Assignatura

Bioestadística Bàsica

  • codi 10559
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Responsable

Dr. Josep Maria HUGUET - jmhuguet@uic.es

Horari d'atenció

Contactar per correu electrònic per concretar cita.

Dr. Josep Maria Huguet

jmhuguet@uic.es 

Presentació

La bioestadística és un àmbit científic fonamental en les Ciències de la salut i el seu coneixement és bàsic en la investigació.

Requisits previs

Coneixements matemàtics bàsics.

Objectius

Conèixer els conceptes estadístics i les seves aplicacions en les Ciències de la salut.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.
  • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació.
  • CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
  • CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi.
  • CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.
  • CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits mitjançant la investigació i l'estudi, i fer front a la complexitat.
  • CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats experimentals, així com d'emetre'n les conclusions corresponents.
  • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Poder resoldre problemes estadístics dins de l’àmbit de les Ciències de la salut.

Continguts


Tema 1 Introducció a l’Estadística.
      1.1 Importància de l’Estadística en la recerca.
      1.2 Raonament estadístic en Ciències de la salut.
      1.3 Definició de conceptes.

Tema 2 Estadística descriptiva.
      2.1 Caracterització de mostres.
      2.2 Mesures de centralització i dispersió.
      2.3 Estimació puntual.

Tema 3 Distribucions mostrals.
      3.1 Concepte de distribució
      3.2 Tipus bàsics de distribucions.
      3.3 Inferència de la distribució a partir d’una mostra.
      3.4 Estimació per intervals de confiança.

Tema 4 La distribució Normal (I).
      4.1 Variables quantitatives, mitjanes i proporcions.
      4.2 Paràmetres de la distribució Normal
      4.3 Grans nombres i teorema central del límit.

Tema 5 La distribució Normal (II)
      5.1 Distribució de probabilitat acumulada.
      5.2 Intervals de confiança d’una mitjana.
      5.3 Intervals de confiança d’una proporció.

Tema 6 Introducció al contrast d’hipòtesis.
      6.1 Nivell de significació.
      6.2 Definició i interpretació del p-valor.
      6.3 Errors tipus I i tipus II.

Tema 7 Casos de contrast d’hipòtesis
      7.1 Contrast d’hipòtesis amb la distribució Normal.
      7.1 Contrast d’hipòtesis amb la distribució Normal.
      7.2 La distribució t de Student per a mostres petites.

Tema 8 Comparació de dues poblacions.
      8.1 Test de la t de dues mostres independents.
      8.2 Test de la t de dades aparellades.

Tema 9 Mida de la mostra.
      9.1 Importància de la nombre d’individus de la mostra en un experiment.
      9.2 Relació entre la grandària i la significació.
      9.3 Càlcul a priori de la grandària.

Tema 10 ANOVA (I).
      10.1 Descripció de la tècnica d’ANOVA.
      10.2 Definició del problema, factors i models.
      10.3 Mitjanes intergrup i intragrup.
      10.4 La distribució F i el contrast d’hipòtesis.

Tema 11 ANOVA (II).
      11.1 ANOVA d’un i dos factors.
      11.2 Disseny d’experiments i controls.

Tema 12 Regressió lineal.
      12.1 Correlació i causa-efecte.
      12.2 Correlació entre dues variables.
      12.3 Càlcul de la recta de regressió.

Tema 13 Regressió logística.
      13.1 Relació entre variables qualitatives i quantitatives.
      13.1 Relació entre variables qualitatives i quantitatives.
      13.2 Regressió logística amb múltiples variables explicatives.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodología: CM, MC, TRB

Classes teóriques, sempre acompanyades d’una llista de problemas pràctics per mostrar l’aplicabilitat dels conceptes.

Activitats formatives: CT (2 ECTS), PRO (1ECTS)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

avaluació contínua - EC 25%

Resolució de casos - RC 25%

prova final -  PFE 50%

 

Bibliografia i recursos

  1.  Altman DG. "Practical statistics for medical research". Londres: Chapman and Hall/CR. 1999.
  2. Martín Andrés A, Luna Del Castillo J. "Bioestadística para las Ciencias de la Salud". Madrid: Capitel Ediciones, S.L., 2004
  3. Milton JS. "Estadística para Biología y Ciencias de la Salud”, 3ª Ed. Madrid: Interamericana McGraw-Hill, 2001.
  4. Motulsky H. "Intuitive Biostatistics". N. York: Oxford University Press, 1995.
  5. http://estadisticaorquestainstrumento.wordpress.com

Material didàctic

      Webs d'interès
            http://estadisticaorquestainstrumento.wordpress.com http://http://estadisticaorquestainstrumento.wordpress.com 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00