Assignatura

Recerca Bibliogràfica

  • codi 10561
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 1

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat

Responsable

Dra. Lissethe PEÑATE - lissethe@uic.es

Horari d'atenció

L’estudiant s’ha de posar en contacte amb nosaltres per correu electrònic per concretar una cita.

Sr. Antoni Parada Martínez aparada@uic.es

Presentació

Identificar un tema rellevant, buscar, gestionar i escriure un manuscrit final també són factors clau per tenir èxit a l’hora de dur a terme un projecte de recerca.
Els llibres de text, les revistes científiques, les bases de dades bibliogràfiques, els directoris, els motors de cerca i altres fonts d’informació múltiples ofereixen una gran varietat de possibilitats per obtenir suport d’informació quan es treballa en un projecte de recerca.

Aquesta assignatura té com a objectiu obtenir coneixements sobre tècniques i recursos d’informació que condueixin l’usuari a obtenir resultats rellevants i eficients.
Per assolir aquest objectiu, aquesta assignatura consta de sis temes:

  • Tema 1. Motors de cerca i operadors booleans
  • Tema 2. La Biblioteca Digital de la UIC
  • Tema 3. Bases de dades bibliogràfiques. PubMed & Web of Science
  • Tema 4. Factor d’impacte. Journal Citation Report (JCR) i altres indicadors bibliomètrics
  • Tema 5. Programari de gestió bibliogràfica: Mendeley
  • Tema 6. Regles i estil de les citacions segons el model Vancouver 

Requisits previs

No n’hi ha.

Objectius

  • Adquirir habilitats d’informació de cerca per recuperar la informació científica més rellevant en algunes de les principals bases de dades bibliogràfiques.
  • Dissenyar i realitzar estratègies de cerca complexes i avançades en diverses fonts d’informació.
  • Gestionar la bibliografia seleccionada mitjançant programes de gestió bibliogràfica.
  • Presentar alguns dels conceptes bàsics sobre indicadors bibliomètrics.
  • Transferir els coneixements i els consells adquirits durant el desenvolupament del projecte de l’assignatura final.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Dissenyar preguntes de recerca adequades.

- Utilitzar eines informàtiques i d’informació per fer cerques bibliogràfiques.

- Aprendre a recuperar eficientment la informació científica.

Continguts

Com s’ha de tractar un tema en línia? Si aquesta és la vostra primera experiència amb un curs en línia, no us preocupeu. Ja veureu que intentarem simular un ambient similar proper a una aula física. El nostre objectiu és que us pugueu sentir molt a prop de tots els avantatges que podeu obtenir quan assistiu a una classe ordinària. En primer lloc, permeteu-me explicar algunes de les regles que seguiré per aconseguir un tema interactiu.

1. DECLARACIONS I MATERIALS ESCRITS. Teniu tots els elements que necessiteu a la pantalla principal de l’assignatura (temes, mètodes, calendari i dates clau, material docent de contacte i docència i fins i tot procediments d’avaluació).

  VIP “Obriré” per mostrar tots els temes a mesura que avancem amb els continguts segons l’agenda.

  Si teniu cap pregunta o comentari, no dubteu a posar-vos en contacte amb mi per correu electrònic:          

  aparada@uic.es


2. GUIA CONTÍNUA I COMUNICACIÓ: publicaré missatges regularment per intentar promoure la vostra participació i assenyalaré quins són els aspectes més rellevants que heu d’aprendre.

Això us ajudarà a seguir el flux de propostes pel que fa al seguiment dels diferents temes i exercicis.

D’altra banda, revisaré diàriament el meu compte de correu electrònic. La meva intenció és respondre totes les vostres preguntes en un màxim de 48 hores. Si necessito estar absent més de 48 hores, us ho advertiré abans.

Agraeixo que les vostres preguntes, respostes i comentaris em siguin de gran ajuda. Em proporcionaran retroalimentació.


3. HORARI I AGENDA. Intentaré seguir les dates publicades, de manera que cada vegada que “comencem” o “acabem” un tema nou us enviaré un missatge a tots.



4. TREBALLANT COM A ESTUDIANT Us recomano que seguiu amb freqüència l’assumpte i que reviseu el correu electrònic. Us enviaré algunes recomanacions i us proposaré nous recursos d’informació o activitats potencials.



5. ACTIVITATS OBLIGATÒRIES No us preocupeu, perquè tots els exercicis “"obligatoris” s’anunciaran uns dies abans de començar-los. Es programen tres (3) activitats parcials obligatòries.


6. EXAMEN I QUALIFICACIONS FINALS La vostra qualificació final dependrà de l’addició de 3 exercicis obligatoris relacionats amb els mòduls (que comptaran un 10 % de la qualificació cadascun, amb un màxim del 40 %) i la qualificació d’un examen final (amb un màxim del 60 % de tota la qualificació).

7. APRENDRE EN LÍNIA TÉ MOLTS AVANTATGES Teniu el poder de decisió sobre com afrontar el tema. Podeu seguir el tema segons el vostre ritme.

 

Un altre avantatge interessant és que totes les meves explicacions, preguntes o comentaris es publicaran permanentment al FUMRUM. També rebreu un missatge electrònic que els contindrà. Això vol dir que si no podeu accedir a la classe durant diversos dies, podreu consultar tots els missatges i les declaracions. 

Amb tot, no us recomano que “"desconnecteu” durant gaire de temps perquè això us obligarà a fer un gran esforç per actualitzar els vostres coneixements sobre aquest tema.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Metodologia docente: CM, MC

Actividades formatives: CT (0.5 ECTS), SEM (0.5 ECTS)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Es faran 3 exercicis curts (40 % de la qualificació) i un examen final (60 % de la qualificació).

 

  1. Exercici 1. Motors de cerca i operadors booleans
  2. Exercici 2. Bases de dades bibliogràfiques. PubMed & Web of Science
  3. Exercici 3. Normes i estil de les citacions segons el model Vancouver / Factor d’impacte. Informe de citacions de revistes (Journal Citation Report -JCR)
  4. EXAMEN FINAL

Bibliografia i recursos

• Gutiérrez-Ibarluzea I, Parada Martínez A. Adquisición de Competencias para la búsqueda, recuperación y gestión de Información en Biomedicina [materiales docentes curso en línea]. Zaragoza: Instituto Aragonés de Ciencias de la Salud: 2011 www.ics-aragon.com/cursos/iacs/107/adquisicion-competencias.pdf

• Pubmed tutorials [official Pubmed Video tutorials in English] www.nlm.nih.gov/bsd/disted/pubmed.html

• Lefebvre C, Manheimer E, Glanville J. A. Searching for Studies (Chapter 6): In Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0. Higgins JPT, Green S, editor. 2011. (The Cochrane Collaboration). www.handbook.cochrane.org

• Appendix 2: Example search strategy to identify studies from electronic databases. In: CRD Center for Reviews and Dissemination. Systematic Reviews: CRD's guidance for undertaking systematic reviews in health care. York (United Kingdom): CRD; 2009. www.york.ac.uk/inst/crd/index_guidance.htm

• Identifying the evidence: literature searching and evidence submission (chapter 5) . In: NICE The guidelines manual. November 2012. London (United Kingdom): National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE). www.nice.org.uk/article/pmg6/chapter/5-identifying-the-evidence-literature-searching-and-evidence-submission


Health bibliographic databases

• PubMED/MEDLINE www.pubmed.org

• ISI Web of Knowledge (access through the university campus)

• Biblioteca Cochrane www.bibliotecacochrane.com

• Google Scholar http://scholar.google.es


Health bibliographic databases on biomedical literature in Spanish

• Índice Bibliográfico Español en Ciencias de la Salud (IBECS) http://ibecs.isciii.es

• MEDES. Medicina en Español https://medes.com

• Google Scholar http://scholar.google.es/

• LILACS (Database of Health Latinamerican journals) www.bireme.br

 

Bibliographic management software

    Refworks www.refworks.com  - Tutorial www.refworks.com/tutorial
    Mendeley www.mendeley.com  - Tutorial https://community.mendeley.com/guides
    Endnote www.endnote.com - Tutorial https://www.youtube.com/user/EndNoteTraining
    Zotero www.zotero.com https://www.zotero.org/support/screencast_tutorials

Vancouver rules for citing bibliographic references https://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00