Fisioteràpia en Pediatria
Mòdul: Fisioteràpia en especialitats clíniques
Matèria: Optatives d'especialització
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès,
Sem.1 | DT | 08:00 10:00 | ||
Sem.1 | DT | 10:00 12:00 |
La fisioteràpia pediàtrica és una ciència en continua evolució. Els avenços en les investigacions relacionades amb la neurofisiologia, la biomecànica, el control i l’aprenentatge motriu, el desenvolupament de les habilitats i la pràctica psicomotriu han produït una gran evolució les dues darreres dècades produint canvis importants en la pràctica pediàtrica i oferint noves perspectives teòriques i pràctiques.
El fisioterapeuta pediàtric pot tractar nens de diferents edats, des de recent nascuts fins a gairebé adults. I amb afectacions severes i de mal pronòstic (tetraparèsia espàstica, patologies neuromusculars, espina bífida, pluridiscapacitat, ...) o més lleus (torticolis muscula congènita, monoparèsia, retard en el desenvolupament motriu, etc).
Per a estar suficientment preparat cal un coneixement adequat del creixement i el desenvolupament del nen en tots els aspectes, com la formació i evolució del cos, desenvolupament motriu i psicomotriu, aspectes emocionals i motivacions del nen, aspectes de la relació del nen amb l’entorn (espai, objectes i adults).
A més cal conèixer les afectacions, patologies i discapacitats més freqüents a cada edat; el pronòstic de futur de cadascuna; l’abordatge terapèutic més adient en base a l’evidencia científica actual; les estratègies de intervenció que tenen en compte al nen en la seva globalitat i l’assessorament a la família.
Des de la vessant preventiva i assistencial cal saber realitzar una acurada valoració de cada cas per a fixar els objectius i les estratègies d’intervenció, tenint en compte el diagnòstic, l’edat i les circumstàncies personals, familiars i socioeconòmiques.
L’objectiu final sempre serà potenciar el màxim nivell de funcionalitat i autonomia del nen per a la seva vida adulta. Una intervenció adequada en cada moment del desenvolupament serà fonamental per a assolir aquest objectiu.
També cal entendre la funció del fisioterapeuta pediàtric dins d’equips interdisciplinaris i la coordinació amb altres professionals implicats en l’atenció a la infància, importants per a poder oferir una adequada atenció.
No s’estableixen.
L' assignatura pretén assolir quatre objectius bàsics:
1- Conèixer el món del nen. Centrat en el coneixement del desenvolupament psicomotriu normal i com el nen aprèn a través de les relacions amb l'entorn, el joc i els adults.
2- Conèixer les valoracions específiques utilitzades durant l´edat pediàtrica.
3- Conèixer els diferents abordatges terapèutics que es poden fer servir per tractar les diferents patologies i trastorns pediàtrics.
4- Conèixer les principals patologies i trastorns de l'edat pediàtrica, revisant aspectes bàsics com són el moment d'aparició, el tipus d'afectació, el pronòstic, els objectius de tractament i les intervencions terapèutiques que fer servir.
S'abordarà la intervenció terapèutica del fisioterapeuta com a membre d'un equip interdisciplinari i tenint en compte les diferents edats, des de l'etapa d'intervenció primerenca, fins l'etapa de la preadolescència.
Amb els coneixements adquirits l’alumne podrà valorar i sospitar la presència d’un retard o trastorn del desenvolupament
També coneixerà les alteracions i patologies més freqüents que afecten a la població pediàtrica i el seu pronòstic. Així com els objectius i l’abordatge terapèutic des de la fisioteràpia de cada patologia o trastorn, juntament amb l’abordatge terapèutic que realitzen altres professionals simultàniament.
Així mateix, li permetrà aportar, en cada moment del procés terapèutic, la informació necessària al pacient i/o a la família i assessorar-los en tot allò que, des de la vessant de la fisioteràpia, contribueix al desenvolupament de la funcionalitat, autonomia i qualitat de vida.
I finalment obtindrà coneixement dels límits de la seva actuació i, segons el cas, podrà indicar la conveniència que altres professionals intervinguin en el procés terapèutic o de diagnòstic: psicòleg, terapeuta ocupacional, tècnic ortopèdic, traumatòleg infantil, etc.
•Tema 2. Coneixement del nen
•Tema 4. Introducció a les patologies més freqüents en la població pediàtrica i les seves intervencions
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: