa visió.                                             

q  Curso Básico de Autoaprendizaje sobre "Relación y Comunicación con Personas con Ceguera y Deficiencia Visual".

      http://www.once.es/otros/trato/

 

El suport educatiu en l’escolaritat obligatòria.

q  Barraga, N. (1997). Textos reunidos de la doctora Barraga. Madrid: ONCE. ISBN: 84-484-0093-3

 

q  Frostig, M.; Horne, D. i Miller, A-M. (1973). Figuras y formas. Guía para el maestro. Madrid: Médica Panamericana, S.A. (1973) ISBN: 84-85320-28-X

 

q  Chapman, E.J.; Tobin, M.J.; Tooze, F.H. i Moss, S. (1997). Look & Think. Madrid: ONCE. ISBN: 84-484-0094-1

 

q  Bueno, M. i Toro, S. (1994). Deficiencia visual. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Archidona: Aljibe. ISBN: 84-87767-20-6

 

q  Bueno, M.; Espejo, B.; Rodríguez, F. i Toro, S. (1999). Niños y niñas con baja visión. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe. ISBN: 84-95212-24-2

 

q  Bueno, M.; Espejo, B.; Rodríguez, F. i Toro, S. (2000). Niños y niñas con ceguera. Recomendaciones para la família y la escuela. Archidona: Aljibe. ISBN: 84-95212-71-4

 

q  Martínez, I. i Polo, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura braille. Madrid: ONCE. ISBN: 84-484-0149-2

 

q  Ardanaz, L. et al. (2004). La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó. ISBN: 84-7827-325-5

 

 

Recursos digitals i eines tiflotècniques per l’alumnat amb discapacitat visual.

Adreça del servidor de l’Once. Es poden descarregar versions demostració dels diferents programes i adaptacions tiflotècniques.

           ftp://ftp.once.es/pub/utt/tiflosoftware/

q  Accés a les notícies més importants relacionades amb ceguesa i tecnologia.

          http://cidat.once.es/home.cfm?id=2&nivel=1&orden=2

q  Accés al catàleg de productes tiflològics i tiflotècnics que comercialitza o distribueix l’Once.

           http://cidat.once.es/home.cfm?excepcion=5

q  Curs D332: Estratègies TAC per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

          http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td332/guia.html

 

q  Curs D232: Estratègies per a la inclusió de l'alumnat amb discapacitat visual.

 

           http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td232/

 

D. Auditiva


Ahlgren, I; Hyltenstam, K. (1994) Bilingualism in Deaf Education. Signum. Hamburg.

Alonso, P. et al.; (2003). Libro blanco de la Lengua de Signos Española en el sistema educativo. CNSE. Madrid.

Cedillo, P. (2004). Háblame a los ojos. Octaedro.

Collel, S. y García, C. (2006). El mundo al alcance de las manos. Una aproximación a la sordoceguera y al tiempo de ocio de los niños. En Fernández-Viader, M.P y Pertusa, E. (Eds). El valor de la mirada: Sordera y educación. Ediciones de la Universidad de Barcelona.

Bellés, R. (Cood); (1995). Modelos de atención educativa a niños sordos. IMEB i Universitat Ramon Llull.

Fernández-Viader, M.P. (1996). La comunicación de los niños sordos : interacción comunicativa padres-hijos. Madrid : Confederación Nacional de Sordos de España Fundación ONCE.

Fernández Viader, M.P. y Pertusa, E. (Coords); (2005). El valor de la mirada, sordera y educación. Barcelona: Servei de Publicacions de la Universitat de Barcelona.

Humphries, T., Kushalnagar, P., Mathur, G., Napoli, D. J., Padden, C., & Rathmann, C. (2014). Ensuring Language Acquisition for Deaf Children: What Linguists Can Do. Language, 90, 31-52.
http://dx.doi.org/10.1353/lan.2014.0036

Marchesi, A. (2001). Desarrollo y educación de los niños sordos. En Desarrollo psicológico y educación III. (2a edició). Alianza Editorial. Madrid.

Marschark, M. (2009). Raising and educating a deaf child. Oxford University Press.

Massone, M. I. y Machado. E. M. (l994). Lengua de Señas Argentina. Análisis y Vocabulario Bilingüe. Buenos Aires: Edicial.

Nunes, T, Burman, D, Evans, D, Bell, D (2010). Writing a language that you can’t hear. En: N Brunswick, S McDougall, P Davies (eds.) The role of orthographies in reading and spelling. Hove: Psychology Press/Taylor and Francis. 109-128.

Nunes, T. & Bryant, P. (2006). Improving literacy by teaching morphemes. London: Routledge.

Nunes, T. & Moreno, C. (2002). An intervention program for promoting deaf pupils' achievement in mathematics. Journal of  Deaf Studies and  Deaf Education, 7(2):120-33.

Nunes, T. (2004). Teaching mathematics to deaf children. Wiley. ISBN: 978-1-86156-340-8.

Nunes, T. and Bryant, P. (1996). Children doing mathematics. Wiley. ISBN: 978-0-631-18472-0.

Sacks, O. (2003). Veo una voz: viaje al mundo de los sordos. Anagrama.

Gómez Viñas, P. (2000). La sordoceguera: intervención psicopedagógica. En Aspectos evolutivos y educativos de la deficiencia visual. Vol II. ONCE.

Janssen, M.J., Riksen-Walraven, J.M., & van Dijk, J.P.M. (2002). Enhancing the quality of interaction between deafblind children and their educators. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 14, 87-109.

Janssen, M.J., Riksen-Walraven, J.M., & van Dijk, J.P.M. (2003a). Contact: Effects of an intervention program to foster harmonious interaction between deaf-blind children and their educators. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97, 215-228.

Janssen, M.J., Riksen-Walraven, J.M., & van Dijk, J.P.M. (2003b). Toward a diagnostic intervention model for fostering harmonious interactions between deaf-blind children and their educators. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97, 197-214.

Vervloed, M.P.J., van Dijk, R.J.M., Knoors, H, & van Dijk, J.P.M. (2006). Interaction between the teacher and the congenitally deafblind child. American Annals of the Deaf, 151, 336-344.

 

 


 

 

 

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00