Assignatura

Expressió Corporal

  • codi 10177
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

No especificada

Professorat

Responsable

Presentació

 

En aquesta assignatura s'atenen els factors expressius de l'activitat física i la relació del moviment amb la creativitat, l'art i l'estètica. Pel que el seu coneixement exigeix l'esforç de comprendre una activitat que no es justifica en el rendiment motriu sinó en la motricitat expressiva i que per la seva excepcionalitat en el currículum de la Ciències de l'Activitat Física i l'Esport s'ha d'afrontar des d'un nivell bàsic.

 

Aquesta matèria contempla en la seva metodologia la possibilitat del desenvolupament autònom de les competències, valorant en els alumnes la gestió personal de la formació i l'experiència com un valor que ha de ser tingut en compte.

 

Requisits previs

Es tracta d'una assignatura pràctica. Per tant, l'alumnat haurà d'anar vestit amb roba còmode i sense sabates o calçat especial de sola fina, per tal d’entrar més en contacte amb el propi moviment, el cos i l'espai. En cas de no portar un equipament adequat, no es podran realitzar les sessions de manera pràctica. 

Si un alumne està incapacitat de manera justificada per a dur a terme les activitats de moviment, s’haurà d’assistir a classe i prendre nota.

 

 

Objectius

  1. Desenvolupar i obtenir uns coneixements bàsics corporals, igual que un llenguatge expressiu i gestual harmoniós.
  2. Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
  3. Reproduir o improvisar gestos mitjançant la imitació.
  4. Actuar sense inhibició en moviments espontanis i suggerits.
  5. Representar objectes, accions, situacions, oficis, etc. Individualment o  en grup.
  6. Mostrar interès per comunicar amb el propi cos.
  7. Participar activament i respectar les actuacions dels altres.
  8. Adquirir valors artístics de qualitat en relació al moviment corporal i la seva expressió.
  9. Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’autoimatge, l’autoestima i l’autoconfiança.
  10. Fomentar el treball en grup, en parelles i individual.
  11. Descobrir les bases dels 4 apartats de l’expressió corporal que treballarem a l’assignatura.
  12. Obtenir recursos com a pedagogs en l’àmbit de l’expressió corporal.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
  • CEM-08 - Promoure accions d'educació en valors orientades a la preparació d'una ciutadania activa i democràtica.
  • CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
  • CEM-56 - Adquirir recursos per fomentar la participació al llarg de la vida en activitats musicals i plàstiques dins i fora de l'escola.
  • CEM-62 - Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la seva gestió.
  • CEM-63 - Conèixer i aplicar els processos d'interacció i comunicació a l'aula, i dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar un clima a d'aula que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
  • CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-06 - Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Continguts

  • Experimentació del cos i el moviment com instruments d’expressió i comunicació.
  • Utilització d’objectes i materials com a instruments d’expressió i comunicació.
  • Adequació del moviment a estructures espacio-temporals.
  • Expressió d’emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.
  • Representació de personatges, objectes i situacions.
  • Participació en la realització de balls, danses i coreografies senzilles.
  • Participació en la creació i interpretació de situacions que suposin comunicació corporal.
  • Valoració i apreciació de les diferents formes d’expressar-se.
  • Creativitat motora.
  • Creació d’una sessió i desenvolupament d’aquesta.


Tema 1 PRESA DE CONTACTE

Tema 2 EL RITME

Tema 3 DANSA I BALL

Tema 4 DRAMATITZACIÓ I ESCENIFICACIÓ

Tema 5 UNITATS DIDÀCTIQUES

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'assignatura es desenvolupa en un semestre del curs, amb tres hores setmanals repartides en classes d'hora i mitja. Durant les classes presencials el professor ensenya els continguts de l'assignatura i orienta els treballs autònoms i proposa el treball que han de desenvolupar els estudiants (classes pràctiques). Els estudiants durant les classes han d'anar perfeccionant les seves habilitats i desenvolupar les seves competències de forma autònoma a través del treball cooperatiu per parelles i en  grups, sota supervisió docent. Els alumnes han de completar la seva formació amb tasques de lliure elecció que desenvolupen de forma autònoma i amb la tutoria del professor, entre d'altres, la creació i posada en pràctica d'una sessió.
En aquest apartat és important la dedicació dels alumnes a la seva formació general i de valors amb assistència a seminaris, activitats acadèmiques, tallers i aquelles activitats que, seleccionades d'acord amb el professor, completen la seva formació. Caldrà ajustar-se a la manifestació dels valors democràtics i d'igualtat tant en el treball presencial, en el treball autònom com en la seva presència o participació en activitats d'aquests tipus.
Durant el curs es dur a terme un procés continuat d'avaluació, recolzat en alguns casos en l'ús de la intranet i dels materials penjats.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

 

 

L'avaluació és exclusiva per aquells alumnes que opten per l'assistència a classe de manera contínua, ja que es tracta d’una assignatura pràctica.

 

Per a aprovar per avaluació contínua cal assistir a un mínim d'un 80% de les classes. Durant el seu desenvolupament es valoren les activitats següents:

 

  

 

AVALUACIÓ CONTÍNUA (40%)

 

Aquesta nota suposa el 40% de la nota final, per la qual cosa el valor màxim de la nota suposa 4 punts del total.

 

 

 

-       Aptitud: (10%)

 

Saber ser, saber estar: La Facultat d’Educació, per l’especial responsabilitat social que impregna la seva feina, té molt en consideració que l’alumnat que surt amb el títol de mestre sigui apte. En aquesta aptitud, es valora de forma transversal el ‘saber ser’ i el ‘saber estar’.

 

 

 

-       Aportacions: (20%)

 

La selecció de tasques és voluntària i aquestes han de ser seleccionades entre les que proposa el professor o dissenyades pels alumnes en funció dels seus interessos. Són activitats en què l'alumne ha de mostrar iniciativa en el desenvolupament de tasques pràctiques, lectures i altres.

 

Les tasques engloben  qüestions (preguntes, anàlisi, pràctiques, lectures...) que es proposen al llarg del semestre. 

 

S’avaluarà al mateix temps, la creativitat i la implicació dins les propostes dirigides a classe, tant de la mestra com dels propis alumnes.

 

 El valor màxim d’aquest apartat és de 2 punts sobre la nota final.

 

 

 

-       Assistència: (10%)

 

Es regularà a través de la signatura individual a l’inici de les sessions.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TASQUES (60%)

 

 

 

Són les activitats que es dissenyen al llarg del semestre per a demostrar la competència en l'ús conceptual i aplicat dels continguts teòrics i pràctics. Aquestes tasques es desenvolupen en les classes que es disposen per a això o en horari autònom.

 


 Les tasques suposen el 60% de la nota del curs, per la qual cosa el valor màxim d’aquest apartat són 6 punts sobre el total de la nota.

 

 

 

Es divideixen de la següent manera:

 

20% portafoli: Es tracta d’un recull de les sessions que s’han dut a terme a classe. Es pot ampliar, segons voluntat de l’alumne, amb els comentaris de lectures i aportacions pràctiques.

 

20% Unitat Didàctica: elaboració i posada en pràctica d’una sessió pràctica d’expressió corporal, emmarcada i justificada dins un context d’una Unitat Didàctica.

 

10% creació grupal

 

10% creació individual

 

 

 

 Per tal de superar l’assignatura, els alumnes hauran d’entregar i participar en les tasques citades anteriorment.

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
grau de participació
disseny d'activitats
presentació d'un treball en grup
registre de conductes i observacions
portfoli

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA EXPRESSIÓ CORPORAL

 

PORTADA TÍTOL AUTORS ANY EDITORIAL RESUM
* Expresión corporal y danza Cartañer Balcells, Marta 1ª Edición: 2002 Inde Constituye una aproximación a la expresividad corporal poniendo énfasis en la danza. Expone cómo el lenguaje corporal permite unir el mundo exterior con el mundo interior.
* Didáctica de la Expresión Corporal Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki 1ª Edición: 2006 Inde Como continuación de su anterior libro -Los Contenidos de Expresión Corporal-, los autores porponen aquí procedimientos prácticos para solucionar el contenido de la Expresión Corporal en la Educación Física de una forma rigurosa y pedagógica.
* La expresión corporal Montesinos Ayala, Diego 1ª Edición: 2004 Inde Fruto del trabajo y la investigación, el autor aborda la enseñanza de la expresión corporal con la creación del método natural evolutivo. Nos ofrece fundamentos y propuestas prácticas.
* Los contenidos de Expresión Corporal Learreta, Begoña; Sierra, Miguel Ángel; Ruano, Kiki 1ª Edición: 2005 Inde Se propone una sistematización de contenidos de Expresión Corporal ejemplificada con actividades para la educación física a partir de un trabajo de investigación documental y de campo.
* Desarrollo de la expresividad corporal Arteaga, Milagros; Viciana, Virginia; Conde, Julio 1ª Edición: 1997 Inde Obra que contextualiza la expresión corporal, dentro del actual Sistema Educativo, desde una visión globalizadora. Desarrolla los contenidos de desinhibición y representación, y aporta consideraciones básicas para llevar a cabo una adaptación de las propuestas al proceso evolutivo del niño.




BIBLOGRAFIA SOBRE DANSA A L’ESCOLA:

PORTADA TÍTOL AUTORS ANY EDITORIAL RESUM
* Todo lo que hay que saber para bailar en la escuela (libro+DVD) Renobell Soler, Gemma 1ª Edición: 2009 Inde Es una propuesta educativa sobre la danza, el movimiento y la expresión corporal. Todas las actividades se presentan en fichas de trabajo (101) con el soporte de un DVD grabado a partir de situaciones reales.
* Las canciones motrices II (libro + CD) Conde, José Luis; Martín, Carmen; Viciana, Virginia 1ª Edición: 1998 Inde Constituye la continuación de la primera obra. Proporciona un repertorio de nuevas canciones sencillas y motivantes. Con carácter globalizador integra las áreas de expresión corporal, la música y el lenguaje. Se complementa con un CD.
* Las canciones motrices (libro +CD) Conde, José Luis; Martín, Carmen; Viciana, Virginia 1ª Edición: 1997
Última edición: 2010
Inde Se intenta mostrar al profesorado cómo, desde la acción y la actividad lúdica, se pueden aunar contenidos de áreas diferentes como la expresión corporal, el área musical y el área del lenguaje. Proporciona un repertorio de canciones sencillo y atractivo. Como soporte auditivo, se complementa con un CD.




Educació en rítmica

  • BACHMANN, Marie-Laure. La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Ed. Pirámide, 1998.
  • LLONGUERES, Joan. El ritme. Editorial DINSIC, Barcelona.
  • TRIAS, Núria. Jocs rítmics I i II. Edicions Pilar Llongueres, Barcelona.
  • TRIAS, Núria; PÉREZ, Susana. Jocs de música I expressió corporal. Editorial Perramon, Barcelona.
  • VANDERSPAR, Elisabeth. Manual Jaques-Dalcroze. Ed. Pilar Llongueres, 1990.
  • WITSCHI, brigitte; CARDONER, Maria Mercè. Cançons i jocs de nens. DL: B-47.550-2009.



SUPORT AUDITIU:

  • CD LA RÍTMICA A L'ESCOLA
    Educació infantil
    Eugenia Arus i Susana Pérez
    Ins. Joan Llongueres-Dinsic


WEBS:
www.dalcroze.ch
www.fier.com
www.ritmicadalcroze.com
www.joanllongueres.com


Teatre Social

 

    • BOAL, Augusto. Juegos para actores y no actores, Revisión ampliada y revisada. Alba editorial (Llibreria Milla, c/Santa Pau, Barcelona).

    • MANTOVANI, Alfredo. Didàctica de la dramatització, Juegos para un taller de teatro. (Llibreria Milla, c/Santa Pau, Barcelona)

WEBS:

www.marabal.org

www.patothom.org

www.trans-formas.com

www.impactateatre.org/

 

Educació per la pau

 

  • BANDA, Alfons. Educació per la Pau, Barcelona, Barcanova, 1991.
  • BENSON, Bernard: El llibre de la pau, Editorial Claret, Barcelona.
  • BARBEITO, Cécile; CAIRETA, Marina. Jocs de pau. Caixa d’eines per educar per una cultura de pau., Madrid: Ed. Catarata, 2008.
  • CASCÓN; Paco i Beristáin; Carlos M. La alternativa del juego I. Juegos y dinámicas de educación para la paz, Los libros de la Catarata, 1998.
  • Dumé, Maria Àngels i Soler, Antoni. Educació per la Pau, Geografia dels conflictes, Editorial Claret, Barcelona, 1996.
  • Fisas, Vicenç. Cultura de paz y gestión de conflictos, Barcelona, Icaria /UNESCO, 1998.
  • Girard K; Koch S.J. Resolución de conflictos en las escuelas. Manual para educadores. Ed. Granica, 1997.
  • Lederach, John Paul. El abecé de la paz y los conflictos. Educar para la paz, Madrid, Los libros de la Catarata, 2000.
  • Soler i Ricart, Antoni. Això és la cultura de pau, Barcelona, Mediterrània, 2001.


Dansa i música

  • EL GALOP. Danses catalanes i jocs dansats. 4ª Ed. Barcelona: Altafulla. 2003.

 

  • FOX, Maria (1981). Danza, Experiencia de vida. Buenos Aires: Paidós.
  • GAIL NEARY, Herman; HOLLINGSWORTH, Patricia. Kinetic Kaleidoscope. Exploring Movement and energy in the Visual Arts, University School at TU, Tucson, 1992.
  • GRISS, Susan. Minds in Motion, A Kinesthetic Approach to Teaching Elementary Curriculum. Heinemann, Portsmouth, 1998.
  • LE BOULCH, Jean (1997). El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona:Paidotribo.
  • L’ESQUITX. 29 cançons, jocs I danses per als més petits. 2ª Ed, Barcelona: DINSIC Publicacions Musicals, 2007.
  • MAIDEU, Joaquim. Assaig. Cançons i exercicis. 2ª Ed. Barcelona: Eumo. 2001.
  • MARRAZO, Mario Teofilo (1975). Mi cuerpo es mi lenguaje. Expresión corporal de la danza..
  • SUESA, Susanna; GIMÉNEZ, Toni. En dansa. Danses cantades tradicionals per a la mainada. Barcelona: Editorial Cruïlla. 2007
  • VAHOS JIMENEZ, Oscar (1977). Danza ensayos. Modellín: Producciones infinito.
  • ZINERMANN, Susana. El laboratorio de danza y movimiento creativo. Buenos Aires, Ed. Humanitos, 1983.

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00