Atenció a la Diversitat a l'escola Inclusiva
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
Dra. Mariana FUENTES - mafuentes@uic.es
Horari d'atenció
Cal concertar previament per correu electrònic: mafuentes@uic.es
L’assignatura pretén contribuir a la formació dels futurs docents, a partir del coneixement d’una sèrie de propostes de reflexió i línies d’actuació, per a la millora de l’escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i per a la millora de l’acció educadora de tots i totes els i les alumnes, dos aspectes que no poden entendre’s deslligats l’un de l’altre.
Per poder cursar l'assignatura d'Atenció a la Diversitat cal que l'alumne sigui capaç de:
-Comprendre els processos educatius i d'aprenentatge en el període de 0 a 6 anys, en el context familiar, social i escolar.
- Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa en els períodes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.
- Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
- Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
1.Analitzar conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual.
2. Conèixer diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en el moment actual.
3.Realitzar un estudi profund dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament per poder analitzar -los des del pensament crític.
4.Entendre la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.
5.Promoure actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys de professió i altres professionals que intervenen.
6.Desenvolupar una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.
1.Analitza conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual.
2. Coneix en profunditat els diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’actualitat.
3. Realitza un estudi dels diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament i els analitza des del pensament crític.
4. Entén la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa.
5. Promou actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen.
6. Desenvolupa una metodologia de treball que faciliti la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica.
Models de resposta educativa per atendre la diversitat en l’aula actual:
Tema 1
Tema 2
La inclusió educativa; l'Index per a la inclusió
Tema 3
Tema 4
Tema 5
Família - escola
Tema 6
Tema 7
Tema 8
Tema 9
Alumnat amb altes capacitats
Tema 10
El suport a l’ atenció a la infància i l’adolescència. Tipus de serveis i centres. Serveis educatius de zona i serveis educatius específics. Aquest tema es desenvolupa mitjançant l’elaboració i presentació d’un treball de recerca en grup sobre els serveis.
La metodologia comprèn:
Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Les activitats formatives que s'utilitzen són:
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball en grup
Estudi i treball individual / autònom
Seminaris tallers
Tutories
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-08 CEM-09 CEM-20 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-04 | Aprenentatge cooperatiu Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral Resolució d'exercicis i problemes | Classes pràctiques Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup Seminaris tallers Tutories |
S'avalua a través de:
Presentació d'un treball en grup
Presentació de treballs individuals
Presentacions orals i debats
Proves objectives
Activitats d'autoavaluació
Ponderació de les activitats:
Examen 50% de la nota final
Treball de recerca sobre serveis (ABP) 30% de la nota final
Altres activitats i participació a classe 20% de la nota final
Dates importants:
8/Octubre Exposición activitat
21/Novembre Exposició treball Serveis
26/Novembre EXAMEN
28/Novembre Lliurament treball Serveis
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Analitza conceptualment les connotacions del constructe “Atenció a la Diversitat” i el seu reflex en la legislació educativa actual. | Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
Conèixer diferents models de resposta educativa per atendre la diversitat en el moment actual. | Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
Coneix diferents serveis educatius i socials, generals i específics que s’ofereixen, les seves polítiques i funcionament i fa una anàlisi crítica dels mateixos. | Presentacions orals Presentació d'un treball en grup |
Entén la necessitat de la cooperació entre els diferents agents (professional, familiar, comunitari) implicats en la tasca educativa. | Presentacions orals Presentació d'un treball en grup |
Promou actituds de respecte envers les diferències individuals de l’alumnat, les seves famílies i cap als seus companys i altres professionals que intervenen | Preguntes orals Presentació d'un treball en grup |
Desenvolupa una metodologia de treball que facilita la participació, el treball cooperatiu, la recerca documental, l' elaboració acurada de treballs i la relació teoria pràctica. | Presentacions orals Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
Bibliografía
Ainscow, M. (1999).Tendiéndole la mano a todos los estudiantes: algunos retos y oportunidades. En Francisco de Borja Jordán de Urríes Vega y Miguel Ángel Verdugo Alonso (Coords.). Hacia una nueva concepción de la discapacidad : Actas de las III Jornadas Científicas de Investigación sobre personas con discapacidad. Amarú.
Atenció a la diversitat. Document de la Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
Caixa d’eines 08. (2008). Llengua, interculturalitat i cohesió social. Cap a un currículum més inclusiu. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació. 1a edició. Octubre de 2008
Domínguez, M.C:, Luna, M., Prieto, Lidia, Rodríguez, Mª L. y López, S. (2008). Manual de servicios, prestaciones y recursos educativos para el alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo. Junta de Andalucía. Consejería de Educación. Dirección General de Participación e Innovación Educativa. ISBN: 978-84-691-8121-8.
Echeita, G. (2005). Perspectivas y dimensiones críticas en las políticas de atención a la diversidad. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 44. 7-16.
Fernando, G.(2012). Pueblo gitano, género y educación: investigar para excluir o investigar para transformar. International Journal of Sociology of Education, 1(1): 71-92.
Florian, L. & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal. 37 (5): 813–828.
Giné, C., Durán, D., Font, J., Miquel, E. (2009). La educación inclusiva De la exclusión a la plena participación del alumnado. ICE-Horsori.
Informe de valoració de les unitats de suport a l’educació especial (USEE). Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació.
López, I. y Fernández, A. (2006). Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje. Revista de Educación, 341: 553-577.
Macarulla, I. y Saiz, M. (2009). Buenas prácticas de escuela inclusiva. La inclusión de alumnado con discapacidad: un reto, una necesidad. Graó.
Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y el sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327: 11-29.
Resolución del Parlamento Europeo, de 2 de abril de 2009, sobre la educación de los hijos de los inmigrantes Diario Oficial de la Unión Europea.
Resolució de 19 de juny de 2012 per la qual s’aprova el document per a l’organització i el funcionament de les escoles i dels centres públics d’educació especial, i les instruccions de recollida de dades a efectes estadístics, per al curs 2012-2013. Document de la Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
Roldán, C. (2010). Educación especial e inclusión: aportaciones desde la investigación. Revista Educación y Pedagogía, 22 (56).
Stainback, S., Stainback, W y Jackson,J. (1999). Hacia las aulas inclusivas. Narcea.
Tovías, S. (1995). Teresa San Román: Una societat multicultural, una societat complexa.(Entrevista). L’Avenç, 198.