Expressió Corporal
No especificada
Responsable
En aquesta assignatura s'atenen els factors expressius de l'activitat física i la relació del moviment amb la creativitat, l'art i l'estètica. Pel que el seu coneixement exigeix l'esforç de comprendre una activitat que no es justifica en el rendiment motriu sinó en la motricitat expressiva i que per la seva excepcionalitat en el currículum de la Ciències de l'Activitat Física i l'Esport s'ha d'afrontar des d'un nivell bàsic.
Aquesta matèria contempla en la seva metodologia la possibilitat del desenvolupament autònom de les competències, valorant en els alumnes la gestió personal de la formació i l'experiència com un valor que ha de ser tingut en compte.
Es tracta d'una assignatura pràctica. Per tant, l'alumnat haurà d'anar vestit amb roba còmode i sense sabates o calçat especial de sola fina, per tal d’entrar més en contacte amb el propi moviment, el cos i l'espai. En cas de no portar un equipament adequat, no es podran realitzar les sessions de manera pràctica.
Si un alumne està incapacitat de manera justificada per a dur a terme les activitats de moviment, s’haurà d’assistir a classe i prendre nota.
Tema 1 PRESA DE CONTACTE
Tema 2 EL RITME
Tema 3 DANSA I BALL
Tema 4 DRAMATITZACIÓ I ESCENIFICACIÓ
Tema 5 UNITATS DIDÀCTIQUES
L'assignatura es desenvolupa en un semestre del curs, amb tres hores setmanals repartides en classes d'hora i mitja. Durant les classes presencials el professor ensenya els continguts de l'assignatura i orienta els treballs autònoms i proposa el treball que han de desenvolupar els estudiants (classes pràctiques). Els estudiants durant les classes han d'anar perfeccionant les seves habilitats i desenvolupar les seves competències de forma autònoma a través del treball cooperatiu per parelles i en grups, sota supervisió docent. Els alumnes han de completar la seva formació amb tasques de lliure elecció que desenvolupen de forma autònoma i amb la tutoria del professor, entre d'altres, la creació i posada en pràctica d'una sessió.
En aquest apartat és important la dedicació dels alumnes a la seva formació general i de valors amb assistència a seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles activitats que, seleccionades d'acord amb el professor, completen la seva formació. Caldrà ajustar-se a la manifestació dels valors democràtics i d'igualtat tant en el treball presencial, en el treball autònom com en la seva presència o participació en activitats d'aquests tipus.
Durant el curs es dur a terme un procés continuat d'avaluació, recolzat en alguns casos en l'ús de la intranet i dels materials penjats.
L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.
Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes. Durant el seu desenvolupament es valoren les activitats següents:
AVALUACIÓ CONTÍNUA (40%)
Aquesta nota suposa el 40% de la nota final, per la qual cosa el valor màxim de la nota suposa 4 punts del total.
- Aptitud: (10%)
Saber ser, saber estar: La Facultat d’Educació, per l’especial responsabilitat social que impregna la seva feina, té molt en consideració que l’alumnat que surt amb el títol de mestre sigui apte. En aquesta aptitud, es valora de forma transversal el ‘saber ser’ i el ‘saber estar’.
- Aportacions: (20%)
La selecció de tasques és voluntària i aquestes han de ser seleccionades entre les que proposa el professor o dissenyades pels alumnes en funció dels seus interessos. Són activitats en què l'alumne ha de mostrar iniciativa en el desenvolupament de tasques pràctiques, lectures i altres.
Les tasques engloben qüestions (preguntes, anàlisi, pràctiques, lectures...) que es proposen al llarg del semestre.
S’avaluarà al mateix temps, la creativitat i la implicació dins les propostes dirigides a classe, tant de la mestra com dels propis alumnes.
El valor màxim d’aquest apartat és de 2 punts sobre la nota final.
- Assistència: (10%)
Es regularà a través de la signatura individual a l’inici de les sessions.
TASQUES (60%)
Són les activitats que es dissenyen al llarg del semestre per a demostrar la competència en l'ús conceptual i aplicat dels continguts teòrics i pràctics. Aquestes tasques es desenvolupen en les classes que es disposen per a això o en horari autònom.
Les tasques suposen el 60% de la nota del curs, per la qual cosa el valor màxim d’aquest apartat són 6 punts sobre el total de la nota.
Es divideixen de la següent manera:
20% portafoli: Es tracta d’un recull de les sessions que s’han dut a terme a classe. Es pot ampliar, segons voluntat de l’alumne, amb els comentaris de lectures i aportacions pràctiques.
20% Unitat Didàctica: elaboració i posada en pràctica d’una sessió pràctica d’expressió corporal, emmarcada i justificada dins un context d’una Unitat Didàctica.
10% creació grupal
10% creació individual
Per tal de superar l’assignatura, els alumnes hauran d’entregar i participar en les tasques citades anteriorment.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
grau de participació disseny d'activitats presentació d'un treball en grup registre de conductes i observacions portfoli |
BIBLIOGRAFIA EXPRESSIÓ CORPORAL
PORTADA | TÍTOL | AUTORS | ANY | EDITORIAL | RESUM |
* | Expresión corporal y danza | Cartañer Balcells, Marta | 1ª Edición: 2002 | Inde | Constituye una aproximación a la expresividad corporal poniendo énfasis en la danza. Expone cómo el lenguaje corporal permite unir el mundo exterior con el mundo interior. |
* | Didáctica de la Expresión Corporal | Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki | 1ª Edición: 2006 | Inde | Como continuación de su anterior libro -Los Contenidos de Expresión Corporal-, los autores porponen aquí procedimientos prácticos para solucionar el contenido de la Expresión Corporal en la Educación Física de una forma rigurosa y pedagógica. |
* | La expresión corporal | Montesinos Ayala, Diego | 1ª Edición: 2004 | Inde | Fruto del trabajo y la investigación, el autor aborda la enseñanza de la expresión corporal con la creación del método natural evolutivo. Nos ofrece fundamentos y propuestas prácticas. |
* | Los contenidos de Expresión Corporal | Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki | 1ª Edición: 2005 | Inde | Se propone una sistematización de contenidos de Expresión Corporal ejemplificada con actividades para la educación física a partir de un trabajo de investigación documental y de campo. |
* | Desarrollo de la expresividad corporal | Arteaga, Milagros; Viciana, Virginia; Conde, Julio | 1ª Edición: 1997 | Inde | Obra que contextualiza la expresión corporal, dentro del actual Sistema Educativo, desde una visión globalizadora. Desarrolla los contenidos de desinhibición y representación, y aporta consideraciones básicas para llevar a cabo una adaptación de las propuestas al proceso evolutivo del niño. |
BIBLOGRAFIA SOBRE DANSA A L’ESCOLA:
PORTADA | TÍTOL | AUTORS | ANY | EDITORIAL | RESUM |
* | Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela (libro+DVD) | Renobell Soler, Gemma | 1ª Edición: 2009 | Inde | Es una propuesta educativa sobre la danza, el movimiento y la expresión corporal. Todas las actividades se presentan en fichas de trabajo (101) con el soporte de un DVD grabado a partir de situaciones reales. |
* | Las canciones motrices II (libro + CD) | Conde, José Luis; Martín, Carmen; Viciana, Virginia | 1ª Edición: 1998 | Inde | Constituye la continuación de la primera obra. Proporciona un repertorio de nuevas canciones sencillas y motivantes. Con carácter globalizador integra las áreas de expresión corporal, la música y el lenguaje. Se complementa con un CD. |
* | Las canciones motrices (libro +CD) | Conde, José Luis; Martín, Carmen; Viciana, Virginia | 1ª Edición: 1997 Última edición: 2010 |
Inde | Se intenta mostrar al profesorado cómo, desde la acción y la actividad lúdica, se pueden aunar contenidos de áreas diferentes como la expresión corporal, el área musical y el área del lenguaje. Proporciona un repertorio de canciones sencillo y atractivo. Como soporte auditivo, se complementa con un CD. |
Educació en rítmica
SUPORT AUDITIU:
WEBS:
www.dalcroze.ch
www.fier.com
www.ritmicadalcroze.com
www.joanllongueres.com
Teatre Social
BOAL, Augusto. Juegos para actores y no actores, Revisión ampliada y revisada. Alba editorial (Llibreria Milla, c/Santa Pau, Barcelona).
MANTOVANI, Alfredo. Didàctica de la dramatització, Juegos para un taller de teatro. (Llibreria Milla, c/Santa Pau, Barcelona)
WEBS:
Educació per la pau
Dansa i música