Psicologia II: Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es
Horari d'atenció
L'horari de tutoria serà a convenir segons les necessitats de l'alumne i sempre mitjançant cita concertada a traves de correu electronic amb el/la professor/a
mcbalaguer@uic.es
jaumecamps@uic.cat
L'assignatura de Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar té com a objectiu bàsic el desenvolupament de competències relacionades amb la comprensió de com s’adquireix el coneixement i de com l'escola pot influir en aquesta adquisició. Per això es farà un estudi de les diferents teories de l’aprenentatge que més han influenciat la concepció actual dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
A part d'això també es pretén que l'alumnat adquireixi competències de gestió de l'aula a partir dels continguts que s'impartiran i competències relacionades amb la seva formació com a docent analític/a i reflexiu/va.
- Assolir les competències determinades per treballar l'assignatura.
- Comprendre i saber comunicar els continguts propis de l'assignatura
- Saber contextualitzar els continguts assolits a aspectes de la vida escolar real
- Saber crear entorns d'aprenentatge d'acord a les característiques pròpies dels infants d'EP
- Adquirir mecanismes per regular el propi procés d'aprenentatge
1.- Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període 6-12.
2.-Sap esbrinar les circumstàncies contextuals dels alumnes per tal de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d'aprenentatge.
3. Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels nens de 6 a 12 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat.
13.- Està familiaritzat amb les estratègies que els alumnes utilitzen per aprendre, les seves necessitats d'aprenentatge, el seu desenvolupament personal i els problemes que apareixeran, i sap com afrontar-los.
20.- Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
21.- Sap integrar la informació contextual de cada situació educativa i sap transferir el resultat de la seva anàlisi a una intervenció concreta (pensament sistèmic)
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-14 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-15 | Aprenentatge cooperatiu Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CEM-16 | Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CET-3 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral | Estudi i treball individual / autònom |
CET-4 | Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball en grup Tutories |
CET-6 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-7 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CG-02 | Estudi i treball individual / autònom Tutories | |
CG-04 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball en grup |
CG-06 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
L'avaluació de l'assignatura es desenvoluparà a partir d'un criteri acumulatiu, és a dir, es valorarà el progrés al llarg del periode docent. Els registres que permetran aquesta avaluació es trauran de les diferents activitats d'avaluació continuada, que tindran una naturalesa variada. Concretament, l'assignatura s'avaluarà a partir de l'elaboració continuada d'un portfoli, de la participació competent en les tutories acadèmiques i de la realització de proves individuals d'avaluació. Altres situacions d'on s'extrauran dades són l'observació i valoració de la participació a l'aula i l'autoavaluació. Caldrà distingir les activitats d'entrenament de les activitats d'avaluació.
Per aconseguir el màxim d'objectivitat possible en l'avaluació, es demanarà a l'estudiant el màxim de coherència possible entre les notes d'avaluació individual i les notes d'avaluació grupal. En cas de no existir aquesta coherència es prioritzarà sempre la nota individual obtinguda a l'aula, com a nota final. Això és així perquè pensem que la compentència en treball grupal és única i que la resta de competències que l'alumne/a ha d'assolir són d'àmbit individual.
En coherència amb la responsabilitat social que comporta la funció dels mestres, cal especificar dos condicionants més en l'avaluació d'aquesta assignatura. En primer lloc esmentar que les actituds que el professorat consideri d'irresponsabilitat acadèmica poden comportar no assolir l'aprovat en l'assignatura, per entrar en completa contradicció amb el perfil de mestra/e, tal i com assenyala el 5è objectiu general de l'assignatura. En segon lloc, i en relació amb la CG 2, especificar que la llengua vehicular d'aquesta assignatura és el català (encara que es pot treballar documentació en castellà o anglès), en aquest sentit, en qualsevol prova d'avaluació escrita, es penalitzarà amb 0.2 punts, cada falta d'ortografia considerada greu. Si a la revisió d'un treball se perceb, des del el principi, un excés de faltes d'ortografia o una redacció impròpia, es retornarà el treball perquè l'alumne/a el corregeixi i el torni a lliurar al cap d'una setmana. En aquest cas accedirá a un aprovat com a molt. Pensem que aquestes consideracions seran de molta ajuda per millorar la qualitat de la futura tasca com a mestres i l'actual tasca acadèmica.
És important esmentar també que aquesta assignatura te dues parts diferenciades. La part de Psicologia de l'Aprenentage desenvolupa 7 crèdits i representa un 80 % de la nota final i la part de Psicologia Social representa 2 crèdits i el 20 % restant. Malgrat que els criteris generals d'avaluació són els que consten en aquesta guia docent, cada un dels professors de les dues parts especificarà aquells aspectes concrets que consideri adequats a la seva part.
La graella posterior mostra quins són els resultats d'aprenentatge que s'esperen de l'alumnat i amb quin sistema seran avaluats. La qualificació es farà en base a l'escala comú de la Facultat d'Educació.
Resultats d'aprenentatge |
Sistema avaluació |
Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels / de les alumes de 0-6 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat (2) |
-Proves
-Entrevista estructurada
-Portfoli - -Autoavaluació |
Reconeix les característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives pròpies de l'alumnat de 0 a 6 anys i sap identificar el seu possible dèficit o sobredotació (4) |
- Prova - Portfoli - Entrevista estructurada - Autoavaluació |
Disenya activitats d'ensenyament i aprenentatge i de joc, adaptades a les necessitats de l'alumnat que fomentin l'aprenentatge autònom, integrant l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (7) |
-Portfoli
-Registre de conductes i observacions
|
Avalua les activitats i la seva eficàcia i, si és necessari, les adapta a tot el grup o a cada alumne en concret per afavorir l'atenció a la diversitat (8) |
-Portfoli
-Registre de conductes i observacion |
Gestiona l'aula d'educació infantil utilitzant diferents formes d'organització, suports didàctics i materials educatius que recolzin els objectius relacionados amb les activitats educatives (9) |
-Portfoli
- Prova
|
A nivell pràtic està familiaritzat amb els sistemes de seguiment de l'alumnat i amb les estratègies per realitzar un seguiment del seu treball com a professor/a, perquè sigui accessible (11) |
-Registre de conductes i observacions
-Entrevista estructurada |
Ofereix als pares i a altres parts implicades, informació sobre l'alumnat, i utilitza adequadament la informació que n'obté (12) |
-Entrevista estructurada
|
Participa constructivament en diferents tipus de consultes amb persones i institucions exteriors col.laborant amb altres professionals (13) |
-Grau de participació
-Entrevista estructurada
|
Proves d'avaluació continuada i prova integradora: 50%. Si la prova integradora es suspèn cal anar a 2a convocatòria.
Portfoli: 10%
Entrevista estructurada: 30%
Grau de participació, conductes a l'aula: 10%
Per aprovar l'assignatura cal realitzar totes les activitats d'avaluació continuada.
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període 6-12 (1) | Memòria Proves objectives |
Sap esbrinar les circumstàncies contextuals dels alumnes per tal de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d'aprenentatge (2) | Memòria Proves objectives |
Està familiaritzat amb les estratègies que els alumnes utilitzen per aprendre, les seves necessitats d'aprenentatge, el seu desenvolupament personal i els problemes que apareixeran, i sap com afrontar-los (13) | Memòria Grau de participació Proves objectives |
Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels nens de 6 a 12 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat (3) | Preguntes orals Memòria Proves objectives |
Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres (20) | Memòria Grau de participació |
Sap integrar la informació contextual de cada situació educativa i sap transferir el resultat de la seva anàlisi a una intervenció concreta (pensament sistèmic) (21) | Entrevista estructurada Proves objectives |
Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàtics a l'Educació Primària.TDX http://hdl.handle.net/10803/9348
Coll, C. (coord.) (2008). Psicologia de la Instrucció. Barcelona:UOC
Brunner, J.S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial
Bruner, J. (1997). La Educación puerta de la cultura. Madrid: Machado Libros
Coll, C., Palacios, J. i Marchesi, A. (2008). Desarrollo psicológico y educación II. Psicologia de la Educación. Madrid: Alianza
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. i Zabalza, A. (1999). El constructivismo en el aula. Barcelona: GRAO
Gagné, E.D. (1991). La psicología cognitiva del aprendizaje escolar. Madrid: Visor
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
González Pérez, J. i Criado del Pozo, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
Lave, Jean, & Wenger, Etienne (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge University Press.
Piaget, J. (1965). The child’s construction of number. Nova York: Norton.
Pozo, I. i Monereo, C. (Coord.) (2000). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana
Puente Ferreras, A. (2005). Cognición y Aprendizaje. Funsamentos Psicológicos. Madrid: Pirámide
Tuffanelli, L. (2010). Comprender. ¿Qué es? ¿Cómo funciona. Madrid: Ministerio de Educación. Narcea
Vigotski, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vigotski, L.S. (1995). Pensamiento y leguaje. Barcelona: Paidós
Wells, G. (2001). Indagación dialógica. Hacia una teoria y una práctica socioculturales de la educación (pp. 237-270). Barcelona:Paidós
Woolfolk, A.; Hugues, M. y Walkup, V. (2008). Psychology in Education. Essex: Pearson
Pozo Municio, I. (2000). Aprendices y maestros (4ª ed.). Madrid: Alianza.
Interacció entre iguals i adults (Psicologia social) (Jaume Camps)
Allport, G. W. (1979). The Nature of Prejudice. Cambridge: Perseus Books. (1a edició de 1954)
Aronson, E. (2000). El animal social (8a edició). Alianza.
Biscarri, J., Samper, L. i Sanuy, J. (1985). Socialització infantil i dinàmica del grup-classe. Lleida: Dilagro.
Córdoba, A.I. et al. (coords) (2006). Psicología del desarrollo en la edad escolar. Madrid: Pirámide.
Gerrig, R.J. i Zimbardo, P.G. (2005). Psicología y vida. Naucalpán de Juárez: Pearson.
Gil, F. i León, J.M. (1998). Habilidades sociales. Madrid: Síntesis.
Harris, J. R. (1998). The Nurture Assumption. New York: The Free Press.
Hartup, W. W. (1998a). The company they keep: Friendships and their developmental significance. In A. Campbell, & S. Muncer (Eds.), The social child. Hove: The Psychology Press.
López, F. et al. (2003). Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide.
Maccoby, E. E. (2003). The Two Sexes. Growing up Apart, Coming Together. Cambridge: Harvard University Press.
Marín, M. (1998). Psicología social de los procesos educativos. Sevilla: Algaida.
Páez, D. et al. (coord.). (2004). Psicología social, cultura y educación. Madrid: Pearson Educación.
Parsons, T. (1976). La clase como sistema social: algunas de sus funciones en la sociedad americana. A Gras, A. (Ed.). Sociología de la educación. Textos fundamentales (pp. 53-60). Madrid: Narcea. file:///C:/Users/usuari/Downloads/Unidad2aParsons.pdf
Perinat, A. (1998). Psicología del desarrollo. Barcelona: EDHASA.
Steele, C. M. (1997). A Threat in the Air. How Stereotyper Shape Intellectual Identity and Performance. American Psychologist, 52(6), 613-629.
Thorne, B. (1993). Gerder Play: Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.
Turner, J. C. (1987). Rediscovering the Social Group. A Self-Categorization Theory. Oxford: Basil Blackwell.