Assignatura

Gestió Aliances Estratègiques

  • codi 10282
  • curs 3
  • període
  • tipus op
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Professorat

Responsable

Horari d'atenció

A convenir amb l'estudiant personalment.

Presentació

Les aliances estratègiques són un instrument que les empreses poden utilitzar per mantenir i millorar la seva competitivitat, sobre tot en entorns empresarials canviants i altament complexes. En molts casos les aliances poden ser una bona eina per millorar la posició estratègica d'una empresa. Alhora, constitueixen un mode d’entrada a nous mercats internacionals.

Amb aquesta assignatura optativa es transmet una síntesi dels coneixements acumulats en les darreres dècades tant del món acadèmic com de la praxis empresarial, sobre el món de les aliances estratègiques, en un context sempre d’internacionalització de l’empresa.


Requisits previs

La docència es realitzarà en CATALÀ.

Amb tot, l'estudiant ha de ser capaç de llegir i entendre textos escrits en llengua anglesa, doncs part del material obligatori està en aquesta llengua.

Objectius

El curs té dos objectius:

1. Establir un marc conceptual per comprendre i analitzar els elements clau de les aliances entre empreses.

2. Ajudar a desenvolupar les habilitats i competències necesaries per constituir i dirigir aliances de manera exitosa.

3. Familiaritzar-se amb la metodologia del cas.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 09 - Identificar les economies emergents així com el món subdesenvolupat i analitzar les polítiques de creixement aplicades.
  • 10 - Identificar els factors del creixement econòmic a llarg termini i comprendre l'impacte de la globalització.
  • 13 - Conèixer i comprendre la terminologia i els procesos de gestió de l'empresa.
  • 19 - Analitzar variables quantificables de l'entorn econòmic i incorporar-les en la presa de decisions.
  • 26 - Ser capaç d'entendre i utilitzar els conceptes bàsics de màrqueting i les principals polítiques de l'àrea, i de comprendre l'entorn comercial en el qual operen les empreses.
  • 37 - Tenir capacitat per aplicar tècniques, mètodes i eines de gestió.
  • 39 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions: emprar la informació rellevant, aplicar els mètodos adequats i situar el problema dins el conjunt d'una organització.
  • 45 - Ser capaç de treballar amb textos acadèmics.
  • 50 - Adquirir capacitat de relacionar conceptes i fer exercicis d'anàlisi i de síntesi.
  • 54 - Ser capaç d'expressar idees i arguments de manera ordenada i coherent tant oralment com de forma escrita.
  • 60 - Assolir coneixements que afavoreixin el respecte vers altres cultures i costums.
  • 61 - Desenvolupar habilitats per tal de facilitar l'adaptació a noves situacions.
  • 65 - Adquirir la capacitat de posar en pràctica els coneixements.
  • 66 - Capacitat de recuperar i tractar informació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Entendre la racionalitat de les aliances estratègiques.

Adquisició de les habilitats i coneixements per dissenyar i gestionar una aliança empresarial.

Continguts


Tema 0 Funcionament del curs i la metodologia del cas
      0.1 Funcionament del curs
            Materials
                  Curs 2017 contingutassignaturagae_2017.pdf 
      0.2 La metodologia del cas
            Materials
                  Metodologia casos metodologiadelcas.pdf 
      0.3 Warm-up: Cas AUTOLATINA

Tema 1 La racionalitat de les aliances.
      Materials
            Lect Complementària whentothinkalliance.pdf 
            Lectura_Alliance_Advantage alliance_adv_ch_2.pdf 
            Lectura_Joint_Venturing jointventuring_cap_4.pdf 
            Tema 1 gae2017_t1_nv.pdf 
      1.1 Definicions bàsiques
      1.2 Motivacions i rendiment de l'aliança
      1.3 Les llicències
      1.4 CAS: ALPES (del llibre recomanat)
      1.5 CAS: English Case 1 (entregat en ma)

Tema 2 La selecció del soci adequat.
      Materials
            Tema 2 gae2017_t2.pdf 
      2.1 Aspectes teòrics
      2.2 CAS: LARSON EN NIGERIA (del llibre recomenat)

Tema 3 Negociació i disseny de l'aliança.
      Materials
            Tema 3 gae2017_t3.pdf 
      3.1 Aspectes teòrics
      3.2 CAS: English Case 2 (entregat en ma)

Tema 4 Implementació i management de l'aliança.
      Materials
            Tema 4 gae2017_t4.pdf 
      4.1 Aspectes teòrics
      4.2 CAS: WIL-MOR TECHNOLOGIES: ¿HAY UNA CRISIS? (del llibre recomanat)
      4.3 CAS: English Case 3 (entregat en ma)

Tema 5 Seminari de lectures.
      Materials
            Lectura 2 avoiding_blind_spots.pdf 
            Lectura 3 howtomakeajvwork_killing1982.pdf 
            Lectura 4 beamish_10.pdf 
      5.1 Seminari de lectures.
            Materials
                  Funcionament Seminari seminaridelectures2017.pdf 

Tema 6 Direcció d'aliances: casos reals: Treball d'Aliança
      6.1 L'experiència real d'un directiu d'aliances: el punt de vista del practitioner.
      6.2 Presentacions dels Treballs d'Aliança
            Materials
                  Exemple 1 de Presentació  exemple1presentacioconslutoria.pdf 
                  Exemple 2 de Presentació  exemple2presentacioconslutoria.pdf 
                  Funcionament del Treball d'Aliança treballaliancagae_2017.pdf 

Tema 7 Aportacions acadèmiques sobre JVs
      7.1 Aliances entre competidors
      7.2 Les JV des de el punt de vista de les consultores
            Materials
                  KPMG joint-ventures_kpmg_2009.pdf 
      7.3 Altres aspectes teòrics sobre les JV
            Materials
                  Paper acadèmic hennart1988.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Els objectius de l'assignatura s'assoliran per tres vies: breus explicacions del professor, discussions de casos, i lectura personal d'articles acadèmics i altres textos específics.

La metodologia del cas té un paper primordial en aquesta assignatura. L'aprenentatge i avaluació del curs depenen bàsicament de la correcta aplicació del mètode del cas per part de l’estudiant, a dos nivells: contribucions in-class i elaboració individual del informe del cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació inclou tres elements (a, b i c):

a) Participació en les classes: 40%:

1. Es valora les contribucions personals realitzades durant la discussió de cada cas. Aquestes contribucions es valoren amb l'escala: A (bona); B (adequada); C (pobre); 0 (zero) si és inexistent.

2. En cas de que existissin, també s’inclouria aquí la puntuació d’entregues curtes, exposicions orals, etc.

3. Aquesta nota de participació està ponderada per l’actitud durant el curs. Si aquesta és adequada, es multiplica per "1" la nota de la participació. I l’actitud és dolenta/negativa/inadequada, es multiplica per “0” la nota de la participació. 

b) Examen final: 15%

c) Treballs personals: 45%. Inclou dos elements, que fan la mitja aritmètica entre ells (50% cada element):

PRIMER, la nota mitja dels Informes dels Casos per treballar a casa (s’exclou la pitjor nota obtinguda), que té un pes de 50% en la puntuació de “Treballs personals”.

Entrega dels informes: els Informes dels Casos s’entreguen exclusivament per e/mail ABANS de les 23h del diumenge anterior a la classe en què es discuteix el cas: és a dir, es poden entregar en qualsevol moment entre dilluns i diumenge anterior a la classe. Un Informe entregat fora d’aquest termini computa “zero” punts.

SEGON, la nota del Treball d'Aliança: que té un pes del 50% en la nota de "Treballs Personals". S'ha d'entregar dins del termini especificat: Proposta abans del 10 març 2017 a les 20h; i el Treball abans del 5 de maig de 2017 a les 22h. Fora de termini computa zero punts.

Amb la Metodologia del Cas, l'assistència a les classes és fonamental per l'aprenentatge i pel sistema d’avaluació. Per tant, una assistència inferior al 80% de les classes de casos/teòriques (8 classes sobre 10, sense comptar les TRES darreres sessions del curs), justificada o no, comporta la qualificació final de l’assignatura de No Presentat.

Cal aprovar per separat els tres components (a, b, i c) de l'avaluació per poder superar l'assignatura. Si una o més parts no s’aprova per separat no es faran les ponderacions, i tota l’assignatura quedarà avaluada amb la qualificació de la part/s suspesa/es (en la mitja de les parts suspeses si hagués més d'una).

Segona convocatòria:

La segona convocatòria manté els percentatges a) i c) de l’avaluació continuada corresponents a la primera convocatòria en la puntuació que s’hagi obtingut. Per tant, en la segona convocatòria es repetirà solament l’examen.

Si algun estudiant no hagués entregat algun/s informe/s dels casos vistos durant el curs, o bé aquests estiguessin suspesos globalment per sota de 3,5 punts, o bé hagués assistit a menys del 80% de les classes (menys de 8 classes sense comptar les tres darreres sessions del curs), llavors se li proporcionaran nous casos per tal de poder accedir a la segona convocatòria, de manera que finalment realitzi el mateix nombre de casos que els previstos en el curs. Si algun estudiant no ha realitzat el Treball d’Aliança, haurà de realitzar-lo per poder superar la segona convocatòria.

Bibliografia i recursos

Text bàsic:

Schaan, J-L.; Kelly, M. y Tanganelli, D. (2012). Gestión de Alianzas Estratégicas: construyendo alianzas que funcionen, editorial Pirámide, Madrid.

A banda, es proporcionaran durant el curs diferents notes tècniques, articles acadèmics i altre material.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00