Periodisme Judicial
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà,
Responsable
En els darrers anys assistim a un augment del periodisme de tribunals. Els escàndols en temes de corrupció juntament amb una persistència en judicialitzar l'àmbit polític han provocat que les notícies sobre successos com crims o robatoris abandonin els espais de la secció de Societat en molts mitjans per a ser portada o, fins i tot, marcar l'agenda política de les principals administracions. No hi ha dubte que el Periodisme Judicial ha entrat en una nova era en la qual el seu tradicional caràcter reposat, amb informacions sensibles que han de ser contrastades diverses vegades, topa amb la immediatesa de les xarxes socials i dels mitjans electrònics. És en aquest canvi quan els periodistes han de tenir sòlids coneixements de les rutines i el llenguatge judicial per poder oferir una resposta ràpida, eficaç i veraç ja que tracten informació sensible per afectar a temes com l'honor, la reputació i la llibertat de les persones.
Cap
Els alumnes aprendran a saber interpretar una resolució judicial (sentència, interlocutòria, providència) o de qualsevol altre actor de l'administració de Justícia (fiscals, advocats ...). A més coneixeran a posar cada un d'aquests escrits en el context de l'actualitat, no només en casos de corrupció sinó en altres com violència domèstica o delictes contra el patrimoni, per apropar-se a les rutines dels mitjans de comunicació. També aprendran a distingir el paper i les atribucions de cadascuna de les branques del Dret, dels protagonistes d'aquest tipus d'informació (des del jutge la víctima) així com millorar la redacció a partir de la interpretació d'un llenguatge tan particular com el judicial. Coneixeran el que és la jurisdicció penal, (principalment), la civil, la social o la laboral, així com tots els tipus d'instàncies que hi ha i diferenciar els òrgans judicials de cada una d'ellas.
Les classes seran totalment pràctiques perquè els alumnes puguin veure la forma de treballar dels mitjans de comunicació. Rebran la informació a partir d'una font documental i faran la notícia a classe, en permanent diàleg amb el professor i amb la resta de companys. No només servirà per resoldre dubtes respecte a temes ètics sobre el paper de les víctimes, la doble victimització o la personificació dels actors que subministren les resolucions sinó també veurem com una resolució pot ser replicada per actors aliens al món judicial el que la converteix en part de l'agenda de l'actualitat. En aquest punt s'incidirà en explicar els accessos a les fonts d'informació així com les conseqüències d'aquest tipus de notícies, no només per la importància del medi sinó també per la seva afectació a la imatge pública dels implicats.
Un cop apresa les normes més elementals que fa a la redacció de les notícies ens endinsarem en altres gèneres periodístics com la crònica o el reportatge, cadascun amb les seves pròpies particularitats. Tampoc ens oblidarem de veure els diversos enfocs que els mitjans fan de cadascuna de les notícies de tribunals tenint en compte la seva ideologia malgrat que es tracti d'una única resolució judicial. Aprendran a reconèixer, gràcies a la pràctica, els elements més noticiables així com redactar perquè el públic ho entengui.
S'intensificarà la lectura, comprensió i redacció a l'aula de cada resolució judicial ja que moltes seran complexes i llargues. Les classes de tres hores permeten simular un espai en una redacció amb tots els seus condicionants, com el temps, ja que de vegades estem obligats a treballar contrarellotge. Les pràctiques seran individuals tot i que les redaccions. Les correccions i comentaris a aquests exercicis es faran en grup per fomentar la participació i l'assimilació de millores. També treballarem amb exemples pràctics les funcions de cada actor judicial així com la possibilitat de treure informació de cada un d'ells. A més s'abordaran casos mediàtics (Nóos, Palau, 3%, Marta del Catillo, 9-N ....) que han generat un ampli seguiment en els mitjans fins al punt d'oferir l'emissió del senyal del judici en directe per televisió , una cosa molt poc habitual en la història de la Judicatura espanyola.
Els alumnes hauran de lliurar dues pràctiques puntuables que hauran de fer a casa a partir d'una resolució de l'àmbit de la justícia. Comptaran el 40% de la nota i l'examen pràctic al final de l'assignatura serà l'altre 40%. El 20% restant dependrà de la seva participació a classe, la predisposició, la capacitat i, sobretot, l'evolució de l'alumne. Hi haurà uns mínims com l'ortografia o el seu coneixement de l'actualitat encara que el més important en les 10 sessions serà l'assimilació de continguts i la capacitat d'expressar-los en un gènere periodístic. En segona convocatòria s'haurà d'aprovar la part suspesa, tant amb la presentació dels treballs demanats en el curs (50%) com amb l'examen de recuperació (50%).
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Examen Final Treballs en grup Treballs Individuals | 40 |
‘Levantando el velo: Manual de Periodismo Judicial’. Javier Gómez Bermudez y Elisa Beni Uzabal Inversiones Editoriales Dossat-2000
‘Manual de Periodismo Judicial’. José María Calero, Javier Ronda, Editorial Historia y Contenidos Grupo de Investigación en Estructura Universidad de Sevilla año 2000
‘Periodismo de Sucesos’ Montse Quesada Editorial Síntesis, colección periodismo especializado 2007
‘Tras el suceso’ Enrique Rubio Planeta Barcelona 1956.
Fotocòpies a classe