Assignatura

Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 1

  • codi 10602
  • curs 2
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Sílvia ALBAREDA - salbareda@uic.es
Dra. Mónica FERNÁNDEZ - mfernandezm@uic.es

Horari d'atenció

De 10:30 a 11:30 amb cita prèvia.

Presentació

Aquesta assignatura està adreçada als futurs mestres de primària, pretén donar una visió general sobre els continguts fonamentals de les Ciències Experimentals, que serviran de base per poder aconseguir el màxim aprofitament de les assignatures E. i A. de les Ciències Experimentals II i III que s'impartiran en curs posteriors. Així mateix, a través de les diferents sessions teòriques i pràctiques de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de les Ciències Experimentals, les competències transversals i les competències generals que es detallen a continuació.

Requisits previs

És recomanable encara que no imprescindible, repassar els coneixements generals sobre les Ciències Experimentals que s'hagin pogut rebre durant l'ensenyament secundari.

Objectius

1. Conèixer quins continguts curriculars haurien de ser treballats amb escolars de l'etapa d'Educació Primària segons la legislació vigent (Real Decreto 126/2014, BOE; Decret 119/2015, DOGC).

2. Adquirir els coneixements bàsics sobre les Ciències Experimentals necessaris com per abordar amb suficient solvència les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals II i III  en les què a més d'ampliar coneixements, es farà especial èmfasi en la "forma" en què aquests coneixements seran transmesos.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-25 - Comprendre els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i geologia).
  • CEM-26 - Conèixer el currículum escolar d'aquestes ciències.
  • CEM-27 - Plantejar i resoldre problemes associats amb les ciències en la vida quotidiana.
  • CEM-28 - Valorar les ciències com un fet cultural.
  • CEM-29 - Reconèixer la influència mútua entre ciència, societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents per tal de procurar un futur sostenible.
  • CEM-30 - Desenvolupar i avaluar continguts del currículum mitjançant recursos didàctics apropiats, i promoure l’adquisició de competències bàsiques en els estudiants.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-4 - Responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la Terra).
2. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències.
3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
4. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.
5. Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors.
6. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions reals.

Continguts

6.1. Mètodes de les ciències experimentals. Limitacions i aportacions de la ciència. Competència científica i procediments que la fan possible. 

6.2. Característiques de la vida. Funcions dels éssers vius. Classificació dels éssers vius. Adaptació i evolució de la vida.

6.3. Sistemes naturals. La Terra com a sistema. Els ecosistemes i els éssers vius. Homeòstasi.

6.4. Nivells d'organització de la matèria: de l'Univers a l'àtom. Cicle de la matèria.


Tema  Experiementals 1. Grup vespre
      . Tema 1. Educació per al Desenvolupament Sostenible
            Materials
                  Home t.1.documentalhomequestions.docx 
                  T.1. EDS. Presentació t.1.eds2016grupvespre.pdf 
                  Taller transversal de sostenibilitat. Projectes de recerca 8ettbasesprojectes-assignaturaexperimentals3rep.docx 
      . Tema 2. L'Hidrosfera
            Materials
                  T.2. Hidrosfera t.2.hidrosfera.pptx 
      . 0-Guia Docent Experimentals DT vespre
            Materials
                   ensenyamentiaprenentatgedecienciesexperimentals1dobletitulacio.pdf 
      . Tema 3. L'Atmosfera. El clima i la metereologia
            Materials
                   latmosfera.elclimaieltempsmetereologic.pdf 
                   poster07_efectehivernaclecc.pdf 
                   poster02_impactes.cc.pdf 
                   poster17_catala_tcm7-13016.pdf 
            Webs d'interès
                  Documental de National Geographic sobre el Canvi climàtic http://http://natgeotv.nationalgeographic.es/es/before-the-flood/videos/before-the-flood-documental-completo 
      . Tema 4. Geosfera
            Materials
                  Geosfera geosfera.pdf 
      . Tema 5. La matèria
            Materials
                  La matèria 6.lamateria.fisicaiquimicadelamateria.pdf 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics (taula 1). Les activitats d'aprenentatge estan orientades a que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics que li serviran de suport per afrontar assignatures futures, de manera que d'aquestes, pugui obtenir el màxim rendiment.

En el seu conjunt, les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals (I, II, i III), estan dissenyades de tal manera que, els continguts que s'han de treballar a l'aula d'Educació Primària [en el context de l'àrea de les Ciències de la Naturalesa (Real Decreto, 2014; BOE o de Coneixement del Medi Natural (Decret, 2015; DOGC)] es van afrontant amb un nivell de complexitat i profunditat cada vegada superior. Així mateix, aquests continguts, que comencen en l'assignatura I sent fonamentalment conceptuals, es van acompanyant progressivament de procediments i recursos (en la II i III) que desenvolupen les habilitats i actituds, que s'esperen d'un mestre competent per a l'exercici de la seva professió.

 

Activitat Formativa

Metodologia

Classes teòriques

Classes pràctiques

Estudio i treball en grup

Estudio i treball individual

Lliçó Magistral (LM)

Aprenentatge Basat en Problemes (ABP)

Aprenentatge Orientat a Projectes (AOP) 

Aprenentatge i Servei (ApS)

Taula 1. Metodologia y activitats formatives

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La ponderació de les diferents parts serà la que es mostra a la taula 2. Es necessita un 4,5 com a mínim en cada part per fer la mitjana ponderada.

 

Tipus d’activitat

%

Data

Assistència i participació a l'aula (Aportacions i grau d'implicació així com atenció i seguiment adequat a les explicacions)

10 

Diari

Treball pràctic

 

(a través d’ABP, AOP o ApS)

40 

ABP: 16 de desembre

AOP: 9 de desembre

AOP: revisions periòdiques a concretar amb la tutora

ApS: 21 i 28 d’octubre; 4 de novembre

Prova escrita

50 

13 de gener

Taula 2. Criteris d'avaluació

Bibliografia i recursos

1. Bibliografia bàsica

CAÑAL P. (Coord);Mellado;  Gutiérrez; Jaén;  Luna;  Hernández;  Perales;  Ojeda;  De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.

CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.

GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2007): Curriculum Educació Primària.

NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.

2. Bibliografia d’ampliació

AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,

CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa

FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.

FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.

MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.

MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00