Reeducació Postural Mézières
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català,
Sem.1 | DJ | 12:00 14:00 | ||
Sem.1 | DV | 12:00 14:00 |
Responsable
MsU Juan Ramón REVILLA - jrevilla@uic.es
Horari d'atenció
Professor Juan Ramón Revilla Gutiérrez
jrevilla@uic.es
La introducció al coneixement de les cadenes miofascials és essencial per poder realitzar una fisioteràpia fonamentada als conceptes de salut global, cada cop més estesos en la pràctica diària del fisioterapeuta. L'abordatge dels trastorns de l'estàtica i les seves conseqüències, requereix uns coneixements anatòmics i biomecànics ben precisos. Per poder realitzar una teràpia global mitjançant el reequilibri de les cadenes miofascials, és necessari millorar la capacitat d'observació de la postura, la palpació dels elements ossis i musculars, i comprendre els fonaments teòrics de la fisiologia d'aquest sistema i la seva relació neuromuscular. La noció de globalitat ens remet al concepte d'unitat corporal, aspecte necessari per afavorir la recuperació de l'equilibri de les formes corporals i del moviment. Un dels nostres principals objectius serà la millora de la forma i la relació entre els diferents segments corporals, amb l'objectiu de millorar la funció alterada. A més de la seva acció terapèutica sobre la columna vertebral i els trastorns múscul-esquelètics dels membres, la reeducació postural en base al Mètode Mézières, té una vocació educativa i preventiva, que permet un reconeixement i reharmonització de l'esquema corporal.
L’alumne ha de conèixer i comprendre els aspectes teòrics i bases fonamentals de la fisioteràpia global i de la reeducació de la postura i el moviment, en base al Métode Mézières.
Ha d’adquirir habilitat a la pràctica de les tècniques de fisioteràpia específiques apreses. Ha de ser capaç de realitzar una valoració global de la postura, incloent-hi la valoració de les curvatures vertebrals, tipus de respiració i extensibilitat de les cadenes miofascials.
L’alumne podrà aplicar els coneixements integrats dins un tractament de fisioteràpia individual, previ diagnòstic postural global, i amb l’objectiu de tractar i prevenir els trastorns múscul-esquelètics.
1. Anàlisi de la postura i les seves alteracions.
2. Anàlisi de l’extensibilitat de les cadenes musculars.
3. La respiració i el seu rol a la postura.
4. Valoració i tractament dels desequilibris del raquis en el pla sagital: híper/hipolordosi i híper/hipocifosi.
L’alteració postural com a factor de risc del trastorn múscul-esquelètic.
Materia 7. |
CT |
0,8 |
LM, MC |
1,2,30.1,37.4, 43, 53 |
Optativas de especialización |
S T-P AAP EI |
2,8 1,8 3,6 |
LM, REP, AC, CA |
9,47,49,50,51, 10,15,29.1, 43,53 |
Avaluació de les competències generals i específiques proposades. L'avaluació es distribuirà de la següent manera:
AVALUACIÓ |
PUNTUACIÓ |
AVALUACIÓ PRÀCTICA |
0 a 10 punts |
AVALUACIÓ CONTINUA |
+1, 0, -1 (punts sobre la nota practica) |
L’avaluació teòric-pràctica es realitzarà l’últim dia de classe del seminari. Hi haurà preguntes teòriques a respondre de forma oral, i maniobres pràctiques. El criteri de puntuació anirà en funció de la correcció de la resposta, i de la indicació i qualitat de la pràctica realitzada.
Dins l’avaluació continuada es valorarà el treball d’autoavaluació, la puntualitat, el comportament, l’interès, l’actitud i la adequada realització dels exercicis pràctics. Podrà afegir o treure un punt de l’avaluació pràctica, o bé no modificar-la.
Auto-avaluació: L’alumne realitzarà un treball basat a l’anàlisi i avaluació de la postura. La informació per poder realitzar aquest treball es trobarà dins la Web. Tanmateix l’alumne podrà accedir als criteris de correcció i valoració del treball, via recerca a través d’Internet per tal que ell mateix valori la seva feina.
La realització d’aquest treball serà condició necessària per aprovar l’assignatura.
Normativa d’assistència
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Bibliografía básica
· Bessou, G. Contribución del Método Mézières al tratamiento de las alteraciones morfoestáticas y sus patologías. XIº Congreso Internacional sobre el Método Mézières Barcelona 2006. Barcelona: Ed. AMIF; 2007. 10-21.
· Denys-Struyf, G. El manual del mezierista. Tomo I y II. Barcelona: Ed. Paidotribo; 1998.
· Bertherat, T. El cuerpo tiene sus razones. Barcelona: Ed. Paidos; 1986.
· Bienfait, M. La reeducación postural por medio de las terapias manuales. Barcelona: Ed. Paidotribo; 1997.
· FISIOGLOBAL. La revista científica del Método Mézières y terapias globales. Acceso.: http://www.kinemez.com/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=107
· Fréres, M. et al. Maestros y claves de la postura. Barcelona: Ed. Paidotribo; 2000.
· Mézières, F. Originalité de la Méthode Mézières. Paris. Ed. Maloine, 1984.
· Patté, J. Las evoluciones del Método Mézières desde los orígenes de su descubrimiento. XIº Congreso Internacional sobre el Método Mézières Barcelona 2006. Barcelona: Ed. AMIF; 2007. 74-82.
· Ramírez J. Análisis, evaluación morfoestática y de la extensibilidad muscular mediante fotometría digital. XIº Congreso Internacional sobre el Método Mézières Barcelona 2006. Ed. AMIF; 2007. 19-23.
· Ramírez J. y J.R. Revilla. Análisis, evaluación morfoestática y de la extensibilidad muscular mediante fotometría digital. Actualitzacions en Fisioteràpia del Col·legi de Fisioterapeutas de Catalunya 2008; 3: 11-18.
· Revilla J.R. Armonía corporal con el Método Mézières. Rev. Cuerpomente. 2007; 178: 58-63.
· Revilla J.R. Las cadenas articulares y miofasciales en el síndrome fémoro-patelar. Análisis y tratamiento por el Método Mézières. XIº Congreso Internacional sobre el Método Mézières Barcelona 2006. Barcelona: Ed. AMIF; 2007. 42-46.
Bibliografía complementaria
· Calais-Germain B. Anatomía para el movimiento. Saint-Etienne: Ed. Blandine Calais-Germain; 1988.
· Campignon Ph. Respir-actions. Bruxelles : Ed. Philippe Campignion; 1996.
· Cittone JM. Método Mézières. Encycl. Méd. Quir. Kinés. 1999; 26-085-A-10: 8p.
· Struyf Denys G. Les chaînes musculaires et articulaires. Bruxelles : Ed. Ictgds ; 1979.
· Geismar S. Mézières, une méthode, une femme. Lyon: Ed. Josette; 1993.
· Souchard Ph.E. Postures Mézières. Paris: Ed. Maloine; 1978.
· Souchard Ph.E. Méthode Mézières. Bases scientifiques. Principes mecaniques. Tecnique. París: Ed. Maloine ; 1979.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: