Assignatura

Anatomia, Fisiologia i Neurologia del Llenguatge

  • codi 10172
  • curs 4
  • període
  • tipus op
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

L’horari d’atenció acadèmica serà el dilluns a l’estona del descans de 11:30 a 12:00. Podeu concertar una entrevista enviant un correu a salbareda@uic.es

Presentació

En aquesta assignatura es donaran les bases teòriques per tal de conèixer l'anatomia implicada en en la creació i percepció del so. S'aprofundirà en el funcionament dels òrgans implicats en la fonació i l'audició i es farà èmfasi en la funció del cervell com a actor dins la interpretació de l'audició i la producció del llenguatge. 

L'assignatura serà de base teòrica, però amb l'objectiu de buscar-ne les aplicacions pràctiques. 

Es tindrà present que és una assignatura orientada a futurs docents. Per tant s'oferiran recursos didàctics a l'entorn de l'audició i el llenguatge.

Requisits previs

No són necessaris requisits previs. Però facilita molt tenir coneixements d’anatomia i fisiologia humana així com conceptes de física relacionats amb la transmissió de les ones. 

Objectius

Els objectius de l'assignatura són: 

  • Dominar el funcionament dels instruments que participen en el sistema fonatori i auditiu. 
  • Reconeixer les implicacions cerebrals que provoca el llenguatge. 
  • Identificar els òrgans, músculs i ossos implicats en la fonació i l'audició. 
  • Adquirir recursos per tal d'aplicar els continguts de l'assignatura a les aules. 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • CEM-15 - Conèixer les característiques d'aquests estudiants, així com les dels seus contextos motivacionals i socials.
  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-39 - Conèixer el currículum escolar de matemàtiques.
  • CEM-43 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats i promoure les competències corresponents en els estudiants.
  • CEM-44 - Comprendre els principis bàsics de les ciències del llenguatge i de la comunicació.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1 - Identifica i analitza les bases neurobiològiques dels transtorns de l'audició i el llenguatge.

3 - Coneix els processos que intervenen en el desenvolupament del llenguatge.

10- Coneix l’etiologia (anatòmica i fisiològica) de les patologies de la audició i el llenguatge. 

27 - Descriu i relaciona els conceptes d'audició, llenguatge, parla i llenguatge.

28 - Coneix l'estructura general del sistema nerviós i la fisiologia de l'audició per entendre la importància de la neurofisiologia en el desenvolupament auditiu i del llenguatge. 

29 - Coneix el procés de desenvolupament dels mecanismes auditius. 

32 - Coneix els principis bàsics de la neurofisiologia del llenguatge. 

Continguts

I- Neurofisiologia:

  1. Estructura general del sistema nerviós. Sistema nerviós central. Hemisferis cerebrals i àrees corticals. Sistema nerviós perifèric. Sistema nerviós autònom. 

II- Audició:

  1. Conceptes generals: audició, parla i llenguatge. Metodologies d'estudi (anatòmic, fisiològic, psicològic). Anatomia de l'oïda. L'oïda externa. L'oïda interna. Audició i fisiologia de l'audició: desenvolupament dels mecanismes auditius. 
  2. Biofísica del so. Ones sonores: propagació i recepció del so. Acústica aplicada. Teories que expliquen la discriminació de freqüències.

III- Llenguatge:

  1. Àrees corticals del llenguatge parlat i escrit. Participació de les vies motores en el llenguatge. Trastorns i exploració funcional de l'audició: classes de sordesa. 
  2. Conjunt d'òrgans de la veu i la parla: sistema respiratori i conceptes generals sobre la respiració. Anatomia funcional de la laringe. Mecanismes de la fonació. 
  3. Neurologia del llenguatge: anatomia funcional del còrtex cerebral. Asimetria i dominància cerebral. Lateralització del llenguatge. Model de Wernicke-Geschwind. Llenguatge i cognició. Teoria de Shannon. Trastorns de la parla i el llenguatge. 


Tema   2. L'oïda. Anatomia i fisiologia
      Materials
            T. 2. L'oïda. Anatomia i fisiologia t.2.loida.pptx 

Tema  3. Biofísica del so
      Materials
            La percepción acústica dialnet-lapercepcionacustica-4293906.pdf 
            Sons i sorolls guia_sons_i_soroll_milloraqualitatacustica.pdf 
            Tema 3. Biofísica del so t3.biofisicadelso.pdf 

Tema  4. Respiratori i estructures de la fonació
      Materials
             t.4.respiratoriiveu.pdf 

Tema  Articles de recerca
      Materials
             basesneurobiologicas...dislexia.pdf 
             percepcio?auditiva.pdf 
             evaluaciondelprocesoauditivoenninoscontranstornosdelenguaje.pdf 
             procesamientoauditivoeneltrastornoespecificodellenguaje.pdf 
             trastornosespecificosdellenguaje.estudiosconmagnetoencefalografia.pdf 
             marcadoresneurocognitivosentel-buizayotros-art.pdf 

Tema  5. Neurologia de l'audició. Transtorns d'audició
      Materials
             t.5.neurologiadelaudicioitranstrons.pdf 

Tema  6. Neurologia i transtorns del llenguatge
      Materials
             t.6.neurologiaitranstornsdelllenguatge.pptx 

Tema  1. Neurofisiologia
      Materials
            1. Neurofisiologia 1.neurofisiologia.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Estudi i treball en grup
CEM-15 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi de casos
Classes pràctiques
Seminaris tallers
CEM-25 Aprenentatge orientat a projectes
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
CEM-39 Aprenentatge cooperatiu
Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
CEM-43 Estudi de casos
Seminaris tallers
CEM-44 Aprenentatge cooperatiu
Contracte d'aprenentatge
Classes pràctiques
Seminaris tallers
CEM-62 Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes pràctiques
Classes teòriques
CEM-63 Aprenentatge orientat a projectes
Contracte d'aprenentatge
Estudi de casos
Classes pràctiques
Seminaris tallers
CET-1 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-2 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Seminaris tallers
CET-3 Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CET-4 Aprenentatge orientat a projectes
Classes pràctiques
CET-5 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CET-6 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Classes pràctiques
CET-7 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
CG-01 Aprenentatge basat en problemes
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
CG-02 Estudi de casos
Seminaris tallers
CG-04 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Seminaris tallers
CG-09 Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball en grup
CG-10 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball en grup
CG-11 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura comprova l’adquisició de les competències per part dels alumnes a través d’ímputs pràctics i teòrics.

És necessari assistir a un 80% de les classes presencials per ser avaluat.

El pes de cada una de les activitats de l’assignatura és el següent:

Activitat

% del pes

Tipus d’activitat

data

Assistència i participació a l’aula

15 %

Treball individual i col·lectiu a l’aula. Puntualitat i atenció.

Aportacions i grau d’implicació

Diàriament

Treball de recerca individual

20 %

Lectura i comentari d’articles científics i estudi de casos.

Periòdiques

Porta foli de la menció

30 %

Individual

18 de gener

Proves escrites

35 %

Individual

7 de novembre

16 de gener

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
1Proves objectives
Disseny d'activitats
3Proves objectives
Prova d'execució
27Treballs i projectes
Proves objectives
28Treballs i projectes
Proves objectives
29Treballs i projectes
Proves objectives
32Proves objectives
Autoavaluació

Bibliografia i recursos

  • Bear MF, Connors BW, Paradiso MA. (1996) Neuroscience: exploring the brain. Williams &Wilkins.
  • Junque C, Bruna O y Mataró M. (2005). Neuropsicología del Lenguaje. Masson, Barcelona.
  • Junqué C y Barroso J (2009). Manual de Neuropsicología. Madrid. SíntesisPsicología.
  • Kolb B y Whishaw I.Q (2006): Neuropsicología Humana. Ed. Médica Panamericana
  • Purves D, Auguste GJ, Fitzpatrick D, Katz LC, LaMantia AS, McNamara JO. (2001) Invitación a la neurociencia. Ed Médica Panamericana. Buenos Aires

  • Rodríguez S, Smith-Agreda JM. (1999) Anatomia de los órganos del lenguaje, visión y audición. Ed. Médica Panamericana, Buenos Aires. 

  • Seikel JA, King DW, Drumright DG. (1997) Anatomy and Physiology for speech, language and hearing. Expanded ed, Singular Publishing Group, San Diego.

  • Tirapu Ustárroz J, Ríos Lago M, Maestú Unturbe F. (2008). Manual de Neuropsicología. Barcelona. Viguera Editores.

Material didàctic

      Webs d'interès
            El color del so (2009) http://youtu.be/Xxh0Xe1Kc5Y 
            Neil Harbisson http://youtu.be/ygRNoieAnzI 
            Ones a l'entorn http://youtu.be/k0gYxCsX5KA 
            Vesalio https://www.youtube.com/watch?v=0n6L27XgoYM 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00