Assignatura

Periodisme Judicial

  • codi 10221
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat

Presentació

En els darrers anys assistim a un augment del periodisme de tribunals. Els escàndols en temes de corrupció juntament amb una persistència en judicialitzar l'àmbit polític han provocat que les notícies sobre successos com crims o robatoris abandonin els espais de la secció de Societat en molts mitjans per a ser portada o, fins i tot, marcar l'agenda política de les principals administracions. No hi ha dubte que el Periodisme Judicial ha entrat en una nova era en la qual el seu tradicional caràcter reposat, amb informacions sensibles que han de ser contrastades diverses vegades, topa amb la immediatesa de les xarxes socials i dels mitjans electrònics. És en aquest canvi quan els periodistes han de tenir sòlids coneixements de les rutines i el llenguatge judicial per poder oferir una resposta ràpida, eficaç i veraç ja que tracten informació sensible per afectar a temes com l'honor, la reputació i la llibertat de les persones.

Requisits previs

Cap

Objectius

Els alumnes aprendran a saber interpretar una resolució judicial (sentència, interlocutòria, providència) o de qualsevol altre actor de l'administració de Justícia (fiscals, advocats ...). A més coneixeran a posar cada un d'aquests escrits en el context de l'actualitat, no només en casos de corrupció sinó en altres com violència domèstica o delictes contra el patrimoni, per apropar-se a les rutines dels mitjans de comunicació. També aprendran a distingir el paper i les atribucions de cadascuna de les branques del Dret, dels protagonistes d'aquest tipus d'informació (des del jutge la víctima) així com millorar la redacció a partir de la interpretació d'un llenguatge tan particular com el judicial. Coneixeran el que és la jurisdicció penal, (principalment), la civil, la social o la laboral, així com tots els tipus d'instàncies que hi ha i diferenciar els òrgans judicials de cada una d'ellas.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 CG - Capacitat d'autoavaluació i autoordenació professional
  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 03 CG - Capacitat per treballar en equip
  • 14 CE - Capacitat de planificar recursos tècnics i humans
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 18 CE - Capacitat per detectar fets noticiables
  • 27 CE - Capacitat per entendre i treballar amb els diferents agents de la professió periodística
  • 29 CE - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats periodístics
  • 36 CE - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col•loquials i cultes
  • 37 CE - Coneixement i domini de les diferents tècniques per contrastar la informació
  • 43 CE - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
  • 47 CE - Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió estratègica del discurs corporatiu
  • 53 CE - Capacitat per conèixer àmbits especialitzats de la professió periodística

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneixeran els recursos i les dinàmiques professionals pròpies de les diferents àrees d'especialització periodística.
  • Podran realitzar tasques de comunicació corporativa en entitats dels àmbits especialitzats que integren el mòdul.
  • Analitzaran i entendran les claus de l'actualitat d'aquells sectors corresponents a les especialitzacions periodístiques ofertes al mòdul.
  • Adaptar les actituds i aptituds pròpies de la tasca periodística a productes o projectes determinats per una àrea d'especialització determinada.

Continguts

Les classes seran totalment pràctiques perquè els alumnes puguin veure la forma de treballar dels mitjans de comunicació. Rebran la informació a partir d'una font documental i faran la notícia a classe, en permanent diàleg amb el professor i amb la resta de companys. No només servirà per resoldre dubtes respecte a temes ètics sobre el paper de les víctimes, la doble victimització o la personificació dels actors que subministren les resolucions sinó també veurem com una resolució pot ser replicada per actors aliens al món judicial el que la converteix en part de l'agenda de l'actualitat. En aquest punt s'incidirà en explicar els accessos a les fonts d'informació així com les conseqüències d'aquest tipus de notícies, no només per la importància del medi sinó també per la seva afectació a la imatge pública dels implicats.

Un cop apresa les normes més elementals que fa a la redacció de les notícies ens endinsarem en altres gèneres periodístics com la crònica o el reportatge, cadascun amb les seves pròpies particularitats. Tampoc ens oblidarem de veure els diversos enfocs que els mitjans fan de cadascuna de les notícies de tribunals tenint en compte la seva ideologia malgrat que es tracti d'una única resolució judicial. Aprendran a reconèixer, gràcies a la pràctica, els elements més noticiables així com redactar perquè el públic ho entengui.


S'intensificarà la lectura, comprensió i redacció a l'aula de cada resolució judicial ja que moltes seran complexes i llargues. Les classes de tres hores permeten simular un espai en una redacció amb tots els seus condicionants, com el temps, ja que de vegades estem obligats a treballar contrarellotge. Les pràctiques seran individuals tot i que les redaccions. Les correccions i comentaris a aquests exercicis es faran en grup per fomentar la participació i l'assimilació de millores. També treballarem amb exemples pràctics les funcions de cada actor judicial així com la possibilitat de treure informació de cada un d'ells. A més s'abordaran casos mediàtics (Nóos, Palau, 3%, Marta del Catillo, 9-N ....) que han generat un ampli seguiment en els mitjans fins al punt d'oferir l'emissió del senyal del judici en directe per televisió , una cosa molt poc habitual en la història de la Judicatura espanyola.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Classe Magistral. A les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1
  • Meeting Point. S'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,4
  • Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. A les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0,4
  • Focused Praxis. Lliurament periòdica d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies. 1,2

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els alumnes hauran de lliurar dues pràctiques puntuables que hauran de fer a casa a partir d'una resolució de l'àmbit de la justícia. Comptaran el 40% de la nota i l'examen pràctic al final de l'assignatura serà l'altre 40%. El 20% restant dependrà de la seva participació a classe, la predisposició, la capacitat i, sobretot, l'evolució de l'alumne. Hi haurà uns mínims com l'ortografia o el seu coneixement de l'actualitat encara que el més important en les 10 sessions serà l'assimilació de continguts i la capacitat d'expressar-los en un gènere periodístic. En segona convocatòria s'haurà d'aprovar la part suspesa, tant amb la presentació dels treballs demanats en el curs (50%) com amb l'examen de recuperació (50%).

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen Final
Treballs en grup
Treballs Individuals
40

Bibliografia i recursos

‘Levantando el velo: Manual de Periodismo Judicial’. Javier Gómez Bermudez y Elisa Beni Uzabal Inversiones Editoriales Dossat-2000

‘Manual de Periodismo Judicial’. José María Calero, Javier Ronda, Editorial Historia y Contenidos Grupo de Investigación en Estructura Universidad de Sevilla año 2000

‘Periodismo de Sucesos’ Montse Quesada Editorial Síntesis, colección periodismo especializado 2007

‘Tras el suceso’ Enrique Rubio Planeta Barcelona 1956.

Fotocòpies a classe

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00