Psicopatologia de l'audició i del Llenguatge
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Horari d'atenció
dilluns de 15’45 a 16’15.
L’adquisició del llenguatge es produeix gracies a un procés d’interacció social i gracies a unes bases fisiològiques i anatòmiques concretes, partint d’un procés de desenvolupament en que intervenen processos cognitius, afectius i lingüístics.
El llenguatge assumeix progressivament múltiples funcions , de caràcter social i individual, constituint-se en un factor fonamental en l’estructuració de la personalitat del nen.
Coneixements bàsics en Psicologia evolutiva i desenvolupament del llenguatge.
Coneixements bàsics sobre fisiologia i anatomia humana.
Maneig de programes informàtics: office, rar, adobe, acrobat.
Domini de recerca en internet.
Conèixer els processos que intervenen en l’adquisició del llenguatge.
Aplicar els coneixements de la lingüística, psicologia y neuropsicologia en el desenvolupament del llenguatge.
Conèixer l’etiologia i classificació dels principals trastorns de l’audició i el llenguatge.
Conèixer les característiques dels trastorns del llenguatge oral, de l’audició, i del llenguatge escrit.
Conèixer les característiques dels trastorns del llenguatge oral, de l’audició, i del llenguatge escrit.
Aprendre a detectar i avaluar els trastorns de l’audició i del llenguatge.
Analitzar els trastorns del llenguatge i la parla des de l’àmbit escolar.
Conèixer el rol del MALL en la detecció i la terapèutica de la problemàtica del llenguatge com a integrant d’equips professionals multidisciplinars.
Despertar inquietuds de participació en activitats d’investigació complementaries als continguts pragmàtics.
Conèixer les principals aproximacions conceptuals de la Psicopatologia de l’audició de del llenguatge.
Identificar i analitzar els principals trastorns de l’audició, parla i llenguatge.
Identificar, descriure i classificar les principals lesions orgàniques del llenguatge.
Conèixer l’etiologia de les patologies de l’audició i llenguatge.
Descriure i argumentar els conceptes bàsics implicats en la pertorbació de la gènesis del llenguatge.
Ser capaç de fer un diagnòstic diferencial per a classificar cada tipus d’alteració i/o trastorns.
Descriure els diferents models i mètodes d’avaluació en Psicopatologia de l’audició i llenguatge per a realitzar la millor intervenció en cada cas.
Valorar la importància de la participació constructiva del mestre d’audició i llenguatge en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors, col·laborant amb altres professionals.
Diferenciar opinions de diagnòstics abans d’emetre judicis propis.
L’assignatura s’estructura a partir de diverses estratègies formatives: mètode expositiu; estudi de casos, grups de treball amb resolucions de problemes i aprenentatge cooperatiu; pràctiques i implementació d’experiències innovadores i tutories individuals i grupals.
El desenvolupament dels mòduls té un caràcter teòric-pràctic en el seguiment dels temes i de les activitats proposades.
L’avaluació dels alumnes es realitzarà seguint una estratègia de “portafolios” en la qual s’inclouran tots els treballs, exercicis, exposicions i autoavaluacions .
Grupal: presentació dels resultats de la situació problemàtica plantejada i de la indagació de l’experiència innovadora.
Individual: una instància d’avaluació a través dels criteris de valoració.
Utilització dels coneixements disponibles, tant en discussions, debats, documents, per a contrastar les seves pròpies idees, donar-les suport i fonamentar-les.
Comprensió de les idees bàsiques contingudes en els materials analitzats.
Elaboració d’idees pròpies que parteixin del reconeixements dels seus coneixements de la capacitat d’escolta i receptivitat i receptivitat i que no representin la mera repetició, sinó que puguin observar-se la seva interpretació i incorporació en els coneixements personals.
Profunditat en l’anàlisi , és a dir, ser capaç de mostrar matisos, discriminar significats i buscar connexions.
Crítica raonada de posicions i fets, fonamentada en arguments.
Claredat expositiva. Estructura lògica de les idees.
Participació i aportacions individuals i grupals (orals, escrites, presencials i virtuals).
Compliment dels compromisos assumits. Presentació en els temps i condicions pautades de la carpeta d’aprenentatge. Reflexió, autoavaluació i coavaluació.
Mitjançant pautes d’avaluació de forma individual i grupal, es reflexionarà sobre el procés seguit en el grup quant a evolució, rols i conflictes. També de forma individual en l’autoavaluació es reflexionarà sobre el procés d’aprenentatge i els seus resultats.
Amb totes les fonts d’avaluació mitjançant entrevistes, la professora triangularà la informació i s’arribarà a la qualificació final per a l’acreditació.