Assignatura

Dret Processal Penal 1

  • codi 10410
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
 Sem.1  DJ 12:00 14:00 b504

Professorat

Responsable

Dr. Carlos DE MIRANDA - cdemiranda@uic.es

Horari d'atenció

Es confereix una importància cabdal a aquest aspecte de la docència. Es busca que l’alumne se senti recolzat i motivat de cara a la resolució dels problemes que li puguin sorgir en la seva activitat d’aprenentatge de la matèria. Es prestarà especial atenció a auxiliar a l’alumne en l’aprofitament real de l’assignatura (proporcionant-li eines de treball, materials bibliogràfics i jurisprudencials addicionals, etc.). Qualsevol qüestió ha de resoldre’s amb el professor, pel que s’aconsella obtenir cita prèvia (adreçar els correus electrònics a cdemiranda@uic.es, sempre amb còpia al professor Marc Molins, mmolins@uic.es). Així mateix, tota la correspondència virtual que se’ls remeti per part del professor de l’assignatura sempre contindrà en còpia a un altre professor de l’àrea de coneixement, a fi i efecte de respectar al màxim els principis de col·legialitat i de transparència, pel quals es regeix aquest departament.

Presentació

L’alumne ja ha cursat els programes de Dret Penal, para quan es troba amb la matèria que ara ens ocupa. I ja és bo que sigui així. Primer, coneix perfectament les bases sobre la teoria general del delicte. Després, està familiaritzat amb el catàleg d’il·lícits penals. Però, si la formació es quedés aquí, la preparació dels nostres juristes seria sens dubte incompleta. Atès el brocard nulla poena, nulla culpa sine iudicio (no s’oblidi que la determinació de la culpabilitat i la imposició de penes constitueix competència exclusiva i indelegable de l’Estat), resulta ineludible passar pel procés perquè en última instancia es produeixi l’efectiva realització del Dret Penal. D’aquí la justificació –i la importància- d’aquesta assignatura. Proporciona a l’alumne les eines conceptuals i també pràctiques imprescindibles per intervenir en el procés penal de manera legalment adequada i eficaç. Possibilita al jurista en formació que pugui fer portar el Dret penal a la seva màxima expressió: el judici i la sentència.

Requisits previs

S’aconsella haver cursat prèviament l’assignatura Dret Processal 1.

Objectius

Es persegueixen els següents objectius:

(i) Conèixer l’estructura i el funcionament del sistema processal penal espanyol, així com comprendre correctament la mecànica de les principals institucions processals penals. Es pretén que l’alumne entengui la matèria perfectament, de manera que pugui enfrontar-se a la Llei, a les explicacions dels clients i a l’assimilació d’informació especialitzada sense problemes.

(ii) Saber manejar amb soltesa i sense ajuda totes i cadascuna de les institucions que conformen el procés penal declaratiu. Al final del curs, s’ha de saber redactar querelles, assistir al client –en qualitat d’investigat-, realitzar una bona defensa tècnica en seu d’instrucció i intervenir en judicis amb soltesa.

(iii) Dominar els textos legals, els seus detalls, escletxes i peculiaritats.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 - Adquirir habilitats en la presa de decisions
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 19 - Desenvolupar la capacitat de redactar escrits jurídics
  • 20 - Conèixer els aspectes bàsics de l'argumentació jurídica
  • 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
  • 25 - Adquirir habilitats per a l'accionament processal: redacció d'escrits, concreció de pretensions, utilització de formularis, etc.
  • 26 - Dominar les tècniques i formes de prova
  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Coneixerà i comprendrà els conceptes bàsics del Dret processal penal: l’objecte del procés penal, la seva estructura i el complex entramat de tipus procedimentals.

2. Coneixerà, identificarà i comprendrà les diferents fases del procés penal declaratiu, els mitjans de prova, així com el sistema de recursos.

3. Haurà adquirit habilitats en la comunicació oral i escrita.

4. Haurà desenvolupat habilitats en la resolució de conflictes jurídics relacionats amb els continguts del mòdul.

5. Haurà adquirit competències processals.

6. Haurà desenvolupat hàbits de netedat en la presentació personal i de documents.

Continguts

El temari de la assignatura és el següent:

TEMA 1.- Una introducció sintètica al procés penal espanyol.

TEMA 2.- Drets fonamentals i garanties constitucionals en el procés penal.

TEMA 3.- Estructura bàsica del procés penal. Estudi de les diferents vies processals penals.

TEMA 4.- Jurisdicció i competència.

TEMA 5.- Acusació i defensa.

TEMA 6.- Incoació del procés penal.

TEMA 7.- Instrucció (I): aspectes procedimentals.

TEMA 8.- Instrucció (II): Diligències de instrucció (1).

TEMA 9.- Instrucció (III): Diligències d’instrucció (2).

TEMA 10.- Instrucció (IV): Diligències d’instrucció (3).

TEMA 11.- Terminació de la instrucció.

TEMA 12.- Mesures cautelars personals.

TEMA 13.- Mesures cautelars reals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentación en el aula de los conceptos y su aplicación práctica
17
Actividades en el aula para el seguimiento de los alumnos (individual y en grupo)
03 06 19 20 22 23 24 25 26
Estudio independiente del alumno
11 17 20 24
Trabajos individuales y en grupo
04 19 22 23 24

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura, els alumnes poden optar entre dos sistemes: (i) sistema general, o metodologia del cas –amb un sistema d'avaluació contínua- i (ii) sistema especial, o preparació de temari d'oposició.

 

Els alumnes que vulguin acollir-se al sistema d'avaluació (ii) hauran de manifestar-ho per correu electrònic al professor fins a les 24 hores del dia 17 de setembre. El silenci s'interpreta com una adscripció tàcita al sistema d'avaluació (i).

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ (I) O SISTEMA GENERAL

1.- La clau d'aquest sistema és l'avaluació contínua.

2.- Excepte els dos primers dies de classe, tota la docència seguirà el mètode del cas o l'activitat processal pràctica en sala de vistes.

3.- A principi de curs, es facilitarà el *cronograma detallat d'activitats del curs.

4.- Els casos es prepararan per equips, de quatre persones, com a regla general. Els equips els conformaran voluntàriament els propis estudiants.

5.- A cada classe pràctica, sortirà, per designació del professor, un equip a defensar els casos corresponents. A un altre grup se li demanarà el lliurament de la resolució escrita dels casos.

6.- La intervenció de l'equip serà avaluada pel professor, conformement a la qualificació global de l'acompliment de cadascun dels seus membres. Encara que la nota conjunta s'imputarà solidàriament a tots els components de l'equip, el professor podrà ponderar, a la baixa o a l'alça, la qualificació d'algun d'ells.

7.- La nota d'aquestes intervencions suposarà un 70% de la nota de l'avaluació contínua.

8.- Es realitzaran dos *memoranda de conceptes i continguts teòrics del curs, l'impacte del qual en la nota de l'avaluació contínua serà del 30%.

9.- Els alumnes podran alliberar l'assignatura, quedant alliberats de l'examen final, si obtenen un 8.0 en l'avaluació contínua.

10.- Els alumnes que hagin alliberat podran, si volen, acudir a l'examen final per incrementar la seva qualificació o per optar a la matrícula d'honor. La seva participació en l'examen final només podrà beneficiar-los, mai perjudicar-los. Tal premi consistirà en el següent: si obtenen menys d'un 7.0, es quedaran igual. Si obtenen entre un 7.0 i un 7.9, se'ls sumarà 0.5 punts sobre deu a la seva nota final. Si obtenen entre un 8.0 i un 8.9, se'ls sumarà un punt sobre deu. Si obtenen entre un 9.0 i un 10, se'ls sumarà un 1.5 punts sobre deu.

11.- Per optar a matrícula, caldrà complir els següents requisits: haver alliberat i haver-se presentat a l'examen final, sent que s'atorgarà al que obtingui la nota més alta en aquesta última prova. En cas d'empat, es comunicarà als aspirants i se'ls sotmetrà a una prova oral de desempat, mitjançant una entrevista, en la qual se'ls faran preguntes sobre la matèria.

12.- Els alumnes que no alliberin, hauran de presentar-se a l'examen final. L'avaluació contínua tindrà un valor del 50% de la nota (només si en la mateixa han obtingut entre un 5.0 i un 7.9) i l'altre 50% resultarà de la prova final.

13.- La prova final consistirà en un cas pràctic a resoldre pels alumnes, disposant per a això de dues hores de temps, dues fulles de paper a escriure per les dues cares (com a espai màxim) i podran disposar de tota la normativa que desitgin, en format paper. Aquest examen final serà anònim (l'alumne únicament ressenyarà el seu DNI).

14.- En segona convocatòria, no es mantindrà la nota de l'avaluació contínua i la qualificació resultarà d'un examen, tipus caso pràctic, a resoldre pels alumnes, disposant per a això de dues hores de temps, dues fulles de paper a escriure per les dues cares (com a espai màxim) i podran disposar de tota la normativa que desitgin, en format paper. Aquest examen final serà anònim (l'alumne únicament ressenyarà el seu DNI).

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ (II) O ESPECIAL PER A OPOSITORS

1.- L'alumne es troba exempt de seguir l'avaluació contínua.

2.- L'alumne no està exempt d'assistir a classe; ha d'acudir a totes les sessions (es passarà llista).

3.- La seva nota final s'obtindrà d'un examen únic, en el període ordinari d'exàmens.

4.- En aquest examen únic final l'alumne seleccionarà, a l'atzar, dos temes *inclusos en la segona meitat del temari d'accés a les carreres judicial i fiscal (temes 1 a 18 del temari oficial publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat) descartant un.

5.- L'alumne haurà d'exposar oralment el tema triat durant un espai de 10 minuts. No cobrir aquest temps suposarà un suspens amb qualificació numèrica «0.0».

6.- L'examen es realitzarà davant un tribunal, constituït per dos professors.

7.- Cada intervenció serà gravada i s'aixecarà un acta manuscrita succinta del contingut de tota la prova pel secretari del Tribunal.

8.- En segona convocatòria, a l'alumne que hagi seguit aquest sistema en la primera convocatòria, se li aplicaran les mateixes regles d'examen.

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Asistencia y participación en clase
Pruebas orales
Resolución de casos

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA DEL SISTEMA GENERAL D’AVALUACIÓ

(i) El material documental més important per a aquesta assignatura és la Llei d’Enjudiciament Criminal (en la seva versió vigent; s’ha de tenir present que la seva última reforma es va operar a l’octubre de 2015), en paper.

(ii) Per a l’estudi dels temes, l’elaboració dels casos i la preparació de l’examen final (pels qui es presentin al mateix) es recomana especialment la següent bibliografia:

-(Com obra senyera, de capçalera) RAMOS MÉNDEZ, F., Enjuiciamiento Criminal. Duodécima lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona, 2016.

-GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, edit. Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2015.

-RODRÍGUEZ-RAMOS LADARIA, G., Litigación penal. Visión sistemática y actual del proceso, edit. Bosch, Barcelona, 2017.

-LÓPEZ BARJA DE QUIROGA, J., Ley de Enjuiciamiento Criminal. Comentada con jurisprudencia sistematizada y concordancias, edit. Lefebvre, Madrid, 2017.

(iii) Els alumnes compten amb llicències d’accés a la base de dades Westlaw Insignis, on podran consultar jurisprudència.

 

BIBLIOGRAFIA DEL SISTEMA ESPECIAL D’AVALUACIÓ (metodologia opositora)

Encara que l’estudiant pot preparar els 18 temes de forma lliure, l’àrea de coneixement recomana a aquest efecte el manual GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, edit. Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2015, o qualsevol altre manual adaptat a la preparació de les oposicions d’accés a les carreres judicial o fiscal.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00