Gerodontologia
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Responsable
Dr. José Manuel RIBERA - mribera@uic.es
Horari d'atenció
dilluns 15 hores. Prèvia cita per mail al professor: mribera@uic.es
La Gerodontologia és aquella part de l'odontologia que estudia l'envelliment de la cavitat oral i s'ocupa dels diferents mètodes per prevenir, detectar i tractar les malalties bucodentals i fomentar la promoció de la salut oral entre les persones d'edat avançada.
No n'hi han
Objectius generals:
A. "Proporcionar a l'alumne els coneixements, destreses i aptituds que es requereixen per a la prevenció, diagnòstic i tractament de les anomalies i malalties de les dents, boca, les mandíbules i els teixits corresponents en el pacient ancià.
B. Formar en el mètode científic aplicat a l'estudi, l'avaluació i la solució dels problemes de la salut dental.
C. Preparar perquè continuï individualment la seva formació durant tota la seva vida professional.
D. Capacitar perquè pugui orientar-se, eventualment, cap a l'especialització, la investigació i la docència. "
Objectius intermedis
Els objectius intermedis en Gerodontologia podrien concretar-se en els següents:
1. Adquirir les destreses i actituds necessàries en l'exploració clínica del pacient d'edat avançada. Obtenir i avaluar dades clíniques, radiològiques i complementaris del pacient d'edat avançada i fer un plantejament diagnòstic, pronòstic i terapèutic del seu estat de salut bucodental.
2. Distingir les característiques del diagnòstic i la terapèutica en l'atenció odontològica individualitzada en el pacient d'edat avançada.
3. Identificar i descriure els agents etiològics i de risc de les malalties orals en els pacients d'edat avançada.
4. Capacitar l'alumne per realitzar els principals mètodes i tècniques de tractament, el control i la prevenció de les malalties orals en el col·lectiu de persones de la tercera edat.
5. Dominar les tècniques d'educació sanitària individuals i comunitàries en pacients d'edat avançada.
6. Capacitar l' alumne perquè pugui descriure l'estat de salut oral i les necessitats de tractament odontològic en els diferents grups de pacients de la tercera edat.
7. Conèixer i descriure els diferents grups de gent gran segons les seves capacitats, el seu grau de dependència, el seu entorn social i el seu lloc de residència.
8. Conèixer els diferents programes de la sanitat pública destinats a l'atenció odontològica del col·lectiu de la gent gran.
9. Conèixer el maneig de l'ansietat mitjançant fàrmacs i sedació amb òxid nitrós en el pacient ancià
Objectius generals:
TEMA 1 Aspectes DIFERENCIALS DE LA HISTÒRIA CLÍNICA DE l'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer els conceptes de "Envelliment saludable "i " Envelliment actiu " Valorar les diferències macro i microscòpiques pel que fa a la dent , periodonci , ATM , mucosa oral , òrgans dels sentits , musculatura oral i glàndules salivals entre el pacient ancià i el que no ho és
TEMA 2 LESIONS dermatològiques I MUCOSES A ANCIANS
UNITAT 2.1 LESIONS MUCOSES
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les variants de la normalitat en la mucosa de l'ancià
Diferenciar la morfologia de les lesions elementals de mucosa
Distingir les lesions produïdes per agents mecànics iatrogèniques o de pròtesis mal ajustades
Distingir les lesions produïdes per tabac , alcohol , medicaments en la mucosa de l'ancià
Distingir les lesions d'origen víric , bacterià o fúngic més freqüents l'ancià
Conèixer les lesions canceroses i precanceroses de major prevalença
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
UNITAT 2.2 MICOSIS ORAL
Conèixer els diferents tipus d'acció patògena que poden desenvolupar els fongs
Saber quins són els condicionants que en l'ancià afavoreixen el desenvolupament dels fongs en general i de la candidiasi en particular
Conèixer la clínica i les formes de la candidiasi oral. Estomatitis protètica
Conèixer els mitjans diagnòstics i de tractament de la candidiasi oral
TEMA 3 FISIOLOGIA DE L'ENVELLIMENT
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer conceptes relacionats amb la salut: malaltia , Salut , Benestar i Qualitat de vida , Discapacitat
Conèixer els models Biomèdic , Social i Biopsicosocial de malaltia
Conèixer conceptes relacionats amb el cicle vital: Maduresa , Envelliment , Esperança de vida , Longevitat
Conèixer les principals teories que expliquen l'envelliment
Valorar els requisits d'un envelliment "fisiològic "davant l'envelliment "patològic ". Conèixer les repercussions de l'envelliment fisiològic sobre els diferents sistemes de l'organisme
TEMA 4 dolor orofacial A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Classificació del dolor d'origen oral
Característiques dels diferents tipus de dolor oral que major prevalença tenen en l'ancià.
TEMA 5 FONAMENTS DE GERIATRIA
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer els aspectes fonamentals del pacient major
Situar l'Evolució de la Geriatria en la història
Identificar els grans síndromes geriàtrics
Valorar els signes atípics de presentació de les malalties
Conceptualitzar el procés de valoració geriàtrica integral
Conèixer els avantatges, Valoració Geriàtrica Integral i els instruments per realitzar-ho.
Conèixer els criteris de fragilitat i de risc i les escales de valoració per mesurar-los.
TEMA 6 PRINCIPIS DE FARMACOLOGIA EN L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer els aspectes diferencials específics en l'ús de fàrmacs pels ancians
Valorar l'acció dels fàrmacs en l'organisme de l'ancià
Conèixer els factors que modifiquen la resposta , la distribució, el l'absorció , el metabolisme i l'eliminació dels fàrmacs
Conèixer les reaccions adverses a fàrmacs ( RAM ) , els seus tipus i els principals productors
Reconèixer les manifestacions més comunes de RAM en ancians
Valorar el significat de les interaccions medicamentoses
Conèixer els principis generals de prescripció farmacològica en ancians i les seves vies d'administració.
TEMA 7 PSICOGERIATRIA I PSICOFARMACOLOGIA
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer els tipus i tractaments dels trastorns d'ansietat
Conèixer les característiques dels trastorns afectius en la vellesa
Conèixer les característiques dels trastorns cognitius en la vellesa
Conèixer les característiques dels trastorns paranoides en la vellesa
Conèixer les característiques de la discinèsia i les seves repercussions
Valorar les facultats que poden afectar el desenvolupament del tractament odontològic
Conèixer la repercussió de l'abús de substàncies
Conèixer la repercussió de l'insomni en els ancians
Conèixer i valorar els antidepressius i els seus efectes
Conèixer i valora l'efecte dels ansiolítics i hipnòtics
Conèixer i valorar l'efecte dels neurolèptics
Conèixer les especificitats del tractament odontològic en pacients amb trastorns de demència
Tema 8 CIRURGIA AL PACIENT ANCIÀ
UNITAT 8.1 CÀNCER ORAL
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer l'epidemiologia del càncer oral en l'ancià
Valorar l'etiologia i els factors desencadenants de més transcendència en el pacient d'edat
Reconèixer les patologies orals més prevalents que poden derivar en càncer en l'ancià
Valorar les manifestacions clíniques i patològiques del càncer oral
Conèixer els plantejaments terapèutics en l'ancià
UNITAT 8.2 IMPLANTS A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les peculiaritats de l'ús d'implants en pacients d'edat avançada .
Valorar la influència de l'edat en el pronòstic , indicacions i contraindicacions , resultats i complicacions respecte del maneig d'implants
TEMA 9 SOCIOLOGIA DE L'ENVELLIMENT
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer l'heterogeneïtat de la classificació per grups d'edat de la gent gran
Conèixer els aspectes demogràfics de la vellesa a casa nostra
Valorar els problemes relacionats amb l'economia , la jubilació i els sistemes de prestació econòmica en la gent gran
Conceptualitzar "l' envelliment actiu"
Valorar els determinants transversals , relacionats amb els sistemes sanitaris , conductuals , personals i de l'entorn físic en l'envelliment actiu
Reconèixer els desafiaments que genera a la societat una població que envelleix
TEMA 10 CÀRIES A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les característiques epidemiològiques de la càries en l'ancià
Valorar els factors relacionats amb l'etiologia de la càries radicular i els factors predictius positius o associats a aquesta
Descriure les maneres de diagnosticar i classificar la càries radicular
Diferenciar entre càries radicular activa i inactiva
Conèixer els criteris i els índexs de diagnòstic poblacional de càries radicular
Utilitzar els mecanismes de prevenció de la càries radicular
TEMA 11 odontològica A PREVENTIVA A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Descriure les característiques poblacionals de l'ancià
Analitzar la situació actual d'una població anciana
Conèixer els elements d'un programa de prevenció dirigit a persones grans
Elaborar un programa de prevenció per a gent gran
Efectuar el seguiment del programa
TEMA 12 L'ANCIÀ INSTITUCIONALITZAT
UNITAT 12.1 PROGRAMES D'ATENCIÓ ORAL A institucionalitzats
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Descriure les característiques poblacionals de l'ancià institucionalitzat
Conèixer les pautes per al disseny de programes globals d'atenció odontològica a l'ancià institucionalitzat
UNITAT 12.2 EL SISTEMA PÚBLIC DE SALUT
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer els models assistencials de Prestació sanitària pública
Conèixer el "model assistencial català ", la seva estructura, les seves prestacions i la seva organització
Conèixer l'abast de la prestació pública en Gerodontologia i pacients especials a Espanya
TEMA 13 PRÒTESIS A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les dades que les enquestes epidemiològiques refereixen portadors de pròtesis en ancians
Conèixer les recomanacions que, en relació a la gent gran, s'efectuen les enquestes de salut nacionals
Valorar els aspectes clínics, tècnics i d'elaboració de les pròtesis removibles en ancians
Valorar els aspectes clínics, tècnics i d'elaboració de les pròtesis fixes en ancians
Valorar els aspectes clínics, tècnics i d'elaboració de les pròtesis sobre implants i sobredentadures en ancians
TEMA 14 odontològica A RESTAURADORA AL PACIENT ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les especificitats de les preparacions en ancians
Conèixer les especificitats de les patologies pop periapicals en ancians i el seu tractament
Conèixer les implicacions dels factors iatrogènics i els desgastos per bruxisme en el pacient major
Conèixer els aspectes clínics i de tractament que tenen importància en l'endodòncia del pacient ancià
TEMA 15 PERIODONCI A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer la patologia periodontal més prevalent en persones grans
Conèixer els aspectes essencials de la periodontitis en l'ancià
Conèixer les modificacions periodontals que ocorren en l'ancià
Diagnosticar i tractar la periodontitis en ancians
TEMA 16 xerostomia
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer la fisiopatologia de la saliva
Valorar els factors que modifiquen el flux salival
Conèixer els canvis salivals propis de l'edat
Valorar els canvis salivals induïts per fàrmacs
Descriure els fàrmacs que més comunament produeixen xerostomia
Conèixer les malalties que s'associen amb xerostomia
Conèixer la clínica i les proves diagnòstiques de xerostomia
Tractar de manera simptomàtica i específica la xerostomia
TEMA 17 FARMACOLOGIA APLICADA A L'ANCIÀ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer el maneig i interaccions dels principals fàrmacs d'ús entre la gent gran
Valorar els efectes secundaris de transcendència en odontologia dels fàrmacs més utilitzats entre la gent gran
Conèixer el maneig farmacològic de l'ansietat i les tècniques de sedació amb òxid nitrós
TEMA 18 Envelliment I NUTRICIÓ
Al final d'AQUESTA Unitat l'alumne serà Capaç de:
Conèixer les implicacions de les variacions de la composició corporal en l'ancià
Entendre els canvis físics que condicionen una alimentació diferent
Conèixer la influència de l'activitat física i els canvis psicosocials i sanitaris en la nutrició
Conèixer les necessitats nutricionals mínimes de l'ancià
Conèixer les necessitats nutricionals de l'ancià en situacions patològiques especials
PROGRAMA TEÒRIC. -
S'ha distribuït en tres grans apartats: introducció a l'assignatura, geriatria i gerontologia, i prevenció i tractament de les malalties bucodentals en l'ancià.
BLOC I INTRODUCCIÓ
ASPECTES demogràfics i sociològics L'ENVELLIMENT NORMAL
BLOC II Geriatria i Gerontologia
PATOLOGIA MÈDICA L'ANCIÀ. FONAMENTS DE GERIATRIA
FARMACOLOGIA EN EL VELL. Psiquiatria I PSICOFARMACOLOGIA
El vell INSTITUCIONALITZAT. ODONTOLOGIA GERIÀTRICA PUBLICA:
BLOC III Gerodontologia
ASPECTES DIFERENCIALS DE LA HISTÒRIA Clínica EN L'ANCIÀ
CÀRIES DENTAL EN L'ANCIÀ:
PATOLOGIA PERIODONTAL A L'ANCIÀ
CÀNCER ORAL A L'ANCIÀ
TRASTORNS DE LA salivació A L'ANCIÀ
MICOSIS ORAL EN ANCIANS. LESIONS MUCOSES
Dolor orofacial A L'ANCIÀ
ODONTOLOGIA CONSERVADORA A L'ANCIÀ
PRÒTESIS A L'ANCIÀ
CIRURGIA A L'ANCIÀ. IMPLANTS
ODONTOLOGIA INTEGRADA A L'ANCIÀ
ODONTOLOGIA PREVENTIVA A L'ANCIÀ
NUTRICIÓ EN L'ANCIÀ
PROGRAMA PRÀCTIC
Es desenvoluparà a la Clínica Universitària Odontològica de manera integrada -
Classes magistrals: S'exposaran temes amb suport informàtic que prèviament estaran penjats a la intranet
Seminaris pràctics: L'assistència serà obligatòria . Es passarà llista. Només pot tenir un màxim de 2 faltes d'assistència JUSTIFICADES . Es discutiran de forma participativa casos clínics .Es acudirà al seminari amb portàtil, tablet o mòbil
Presentació: Els alumnes per grups de 4 hauran de preparar una comunicació que es presentarà juntament amb el seu corresponent resum al Congrés de la Societat Espanyola de Gerodontologia oa un altre esdeveniment científic que es dictamini seguint les bases del mateix . Durant els últims seminaris es presentarà i explicarà en grup el resum de la comunicació
A principi de curs es facilitarà un llistat de temes i tutors professors de l'àrea , que faran el seguiment del treball.
Clínica Integrada: Els alumnes desenvoluparan les competències a la CUO mitjançant l'atenció a pacients ancians de manera integrada amb l'assistència clínica general.
CLASSES MAGISTRALS: L'Examen constarà de 40 preguntes test amb 5 respostes i una sola correcta. Resten 0,20 punts per cada resposta incorrecta. S'efectuaran controls d'avaluació contínua, sense avisar, en el temps dels seminaris. Aquests exàmens constaran de 15 preguntes de les impartides fins al moment, tant de seminaris com de teoria i es corregiran amb els mateixos criteris que l'examen final
SEMINARIS PRÀCTICS: L'examen constarà de 10 preguntes test amb 5 respostes i una sola correcta. Resten 0,20 punts per cada resposta incorrecta. Només es podrà examinar d'aquesta part qui hagi assistit a classe amb un màxim de 2 faltes JUSTIFICADES. La justificació es lliura com a màxim a la setmana següent de l'absència
L'EXAMEN és el 50% de la nota
L'Avaluació de les comunicacions és el 20% de la nota
La valoració de l'activitat de CUO és el 30% de la nota
Gerodontologia . Societat Espanyola de Gerodontologia SEGER 2012 . Coordinadors Dr.J.López , Dr E.Chimenos , Dr M.Ribera
Oral Health care in geriatric patiens . Ship J. 2005 .Editorial Decker
Clinician's guide to common geriatric oral conditions 2006 . Ship J. 2006 . Editoral Decker
Odontogeriatría . Rehabilitaciónoral del paciente adulto mayor . Cuervo J 2012 Editorial Impresión Médica
Cuidado de la salud bucal y el anciano frágil . Una perspectiva clínica . Mac Entee M 2012. Editorial Amolca .
Tesis Oral Health Survey of a population living in nursing homes in Catalonia.Dra. Rosa Moreno López Department of Gerodontology and Special Care Dentistr Dental School (Facultad de Odontología)UniversitatInternacional de Catalunya. February 2014.
Text book of geriatric dentistry. Holm -Pedersen 1996 . Editorial Muksgaard
Principios de geriatría y Gerontología : José C. Millán 2006 . editorial Mcgraw Hill
Medicina Geriátirca . P.Abizanda . Editorial MAsson 2012
Odontoestomatologia geriàtrica . P.Bullón Fdez E.Velasco . SmithKline Beecham 1996
Timira PaolaS . Bases fisiològiques de l'envelliment i Geriatria . Masson Barcelona 1981
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: