Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 1

  • codi 10602
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Lc. José Pedro GONZÁLEZ - jpgonzalez@uic.es
Dra. Mónica FERNÁNDEZ - mfernandezm@uic.es

Horari d'atenció

De 11:30 a 12:00 amb cita prèvia.

Presentació

Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària, pretén donar una visió general sobre els continguts fonamentals de les Ciències Experimentals, que serviran de base per poder aconseguir el màxim aprofitament de les assignatures E. i A. de les Ciències Experimentals II i III que s'impartiran en curs posteriors. Així mateix, a través de les diferents sessions teòriques i pràctiques de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de les Ciències Experimentals, les competències transversals i les competències generals que es detallan a continuació.

Requisits previs

És recomanable encara que no imprescindible, respasar els coneixements generals sobre les ciències experiementals que s'hagin pogut rebre durant l'ensenyament secundari.

Objectius

- Conèixer quins continguts curriculars haurien de ser treballats amb escolars de l'etapa d'Educació Primària segons la legislació vigent (LOE, 2006; LOMCE, 2013).

- Adquirir els coneixements bàsics sobre les ciències experimentals necessaris com per abordar amb suficient solvència les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals II i III  en les què a més d'ampliar coneixements, es farà especial èmfasi en la "forma" en què aquests coneixements seran transmesos.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra)
2. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències
3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana
4. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible
5. Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors
6. Aprèn ciències experiementales a partir de situacions reals

 

 

 

Continguts

1. Mètodes de les ciències experiementales. Limitacions i aportacions de la ciència. Competència científica i procediments que la fan possible.

 

2. Característiques de la vida. Funcions dels éssers vius. Classificació dels éssers vius. Adaptació i evolució de la vida.

 

3. Sistemes naturals. la Terra com a sistema. Els ecosistemes i els éssers vius. Homeòstasi.

 

4. Nivells d'organització de la matèria: l'Univers al átamo. Cicle de la matèria.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics. Les activitats d'aprenentatge estan orientades a que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics que li serviran de suport per afrontar assignatures futures, de manera que d'aquestes, pugui obtenir el màxim rendiment.

En el seu conjunt, les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experiementales (I, II, i III), estan dissenyades de tal manera que, els continguts que s'han de treballar a l'aula d'Educació Primària [en el context de l'àrea de les Ciències de la Naturalesa (LOMCE, 2013) o de Coneixement del Medi Natural (LOE, 2006)] es van afrontant amb un nivell de complexitat i profunditat cada vegada superior. Així mateix, aquests continguts, que comencen en l'assignatura I sent fonamentalment conceptuals, es van acompanyant progressivament de procediments i recursos (en la II i III) que desenvolupen les habilitats i actituds, que s'esperen d'un mestre competent per a l'exercici de la seva professió.

Activitat Formativa

Metodologia

 

Classes teòriques

Classes pràctiques

Estudio i treball en grup

Estudio i treball individual

 

Lliçó Magistral (LM)

 

Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

 

Aprenentatge Orientat a Projectes (AOP)

 

Aprenentatge Cooperatiu (AC)

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Tipus d’activitat

% de la nota

Data

Assistència i participació a l'aula (Aportacions i grau d'implicació així com atenció i seguiment adequat a les explicacions)

10 

Diari

Treball pràctic

 

(a través d’ABP o AOP)

40 

ABP: 4 de desembre

AOP: 8 de gener

 AOP: Revisions periòdiques a concretar amb la tutora

Prova escrita

50 

15 de gener

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

 

Material didàctic

      Materials
             2.ladiversidaddelavida.pptx 
             aprendizajeorientadoaproyectosaop.pptx 
             aprendizajebasadoenproblemasabp.pptx 
             1.elmetodocientifico.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00