Cal concertar prèviament per correu electrònic: acarballo@uic.es
Presentació
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la
crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions
possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
En el cas que les autoritats sanitàries decretin un nou període de confinament davant l'evolució de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, el professorat comunicarà oportunament les afectacions possibles en les metodologies i activitats formatives, i també en els sistemes d'avaluació.
L’assignatura pretén facilitar a l'alumnat coneixements, tan teòrics com pràctics, sobre com abordar un possible trastorn de conducta i/o la manifestació de conductes disruptives en un entorn d'aula. En aquest sentit, es debatrà primerament sobre aspectes epistemològics sobre normalitat i anormalitat, per passar a valorar després alguns dels principals factors que intervenen o interfereixen en el desenvolupament de la personalitat i la identitat dels infants per, finalment, explorar què entenem per trastorn de conducta, com es desenvolupa, com es manifesta i com intervenir-hi.
Requisits previs
Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge dels infants en el context familiar, social i escolar. X
Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa. X
Conèixer com es desenvolupa la Personalitat durant la infància i quins són els factors que hi incideixen d’una forma més decisiva.
Saber què és la Disciplina Positiva i conèixer les principals Tècniques de Modificació de Conducta que s’utilitzen avui en dia de forma eficaç.
Identificar els principals Trastorns de Conducta i saber plantejar una intervenció adequada a l’aula alhora que s'estableix una bona coordinació amb la Família i altres especialistes.
Aprendre a fer entrevistes semi-estructurades a pares i mares, i saber fer una anàlisi d’un context familiar real.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
a) Adapta les intervencions a les necessitats i característiques dels i les alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge, d'adaptació o de handicap.
b) És coherent en l'aplicació de procediments concrets, funcionals i amb els pactes acceptats per l'alumnat.
c) Comunica les seves idees argumentades i s'expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament oral i escrita.
d) Coneix i comprèn les característiques i necessitats educatives, afectives i socials de l'alumnat amb trastorn de conducta i personalitat.
e) Coneix i aplica les eines d'avaluació de les necessitats educatives de l'alumnat amb trastorn de conducta i personalitat.
f) Dissenya plans d'intervenció educativa dirigits a l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades d'un trastorn de conducta i personalitat.
g) Promou i afavoreix la relació i col·laboració entre professionals de l'educació i amb les famílies per a l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials.
h) Reflexiona i avalua la seva actuació docent com a instrument per a la millora de la competència professional.
Continguts
Tema 1: Conceptes bàsics.
Salut.
Salut Mental.
Psicologia.
Psicopatologia.
Tema 2: La Personalitat i els seus components.
Què és la Personalitat, components i trets.
Herència - Ambient.
Construcció de la Identitat.
Teories de la Personalitat.
Límits.
Vincle d’Aferrament.
Tema 3: El rol del/de la mestre/a i de la família en l’abordatge dels trastorns de la conducta.
Problemes de Conducta a l’aula.
Tècniques de Modificació de Conducta.
Estratègies per comprendre i tractar els problemes de conducta
Tema 4: Detecció i intervenció en l’àmbit escolar.