Assignatura
Educació III: Organització Escolar i Materials
- codi 10599
- curs 1
- període Semestre 2
- tipus FB
- credits 6
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Professorat
Presentació
Des d'Organització Escolar i Materials pretenem promoure un aprenentatge actiu i significatiu. Aquesta matèria té 6 crèdits ECTS que s'impartiran durant el segon semestre distribuïts segons els continguts de:
- Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) -3 crèdits-.
- Organització Escolar (OE) -3 crèdits-.
Objectius
Tecnologies de la informació (TIC)
- Integrar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a les activitats d’ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l’ensenyament i al desenvolupament professional.
Organització escolar (OE)
- Descobrir el panorama de l'Organització Escolar (OE): direcció escolar, documents institucionals, recursos (humans, materials i funcionals), clima escolar, i innovació i aprenentatge.
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CEM-03 - Analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
- CEM-07 - Promoure el treball cooperatiu i el treball i l'esforç individuals.
- CEM-10 - Dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent i l'aprenentatge dins l'aula.
- CEM-11 - Conèixer i aplicar experiències innovadores en l'educació primària.
- CEM-65 - Relacionar teoria i pràctica amb la realitat de l'aula i del centre.
- CEM-66 - Participar en l'activitat docent i aprendre a saber fer, actuant i reflexionant des de la pràctica.
- CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
- CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
- CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Integra les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en les activitats d'E-A, la gestió de l'ensenyament i el desenvolupament professional.
- Descobreix el panorama de l'Organització Escolar (OE): direcció escolar, documents institucionals, recursos escolars (humans, materials i funcionals), clima escolar, i innovació i aprenentatge.
Continguts
Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC)
- Internet com eina d'informació i participació.
- Eines de comunicació.
- Aprenentatge a Internet.
- Recursos TIC educatius.
- Tecnologies emergents.
Organització Escolar (OE)
- Direcció escolar.
- Documents institucionals.
- RRHH, materials i funcionals.
- Convivència i clima escolar.
- Innovació i aprenentatge.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia serà variada: treball basat en projectes o reptes, gamificació, realitat augmentada, debats, recerca i exposicions. Es potenciarà la pràctica reflexiva i s'estimularà el paper actiu tot procurant gaudir de l'emoció d'aprendre a aprendre.
Els alumnes desenvoluparan activitats per lliurar-les en els terminis establerts. Es duran a terme diferents activitats: pràctiques, teòriques, treball en grup i individual, seminaris, tallers i tutories. Totes elles per afavorir l'aprenentatge i estimular l’intercanvi de coneixement des de la col·laboració, el diàleg, l'exploració, la intervenció i l'anàlisi. També, s’utilitzaran espais comuns de comunicació per poder avançar en el coneixement i... créixer junts.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura és especialment de caràcter pràctic pel que caldrà l'assistència. L’avaluació d’aquesta assignatura és global, tot i que la impartim en 2 blocs d'aprenentatge: TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) i OE (Organització Escolar). L’alumne haurà de demostrar que ha aconseguit un nivell de competències mínim en els resultats d'aprenentatge dels 2 blocs. Si ho aconsegueix, podrem assignar la nota global tenint en compte el pes ponderat de cadascun dels blocs.
S’usaran diferents sistemes d’avaluació: dossier d'aprenentatge, treballs de recerca corporatius, presentacions orals, debats, produccions escrites i audiovisuals, proves objectives, disseny d'activitats, autoavaluació i coavaluació. Es valorarà principalment el fer, el treball en equip, la implicació i la participació. Tindrem en compte les produccions fetes en grup (50%), una prova individual sobre l'aprenentatge i de l'aprenentatge (30%), i l’autoavaluació i l’avaluació entre iguals del treball col·laboratiu, la participació activa i l'aprenentatge (20%).
Bibliografia i recursos
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC)
- Area, M., & González, C. S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-38. doi: 10.6018/j/240791
- Cabero, J., & Barroso, J. (2016). Ecosistema de aprendizaje con «realidad aumentada»: posibilidades educativas. Tecnología, Ciencia y Educación, 5, 141-154.
- Cabero, J., & García, F. (Coords.). (2016). Realidad Aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.
- Camacho, M. & Esteve, F. (2018). El uso de las tabletas y su impacto en el aprendizaje. Una investigación nacional en centros de Educación Primaria. Revista de Educación, 379, 170-192. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2017-379-366
- Capell-Masip, N., Tejada-Fernández, J. y Bosco, A. (2017). Los videojuegos como medio de aprendizaje: un estudio de caso en matemáticas en Educación Primaria. Pixel-Bit, 51, 133-150. doi:10.12795/pixelbit.2017.i51.09
- Castejón, E., López, C., & Selga, M. (2016). Inclusió digital a l'aula. Barcelona: Editorial UOC.
- Cepeda, O., Gallardo, I. M., & Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 79-95. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.79
- Cela-Ranilla, J. M., Esteve-González, V., Esteve-Mon, F., González-Martínez, J., & Gisbert-Cervera, M. (2017). El docente en la sociedad digital: una propuesta basada en la pedagogía transformativa y en la tecnología avanzada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 403-422.
- Centro de Comunicación y Pedagogía. (2017). Especial Programación y Robótica Educativa (II). Comunicación y Pedagogía, 301-302.
- Cepeda, O., Gallardo, I. M., & Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 79-95. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.79
- Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2018). Competència Digital Docent (CDD) del professorat de Catalunya. Barcelona: Servei de Comunicació i Publicacions de la Generalitat de Catalunya. Recuperat de https://bit.ly/2ITvBiZ
- Domingo-Coscollola, M., & Sánchez-Valero, J. A. (2018). Construyendo una propuesta sobre Competencia Digital Docente (CDD) para la formación inicial de maestros de Cataluña. En I. del Arco & P. Silva (Eds.), Tendencias nacionales e internacionales en organización educativa: entre la estabilidad y el cambio. Versión electrónica, Apartado I, cap. 27, pp. 1-7. Madrid: Wolters Kluwer.
- Educación 3.0 (2017, Setembre 27). ¿Cómo trabajar con el robot Next en Infantil? Educación 3.0. Recuperat de http://bit.ly/2F7KZpE
- Educación 3.0 (2018, Febrer 8). 20 herramientas de gamificación para clase que engancharán a tus alumnos. Educación 3.0. Recuperat de http://bit.ly/2fGkGg2
- Juvany, J. (2012). Connecta't per aprendre. Barcelona: Associació Rosa Sensat.
- Meat, R. (2016, Març 7). Learn different. Silicon Valley disrupts education. The New Yorker. Recuperat de http://buff.ly/1RjjTK2
- Metz, R. (2017, Desembre 18). Las seis mejores 'apps' para ver el futuro de la realidad aumentada y virtual. MIT Technology Review. Recuperat de http://bit.ly/2D12Iy8
- Nin, P. (2017, Desembre 25). Balanç del meu 1r trimestre amb Scrath. Scrath Català. Recuperat de http://bit.ly/2mzZZF5
- Reina, E., Pérez-Galán, R., & Quero, N. (2017). Utilización de tablets en Educación Infantil: Un estudio de caso. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 193-203. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.193
- Sáez, J. M., & Cózar, R. (2017). Pensamiento computacional y programación visual por bloques en el aula de Primaria. Educar, 53(1), 129-146. doi: 10.5565/rev/educar.841
- Sampedro, B. E., Muñoz, J. M., & Vega, E. (2017). El videojuego digital como mediador del aprendizaje en la etapa de Educación Infantil. Educar, 53(1), 89-107. doi: 10.5565/rev/educar.850
- Santana, P. J., Eirín, R., & Marín, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 16(2), 29-48. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.29
- Termcat. Centre de Terminologia (2019). Vocabulari de les xarxes socials. Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Recuperat de http://bit.ly/1P3RQQv
- Vilamajor, M., & Esteve-Mon, F. M. (2016). Dispositivos móviles y aprendizaje cooperativo: diseño de una intervención con dispositivos móviles en un entorno de aprendizaje cooperativo en la etapa de educación primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 58. doi: 10.21556/edutec.2016.58.833
Organització Escolar (OE)
- Bolívar, A. (2015). Evaluar el liderazgo pedagógico de la dirección escolar. Revisión de enfoques e instrumentos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 15-39.
- Bona, C. (2015). La nueva educación. Los retos y desafíos de un maestro de hoy. Barcelona: Plaza & Janés.
- Bona, C. (2017, Gener 31). “Hay colegios que invitan a los niños a ser agentes de cambio”. El diario de la educación. Recuperat de http://bit.ly/2l0Ozbs
- Bona, C. (2017, Setembre 13). César Bona:«Hay que desterrar la lucha entre escuela tradicional e innovación». Diario de Ibiza. Recuperat de http://bit.ly/2mBSNYW
- Bona, C. (2018, Gener 25). César Bona: "Los docentes debemos creer que somos agentes de cambio". Blog Teaching. Recuperat de https://bit.ly/2lKuHdD
- Camacho, M. (2016). Vers una cultura de la innovació: reptes i oportunitats en el marc del sistema educatiu català. A J. M. Vilalta (Dir.), Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015 (pp. 105-138). Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
- Cantón, I., & Pino, M. (Coords.). (2014). Organización de centros educativos en la sociedad del conocimiento. Madrid: Alianza Editorial.
- Cobo, C. (2016). La innovación pendiente. Reflexiones (y provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Montevideo: Fundación Ceibal/Debate.
- Del Pozo, M. (2015, Desembre 10). Montserrat del Pozo: "Los docentes son el motor del cambio pedagógico". Educación 3.0. Recuperat de http://bit.ly/1KcaxRE
- Del Pozo, M. (2016, Octubre 13). La revolución social empieza en el aula. El Dia.es. Recuperat de http://bit.ly/2edvZul
- Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (2018, Juny 20). Informació i eines per a la gestió dels centres. Barcelona: Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Recuperat de http://bit.ly/1SBPN9P
- Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2011). Projectes educatius en xarxa (TAC4). Barcelona: Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Recuperat de http://bit.ly/1nlxxUL
- Domingo-Coscollola, M., Onsès-Segarra, J., & Sancho-Gil, J. M. (2018). La cultura DIY en educación primaria. Aprendizaje transdisciplinar, colaborativo y compartido en un Hub. Revista de investigación educativa, 36(2), 491-508. doi:10.6018/rie.36.2.304421
- Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació de Catalunya (2018). Què és innovar en educació al segle XXI?. Barcelona: Horsori.
- Fundació Jaume Bofill (2016, Novembre). Espais d'aprenentatge. Repensar els espais escolars per l’educació del segle XXI. Educació Demà. Recuperat de http://bit.ly/2mB9hAK
- Fundació Jaume Bofill (2017, Maig). Viu el treball per projectes! Aprenentatge real sense fórmules màgiques. Educació Demà. Recuperat de http://bit.ly/2DheM0S
- Gairín, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar, 27, 31-85.
- Gairín, J. (2014, Setembre 1). Desarrollo Organizativo en Educación [Arxiu de vídeo]. Recuperat de http://bit.ly/1S9KFIw
- Gairín, J. (2015, Juliol 30). Joaquín Gairín: "Lo fundamental es tener un proyecto construido entre todos". Tiching. Recuperat de http://bit.ly/2DyPLw1
- Gairín, J. (2017). Organizaciones que aprenden y generan conocimiento. Cataluña económica, 521(2), 52-53.
- Jolonch, A. (2018, Desembre 29). La innovació a l’escola: centres diversos, no desiguals. Diari Ara. Recuperat de https://bit.ly/2F9HEJh
- Martínez-Aldanondo, J. (2016, Novembre 14). La primera evolución es repensar lo que estamos enseñando. Building Talent. School of Continuing Education Universitat de Barcelona. Recuperat de http://bit.ly/2kCyn2h
- Martínez-Aldanondo, J. (2016, Novembre 21). Emergent Learning: el futuro inmediato de la educación. Building Talent. School of Continuing Education Universitat de Barcelona. Recuperat de http://bit.ly/2lc3dvo
- Martínez-Aldanondo, J. (2018, Abril). La educación a través de los ojos de un niño. Catenaria, 145. Recuperat de https://bit.ly/2Ia7hfC
- Regí, C. (2016, Desembre 12). La escuela no debe adaptarse al futuro: Debe transformarlo. Building Talent. School of Continuing Education Universitat de Barcelona. Recuperat de http://bit.ly/2kpTcvh
- Rodríguez-Gómez, D., & Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24(46), 73-90.
- Sanmartí, N. (2017, Gener 11). Neus Sanmartí: “Si sabem que l’alumne aprèn, la nota és el de menys”. El diari de l’Educació. Recuperat de http://bit.ly/2jLNkdV
- Santos-Guerra, M. Á. (2015). Las Feromonas de la Manzana: El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: Graó.
- Santos-Guerra, M. Á. (2017, Març 22). La feromona de las manzanas o el valor educativo de la dirección. El diario de la educación. Recuperat de https://bit.ly/2AtUleE
- Senge, P. (2017, Gener 23). El profesor del siglo XXI tiene que enseñar lo que no sabe. El País. Recuperat de http://bit.ly/2k8kwO3
- Tounucci, F. (2018, Gener 15). Francesco Tonucci: La misión principal de la escuela ya no es enseñar cosas. Revista de Educación y Cultura. Recuperat de http://bit.ly/2d2TQNW