Jocs Motors
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Responsable
Lda. Astrid BARQUÉ - abarque@uic.es
Horari d'atenció
Els alumnes compten amb 1h d'atenció a la setmana on es poden dirigir al professorat per dubtes i consideracions diverses.
En aquesta assignatura es pretén donar els continguts necessarisper tal de poder tenir en compte el joc com a un recurs habitual a les classes d'educació física per tal d'assolir els objectius previstos a l'etapa. El joc permet desenvolupar certes habilitats motrius bàsiques de manera divertida i motivadora, per tan l'èxit d'aprenentatge és més probable. Les situacions gamificades permeten, a més, treballar aspectes socials coentre els alumnes que els donens una major riquesa de desenvolupament a tots els alumnes.
No requereix requisits previs
1. Coneix a nivell pràctic les teories de l'aprenentatge i desenvolupament d'habilitats
motrius.
2. Dóna orientacions als seus alumnes del seu propi desenvolupament motor.
3. Fomenta els beneficis de joc en les seves diferents tipologies.
4. Identifica, diferència i sap analitzar l'expressivitat corporal.
5. Promou i facilita contextos per al treball de condicionament físic; la força,
la resistència, la velocitat, la flexibilitat i la coordinació.
6. Està ben informat dels fonaments de l'educació física de base.
7. Dóna orientacions als seus alumnes, però també els dóna responsabilitat pròpia i els anima a realitzar les seves pròpies aportacions en l'activitat física.
8. Està ben informat sobre els processos de comunicació, els estils i les convencions de l'entorn social dels alumnes.
9. Promou i facilita els aprenentatges des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
10. Adapta les intervencions a les necessitats i característiques dels alumnes que presenten dificultats d'aprenentatge, d'adaptació o de handicap per a la pràctica d'activitats físiques.
11. S'esforça per obtenir una visió correcta del nivell de domini que els alumnes tenen de la matèria i dels seus sistemes de treball.
12. Sap planificar continguts de forma interdisciplinària.
13. Coneix aspectes de gestió de l'aula que tinguin relació amb les seves activitats educatives
14. Manté la planificació que els alumnes coneixen i esperen i utilitza el temps de manera adequada.
15. Comparteix informació relacionada amb el seu progrés laboral amb els seus companys de professió, i fa ús de la informació que obté dels seus companys.
16. Està familiaritzat amb els mètodes de millora educativa i de desenvolupament escolar.
17. Coopera amb l'equip del centre, les famílies i els diferents agents socials en la visió dels objectius educatius de l'escola.
18. Actua de manera ètica i responsable en l'exercici de les seves funcions.
19. Està al dia sobre els últims descobriments en els camps de la pedagogia i de la metodologia docent que incideixen en la seva pròpia pràctica docent.
20. Orienta la seva competència en el sentit de la filosofia de l'escola.
21. Integra les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament-aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional.
22. Comunica i expressa de forma correcta en la llengua d'ensenyament de manera oral i escrita.
23. Sap interpretar i integrar coneixements de documents en llengua anglesa d'aquesta matèria
24. Promou i facilita en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en la relació amb l'entorn, l'atenció a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte dóna els drets humans.
25. Coneix els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
26. Coneix els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
27. Coneix els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini i desenvolupar-la al màxim.
CONTINGUTS:
- Concepte, definicions y caracterització dels jocs motors i les activitats esportives-recreatives.
- El joc tradicional y popular
- El joc en el currículum d'Educació Física
- El problema de les classificacions i altres corrents en jocs motors: els esports alternatius i els jocs modificats.
- Metodologia i rols en el joc; funcions del professor, nivells d'intervenció, observació i registre.
- Exploració, com a professor i com a jugador, de models de les diferents tipologies.
BLOCS DE CONTINGUTS:
Hi ha 4 blocs de continguts:
- Els jocs tradicionals i populars
- El Joc en el Currículum d'Educació de física
- Esports alternatius i jocs modificats.
- Metodologia i rols en el joc; models de les diferents tipologies d’ensenyament.
L'assignatura es desenvolupa en un quadrimestre del curs, amb tres hores setmanals repartides en classes d'hora i mitja. Durant les classes presencials la professora ensenya els continguts de l’assignatura i orienta els treballs autònoms i proposa el treball que han de desenvolupar els estudiants (classes pràctiques). Els estudiants durant les classes han d'anar perfeccionant les seves habilitats i desenvolupar les seves competències de forma autònoma a través del treball cooperatiu per parelles i en grups, sota supervisió docent. Els alumnes han de completar la seva formació amb tasques de lliure elecció amb la tutoria del professor, entre d'altres, la creació i posada en pràctica d'una sessió.
En aquest apartat és important la dedicació dels alumnes a la seva formació general i de valors amb assistència a seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles activitats que, seleccionades d'acord amb el professor, completen la seva formació. Caldrà ajustar-se a la manifestació dels valors democràtics i d'igualtat tant en el treball presencial, en el treball autònom com en la seva presència o participació en activitats d'aquests tipus.
L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.
Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes.
L'avaluació continuda a es farà amb els següents percentatges de valoració:
15% assistència
20% aptitud (saber ser, saber estar)
25% exposicions activitat en grup
25% elaboracions sessions didàctiques
15% portafoli de recull de sessions
La donarem en mà a classe o mitjançant correu electrònic, segons els interessos de l'alumne/a