Ensenyament i Aprenentatge de Ciències Experimentals 1
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Sílvia ALBAREDA - salbareda@uic.es
Gda. Ainhoa FERNÁNDEZ - afernandeze@uic.es
Horari d'atenció
De 10:30 a 11:30 amb cita prèvia.
Aquesta assignatura està adreçada als futurs mestres de primària, pretén donar una visió general sobre els continguts fonamentals de les Ciències Experimentals, que serviran de base per poder aconseguir el màxim aprofitament de les assignatures E. i A. de les Ciències Experimentals II i III que s'impartiran en curs posteriors. Així mateix, a través de les diferents sessions teòriques i pràctiques de l'assignatura, es treballaran les competències específiques de les Ciències Experimentals, les competències transversals i les competències generals que es detallen a continuació.
És recomanable encara que no imprescindible, repassar els coneixements generals sobre les Ciències Experimentals que s'hagin pogut rebre durant l'ensenyament secundari.
1. Conèixer quins continguts curriculars haurien de ser treballats amb escolars de l'etapa d'Educació Primària segons la legislació vigent (Real Decreto 126/2014, BOE; Decret 119/2015, DOGC).
2. Adquirir els coneixements bàsics sobre les Ciències Experimentals necessaris com per abordar amb suficient solvència les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals II i III en les què a més d'ampliar coneixements, es farà especial èmfasi en la "forma" en què aquests coneixements seran transmesos.
1. Comprèn els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals (física, química, biologia i ciències de la Terra).
2. Coneix el currículum escolar d'aquestes ciències.
3. Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
4. Reconeix la influència entre ciència i societat i desenvolupament tecnològic, així com les conductes ciutadanes pertinents, per procurar un futur sostenible.
5. Realitza treballs d'investigació. Busca fonts, cita autors.
6. Aprèn ciències experimentals a partir de situacions reals.
1. Mètodes de les ciències experimentals. Limitacions i aportacions de la ciència. Competència científica i procediments que la fan possible.
2. Característiques de la vida. Funcions dels éssers vius. Classificació dels éssers vius. Adaptació i evolució de la vida.
3. Sistemes naturals. La Terra com a sistema. Els ecosistemes i els éssers vius. Homeòstasi.
4. Nivells d'organització de la matèria: de l'Univers a l'àtom. Cicle de la matèria.
Aquesta assignatura està dissenyada per combinar els aspectes teòrics amb els pràctics (taula 1). Les activitats d'aprenentatge estan orientades a que l'estudiant adquireixi els coneixements bàsics que li serviran de suport per afrontar assignatures futures, de manera que d'aquestes, pugui obtenir el màxim rendiment.
En el seu conjunt, les assignatures d'Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals (I, II, i III), estan dissenyades de tal manera que, els continguts que s'han de treballar a l'aula d'Educació Primària [en el context de l'àrea de les Ciències de la Naturalesa (Real Decreto, 2014; BOE o de Coneixement del Medi Natural (Decret, 2015; DOGC)] es van afrontant amb un nivell de complexitat i profunditat cada vegada superior. Així mateix, aquests continguts, que comencen en l'assignatura I sent fonamentalment conceptuals, es van acompanyant progressivament de procediments i recursos (en la II i III) que desenvolupen les habilitats i actituds, que s'esperen d'un mestre competent per a l'exercici de la seva professió.
Activitat Formativa |
Metodologia |
Classes teòriques Classes pràctiques Estudio i treball en grup Estudio i treball individual |
Lliçó Magistral (LM)
Aprenentatge Orientat a Projectes (AOP)
|
Taula 1. Metodologia y activitats formatives
La ponderació de les diferents parts serà la que es mostra a la taula 2. Es necessita un 4,5 com a mínim en cada part per fer la mitjana ponderada.
Tipus d’activitat |
% |
Data |
Assistència i participació a l'aula (Aportacions i grau d'implicació així com atenció i seguiment adequat a les explicacions) |
10 |
Diari |
Treball pràctic (a traves d'AOP) |
40 |
AOP: 2 tutories amb cada grup a concretar amb la tutora i 2 sessions amb el grup-classe Presentació del Proyecte: Taller Transversal de Sotenibilitat (21 de novembre) |
Prova escrita |
50 |
setmana d'exàmens en horari de classe |
Taula 2. Criteris d'avaluació
1. Bibliografia bàsica
CAÑAL P. (Coord);Mellado; Gutiérrez; Jaén; Luna; Hernández; Perales; Ojeda; De Pro; Cano. (2011). Biología y Geología. Investigación, innovación y buenas prácticas. Ministerio de Educación. Graó. Vol III. Primera edició.
CURTIS, H.Barnes, Scnek, Massarini. (2008). Biologia. Editorial Médica Panamericana (7ª edición en español). Buenos Aires.
GENERALITAT DE CATALUNYA. Departament d’Ensenyament (2015): Curriculum Educació Primària.
NIEVES, JM. (2006). Hablemos de ciencia. EDAF.
2. Bibliografia d’ampliació
AYLLÓN, J.R. i RICO, O (2012). La pel·lícula de la vida. Casals. Barcelona,
CODINA, E. (2008). Fem contes de ciència. Barcelona. Fundació la Caixa
FISHER, L. (2004). Cómo mejorar una galleta. La ciencia en la vida cotidiana. Mondadori.
FOLCH, R., FRANQUESA, T. & CAMARASA, J.M. (1984). Vegetació. Història Natural dels Països Catalans. vol 7. Ed. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
MARCO, B. (1992) Historia de la ciencia. Los científicos y sus descubrimientos. Madrid. Narcea-MEC.
MARGULIS, Lynn; SAGAN, D. (1996). ¿Qué es la vida? Tusquets Editores