Assignatura

Dret Processal Penal 2

  • codi 10415
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 2

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Horari
grup M
 Sem.2  DL 15:00 16:30 

Professorat

Responsable

Dr. Marc MOLINS - mmolinsr@uic.es

Horari d'atenció

Es confereix una importància cabdal a aquest aspecte de la docència. Es busca que l’alumne se senti recolzat i motivat de cara a la resolució dels problemes que li puguin sorgir en la seva activitat d’aprenentatge de la matèria. Es prestarà especial atenció a auxiliar a l’alumne en l’aprofitament real de l’assignatura (proporcionant-li eines de treball, materials bibliogràfics i jurisprudencials addicionals, etc.). Qualsevol qüestió ha de resoldre’s amb el professor, pel que s’aconsella obtenir cita prèvia (adreçar els correus electrònics a mmolins@uic.es, sempre amb còpia a cdemiranda@uic.es). Així mateix, tota la correspondència virtual que se’ls remeti per part del professor de l’assignatura sempre contindrà en còpia a un altre professor de l’àrea de coneixement, a fi i efecte de respectar al màxim els principis de col·legialitat i de transparència, pel quals es regeix aquest departament.

Presentació

Com es pot observar, a l'apartat dedicat als continguts de la matèria, aquesta assignatura conforma una unitat amb el seu precedent, Dret Processal Penal 1. Per tant, ens remetem a la presentació d'aquesta última als efectes que ens ocupen.

Requisits previs

Haver cursat prèviament Dret Processal Penal 1.

Objectius

(i) Adquirir soltesa en litigació penal.

(ii) Dominar tots els llits procedimentals penals.

(iii) Trobar-se en disposició l'alumne de prestar un servei jurídic de qualitat i eficient als seus clients en matèria penal.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 03 - Ser capaç d'expressar idees i arguments amb ordre i coherència de forma oral i escrita (tècniques d'expressió oral i escrita)
  • 04 - Cuidar els estàndards de pulcritud i qualitat formal en la presentació de documents
  • 06 - Adquirir habilitats en la presa de decisions
  • 11 - Adquirir habilitats per a l'aprenentatge autònom
  • 15 - Aconseguir la percepció del caràcter unitari de l'ordenament jurídic i de la necessària visió interdisciplinària dels problemes jurídics
  • 17 - Comprendre i conèixer les principals institucions públiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt
  • 19 - Desenvolupar la capacitat de redactar escrits jurídics
  • 20 - Conèixer els aspectes bàsics de l'argumentació jurídica
  • 22 - Ser capaç d'identificar i interpretar la documentació d'ús habitual en el tràfic jurídic i negocial
  • 23 - Identificar l'estat normatiu, doctrinal i jurisprudencial d'un problema jurídic complex
  • 24 - Adquirir habilitats en la resolució de problemes i en la presa de decisions utilitzant la informació rellevant, aplicant els mètodes adequats i situant el problema dins del conjunt de l'ordenament jurídic
  • 25 - Adquirir habilitats per a l'accionament processal: redacció d'escrits, concreció de pretensions, utilització de formularis, etc.
  • 26 - Dominar les tècniques i formes de prova
  • 29 - Ser capaç de reunir i interpretar documentació econòmica

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. L'alumne dominarà el procés penal, des d'un punt de vista pràctic.

2. Podrà desembolicar-se sense problemes en qualsevol tipus de procediment penal.

3. Haurà perfeccionat les seves habilitats en la comunicació oral i escrita.

4. Haurà perfeccionat les seves competències processals.

5. Haurà adquirit bons hàbits de netedat en la presentació personal i de documents.

Continguts

El temari de l'assignatura és el següent:

TEMA 1.- La fase intermèdia: acusació i defensa.

TEMA 2.- El judici oral.

TEMA 3.- La prova (I).

TEMA 4.- La prova (II).

TEMA 5.- El procediment davant el Tribunal del Jurado.

TEMA 6.- La Sentència.

TEMA 7.- Els recursos en fase d'instrucció.

TEMA 8.- Els recursos contra la sentència.

TEMA 9.- El procés sumari ordinari.

TEMA 10.- El procés d'enjudiciament ràpid.

TEMA 11.- L'enjudiciament de delictes lleus.

TEMA 12.- La fase d'execució. 

TEMA 13.- La nul·litat de la prova i la nul·litat d'actuacions.

TEMA 14.- La cooperació judicial penal internacional.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVACOMPETÈNCIES
Presentació a l'aula dels conceptes i l'aplicació pràctica que tenen
15 17
Activitats a l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup)
03 06 22 23 24 25 26
Activitats fora de l'aula per al seguiment dels alumnes (individuals i en grup)
26
Estudi independent de l'alumne
11 17 24
Treballs individuals i en grup
04 15 22 24

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura, els alumnes poden optar entre dos sistemes: (i) sistema general, o metodologia del cas –amb un sistema d'avaluació contínua- i (ii) sistema especial, o preparació de temari d'oposició.

 

Els alumnes que vulguin acollir-se al sistema d'avaluació (ii) hauran de manifestar-ho per correu electrònic al professor fins a les 24 hores del dia 5 de febrer. El silenci s'interpreta com una adscripció tàcita al sistema d'avaluació (i).

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ (I) O SISTEMA GENERAL

1.- La clau d'aquest sistema és l'avaluació contínua.

2.- Excepte els dos primers dies de classe, tota la docència seguirà el mètode del cas o l'activitat processal pràctica en sala de vistes.

3.- A principi de curs, l'alumne disposarà de tots els casos a treballar durant el curs.

4.- A principi de curs, en aquesta pròpia guia docent, i, a més, enviada per e-mail, es facilitarà el cronograma detallat d'activitats del curs.

5.- Els casos es prepararan per equips, conformats per tres persones. Els equips els configurarà el professor.

6.- A cada classe pràctica, sortirà un alumne per cas, a exposar-ho. Primer es preguntarà si hi ha voluntaris; de no haver-los, es designarà l'alumne a l'atzar.

7.- L'alumne designat sortirà a la pissarra i lliurarà en aquest moment al professor la resposta del cas, per escrit, mecanografiada.

8.- Cada intervenció serà avaluada pel professor.

9.- La nota que obtingui cada alumne per la seva intervenció, a més d'aprofitar-li a ell en la seva avaluació contínua, s'imputarà al seu equip.

10.- Els alumnes podran alliberar l'assignatura, quedant alliberats de l'examen final, si obtenen un 7.5 en l'avaluació contínua (nota mitjana de totes les seves intervencions).

11.- A més, a tots els membres de l'equip que acumuli més puntuació de tots –equip guanyador- se'ls premiarà amb un punt sobre deu en la seva avaluació contínua.

12.- A l'alumne que alliberi, pel sol fet de fer-ho, se li premiarà amb un punt sobre deu.

13.- A l'alumne que alliberi se li afegirà a la seva nota, a més, el corresponent a formació contínua (conferències).

14.- Els alumnes que hagin alliberat podran, si volen, acudir a l'examen final per incrementar la seva qualificació o per optar a la matrícula d'honor. La seva participació en l'examen final només podrà beneficiar-los, mai perjudicar-los. Tal premi consistirà en el següent: si obtenen menys d'un 7.0, es quedaran igual. Si obtenen entre un 7.0 i un 7.9, se'ls sumarà 0.5 punts sobre deu a la seva nota final. Si obtenen entre un 8.0 i un 8.9, se'ls sumarà un punt sobre deu. Si obtenen entre un 9.0 i un 10, se'ls sumarà un 1.5 punts sobre deu.

15.- Per optar a matrícula, caldrà complir els següents requisits: haver alliberat i haver-se presentat a l'examen final, sent que s'atorgarà al que obtingui la nota més alta en aquesta última prova. En cas d'empat, es comunicarà als aspirants i se'ls sotmetrà a una prova oral de desempat, mitjançant una entrevista, en la qual se'ls faran preguntes sobre la matèria.

16.- Els alumnes que no alliberin, hauran de presentar-se a l'examen final. L'avaluació contínua tindrà un valor del 50% de la nota i l'altre 50% resultarà de la prova final.

17.- La prova final consistirà en un cas pràctic a resoldre pels alumnes, disposant per a això de dues hores de temps, dues fulles de paper a escriure per les dues cares (com a espai màxim) i podran disposar de tota la normativa que desitgin, en format paper. Aquest examen final serà anònim (l'alumne únicament ressenyarà el seu DNI).

18.- A la nota final, en el cas dels alumnes no alliberats, que resulti de sumar la de l'avaluació contínua i la de l'examen final (amb un valor del 50% cadascuna d'elles), se li afegirà la qualificació de la formació contínua (conferències), no servint aquesta última per aprovar l'assignatura.

19.- En segona convocatòria, no es mantindrà la nota de l'avaluació contínua i la qualificació resultarà d'un examen, tipus caso pràctic, a resoldre pels alumnes, disposant per a això de dues hores de temps, dues fulles de paper a escriure per les dues cares (com a espai màxim) i podran disposar de tota la normativa que desitgin, en format paper. Aquest examen final serà anònim (l'alumne únicament ressenyarà el seu DNI).

 

SISTEMA D'AVALUACIÓ (II) O ESPECIAL PER A OPOSITORS

1.- L'alumne es troba exempt de seguir l'avaluació contínua.

2.- L'alumne no està exempt d'assistir a classe; ha d'acudir a totes les sessions (es passarà llista).

3.- La seva nota final s'obtindrà, en un 90%, d'un examen únic, en el període ordinari d'exàmens.

4.- En aquest examen únic final l'alumne seleccionarà, a l'atzar, dos temes inclusos en la segona meitat del temari d'accés a les carreres judicial i fiscal (temes 1 a 18 del temari oficial publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat) descartant un.

5.- L'alumne haurà d'exposar oralment el tema triat durant un espai de 10 minuts. No cobrir aquest temps suposarà un suspens amb qualificació numèrica «0.0».

6.- L'examen es realitzarà davant un tribunal, constituït per dos professors.

7.- Cada intervenció serà gravada i s'aixecarà un acta manuscrita succinta del contingut de tota la prova pel secretari del Tribunal.

8.- A la nota obtinguda, i només en el cas d'aprovar amb un «5.0» o nota superior, se li aplicarà, addicionant-la, la puntuació obtinguda en formació contínua (assistència a conferències).

9.- En segona convocatòria, a l'alumne que hagi seguit aquest sistema en la primera convocatòria, se li aplicaran les mateixes regles d'examen.

SISTEMA D'AVALUACIÓ
Pruebas escritas
Pruebas orales
Resolución de casos
Trabajos individuales y en grupo

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA DEL SISTEMA GENERAL D’AVALUACIÓ

(i) El material documental més important per a aquesta assignatura és la Llei d’Enjudiciament Criminal (en la seva versió vigent; s’ha de tenir present que la seva última reforma es va operar a l’octubre de 2015), en paper.

(ii) Per a l’estudi dels temes, l’elaboració dels casos i la preparació de l’examen final (pels qui es presentin al mateix) es recomana especialment la següent bibliografia:

-(Com obra senyera, de capçalera) RAMOS MÉNDEZ, F., Enjuiciamiento Criminal. Duodécima lectura constitucional, edit. Atelier, Barcelona, 2016.

-GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, edit. Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2015.

-RODRÍGUEZ-RAMOS LADARIA, G., Litigación penal. Visión sistemática y actual del proceso, edit. Bosch, Barcelona, 2017.

-LÓPEZ BARJA DE QUIROGA, J., Ley de Enjuiciamiento Criminal. Comentada con jurisprudencia sistematizada y concordancias, edit. Lefebvre, Madrid, 2017.

(iii) Els alumnes compten amb llicències d’accés a la base de dades Westlaw Insignis, on podran consultar jurisprudència.

 

BIBLIOGRAFIA DEL SISTEMA ESPECIAL D’AVALUACIÓ (metodologia opositora)

Encara que l’estudiant pot preparar els 18 temes de forma lliure, l’àrea de coneixement recomana a aquest efecte el manual GIMENO SENDRA, V., Derecho Procesal Penal, edit. Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2015, o qualsevol altre manual adaptat a la preparació de les oposicions d’accés a les carreres judicial o fiscal.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00