Trastorns de Conducta i Personalitat
No especificada
Responsable
L’assignatura de Trastorns de Conducta i Personalitat és una assignatura optativa de 4t curs dels Graus en Educació Infantil i Primària i correspon a la Menció d’Educació Especial.
En aquesta assignatura s’aborden aquells conceptes teòrics i pràctics que fan referència als possibles trastorns de conducta i de personalitat que es pot trobar l’alumnat a les aules. En aquest sentit, es treballa el desenvolupament de la Personalitat durant la Infància, quins Trastorns de Conducta ens trobem majoritàriament a les aules, com abordar-los partir de l’anomenada Disciplina Positiva i de les Tècniques de Modificació de Conducta, i finalment es fa una breu descripció d’altres possibles trastorns mentals presents en la infància.
-Conèixer com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.
-Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç.
-Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a partir de les Tècniques de Modificació de Conducta, de la Disciplina Positiva i de la coordinació amb la Família i altres especialistes.
-Aprendre a fer entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i saber fer una anàlisi d’un context familiar real.
Tema 1: Conceptes bàsics.
-Salut.
-Salut Mental.
-Psicologia.
-Psicopatologia.
Tema 2: La Personalitat i els seus components.
-Què és la Personalitat, components i trets.
-Herència - Ambient.
-Construcció de la Identitat.
-Teories de la Personalitat.
-Límits.
-Vincle d’Aferrament.
-Autoestima.
Tema 3: El rol del/de la mestre/a i de la família en l’abordatge dels trastorns de la conducta.
-El rol del/de la Mestre/a.
-Problemes de Conducta a l’aula.
-El rol de la Família.
-Tècniques de Modificació de Conducta.
Tema 4: Detecció i intervenció en l’àmbit escolar.
-TDA-H.
-Trastorn Negativista - Desafiant.
-Trastorn Disocial.
-Trastorns de Personalitat.
-Altres trastorns mentals.
Les classes combinen sessions expositives teòriques i activitats d’aula pràctiques a fi d’aprofundir en els conceptes teòrics. A més, l’assignatura compta amb la realització de 3 treballs de grup que són completament pràctics i aplicats.
L’avaluació de l’assignatura és continuada i contempla dues proves escrites de preguntes obertes i tres treballs pràctics de grup.
Bibliografia Recomanada:
Ajuriaguerra, J. (1983). Manual de Psiquiatría Infantil. Barcelona: Masson.
Buendía, J. (1996). Psicopatología en niños y adolescentes. Madrid: Pirámide.
Caballo, V. E. (2005). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente: Trastornos generales. Madrid: Pirámide.
Caballo, V. E. y Simón, M. A. (2004). Manual de Psicología Clínica infantil y del adolescente: Trastornos específicos. Madrid: Pirámide.
González, T. (2011). Psicología Clínica de la Infancia y de la Adolescencia: aspectos clínicos, evaluación e intervención. Madrid: Pirámide.
Vallejo Ruiloba, J. (2007). Introducción a la psicopatología y psiquiatría. Madrid: Masson.
Bibliografia Complementària:
Tema 1:
American Psychiatric Association (2002). DSM‐IV‐TR Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Masson.
Organización Mundial de la Salud (1992). CIE‐10 Décima revisión de la clasificación internacional de las enfermedades. Trastornos mentales y del comportamiento‐Descripciones clínicas y pautas para el diagnóstico. Madrid: Meditor.
National Center for Clinical Infant Programs (1998). Clasificación diagnóstica : 0‐3, clasificación diagnóstica de la salud mental y los desórdenes en el desarrollo de la infancia . Buenos Aires: Paidós
Tema 2:
Ainswoth, M. (1978). "Patterns of attachment: a psychological study of the strange situation“. Lawrence Erlbaum Associates: Hillsdale.
Bach ,E. y Darder ,P. (2002) “Sedueix‐te per seduir, viure i educar les emocions”. Llibres a l'abast: Barcelona.
Bowlby, J. (1971). “Attachment and Loss (Vol. 1 Attachment)”. Hogart Press: London.
Bowlby, J. (1998) “El apego”. Paidós: Barcelona.
Larsen, R. y Buss, D. , , (2005). “Psicología de la personalidad”. Mc Graw Hill: Mèxic.
Ramos‐Paúl, R. i Torres Cardona, L. (2007). “Normas y límites”. El País S.L.: Madrid.
Rojas Marcos, L. (2007). “La autoestima”. Ed Espasa Calpe: Madrid.
Tema 3:
Caballo i Buela‐Casal (1991). “Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta”. Madrid: Siglo XXI.
Grant L. i Evans A. (1994). “Principles of Behavior Analysis”. Nova York: HarperCollins. College Publishers.
Labrador, Cruzado i Muñoz (1993). “Manual de técnicas de modificación y terapia de conducta”. Madrid: Pirámide.
Martin, G. i Pear, J. (2007). “Modificación de conducta: qué es y cómo aplicarla”. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Rodríguez Sacristán, J. i Párraga Pérez, J. (1982). “Técnicas de Modificación de Conducta: Aplicaciones a la Psicopatología Infanto‐Juvenil y a la Educación Especial”. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Tema 4:
Belloch, A. I Fernández‐Álvarez (2002). “Trastornos de la Personalidad”. Síntesis: Barcelona.
Kernberg P (Kernberg, P. 2002). “Trastornos de personalidad en niños y adolescentes” Manual Moderno.
Orjales, I. (2008). “Déficit de atención con hiperactividad. Manual para padres y educadores”. CEPE.
Quintero, F.J. I Correas, J. (2009). “Trastorno po Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) a lo largo de la vida”. Masson: Barcelona.
Soutullo, C. i Díez A. (2007). “Manual de Diagnóstico y Tratamiento del TDAH”. Panamericana: Barcelona.
Webgrafia:
Fundació Adana: http://www.fundacionadana.org
Trastornos del comportamiento en la infancia y la adolescencia ¿qué está sucediendo? (www.faroshsjd.net).