Assignatura

Memòria Fi de Grau

  • codi 10466
  • curs 5
  • període Semestre 1
  • tipus TF
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Responsable

Dra. Marta SATORRES - msatorres@uic.es

Horari d'atenció

Els alumnes que vulguin parlar amb els professors poden quedar després de la classe o via correu electrònic

coordinadora: Marta Satorres Nieto

                    msatorres@uic.es

dia de visita: dimarts o dimecres tarde de 16 a 18 amb cita previa

lloc: despatx de cirurgia o CUO4

Presentació

L'assignatura Memòria Fi de Grau ha de proporcionar a l'alumne l'experiència i coneixements necessaris per poder dur a terme el protocol d'un estudi de recerca basat en l'evidència

Requisits previs

 Es recorda a l' alumne que per a poder realitzar l' Exposició del treball de fi de grau, haurà de tenir aprovades totes les assignatures dels tres primers cursos i el 80% de les assignatures de quart curs. Tanmateix caldrà tenir aprovada la Memòria de fi de grau.

Objectius

Que l'alumne al final del Grau, sigui capaç de plasmar els coneixements adquirits durant el Grau sobre un tema determinat, aprofundint en ell basant-se en l'evidència científica, mitjançant el desenvolupament d'un treball de recerca, tutoritzat dins de les Línies Bàsiques de Recerca proposades.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 21 - Saber fer un examen bucal complet, incloent-hi les proves radiogràfiques i d'exploració complementàries oportunes, així com l'obtenció de referències clíniques adequades
  • 11 - Comprendre les ciències biomèdiques bàsiques en les quals es fonamenta l'Odontologia per assegurar una correcta assistència bucodentària
  • 12 - Comprendre i reconèixer l'estructura i la funció normal de l'aparell estomatognàtic, a nivell molecular, cel·lular, tissular i orgànic, en les diferents etapes de la vida
  • 13 - Comprendre i reconèixer les ciències dels biomaterials essencials per a la pràctica odontològica així com el maneig immediat de les possibles al·lèrgies a aquests
  • 14 - Conèixer els processos generals de la malaltia, entre els quals s'inclouen la infecció, la inflamació, les alteracions del sistema immunitari, la degeneració, la neoplàsia, les alteracions metabòliques i els desordres genètics
  • 15 - Estar familiaritzat amb les característiques patològiques generals de les malalties i els trastorns que afecten els sistemes orgànics, específicament aquelles que tenen repercussió bucal
  • 16 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia dels fàrmacs i altres intervencions terapèutiques, coneixent-ne les contraindicacions, interaccions, efectes sistèmics i interaccions sobre altres òrgans, basant-se en l'evidència científica disponible
  • 01 - Conèixer els elements essencials de la professió de dentista, incloent-hi els principis ètics i les responsabilitats legals
  • 02 - Comprendre la importància de tals principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb atenció especial al secret professional
  • 17 - Comprendre i reconèixer els principis d'ergonomia i seguretat a la feina (incloent-hi el control d'infeccions creuades, protecció radiològica i malalties ocupacionals i biològiques)
  • 18 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària
  • 19 - Conèixer el mètode científic i tenir capacitat crítica per valorar els coneixements establerts i la informació nova. Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic
  • 20 - Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant
  • 03 - Saber identificar les inquietuds i les expectatives del pacient, així com comunicar-se de forma efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals
  • 04 - Comprendre i reconèixer els aspectes socials i psicològics rellevants en el tractament de pacients
  • 05 - Saber aplicar els principis del control de l'ansietat i de l'estrès sobre un mateix, sobre els pacients i sobre altres membres de l'equip odontològic
  • 06 - Comprendre la importància de desenvolupar una pràctica professional que respecti l'autonomia del pacient, les seves creences i la seva cultura
  • 07 - Promoure l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques, així com la motivació per la qualitat
  • 08 - Saber compartir informació amb altres professionals sanitaris i treballar en equip
  • 09 - Comprendre la importància de mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per analitzar-los posteriorment, preservant-ne la confidencialitat de les dades
  • 10 - Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar els estudiants en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
  • 22 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada, i ser competent en el reconeixement de les situacions que requereixin una atenció odontològica urgent
  • 23 - Establir el diagnòstic, el pronòstic i una adequada planificació terapèutica en totes les àrees clíniques de l'Odontologia, i ser competent en el diagnòstic, el pronòstic i l'elaboració del pla de tractament odontològic del pacient que requereixi cures especials, inclosos els pacients mèdicament compromesos (com diabètics, hipertensos, immunodeprimits, anticoagulats, entre d'altres) i pacients amb discapacitat
  • 24 - Reconèixer les situacions de risc vital i saber fer maniobres de suport vital bàsic
  • 25 - Conèixer i aplicar el tractament bàsic de la patologia bucodentària més habitual en pacients de totes les edats. Els procediments terapèutics s'hauran de basar en el concepte d'invasió mínima i en un enfocament global i integrat del tractament bucodental
  • 26 - Saber planificar i fer tractaments odontològics multidisciplinaris, seqüencials i integrats de complexitat limitada en pacients de totes les edats i condicions i dels pacients que requereixin cures especials
  • 27 - Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica
  • 28 - Adquirir experiència clínica sota la supervisió adequada
  • 29 - Reconèixer els determinants de la salut bucal en la població, tant els genètics com els dependents de l'estil de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals
  • 30 - Reconèixer el paper del dentista en les accions de prevenció i protecció davant malalties bucals, així com en el manteniment i promoció de la salut, tant individualment com comunitàriament
  • 31 - Conèixer el Sistema Nacional de Salut, així com els aspectes bàsics de la legislació sanitària, gestió clínica i utilització adequada dels recursos sanitaris, i comprendre la importància del paper del dentista en l'àmbit de l'Atenció Primària de Salut
  • 93 - Treball de fi de grau: Matèria transversal el treball del qual es fa associat a diferents matèries

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1. Integrar, organitzar i aplicar tots els coneixements adquirits durant el grau per poder donar una atenció adequada i integral al pacient odontològic.
  2. Realitzar un tractament odontològic multidisciplinari, seqüencial i integrat del pacient odontològic de qualsevol edat i condició.
  3. Realitzar el tractament adequat a les necessitats individuals de cada pacient i que siguin objectives i vàlides, compatibles amb una teràpia actualitzada, de qualitat i congruent.
  4. Complir la praxi i el codi deontològic professional de l'odontòleg.
  5. Recollir la informació precisa i documentada sobre un tema d'investigació d'una àrea d'odontologia.
  6. Establir les línies d'investigació en l'àmbit de les competències de l'Odontologia i difondre-les en el grup de recerca.
  7. Fomentar les activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en l'odontologia.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom, guiades per un tutor, que suposi una millora en mantenir actualitzats els coneixements, habilitats i aptituds de les competències professionals.
  9. Defensar davant un tribunal competent en odontologia el treball de recerca realitzat.
  10. Desenvolupar les capacitats d'anàlisi, síntesi, planificació i organització
  11. Desenvolupar les capacitats de comunicació oral i escrita
  12. Desenvolupar les capacitats de gestió de la informació i treball en equip
  13. Desenvolupar les capacitats de raonament crític i aprenentatge autònom

Continguts

Revisió bibliogràfica sistemàtica: 
- Estratègies de recerca - Organització de la literatura -Recerca bibliogràfica

Metodologia científica: 
- Hipòtesi i objectius - Dissenys experimentals - Planificació del Treball Final de Grau

Anàlisi estadística: 

- Revisió estadística
- Problemes pràctics

Presentació escrita de la informació:
Memòria de recerca - Organització i estil - Estructura de la redacció acadèmica

Ciències clíniques i experimentals
Ciències no experimentals

-Errors de comunicació -Aspectes formals i estètics

Exposició oral de la informació:

- Estructura i organització de continguts

- Aspectes formals i estètics

- Contextualització

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

 Estudi "in vitro"

Revisió bibliogràfica per determinar la metodologia emprada en estudis similars de recent publicació. El professor controlarà les fonts d'informació així com orientarà a l'alumne sobre la selecció dels articles.
En el cas que l'alumne s'incorpori a una recerca iniciada, la seva funció la determinarà l'investigador principal de l'estudi i per tant el tutor es reunirà amb l'alumne per estudiar el protocol i entrenar-se en la metodologia de l'estudi. Una vegada l'alumne estigui entrenat i calibrat, el tutor decidirà quan iniciarà la fase experimental que li hagin assignat.
Si el TFG es basa en un estudi nou, el tutor acompanyarà i orientarà a l'alumne en el disseny de l'estudi i preparació del protocol, així com en el calibrat de l'alumne en la tècnica a utilitzar, decidint quan iniciar la fase experimental.

L'alumne i professor prepararan conjuntament la documentació per informar el CER.
Els materials utilitzats han d'anar en una taula que inclogui nom, marca comercial, país, nombre de lot, etc.
Redacció de la memòria del projecte de recerca del TFG, que inclourà els apartats d'Introducció, Objectius, Hipòtesis de treball i Material i mètodes. El professor supervisarà la redacció, i forma del document indicant les correccions necessàries a l'alumne.

Estudi "in vivo"

Revisió de la literatura rellevant sobre el tema, amb referències dels tractaments estàndards i diferents protocols a seguir davant aquest tipus de tractaments.
Revisió bibliogràfica per determinar la metodologia emprada en estudis similars de recent publicació. El professor controlarà les fonts d'informació així com orientarà a l'alumne sobre la selecció dels articles.
Cas clínic: Història Clínica i descripció de la patologia, causa de l'estudi, del pacient, i qualsevol antecedent rellevant metge o dental.
Cas clínic realitzat per l'alumne: L'alumne i el tutor han de seleccionar conjuntament el cas entre els pacients de l'estudiant i dissenyar el pla de tractament i l'alumne juntament amb el professor s'encarregarà de preparar la documentació necessària per informar al CEIC.
Cas clínic no realitzat per l'alumne: El tutor li proporcionarà la informació i la documentació del tractament realitzat.
Descriure les diferents opcions de tractament i les raons per a la selecció del tractament triat.
Redacció de la memòria del projecte de recerca del TFG, que inclourà els apartats d'Introducció, Objectius, Material i mètodes: Descripció del cas clínic, així com de la tècnica a emprar recolzada en la revisió bibliogràfica. El professor supervisarà la redacció, i forma del document indicant les correccions necessàries a l'alumne.
En el cas que l'estudi "in vivo" sigui la incorporació d'un estudiant de grau a una recerca de Màster o Doctorat ja iniciada:
El departament s'encarregarà de determinar quin tipus de dades són les que presentarà l'alumne.
S'haurà de redactar una carta, coneguda com a Esmena, al CEIC on s'informarà de la incorporació d'aquest estudiant a l'estudi clínic i quins seran les seves funcions.

Estudi retrospectiu.

Revisió bibliogràfica per determinar la metodologia emprada en estudis similars de recent publicació. El professor controlarà les fonts d'informació així com orientarà a l'alumne sobre la selecció dels articles.
L'estudiant es reunirà amb el seu tutor per dissenyar les fulles de recollida de dades.
L'alumne juntament amb el professor s'encarregarà de preparar la documentació necessària per informar al CER.
Redacció de la memòria del projecte de recerca del TFG, que inclourà els apartats d'Introducció, Objectius, Hipòtesis de treball i Material i mètodes. El professor supervisarà la redacció, i forma del document indicant les correccions necessàries a l'alumne.

Revisió bibliogràfica:

Revisió bibliogràfica per determinar la metodologia emprada en estudis similars de recent publicació. El professor controlarà les fonts d'informació així com orientarà a l'alumne sobre la selecció dels articles.
Es revisessin, com a mínim, 50 articles publicats en revistes indexades en el "journal citations report" (JCR). Amb un màxim de deu anys de publicació.
Redacció de la memòria del projecte de recerca del TFG, que inclourà els apartats d'Introducció, Objectius, Hipòtesis de treball i Material i mètodes. El professor supervisarà la redacció, i forma del document indicant les correccions necessàries a l'alumne.
Introducció on s'expliquin els antecedents del tema.
Material i mètodes: Es descriuran les paraules claus, així com els motors de recerca utilitzats, a continuació del resum s'annexaran de 3 a 10 paraules o frases curtes claus que han guiat la cerca bibliogràfica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

 Es realitzarà una avaluació continuada de l'alumne mitjançant les tutories segons el calendari establert.

Treball individual:

El professor comptarà amb un full d'avaluació que haurà d'emplenar en cada tutoria, avaluant una sèrie de paràmetres que permetran d'una forma objectiva el seguiment del treball individual de l'alumne.

Tutories:

El professor puntuarà la comunicació amb l'alumne, així com l'evolució d'est en les diferents etapes. La presentació de les tasques encomanades, puntualitat, interès, etc.

L'assistència a totes les activitats en relació a l'assignatura és obligatòria i té repercussió en la nota final.

Al final del primer semestre i segons el calendari establert, es realitzarà l'avaluació de la memòria escrita.

30% Treball individual

20% Tutories

50% Memòria escrita

Bibliografia i recursos

https://www.youtube.com/watch?v=OUEqbm-RR00&list=PLnKcA9XgmyYRCfSqdcIjBRfHwB_DYZwn4&index=10

Material didàctic

      Webs d'interès
            plataforma de TFG http://http://www.uic.es/apps/apm/public/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00