Assignatura

Sociologia II: Sociologia de la Familia

  • codi 10601
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Asunción VERDERA - averdera@uic.es

Horari d'atenció

Asun Verdera 

o  Concertar entrevista per mail.


Ignasi de Bofarull

  • Concerta prèviament per correu electrònic 
  • ibofarull@uic.es

Presentació

La persona humana és essencialment un “ésser familiar”. La pràctica reflexiva sobre la família és necessària i fonamental pels professionals de l’educació.

La complexitat social que ens envolta i la dinàmica de canvi que cada vegada és més present en el nostre entorn, requereix donar respostes noves als interrogants que sovint apareixen i prendre decisions davant els reptes que reclama la família en el nou escenari social.

En la comunitat educativa es detecten necessitats i mancances envers el coneixements dels contextos familiars. Als mestres se’ls demana que eduquin i formin els alumnes; aquesta tasca s’optimitzarà si adquireixen les competències adients per reconèixer en cada situació la realitat familiar del seu alumnat.

 

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-20 - Mostrar habilitats socials per entendre les famílies i fer-se entendre per aquestes.
  • CEM-21 - Conèixer i saber exercir les funcions de tutor i orientador en relació amb l'educació familiar en el període de 6 a 12 anys.
  • CEM-22 - Relacionar l'educació amb el medi, i cooperar amb les famílies i la comunitat.
  • CEM-23 - Analitzar i incorporar de forma crítica les qüestions més rellevants de la societat actual que afecten l'educació familiar i escolar: impacte social i educatiu dels llenguatges audiovisuals i de les pantalles; canvis en les relacions de gènere i intergeneracionals; multiculturalitat i interculturalitat; discriminació i inclusió social i desenvolupament sostenible.
  • CEM-24 - Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de família, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-07 - Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-08 - Conèixer els elements que conformen el pensament reflexiu, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

 17. Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història.

18. Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat.

19. Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars.

20. Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació.

21. Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com a recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives.

22. Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació.

23. Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les famílies i valora i argumenta els límits de l'ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes familiar, escolar i social.

24. Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu.

25. Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula.

26. Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes.

27 Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i pares

 

Continguts

  1. Parentiu, matrimoni i família 
  2. El treball i la família 

  3. La sociologia de la família i polítiques educatives familiars 

  4. Educació, comunicació i mitjans de comunicació 

  5. Els mitjans de comunicació com a eix transversal de l'educació 

  6. L'ús dels mitjans de comunicació a l'escola 

  7. Activitats d'anàlisi crítica dels mitjans de comunicació 

  8. L'oci familiar i els mitjans de comunicació: possibilitats i límits 

  9. Mediació familiar i mitjans de comunicació 

  10. Addiccions en els mitjans de comunicació 

  11. Orientació i tutoria 

  12. Estils i habilitats parentals 

  13. Tècniques i instruments de l'acció tutorial 

  14. Organització de l'acció tutorial 

  15. Planificació i programació de l'acció tutorial

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-23 CEM-24 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-07 CG-08 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Seminaris tallers
CEM-20 CEM-21 CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-4 CET-6 CET-7 CG-04 CG-07 Estudi de casos
Resolució d'exercicis i problemes
Seminaris tallers
CEM-22 CEM-23 CET-1 CET-2 CET-7 CG-04 CG-07 Aprenentatge basat en problemes
Classes pràctiques
CEM-21 CET-2 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-07 Aprenentatge orientat a projectes
Tutories
CEM-23 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CG-02 CG-08 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball individual / autònom
Tutories
CEM-23 CEM-24 CET-3 CET-5 CET-7 CG-02 CG-04 CG-08 Aprenentatge orientat a projectes
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

BLOC I / III      

Projecte acció tutorial 55 % 

Prova de continguts 45 %

 

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
17. Identifica i classifica els sistemes de parentiu i les diferents variacions i formes de la família al llarg de la història.Proves objectives
18. Defineix i contrasta els diferents conceptes de matrimoni i família en l'actualitat.Dossier d'aprenentatge
19. Descobreix i valora la incidència de determinades polítiques familiars en els resultats escolars.Entrevista estructurada
20. Argumenta i valora la relació (positiva o negativa) entre aquests dos elements: mitjans de comunicació i educació.Dossier d'aprenentatge
21. Maneja i utilitza els continguts dels mitjans de comunicació com a recursos didàctics en les diferents matèries i situacions educatives.Treballs i projectes
22. Descobreix, coneix i aplica les eines d'anàlisi crítica per desentranyar els missatges dels mitjans de comunicació.Autoavaluació
23. Coneix i classifica la realitat de l'ús dels mitjans de comunicació a les famílies i valora i argumenta els límits de l'ús d'aquests mitjans amb vista al millor desenvolupament dels alumnes familiar, escolar i social.Treballs i projectes
24. Defineix i enquadra el concepte de tutoria i orientació familiar i valora el seu paper en els resultats del quefer educatiu.Memòria
Informe
25. Comprèn la relació entre les habilitats parentals i les habilitats del professor a l'aula.Treballs i projectes
26. Coneix, comprèn, classifica i assaja les diferents tècniques d'acció tutorial possibles tant amb pares com amb alumnes.Memòria
Informe
27. Identifica els trets fonamentals que han de regir la coordinació de l'acció tutorial en una escola per tal de promoure la major atenció personalitzada d'alumnes i paresMemòria
Informe

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA

  • Bringué, X. y Sádaba, Ch.(coords.)(2009). Nacidos digitales: una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.
  • Donati, P. Manual de sociología de la familia, Pamplona, EUNSA
  • Donati, P. Famiglia e politiche social. Angeli. Milano 1987
  • Martin López, E, Familia y sociedad. Una introducción a la sociologia de la familia, Madrid, Rialp, 2000
  • Lubic, Chiara. El arte de amar en la familia: respuestas para la vida diaria, Ciudad Nueva, Madrid, 1999
  • D’Agostino, Francesco. Una filosofia della famiglia Giuffrè. Milano. 1999
  • Cadahia, J. Los derechos de la familia en la sociedad Palabra, Madrid 1982
  • Cardus i Ros, S. El desconcert de l'educació : les claus per entendre el paper de la família, l'escola, els adolescents, els valors, la televisió i la incertesa del futur La Campana, Barcelona 2000.
  • Donati, P., La famiglia come relazione sociale Angeli, Milano 1989
  • Martín López, E. TEXTOS DE SOCIOLOGIA DE LA FAMILIA Una relectura de los clásicos (Linton, Tönnies, Weber y Simmel). Rialp. Madrid 1993
  • Fernández de Encinas, S. Sociología familiar Unión Nacional de Asociaciones Familiares, Madrid.1967
  • Johnson, H.M. Sociología y psicología social de la familia Paidós, Buenos Aires. 1967
  • Rossi, G. La famiglia in Europa Carocci, Roma

Material didàctic

      Materials
            2014-2015 ARTICLE theimpactofscreenmediaonchildren14-15.pdf 
            2014-2015 ARTICLE ASSIGNATURA ANGLÈS timeforaviewonscreentime14-15.pdf 
            2014 2015 DESENVOLUPAMENT ASSIGNATURA sistemaasignaturasociologiadelafamilia1.docx 
            2014-2015. Dos artículos para el examen -I- elcerebroseadaptaainternet-i-.pdf 
            2014-2015. Dos artículos para el examen -II- elcerebroseadaptaainternet-ii-.pdf 
            2014-2015. Dos artículos para el examen -III- laidolatriadelared.pdf 
            2014-2015 PDF TREBALL dia 6 o 7. Només 10 primeres diapositives solsprimeres10diapositives.pdf 
             2015-2016. Pel dillusn 21. El ordenador en la escuela no hace milagros  articulo2sociiiprimainfa.pdf 
            ACUDIT n. 1 JORDI LABANDA 094jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 2 JORDI LABANDA 124jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 3. JORDI LABANDA 121jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 4 JORDI LABANDA 123jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 5. JORDI LABANDA 125jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 6 JORDI LABANDA 143jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 7b JORDI LABANDA 118jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n.7 JORDI LAVANDA 137jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 8 JORDI LABANDA 126jordilabanda.jpg 
            ACUDIT n. 9 JORDI LABANDA 146jordilabanda.jpg 
            ARTICLE. El pudor se perdió en la red 04.elpudorseperdioenlaredi.pdf 
            ARTICLE. El pudor se perdió en la red II 04.elpudorseperdioenlaredii.pdf 
            ARTICLE "No aparcaremos el portátil" 181noaparcaremoselportatil.pdf 
            ARTICLE Para estudiar, mejor el libre de papel 182paraestudiarmejorellibrodepapel.pdf 
            DOCUMENTACIÓ Deu compromisos del govern de la Generalitat 180deucompromisosdelgovernadelageneralitat.pdf 
            Documento estudio conductas internet 9.estudio_conductas_internet.pdf 
            Estils parentals 009_estilos_educativos_parentales_revision_b.pdf 
            Jordi Labanda Vida diurna,vida nocturana, vida digital, vida banal 20130205102319410.pdf 
            MAPA DIGITAL 007mapamundodigital.docx 
            Materiales para el debate 018leerenpantallanosenosdatanbien.docx 
            Materiales para el debate. El placer de la lectura 005elplacerdelalectura.docx 
            Materiales para el debate. PowerPoint Mossos d'Esquadra 013internetseguraperajovesmossos.pps 
            Menores en la red I menoresenlaredi.pdf 
            Menores en la red II menoresenlaredii.pdf 
            PORTAFOLIO Sociología de la Família portafoli.docx 
            POWERPOINT BOFARULL Joc i Pantalles 020juegovs.pantallas.pptx 
      Webs d'interès
             http:// 
             http:// 
            CiberFamiliasBofarull http://www.ciberfamilias.com/index.htm 
            Guía videojuegos Bofarull http://www.guiavideojuegos.es/index.htm 
            IINTERÉS GENERAL http://www.internetyfamilia.es 
            OCIO INDOOR http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/index.htm 
            OCIO OUTDOOR http://www.saposyprincesas.com/ 
            ProtégelesBofarull http://www.protegeles.com/ 
            tecnoadicciones http://www.tecnoadicciones.com/ 
            Web de interés http://www.generacionesinteractivas.org/  
            Web de interés http://www.nativos-digitales.net/ 
            Web de interés http://www.chicoseninternet.com.ar/ 
            Web de interés http://www.pegi.info/es/index/id/206 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00