Assignatura
Bioestadística Bàsica
- codi 10559
- curs 1
- període Anual
- tipus OB
- credits 3
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
Presentació
La bioestadística és un àmbit científic fonamental en les Ciències de la salut i el seu coneixement és bàsic en la investigació.
Requisits previs
Coneixements matemàtics bàsics.
Objectius
Conèixer els conceptes estadístics i les seves aplicacions en les Ciències de la salut.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma.
- CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació.
- CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relatius al seu camp d'estudi.
- CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, tot i que pot ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi.
- CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica.
- CG1 - Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits mitjançant la investigació i l'estudi, i fer front a la complexitat.
- CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats experimentals, així com d'emetre'n les conclusions corresponents.
- CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinar i multicultural.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Poder resoldre problemes estadístics dins de l’àmbit de les Ciències de la salut.
Continguts
Tema 1 Introducció a lEstadística.
1.1 Importància de lEstadística en la recerca.
1.2 Raonament estadístic en Ciències de la salut.
1.3 Definició de conceptes.
Tema 2 Estadística descriptiva.
2.1 Caracterització de mostres.
2.2 Mesures de centralització i dispersió.
2.3 Estimació puntual.
Tema 3 Distribucions mostrals.
3.1 Concepte de distribució
3.2 Tipus bàsics de distribucions.
3.3 Inferència de la distribució a partir duna mostra.
3.4 Estimació per intervals de confiança.
Tema 4 La distribució Normal (I).
4.1 Variables quantitatives, mitjanes i proporcions.
4.2 Paràmetres de la distribució Normal
4.3 Grans nombres i teorema central del límit.
Tema 5 La distribució Normal (II)
5.1 Distribució de probabilitat acumulada.
5.2 Intervals de confiança duna mitjana.
5.3 Intervals de confiança duna proporció.
Tema 6 Introducció al contrast dhipòtesis.
6.1 Nivell de significació.
6.2 Definició i interpretació del p-valor.
6.3 Errors tipus I i tipus II.
Tema 7 Casos de contrast dhipòtesis
7.1 Contrast dhipòtesis amb la distribució Normal.
7.1 Contrast dhipòtesis amb la distribució Normal.
7.2 La distribució t de Student per a mostres petites.
Tema 8 Comparació de dues poblacions.
8.1 Test de la t de dues mostres independents.
8.2 Test de la t de dades aparellades.
Tema 9 Mida de la mostra.
9.1 Importància de la nombre dindividus de la mostra en un experiment.
9.2 Relació entre la grandària i la significació.
9.3 Càlcul a priori de la grandària.
Tema 10 ANOVA (I).
10.1 Descripció de la tècnica dANOVA.
10.2 Definició del problema, factors i models.
10.3 Mitjanes intergrup i intragrup.
10.4 La distribució F i el contrast dhipòtesis.
Tema 11 ANOVA (II).
11.1 ANOVA dun i dos factors.
11.2 Disseny dexperiments i controls.
Tema 12 Regressió lineal.
12.1 Correlació i causa-efecte.
12.2 Correlació entre dues variables.
12.3 Càlcul de la recta de regressió.
Tema 13 Regressió logística.
13.1 Relació entre variables qualitatives i quantitatives.
13.1 Relació entre variables qualitatives i quantitatives.
13.2 Regressió logística amb múltiples variables explicatives.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodología: CM, MC, TRB
Classes teóriques, sempre acompanyades d’una llista de problemas pràctics per mostrar l’aplicabilitat dels conceptes.
Activitats formatives: CT (2 ECTS), PRO (1ECTS)
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
avaluació contínua - EC 25%
Resolució de casos - RC 25%
prova final - PFE 50%
Bibliografia i recursos
- Altman DG. "Practical statistics for medical research". Londres: Chapman and Hall/CR. 1999.
- Martín Andrés A, Luna Del Castillo J. "Bioestadística para las Ciencias de la Salud". Madrid: Capitel Ediciones, S.L., 2004
- Milton JS. "Estadística para Biología y Ciencias de la Salud”, 3ª Ed. Madrid: Interamericana McGraw-Hill, 2001.
- Motulsky H. "Intuitive Biostatistics". N. York: Oxford University Press, 1995.
- http://estadisticaorquestainstrumento.wordpress.com
Material didàctic