Assignatura
Metodologia de la Recerca
- codi 10558
- curs 1
- període Anual
- tipus OB
- credits 2
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
Responsable
Dra. Lissethe PEÑATE - lissethe@uic.es
Horari d'atenció
L'estudiant haurà de contactar prèviament per correu electrònic per concretar una cita
Dra. Natalia Felipe (nfelipe@uic.es)
Dra. Lissethe Peñate (lissethe@uic.es)
Presentació
La Metodologia Científica és l'eix fonamental de la investigació en les Ciències de la Salut. És indispensable el seu coneixement per innovar amb models teòrics i empírics que contribueixin a una millor comprensió de la realitat. La metodologia facilita la detecció i resolució de problemes específics. Només el seu coneixement i posada en pràctica garanteix el rigor científic.
Requisits previs
Objectius
En aquesta assignatura es pretén:
- Donar eines bàsiques metodològiques a l'alumne per crear un projecte d'investigació.
- Conèixer les principals fonts d'informació basada en l'evidència.
- Capacitar l'alumne per treballar en grups de recerca.
- Ensenyar a l'alumne a utilitzar mètodes d'avaluació per als diferents tipus d'estudis.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.
- CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació.
- CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
- CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi.
- CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.
- CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Formula preguntes de recerca adequades.
- Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb l'epidemiologia i el procés científic.
- Sap llegir les publicacions científiques amb esperit crític i reconeix les seves parts.
- Utilitza les eines informàtiques específiques de recerca bibliogràfica.
Continguts
1. Introducció al coneixement científic
- El procés del coneixement científic
- Característiques del coneixement científic
- Pràctica basada en l'evidència . El pensament crític
- Introducció a la lectura crítica d'articles científics *
2. Investigació en ciències de la salut
- Importància de la recerca en odontologia
- Plantejament de la pregunta de recerca
- Introducció a la revisió bibliogràfica *
- Principals línies de recerca en odontologia d'àmbit nacional i internacional
3. Generalitats estudis
- Introducció al disseny d'estudis * : observacionals ( descriptius , analítics ) , experimentals ( quasi experimentals, estudis pre-post , purs )
- Tipus d'estudi : transversals , longitudinals prospectius ( cohorts ) , restropectivos (cas - control ) , assaig clínic
4 . Elaboració d'un projecte d'investigació
- Resum del projecte
- Justificació de l'estudi
- Hipòtesi
- Objectius generals i específics
- Metodologia
- Població d'estudi i tècniques de selecció de la mostra : mostreig probabilístic i no probabilistic
- Criteris de selecció de la mostra d'estudi
- Intervenció : tècniques d'aleatorització ( braços de tractament ) , procediments de encegat ( simple cec , doble cec , triple cec )
- Procediments per visita
- Recollida de dades
- Definició dels instruments de mesura : conceptes de fiabilitat i validesa , desenvolupament i adaptació d'un qüestionari
- Concepte de biaix
- Conceptes de validesa interna i externa
- consideracions ètiques
- Limitacions de l' estudi
- Pla de treball
- Memòria econòmica
- Annexos
5. Principals guies / normatives d'elaboració de projectes * :
- Guia CONSORT
- Guía STROBE
- Guía PRISMA
- Guía SPIRIT
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Activitats formatives: 1 ECTS CT, 1 ECTS PRO
Metodologia docent: CM, MC y TRB
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
avaluació contínua - EC (10%)
Resolució de casos - RC (40%)
prova final - PFE (50%)
Bibliografia i recursos
Narváez, V. P. D. (2009). Metodología de la investigación científica y bioestadística: para médicos, odontólogos y estudiantes de ciencias de la salud. RiL Editores.