Sociologia II: Sociologia de la Familia
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es
Horari d'atenció
Asun Verdera
o Concertar entrevista per mail.
Ignasi de Bofarull
La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.
La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.
En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.
17. Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història.
18. Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat.
19. Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars.
20. Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació.
21. Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com a recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives.
22. Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació.
23. Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les famílies i valora i argumenta els límits de l'ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes familiar, escolar i social.
24. Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu.
25. Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula.
26. Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes.
27 Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i pares
El treball i la família
La sociologia de la família i polítiques educatives familiars
Educació, comunicació i mitjans de comunicació
Els mitjans de comunicació com a eix transversal de l'educació
L'ús dels mitjans de comunicació a l'escola
Activitats d'anàlisi crítica dels mitjans de comunicació
L'oci familiar i els mitjans de comunicació: possibilitats i límits
Mediació familiar i mitjans de comunicació
Addiccions en els mitjans de comunicació
Orientació i tutoria
Estils i habilitats parentals
Tècniques i instruments de l'acció tutorial
Organització de l'acció tutorial
Planificació i programació de l'acció tutorial
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-23 CEM-24 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-07 CG-08 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Seminaris tallers |
CEM-20 CEM-21 CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-4 CET-6 CET-7 CG-04 CG-07 | Estudi de casos Resolució d'exercicis i problemes | Seminaris tallers |
CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-7 CG-04 CG-07 | Aprenentatge basat en problemes | Classes pràctiques |
CEM-21 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-07 | Aprenentatge orientat a projectes | Tutories |
CEM-23 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CG-02 CG-08 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball individual / autònom Tutories |
CEM-23 CEM-24 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-04 CG-08 | Aprenentatge orientat a projectes | Estudi i treball individual / autònom |
Projecte acció tutorial 55 %
Prova de continguts 45 %
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
17. Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història. | Proves objectives |
18. Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat. | Dossier d'aprenentatge |
19. Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars. | Entrevista estructurada |
20. Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació. | Dossier d'aprenentatge |
21. Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com a recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives. | Treballs i projectes |
22. Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació. | Autoavaluació |
23. Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les famílies i valora i argumenta els límits de l'ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes familiar, escolar i social. | Treballs i projectes |
24. Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu. | Memòria Informe |
25. Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula. | Treballs i projectes |
26. Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes. | Memòria Informe |
27. Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i pares | Memòria Informe |
BIBLIOGRAFIA