Psicologia II: Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Jaime CAMPS - jaumecamps@uic.es
Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es
Horari d'atenció
L'horari de tutoria serà a convenir segons les necessitats de l'alumne i sempre mitjançant cita concertada a traves de correu electronic amb el/la professor/a
mcbalaguer@uic.es
jaumecamps@uic.cat
L'assignatura de Processos Cognitius i Aprenentatge Escolar té com a objectiu bàsic el desenvolupament de competències relacionades amb la comprensió de com s’adquireix el coneixement i de com l'escola pot influir en aquesta adquisició. Per això es farà un estudi de les diferents teories de l’aprenentatge que més han influenciat la concepció actual dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
A part d'això també es pretén que l'alumnat adquireixi competències de gestió de l'aula a partir dels continguts que s'impartiran i competències relacionades amb la seva formació com a docent analític/a i reflexiu/va.
- Assolir les competències determinades per treballar l'assignatura.
- Comprendre i saber comunicar els continguts propis de l'assignatura
- Saber contextualitzar els continguts assolits a aspectes de la vida escolar real
- Saber crear entorns d'aprenentatge d'acord a les característiques pròpies dels infants d'EP
- Adquirir mecanismes per regular el propi procés d'aprenentatge
1.- Coneix i classifica les característiques psicològiques i de la personalitat en el període 6-12.
2.-Sap esbrinar les circumstàncies contextuals dels alumnes per tal de donar explicació al desenvolupament de la personalitat i dels diferents tipus d'aprenentatge.
3. Identifica, analitza i comprèn els processos d'ensenyament i aprenentatge dels nens de 6 a 12 anys i sap com relacionar-los amb l'entorn, prenent consciència de la seva complexitat.
13.- Està familiaritzat amb les estratègies que els alumnes utilitzen per aprendre, les seves necessitats d'aprenentatge, el seu desenvolupament personal i els problemes que apareixeran, i sap com afrontar-los.
20.- Té un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i entendre el seu propi comportament i el dels altres.
21.- Sap integrar la informació contextual de cada situació educativa i sap transferir el resultat de la seva anàlisi a una intervenció concreta (pensament sistèmic)
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-14 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-15 | Aprenentatge cooperatiu Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom Estudi i treball en grup |
CEM-16 | Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CET-3 | Contracte d'aprenentatge Mètode expositiu / lliçó magistral | Estudi i treball individual / autònom |
CET-4 | Aprenentatge cooperatiu Contracte d'aprenentatge | Estudi i treball en grup Tutories |
CET-6 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-7 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CG-02 | Estudi i treball individual / autònom Tutories | |
CG-04 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball en grup |
CG-06 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
Balaguer, M.C. Lectura estartègica dels problemes matemàtics a l'Educació Primària.TDX http://hdl.handle.net/10803/9348
Coll, C. (coord.) (2008). Psicologia de la Instrucció. Barcelona:UOC
Brunner, J.S. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial
Bruner, J. (1997). La Educación puerta de la cultura. Madrid: Machado Libros
Coll, C., Palacios, J. i Marchesi, A. (2008). Desarrollo psicológico y educación II. Psicologia de la Educación. Madrid: Alianza
Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. i Zabalza, A. (1999). El constructivismo en el aula. Barcelona: GRAO
Gagné, E.D. (1991). La psicología cognitiva del aprendizaje escolar. Madrid: Visor
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
González Pérez, J. i Criado del Pozo, M.J. (2004). Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Madrid: Editorial CCS
Lave, Jean, & Wenger, Etienne (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge University Press.
Piaget, J. (1965). The child’s construction of number. Nova York: Norton.
Pozo, I. i Monereo, C. (Coord.) (2000). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana
Puente Ferreras, A. (2005). Cognición y Aprendizaje. Funsamentos Psicológicos. Madrid: Pirámide
Tuffanelli, L. (2010). Comprender. ¿Qué es? ¿Cómo funciona. Madrid: Ministerio de Educación. Narcea
Vigotski, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vigotski, L.S. (1995). Pensamiento y leguaje. Barcelona: Paidós
Wells, G. (2001). Indagación dialógica. Hacia una teoria y una práctica socioculturales de la educación (pp. 237-270). Barcelona:Paidós
Woolfolk, A.; Hugues, M. y Walkup, V. (2008). Psychology in Education. Essex: Pearson
Pozo Municio, I. (2000). Aprendices y maestros (4ª ed.). Madrid: Alianza.
Interacció entre iguals i adults (Psicologia social) (Jaume Camps)
Allport, G. W. (1979). The Nature of Prejudice. Cambridge: Perseus Books. (1a edició de 1954)
Aronson, E. (2000). El animal social (8a edició). Alianza.
Biscarri, J., Samper, L. i Sanuy, J. (1985). Socialització infantil i dinàmica del grup-classe. Lleida: Dilagro.
Córdoba, A.I. et al. (coords) (2006). Psicología del desarrollo en la edad escolar. Madrid: Pirámide.
Gerrig, R.J. i Zimbardo, P.G. (2005). Psicología y vida. Naucalpán de Juárez: Pearson.
Gil, F. i León, J.M. (1998). Habilidades sociales. Madrid: Síntesis.
Harris, J. R. (1998). The Nurture Assumption. New York: The Free Press.
Hartup, W. W. (1998a). The company they keep: Friendships and their developmental significance. In A. Campbell, & S. Muncer (Eds.), The social child. Hove: The Psychology Press.
López, F. et al. (2003). Desarrollo afectivo y social. Madrid: Pirámide.
Maccoby, E. E. (2003). The Two Sexes. Growing up Apart, Coming Together. Cambridge: Harvard University Press.
Marín, M. (1998). Psicología social de los procesos educativos. Sevilla: Algaida.
Páez, D. et al. (coord.). (2004). Psicología social, cultura y educación. Madrid: Pearson Educación.
Parsons, T. (1976). La clase como sistema social: algunas de sus funciones en la sociedad americana. A Gras, A. (Ed.). Sociología de la educación. Textos fundamentales (pp. 53-60). Madrid: Narcea. file:///C:/Users/usuari/Downloads/Unidad2aParsons.pdf
Perinat, A. (1998). Psicología del desarrollo. Barcelona: EDHASA.
Steele, C. M. (1997). A Threat in the Air. How Stereotyper Shape Intellectual Identity and Performance. American Psychologist, 52(6), 613-629. http://users.nber.org/~sewp/events/2005.01.14/Bios+Links/Krieger-rec5-Steele_Threat-in-the-Air.pdf
Thorne, B. (1993). Gerder Play: Girls and Boys in School. New Brunswick: Rutgers University Press.
Turner, J. C. (1987). Rediscovering the Social Group. A Self-Categorization Theory. Oxford: Basil Blackwell.