Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Lc. José Pedro GONZÁLEZ - jpgonzalez@uic.es
Dra. Mónica FERNÁNDEZ - mfernandezm@uic.es
Horari d'atenció
De 11:30 a 12:00 amb cita prèvia.
Aquesta assignatura adreçada als futurs mestres de primària, pretén donar una visió general sobre els continguts fonamentals de les Ciències Experimentals, que serviran de base per poder aconseguir el màxim aprofitament de les assignatures E. i A. de les Ciències Experimentals II i III que s'impartiran en curs posteriors. Així mateix, a través de les diferents sessions teòriques i pràctiques de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de les Ciències Experimentals, les competències transversals i les competències generals que es detallan a continuació.
És recomanable encara que no imprescindible, respasar els coneixements generals sobre les ciències experiementals que s'hagin pogut rebre durant l'ensenyament secundari.
1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la terra)
2. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències
3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana
4. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible
5. Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors
6. Aprèn ciències experiementales a partir de situacions reals
1. Mètodes de les ciències experiementales. Limitacions i aportacions de la ciència. Competència científica i procediments que la fan possible.
2. Característiques de la vida. Funcions dels éssers vius. Classificació dels éssers vius. Adaptació i evolució de la vida.
3. Sistemes naturals. la Terra com a sistema. Els ecosistemes i els éssers vius. Homeòstasi.
4. Nivells d'organització de la matèria: l'Univers al átamo. Cicle de la matèria.
Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics. Les activitats d'aprenentatge estan orientades a que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics que li serviran de suport per afrontar assignatures futures, de manera que d'aquestes, pugui obtenir el màxim rendiment.
En el seu conjunt, les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experiementales (I, II, i III), estan dissenyades de tal manera que, els continguts que s'han de treballar a l'aula d'Educació Primària [en el context de l'àrea de les Ciències de la Naturalesa (LOMCE, 2013) o de Coneixement del Medi Natural (LOE, 2006)] es van afrontant amb un nivell de complexitat i profunditat cada vegada superior. Així mateix, aquests continguts, que comencen en l'assignatura I sent fonamentalment conceptuals, es van acompanyant progressivament de procediments i recursos (en la II i III) que desenvolupen les habilitats i actituds, que s'esperen d'un mestre competent per a l'exercici de la seva professió.
Activitat Formativa |
Metodologia |
Classes teòriques Classes pràctiques Estudio i treball en grup Estudio i treball individual |
Lliçó Magistral (LM)
Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)
Aprenentatge Orientat a Projectes (AOP)
Aprenentatge Cooperatiu (AC)
|
Tipus d’activitat |
% de la nota |
Data |
Assistència i participació a l'aula (Aportacions i grau d'implicació així com atenció i seguiment adequat a les explicacions) |
10 |
Diari |
Treball pràctic
(a través d’ABP o AOP) |
40 |
ABP: 4 de desembre AOP: 8 de gener AOP: Revisions periòdiques a concretar amb la tutora |
Prova escrita |
50 |
15 de gener |
Bibliografia bàsica
CAÑAL P. (Coord);Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales; Ojeda; De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.
CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.
NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.
Bibliografia d’ampliació
AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,
CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa
FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.
FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.
MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores